КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Політико-правові погляди Йосипа Верещинського
І. Вишенський творив свій суспільний ідеал, основними аспектами якого були питання рівності, свободи людини й народу. На думку мислителя, реалізація ідеї рівності та свободи людини й народу можлива тільки з поверненням до демократичних основ раннього християнства. Він прагнув усунути превалювання світської влади, оперти її та все світське життя на засади християнської віри, очищеної від католицизму. Був переконаний, що християнська віра у своїй духовній чистоті містить демократичні основи рівності, свободи і справедливості, а насильство деспотизм і тиранія є наслідками світського життя, багатства й розкошів, бажання необмеженої влади. Обстоювання свого суспільного ідеалу І. Вишенський почав із викриття узурпованого права абсолютної влади Папи Римського. Він дійшов висновку, що Папа ігнорує природні права, що знайшли своє втілення у Святому Письмі, захищав положення про природну рівність людей. На думку І. Вишенського, успіх у визволенні від гніту й побудові держави залежить від вирішення трьох взаємопов'язаних проблем: очищення релігії від католицизму, повернення до ранньохристиянських демократичних істин православного християнства; відновлення освіти й науки, відмови від схоластичної католицької науки як духовного засобу зміцнення абсолютної влади Папи Римського; відродження української мови, відмови від накинутої католицькою церквою латини. У творчості Івана Вишенського більше, ніж у будь-кого з авторів XVI-XVII століть, звучать соціальні мотиви. З цього приводу можна сказати, що рівного йому письменника не було в Україні й у наступні періоди - у другій половині XVII ст. і у XVIII ст., аж до появи в українській літературі Г. Сковороди. У жодного з письменників-полемістів, попри всю бойову наступальність їх творів, не було такої майстерності щодо викриття соціального зла та неправди, як у Івана Вишенського. Основні його твори: "Посланіє к утекшим от православной веры єпископам", "Облічение діавола-миродержца", "Посланіе до всех обще в Лядськой земли живущих", "О истинной православной pope", "Посланіе ко князю Василію Острожскому" та ін. у них Іван Вишенський: - засудив суспільний лад Речі Посполитої (до складу якої належали й українські землі) як феодально-кріпосницький, а короля, магнатів, шляхту, українське панство - за доведення України до занепаду й руйнування; - засудив також Брестську (1596 р.) унію та Папу Римського, який узурпував право абсолютної влади, зневажив природні права людей, закріплені в Святому Писанні; - проповідував природну рівність усіх людей; -висловив переконаність, що єдиною істинною християнською вірою є православ'я, котре містить демократичні начала рівності, свободи та справедливості; - доводив, що насилля й деспотизм є наслідками світського життя, багатства, розкошів, жаги необмеженої влади; - наголошуючи на божественному походженні влади, підкреслював рівність носія влади та всіх людей; - говорив, що основне призначення влади полягає в утвердженні законності та християнської справедливості; - виступаючи проти тиранії й поневолення народів, відкидав практику насильницьких методів зміни форм правління, навіть якщо вони здійснювалися заради рівності, свободи та справедливості; - був прихильником домінування духовної влади над світською; - вимагав проведення демократизації церкви; - суспільно-політичний ідеал убачав у "чернечій республіці", " соборі рівних", яка будується за зразком громад ранніх християн, де всі люди рівні та живуть колективно в згоді одне з одним і з Богом. Побудувати такий ідеал можна завдяки самовдосконаленню, моральному очищенню, відродженню освіти та науки України, вихованню її народу. Палкий прихильник демократичних ідей рівності всіх людей від природи, І. Вишенський стверджував, що всі вони рівні незалежно від походження, суспільно-правового стану, оскільки їхнє тіло складається з єдиної субстанції — матерії. Не відступаючи від традиційного для свого часу трактування походження влади від Бога, письменник водночас наголошує на рівності носія влади і всіх людей. Зверхність його лише у даних йому владних повноваженнях. Особа, яка є їх носієм, за І. Вишенським, повинна відповідати за свої помилки, прагнути до загального добра, підпорядковуватися законам, що не суперечать природі людини. Ідеал майбутнього суспільства він вбачав у євангельській організації "царства битія", де всі люди рівні, не мають ніякої власності і живуть у злагоді один з одним і Богом. Він не тільки розмежовував рівність як моральну і юридичну категорії, але й вимагав майнової рівності. Засобом досягнення ідеалу ранньохристиянського суспільства І. Вишенський вважав самовдосконалення людей. Йосип Верещинський (1533-1599) - активний церковний і громадський діяч, публіцист, шляхтич українського роду, народився на Холмщині, недалеко від міста Збараж у родовому помісті Верещин - на території, що була частиною Польщі. Отримав духовну освіту та став католицьким священиком, а в 1581 р. -ігуменом невеличкого монастиря в Сецехові на Віслі. Подібно до інших освічених людей того часу, Й. Верещинський щедро підтримував науку й мистецтво (був меценатом юридичного факультету Ягеллонського університету в Кракові, допомагав талановитим літераторам). У 1589 р. Й. Верещинський був уведений в сан єпископа та призначений на Київську кафедру, що автоматично його зробило сенатором Речі Посполитої. Йосип Верещинський прославився тим, що ще задовго до практичного втілення козацької держави Богданом Хмельницьким обґрунтував її теоретично, став Першим теоретиком-фундатором козацької держави, задовго до реалізації її в проекті Богдана Хмельницького, Івана Виговського, Петра Дорошенка, Івана Мазепи, Пилипа Орлика. Найвизначніші його праці: "Спосіб заселення нового Києва і оборона колишньої столиці Київського князівства від усякої небезпеки без обтяження його величності короля і без витрат для польської корони роз'яснений панам послам майбутнього краківського сейма"; "Вірний шлях до швидкого і легкого заселення пустинь в руських областях Польського королівства, рівно як і більш розумного захисту всієї прикордонної країни від ворогів святого хреста", "Наука доброго життя кожного християнського короля" та ін. У державно-правовій концепції державного устрою України Й. Верещинський чітко окреслив устрій Козацької держави у формі князівства чи герцогства з васальною підлеглістю польському королю. Ця ідея стала основоположною у ХVІ ст. (ця ідея була втілена гетьманом І. Виговським у Гадяцькому договорі України з Польщею в 1658 р.) Як повідомляє відомий знавець історії українського державотворення Валерій Шевчук, саме за неї змагалися гетьмани від Богдана Хмельницького до Кирила Розумовського, а в проекті Галицького договору вона оформлена як Велике Князівство Руське. Й. Верещинський був першим, хто накреслив Конституцію України як Козацької держави, в якій князь ставав чільним правителем краю (про гетьмана тут згадки немає). За територіальним устроєм держава мала поділятися на полки - окремі адміністративно-територіальні одиниці (що було здійснено в ХVІІ ст.). Населення територіального полку з полковим містом і сільськогосподарською округою мало б підлягати юрисдикції місцевих органів влади. Князь володів правом адміністративного правління над усіма цивільними підданими (крім козаків), незалежно на території якого полку вони проживають (про владу над козаками, які, на думку Верещинського, мають бути окремим шляхетським станом, не говориться). В державі, наголошував Верещинський, повинне панувати самоврядування та традиційні козацькі звичаї. Значну роль у формуванні образу козацтва як українського рицарського стану зіграв Й. Верещинський. Й. Верещинський, подібно до Ст. Оріховського-Роксолана, пропагував ідею християнської єдності з метою зупинення турецько-татарської агресії і протистояння наступу мусульманства на християнський світ. Для нас особливо цікавими є його проекти організації України в державне утворення із зверненням особливої уваги на значення для цього процесу Києва, викладені в праці "Спосіб осадження нового Києва" (Краків, 1598), а також проект військово-політичної організації козацтва. В. Шевчук зазначає: "... Йосип Верещинський чи не перший на повний голос заговорив про утворення на основі козацьких полків окремих адміністративно-територіальних одиниць (цей проект було впроваджено в життя вже в XVII ст. гетьманом Михайлом Дорошенком). Згідно з проектом Й. Верещинського козацтво слід було розглядати як шляхетський рицарський стан, що користується джерелами прибутків і політичними правами та є панівним в козацькій державі. "Й. Верещинському відтак належить честь першого теоретика-фундатора Козацької держави, саме він визначив її корінні ідейні постулати і ступінь самоорганізації, вище якого... козаки дуже рідко піднімалися, принаймні ідея незалежної Козацької держави, хоч і народжувалася вряди-годи в головах козацьких провідників, але домінуючою не ставала. Зате державотворчі постулати Й. Верещинського виявилися напрочуд продуктивними і живучими і у Визвольній війні українського народу, що тривала з кінця XVI, все XVII і частково у XVIII столітті, стали предметом політичних домагань козацтва" [316, с. 384].
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 3102; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |