КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Кольорознавство, як наука про колір
План Тема 5. Колір на карті та його зорове сприйняття.
Для розуміння принципів відтворення і синтезу кольорів за допомогою палітр і вікон діалогу графічних редакторів необхідно, в першу чергу, познайомитися з теорією кольору і пов'язаною з нею термінологією. Засновником сучасного знання про колір є Ісаак Ньютон, який у 1666 р. вперше одержав спектр, пропустивши промінь білого кольору через просту призму. Світло розклалося на спектр. Кольори цього спектру, названого видимим спектром світла, умовно класифікують як: червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій та фіолетовий. Для нашого ока кожна ділянка цього видимого спектра має свої унікальні характеристики і називається кольором. Кольорознавство – систематизована сукупність даних фізики, фізіології й психології зі сприйняття й розрізнення кольору – вивчає питання, що відносяться до кольору (теорія кольорового зору, фізична теорія кольору, вимір і кількісне вираження кольору тощо), а також є науковою основою кольорового оформлення карт. У кольорознавстві виділяють три розділи: · фізики кольору, · фізіології кольору, · психології кольору Фізика кольору вивчає променисту енергію: її випромінення, поширення, відбивання, пропускання та поглинання. Фізіологія кольору вивчає процеси, що відбуваються в органі зору під дією випромінення, і зв’язок між будовою органу зору, характеристиками випромінювань і відповідними їх кольорами. Психологія кольору – вивчає як впливає колір на загальний психічний стан, викликаючи різний настрій: спокійний або роздратований, радісний або сумний, підвищувати або знижувати увагу, сприяти розкриттю змісту. Встановлено також, що теплі кольори (червоний, оранжевий, жовтий) діють на психіку людини збуджено, а холодні кольори (зелений, блакитний, синій) навпаки, знижують втому і заспокоюють очі. Завдяки кольору ми можемо оцінити найбільшу кількість властивостей предметів, що нас оточують та їх найменші відміни. Завдяки зору ми визначаємо геометричні контури предметів – їх форму; відстань до предметів – глибину простору; кількість і якість випромінюваного або відбитого випромінювання – яскравість і кольоровість. Усе що ми бачимо в навколишньому нас просторі, або випромінює світло, або його відбиває. Всі кольори, що спостерігаються в природі поділяють на: · хроматичні · ахроматичні. Хроматичну групу складають усі кольори спектра. Ахроматичну групу: чорний, білий і всі відтінки сірого. (Їх часто називають нейтральними.) Ахроматичні кольори характеризуються тільки яскравістю: одні кольори темніші, а інші світліші. У відмінності від них хроматичні кольори для свого опису вимагають задавання яскравості й колірного тону. Одним із властивостей ахроматичних кольорів є світловий контраст, коли два кольори, розташовані поруч, побічно впливають один на одного. Ахроматичні кольори визначаються насиченістю й світлотою. Основною властивістю хроматичного кольору є його колірний тон. Кожний з них визначається місцем у спектрі,тобто довжиною хвилі: · довгохвильові кольори – червоний, жовтогарячий; · середньохвильові – жовтий і зелений; · короткохвильові – блакитний, синій і фіолетовий. Поряд зі спектральними назвами існують і інші, які утворилися від найменування об'єктів та не входять у спектр: · абрикосовий, · рожевий, · малиновий, · бузковий, · вишневий і ін.
При оформленні карт істотне значення має насиченість кольору. Насиченість характеризує ступінь, силу виразності колірного тону або чистоти кольору і залежить від ступеня розбавленості спектрального кольору білим. Зі збільшенням білого кольору в хроматичному його насиченість зменшується. У спектральних кольорах насиченість дорівнює 1, а в чисто білому – 0. Таким чином, через відсутність у спектрі білого, кольори спектру найбільш насичені. Усі кольори за насиченістю прийнято називати: · дуже насиченими (чисті спектральні), · середньо- · і малонасичені. У процесі створення кольорових оригіналів карт для зменшення насиченості кольору (за умови рівної світлоти) необхідно замість даного кольору додати сірий. Для визначення будь-якого кольору недостатньо лише двох параметрів – колірного тону й насиченості. Наприклад, із двох червоних кольорів, один світліший інший темніший, тобто мова йде про різну світлоту, це пов'язано із наявністю чорного чи білого пігменту. Чисті спектральні кольори мають різну світлоту: · жовті тони мають найбільшу світлоту, · червоні й зелені займають проміжне положення та · сині й фіолетові найменшу світлоту. При кольоровому оформленні карт для зменшення світлоти визначеного кольору в нього варто додати чорної фарби. За світлотою всі хроматичні кольори поділяють на світлі, середні й темні. У колірному спектрі виділяють теплі й холодні кольори. · До теплого відносять червоні, жовті та жовтогарячі тони, · До холодних - сині, блакитні. Усі теплі кольори здаються нам виступаючими, вони начебто наближаються до нас, а холодні – відступаючими. Хроматичні кольори також завжди виділяються на фоні ахроматичних. Особливості зорового сприйняття кольорів враховується при оформленні тематичних карт, у яких головні елементи змісту переважно відображують теплими тонами, а другорядні – холодними. Кожен колір має свій відтінок, він може бути теплим чи холодним. Наприклад, жовтий з холодним відтінком - це лимонний, зелений з теплим відтінком – трав'яний, а з холодним – бірюзовий та ін.
Поняття про змушування кольорів Змішування кольорів буває адитивним і субтрактивним. Адитивне змішування – додавальне, оптичне, отримане шляхом додавання світлових потоків при одночасному їхньому сприйнятті. Шляхом оптичного змішування можна отримати білий колір. Кожному спектральному кольору відповідає інший спектральний колір, що дає в суміші з першим білий колір.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 9318; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |