КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ліберально-демократичні ідеї В.Антоновича
Аналізуючи форми держави, Драгоманов наголошував, що унітарна, централізована держава - це втілення деспотизму, диктатура небагатьох. Найкращою формою держави, на його думку, є організована федерація (на зразок США чи Англії), основою якої є громадянське самоуправління, а місцеве самоврядування, гарантія природних прав і свобод людини, суворе обмеження центральної влади. Справедливий і незалежний суд, на думку Драгоманова, може бути гарантований «політичними свободами». При неодмінному проголошенні і забезпеченні «права громадян переслідувати судом чиновників будь-якого рангу, які порушують їх інтереси».Статус суддів визначається законом. Політичні права й свободи Михайло Драгоманов розглядав у цілісній системі ідей, у якій гармонійно взаємодіють людина й суспільство, особа й сукупність осіб (народ, нація), загальним мотивом поведінки яких є ідеали свободи й самостійності, їх право самим визначати свої інтереси й засоби їх досягнення, відповідати за свою долю. Політичну свободу для Росії він трактував як демократизовані конституційні інститути західного типу, як соціально забезпечені, а не тільки формально проголошені права людини, а конституційну державу ототожнював із народно-правовою: участь усього суспільства у виробленні законів, контроль за їх виконанням, особиста, громадянська свобода, судовий захист прав кожного. На його думку, необхідно зменшити силу державного начальства чи то царського, чи то гетьманського, чи то управи (адміністрації) або самої вибраної ради (парламенту), перед силою особи, суспільства. М. Драгоманов послідовно стверджував принцип демократизму не стільки поділом влади й парламентаризмом, скільки народним суверенітетом, первинністю влади народу над політичною владою, державою; акцентував увагу на правах людини, системі виборності й місцевого самоуправління. Децентралізація управління в Росії, за проектом Драгоманова, передбачає встановлення (відновлення) місцевої автономії і самоврядування Це — основа федерації, у якій місцева влада в особі громад бере участь в утвердженні суверенітету всієї союзної держави. «Держава повинна стати товариством товариств, спілкою громад, вільних у своїх справах». Громади наділяються широкою самостійністю, ініціативою, де особистість не протистоїть громаді: «громада потрібна людям тільки для того, щоб кожному було щонайкраще... І громада повинна бути союзом вільних особистостей». Федеративна держава, за Драгомановим, — найбільш демократична форма державного устрою багатонаціональної країни, якій він протиставляв централізовану державу, ототожнюючи її з бюрократичним централізмом. У державному федералізмі учений вбачав політичну форму національного звільнення пригноблених народів таких держав, як Росія й Австро-Угорщина. Держава тим досконаліше за формою, чим повніше забезпечуються свободи і благо кожного. «Головне для політичного життя народів — не форма державного управління, а форма державного устрою, федерація, що докорінно змінює характер політичного обличчя суспільства». Український мислитель не перший, хто розробляв теорію федерації. Але в нього вона набуває завершеності, концептуального викладу. Його федералістська програма зв'язана з послідовною демократизацією суспільства, розвитком місцевого і центрального самоврядування. При політичній централізації, вважав Драгоманов, немає і не може бути скільки-небудь дійсної політичної свободи. Політична свобода, за "Драгомановим, немислима без федерації. Першим кроком до федералізації Росії, на думку мислителя, можуть стати земства, що виступали за конституцію, свободи і місцеве самоврядування і могли прискорити введення конституційного правління в імперії. Перетворення монархічної Росії в конституційну державу Драгоманов вважав істотним політичним завоюванням без революції, що створює умови для переходу до федеративної республіки — політичного ідеалу людства. Конституція для нього — перший крок до скасування «допотопного чудовиська — російського самодержавства». Перетворення держави на основі політичної свободи «Проект» Драгоманова передбачав шляхом утворення системи органів демократичного самоврядування знизу — від сіл, повітів, міст, областей з чітким поділом владних повноважень і компетенцій представницьких інститутів (сходів, зборів, дум), обраних управ і незалежних судів. У державно-правовій концепції М. Драгоманова передбачається необхідність запровадження принципу поділу властей на законодавчу, виконавчу і судову. Загальнодержавний законодавчий орган — Державний Собор, що складається з двох палат: Державної думи, обраної по округах, і Союзної думи, обраної обласними думами. Главою держави є імператор із спадковою владою, або голова Всеросійського державного союзу, який обирається. За главою держави, який очолює (як у США) виконавчу владу, залишаються повноваження обнародування законів, нагляд за їх виконанням, переслідування їх порушників, призначення міністрів, розпуск Дум, призначення довічних сенаторів з кандидатів, запропонованих Союзною думою, і т. д. Глава держави призначає міністрів, які є відповідальними перед обома думами. Для нього джерелом і носієм влади є народ, тому влада, по суті, залишається єдиною, з розподілом функцій між органами влади. Одна тільки участь суспільства у виданні законів, без наявності особистих, громадянських і політичних свобод і їх гарантій, вважає Драгоманов, не мала б на практиці істотного значення, і навпаки: найширші права і свободи, визнані за індивідами і громадянами, без представницьких установ не давали би суспільству дійсної свободи. Таким чином, Драгоманов своєю теорією конституціоналізму зайняв особливе місце в історії суспільно-політичної і правової думки в Україні. У дусі лібералізму він ставив проблему прав і свобод людини на перше місце в програмі політичних перетворень, зробив проповідь політичної свободи і її конституційно-правових гарантій своєю головною справою. Російський ліберал П. Б. Струве писав: Драгоманов «перший з російських публіцистів дав російській демократії широку і ясну політичну програму. Він перший різко і чітко з'ясував російському суспільству зміст конституційного порядку і, особливо, прав особистості, начал самоврядування». Мислитель наголошував, що суть держави визначається не формою її побудови, а правами, якими наділені громадяни цієї держави. Продовживши розробку концепції федералізму кирило-мефодієвців, він дійшов висновків: 1) федерація як широко розвинуте місцеве самоврядування дає кожному громадянину можливість активної участі у вирішенні державних і місцевих справ для успішного розвитку всієї держави; 2) федералізація Російської імперії — шлях до політичного, економічного і культурного звільнення українського народу. Завоювання політичної свободи, національне самовизначення — це конституційне вирішення національного питання. Національна партія, відповідно до його програми, потрібна для якнайшвидшого підйому культурного рівня в національному середовищі, політичної свідомості народу, а не для самоізоляції від інших національностей і ігнорування прав людини. Заперечуючи націоналізм («український сепаратизм — не наша віра!»), він підкреслював цінність для людства такого об'єднання, як нація. Вважав: політична свобода неможлива без свободи національної; 3) федеративну форму державного устрою Драгоманов вважав оптимальною для кожної держави, незалежно від форми правління: федерація сприяє більш повній гарантованості і реалізації прав і свобод людини, у цілому міцності держави. Він сподівався, що в недалекому майбутньому «вся Західна Європа перетвориться в якусь федерацію, у якій війни не буде». У поглядах М. Драгоманова поєдналися утопічно-соціалістичні і конституційно-демократичні ідеї. Соціалістичні ідеї домінували з розробкою кінцевої мети кращого майбутнього. А вимога конституційно-правових змін виглядала як шлях досягнення мети. Драгоманов пропагував ідею створення нової демократичної буржуазної Росії, в якій інтереси держави не суперечитимуть інтересам народів, що її населяють, та інтересам окремої людини. Для Драгоманова людина — основа основ соціального устрою, найвища цінність (не випадково мислитель вимагає скасування смертної кари), гарантом прав якої може бути лише вільна самоврядна асоціація (громада), а не держава. Необхідною ж умовою забезпечення демократичних прав є впровадження місцевого самоврядування. Драгоманов був переконаний, що терор і диктатура не можуть розглядатися як запорука побудови прогресивного суспільно-політичного ладу, де пануватиме політична свобода, а на сторожі прав і свобод стоятиме суд. У своєму конституційному проекті перетворення Російської імперії він особливо наголошував про недопустимість адміністративно-командних методів втручання вищих органів управління у компетенцію нижчих, бо, як він вважав, самоуправління є основою основ руху до повної соціальної справедливості, до соціалізму. Отже, у М. Драгоманова політична свобода неможлива без конституції та її активного впливу на життя суспільства, без опосередкованості політичних відносин конституційно-правовими нормами. Більше того, М. Драгоманов як один із засновників федералізму й місцевого самоврядування надавав федералізмові політичного змісту, розглядав політичну свободу й федеративну державність крізь призму децентралізації, автономії земських одиниць, тобто сільських і міських общин, волостей і областей. На чолі місцевих управ і втілення законодавчих актів також мають стояти представницькі збори, обласна дума й призначена нею обласна управа. Причому, на відміну від поглядів інших ліберальних течій, самоуправління народу кваліфікувалося ним як «основа для досягнення соціальної справедливості». До того ж він поглибив розуміння цієї проблеми тим, що дав чітке розмежування компетенції органів місцевого самоуправління, показав ієрархію земств знизу до верхівки. Встановлення меж компетенції різних органів місцевого самоврядування та центрального уряду передавав виключно суду. Стверджував, що самоуправління на місцях може бути справжнім за умови, коли центральна влада припинятиме тільки ті постанови та дії органів на місцях, які «не узгоджуються з основними законами й спільними інтересами державного союзу». Розв'язувати подібні спірні питання може лише найвищий суд. Основою федеральної держави М. Драгоманов називав обласну автономію, місцеву владу, місцеве самоуправління, які вирішують усі внутрішні справи в межах своєї території. Водночас ця влада бере участь в утвердженні загальної волі як частини всього союзу, всієї федерації, тобто цією частиною своєї території та волі у спільній справі створює державу. Федеративну республіку, засновану на принципах децентралізму, М. Драгоманов називав найдоцільнішою формою організації для держав із великою територією. Таким чином, державно-правова концепція М. Драгоманова пронизана ідеєю парламентської конституційної держави із засадами самоврядування. Ідея про прогрес, зазначав М. Драгоманов, не тільки розбила ідеалізацію минулого і надала можливість спокійніше оцінювати сучасність, а й змусила дослідників історії розвитку народу і людства вникати у внутрішні причини історичних явищ і перемін — культурних, економічних, соціальних, політичних — і послабила таким чином поняття про випадковість в історії або приписування особистостям більшого значення, ніж вони мали насправді. Наступною після простої держави, вищою політичною організацією суспільства, на думку мислителя, повинна бути всесвітня федерація. Процес формування держав у різних народів, на думку М. Драгоманова, був подібним. Як правило, в общинно-племінних умовах виникали інститути світської влади, формувалась духовна аристократія, монархія. Різниця в будові і функціонуванні держав виникає в результаті географічних та інших відмінностей на стадіях подальшого розвитку. Сутністю держави повинно бути служіння народу, всім його верствам. Насилля та експлуатація, які мали місце в Росії й інших країнах, мають бути відсутніми. У державі повинні гарантуватись конституцією і реально забезпечуватись права і свободи народу. Важливим у цьому плані мислитель вважав буржуазний конституціоналізм і законність. З цього приводу в «Передньому слові до «Громади» він зазначав, що слід добитися знищення свавілля царя та його чиновників, замінивши виборним урядом, а потім — виключно виборною гетьманщиною або республікою. Закон і право М. Драгоманов розглядав як втілення загальної волі народу, волю більшості. Причому така воля може не співпадати з інтересами окремих осіб і груп людей. Закони повинні встановлювати і закріплювати порядок у суспільстві, виключати свавілля чиновників, визначати, гарантувати і забезпечувати особисті права і свободи людей. Всі громадяни, посадовці, законодавці і прості люди повинні бути рівними перед законом. Однією з умов удосконалення суспільного і державного ладу повинна бути демократизація права, створення можливостей для легальної боротьби народу за свої права і свободи. Права і свободи людини і громадянина не можуть бути відмінені або скасовані ні посадовцями, ні постановами, ні законами. Вони повинні захищатись у судовому порядку. Важливим джерелом права М. Драгоманов вважав звичай. З цього приводу він зазначав, що вивчення звичаєвого права дає можливість побачити його зв'язки з загальною еволюцією суспільства і правової свідомості народу. Звичаєве право у вченні мислителя постає як система юридичних звичаїв, загальнообов'язкових правил поведінки, продукт правової свідомості. Воно відіграє важливу роль у формуванні принципів писаного права і правотворчості. М. Драгоманов створив концепцію суспільства, що ґрунтується на ідеї асоціації гармонійно розвинених особливостей. Реалізація цього ідеалу, вважав він, можлива за федералізму з максимальною децентралізацією влади та самоврядуванням громад і областей. М. Драгоманов розробив проект конституційного перетворення Російської імперії на децентралізовану федеративну державу. Він був переконаний, що терор і диктатура не можуть бути засобами побудови прогресивного суспільно-політичного ладу. У його проекті передбачався новий устрій держави на засадах політичної свободи, яка гарантуватиме права людини і громадянина, скасування тілесних і смертної кар, недоторканність житла без судової постанови, таємність приватного листування, свободу слова, друку, совісті й віросповідання. Церква відділялася від держави. На сторожі прав і свобод стояв суд. Усі громадяни, які досягли 21-річного віку, наділялися виборчими правами, а з 25-річного віку вони могли бути обраними до складу зборів, а також на державні посади. Силові структури діяли на обох рівнях. На загальносоюзному рівні утворювалася невелика армія, а в областях — ополчення. Поліція підпорядковувалася думам у містах і повітах. Отже, своєю державно-правовою концепцією М. Драгоманов пропонував парламентську державу з засадами самоуправління, яка впливала б на соціальну та економічну сфери суспільства, надавала б великого значення просвітництву й законодавству, які уможливили б реформаційні зрушення. Ідеї демократизму були провідними у вченні професора Київського університету Володимира Боніфатієвича Антоновича (1834-1908). Вони заступили ідеї сповідуваного раніше романтичного народництва, які він обстоював у студентські роки як провідник групи польських українофілів, знаної під назвою «хлопоманів». Хоча більшу частину свого життя В. Антонович залишався активним учасником «Київської громади» і провідною фігурою народницької інтелігенції, але в своїх наукових працях проводив думку, що український історичний процес від часів Київської Русі є безперервним і цілісним. Провідним в історії розвитку України був громадський принцип, який увібрав ідеї «широкодіапазонної демократії за активної участі народу, рівних політичних прав і рівності соціальних статусів». В історії розвитку інших слов'янських народів провідними були інші принципи. У поляків, зокрема, це — принцип аристократизму, який веде до боротьби між різними суспільними верствами; у росіян — принцип авторитету державної влади, який сприяв зміцненню і централізації влади царя. Причому громадський принцип, зазначав учений, мав місце фактично у всіх сферах суспільного життя. В сфері політико-владних відносин він знаходив свій вияв у формі віче; в релігійній сфері — в обранні духовенства; в сільських громадах — у формі зборів. Практичне втілення зазначений принцип мав також місце в часи козаччини. Демократичні форми самоврядування, за вченням В. Антоновича, зберігались в Україні навіть за часів татаро-монгольського нашестя, а також у Литовсько-Польську добу і пізніші часі — до введення Магдебурзького права. Демократичний принцип був притаманний українському народові й в інші часи. Зокрема, боротьбу між українськими козаками і польською шляхтою вчений розглядав як боротьбу за обстоювання громадського (демократичного) і аристократичного (індивідуалістичного) принципів. Проте громадські принципи не були запроваджені в соціальну практику після перемоги у війні з поляками не з вини Б. Хмельницького, а у зв'язку з відсутністю високого рівня культури у народу, його неготовністю до політичного життя, відсутністю чітких уявлень про бажаний суспільний ідеал. Відсутністю високого рівня культури пояснював учений руйнацію гетьманської держави, яка настала у зв'язку з перемогою особистого егоїзму козацької старшини над громадськими інтересами. Держава, на відміну від зазначених демократичних інститутів суспільства, за вченням В. Антоновича, повинна відігравати позитивну роль у суспільстві. Перш за все, вона повинна бути «справедливою», гарантувати рівні права для всіх громадян, з національними правами. Її влада має розглядатись через призму наявності або відсутності справедливого і неупередженого ставлення до громадян не зважаючи на їх майновий, національний чи соціальний стан. Держава є однією з вищих форм народного життя і повинна базуватись на культурі і підтримуватись нею. З іншого боку, держава повинна опікуватись проблемами культури. Західні держави, на думку вченого, були інституціями, які одночасно забезпечували матеріальні і моральні цінності суспільства, його добробут і свободи людей.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1695; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |