КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Засоби гармонізації композиції. Метричне повторювання. Ритм
Лекція № 8
Організація дизайнерських форм у гармонійну структуру має на увазі певну закономірність у їхньому сполученні - упорядкованість, тобто композиційну систему об'єднанняхудожніхформ у єдине ціле. До аспектів цієї проблеми ставляться: принципи розміщення об’ємів у просторі, характер об'єднання частин в єдине ціле, спосіб членування об’єму, художня система виявлення несучих і не несучих елементів, взаємозв'язок зовнішніх і внутрішніх форм і деякі інші композиційні закономірності. Способи виявлення цих закономірностей різні, але в кожному разі вони повинні реалістично відбивати властиві дизайнерській структурі властивості, виражати її матеріальну й художню сутність. Дотримуючись установленого порядку, розглянемо спочатку в теоретичному плані один з найбільш загальних прийомів упорядкування форми - ряди, які можна розглядати і як засіб організації елементів у єдину стійку систему на підставі закономірного впорядкованого чергування елементів форми. Ряд - це система елементів, заснована на періодичності повторення або зміни однозначних властивостей форми. Періодична закономірність - це така закономірність, при якій відношення між першим і другим елементом таке ж, як між п й (п+1) -елементами. Період ряду - це його елемент, що закономірно повторюється або змінюється. Період містить у собі як форму, так й інтервал, що відокремлює її від інших форм у навколишнім їхньому середовищі. Періодом ряду може бути одна форма й інтервал або сукупність форм й інтервалів. Як форма, так і середовище можуть бути й тілом, і простором. Наприклад, якщо з дошки вирізати однакові пробки на рівному інтервалі, а потім організувати їх у просторі в тім же порядку, ми одержимо два варіанти ряду однієї закономірності. У першому варіанті - просторові форми (отвори), а середовище - щільне тіло дошки. В іншому варіанті форми ряду - тіла, а середовище - простір. Ряд як засіб організації особливо важливий при необхідності організації в єдине ціле великої кількості елементів (більше 7±2) - верхні межі числа Міллера, що характеризує обсяг короткочасної пам'яті людини). У цілісної стійкої, з погляду сприйняття, системі елементів роль кожного елемента ослаблена через їх велику кількість, але характер кожного елемента ще сприймається, зате закономірність, що організує ці елементи в єдине ціле, прочитується ясно, чітко. Число елементів ряду більше, ніж 7 ±2, але менше числа, при якому вони, співвіднесені із цілим, починають сприйматися як елементи фактури. Метричний ряд побудований на тотожності періодів по всіх об'єктивних властивостях форми. Дійсно, перший, другий, п-й й (п+1)-й елементи закономірно повторюються, їхнє відношення становить 1:1. Ритмічний ряд побудований на подібності періодів, нюансній або контрастній нерівності й закономірній зміні періодів за одною, декількома або всім об'єктивним властивостям форми. Періоди змінюються від зміни тільки форм, від зміни тільки середовища, від зміни форм і середовища одночасно. Зміна декількох об'єктивних властивостей форми може проходити паралельно - наростаючи або убуваючи в одному напрямку або зустрічно, коли в одному напрямку наростає одна властивість, а в протилежному – інша.
У першому випадку динамічність форми виражена яскравіше, у другому вона нівелюється. Як метричні, так і ритмічні ряди можуть бути простими й складними. У простому ряді період ряду являє собою просту об'єктивно цільну не членовану форму (табл., а, б, в, м; табл. 2, а, б, в, м, д, е). У складному ряді період ряду являє собою складну членовану форму або сукупність форм. Складний ряд - метричний або ритмічний, може розглядатися як сполучення простих, відповідно метричних або ритмічних рядів. І простий, і складний ряд являють собою єдину стійку систему, або складну форму. По тім же метричним і ритмічним закономірностям, що й складні форми, прості й складні ряди можуть становити цілісні структури, що представляють собою складний ряд метричної, ритмічної або двох закономірностей. Як правило, у складному ряді двох закономірностей (і метричної, і ритмічної) одна з них - домінує, визначаючи основну закономірність, що організує єдність елементів у цілому.
Сполучення двох закономірностей - метричної і ритмічної - властиво будові багатьох живих і неживих форм природи, тваринам і людині. Ряди є активним засобом емоційної виразності. Метричні ряди повідомляють системі організованих елементів статичність, а ритмічні - динамічність. Ряди двох закономірностей надають елементам цілого (усередині періоду) статичність або динамічність, але всьому цілому - залежно від тієї закономірності, що домінує, як система організації ряду. А завжди домінує закономірність, що визначає відношення періодів ряду Основою сполучення елементів у єдине ціле - порядку - є визначення головного в композиції й супідрядність всіх елементів по ступені їхньої значимості.
Питання для перевірки: 1. Яка закономірність у сполученні елементів дизайнерських форм при організації їх у гармонійну структуру мається на увазі? 2. Які аспекти проблеми упорядкованість, тобто композиційної системи об'єднання художніх форм у єдине ціле, мають відношення до її вирішення? 3. Назвіть один з найбільш загальних прийомів упорядкування форми. 4. Дати визначення ряду елементів. 5. Визначити характерну особливість періодичної закономірності. 6. Що містить у собі період ряду? 7. Коли ряд як засіб організації елементів в єдине ціле особливо важливий? 8. Що представляє собою період простого ряду? 9. Що представляє собою період складного ряду? 10. Навести приклади сполучення двох закономірностей (метричної і ритмічної), властивого будові форм природи. 11. Як визначити домінуючу закономірність в рядах двох закономірностей?
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 3594; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |