Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Старецтво і сектантство як явища духовному життю

Соціокультурний сенс реформ Петра І

Звернемося до Г. Флоровського: Петро створював і виховував психологію перевороту, у нього був характер революціонера, він хотів, аби все рішуче змінилося і змінилося. "Саме з Петра і починається великий і справжній російський розкол", що означав зрушення і навіть надрив в душевних глибинах народного життя.

У цю епоху новизна проникає у всі сфери життя, провідною культурною домінантою стає принцип свободи творчості, незалежності від священних і мирських авторитетів. У процесі світоглядного перевороту народжується уявлення про особу людини, її позастанову цінність. Будь-яке досягнення і новина починають розглядатися як справа рук людських. Російське суспільство виходить з середньовічної позачасовості, знаходить історію як пам'ять про минуле і урок сьогоденню.

Починається боротьба з етикетністю слова, спостерігається його десакралізація, тобто зменшення його священного, ритуального сенсу. Цивільний шрифт, газетна справа, журналістика - етапи на шляху розвінчания дива слова на користь інформативності, сенсаційності.

Апофеозом політики Петра І стало завершення процесу церковної секуляризації, тобто звільнення всіх сфер життя суспільства від впливу церкви. Лише народне середовище залишалося живильним грунтом православ'я в Росії.

Показовим явищем духовному життю в умовах десакралізації культури і деклірикалізації передової суспільної свідомості стало поширення старецтва як чернечого інституту, заснованого на духовному керівництві старця (ченця-наставника) аскетичною практикою послушника. Воно користувалося популярністю серед народу і відображало його пошуки духовності в історичній ситуації, що змінилася. Активізація старечого руху обумовлювалася діяльністю Паїсія Величковського, що переклав російською мовою енциклопедію аскетизму "Добролюбіє". У числі видатних духовних діячів епохи Тихон Задонський і Серафим Саровський.

Народна свідомість з властивим йому тяжінням до крайнощів народила і іншу форму опору безрелігійності, що насувалася, - сектантство, тобто відокремлені релігійні групи, опозиційно або вороже налаштовані до панівної православної церкви. Що поширювалося у вигляді хлистовства, молоканства, духоборчості, скупчості, воно зачіпало самі потайні куточки народної душі і усе більш відділяло широку народну периферію від передової частини російського суспільства.

Д/з:

1. Конспект лекції вивчити.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Культура і держава в епоху Петра | І комунікаційна категорія
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 277; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.