КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Вчення Аристотеля про чесноти
Воля. 1. Моральнв свобода людини – це можливість визначення (морального самовизначення) і реалізація моральної позиції. Свобода виявляється у виборі напрямку і засобів діяльності. В свободі вибора людини виявляють себе як особистість – самостійна та творча. Різні етичні вчення по – різному трактують визначення свободи: § можливість досягнення нагальної вигоди (прагматизм); § абсолютна свобода діяльності, реалізації егоїстичних інтересів (екзистенціалізм); § осягнення Бога, дотримання законів божественної моралі (релігійна етика); § визначення людських цілей діяльності і задоволеність її результатами (антропоцентризм).
Моральна діяльність відображає поєднання об’єктивних вимог і суб’єктивних елементів моральної свідомості. Обмежена безліччю необхідностями. Вона підкорюється законам: природним, соціальним, юридичним, правилам, стереотипам поведінки тощо.
Всі умови, в яких живе і діє людина, закони, яким він підкоряється, - необхідність, передумова людини. Людині необхідно: § усвідомити зовнішню необхідність як єдину можливість; § підкорятися їй; § прийняти необхідність як своє внутрішнє пробудження; § усвідомити своє місце в єдиному процесі необхідності. Свобода людини полягає в усвідомлені об’єктивних кордонів діяльності, в спробі їх розширення. («Свобода є пізнанням необхідності». Гегель.) Автономія, свобода як заперечення виражається у: § свободі від опіки, диктата ззовні; § діях, основаних на нормах и принципах, які відповідають особистим уявленням людини про благо; § в можливостях впливу на формування норм и принципів.
Пізнання законів природи, наукові відкриття дозволили людині здолати свою природну обмеженість. Свобода розглядається як мимовільне відхилення від предзаданності.
2. Свобода характеризує дію, яке скоєне: Ø з урахуванням об’єктивних обмежень; Ø не з примусу; Ø в умовах вибору можливостей. Аристотель виділяв мимовільні і немимовільні дії людини. Немимовільні дії відбуваються за примусом, через незнання. Мимовільні дії можуть бути недобровільними (змішані дії) – вони мимовільні (оскільки людина є джерелом дій), але недобровільні(не мимовільні внаслідок того, що людина не зробила б ці дії за своїм бажанням). До мимовільних вчинків Аристотель відносив дії, скоєні не за знаннями того, у чому полягає користь, в стані ярості тощо. Мимовільні вчинки можуть бути навмисними (зроблені свідомо, за своїм бажанням).
3. Можливість вибору є сутністю свободи. Вибір можливе за наявністю альтернатив і доступністю можливих варіантів. Умови,які необхідні для свобідного морального вибору: Ø відсутність внутрішнього примушування, заборона; Ø свідомість, розуміння можливих варіантів і вибір одного із них; Ø дія не повинна бути скоєною під впливом моральних установ, звичок – заборон, які стали частиною підсвідомості людини. Автоматизм моральної дії, вплив знеособлених сил є ознакою невільної дії, не завжди дозволяє досягнути добра; Ø наявність орієнтирів (цінностей, ідеалів) свобідної волі. У випадку, якщо людина не має позитивних орієнтирів, вона не завжди у стані скористатися свободою на благо. Свободно скоєний вчинок повинен включати в себе такі елементи: · вихідні емоційно – моральні орієнтири, які можуть задаватися в процесі виховання; людина може розвиватися в заданому напрямку або вибрати інші життєві орієнтири; · знання об’єкта діяльності і об’єктивних умов, визначення свого ставлення до об'єкта; · визначення конкретної цілі(цілі не носять моральний характер, але можуть включати моральний аспект); · вибір засобів досягнення мети – засоби повинні бути шляхетними і адекватними, тобто не спотворюють вибрану ціль; · передбачення можливих наслідків вчинку; · реалізація намірів.
Найважливішою якістю моральної свободи є визнання іншої людини, її свободи вищою цінністю, метою, але не засобом досягнення особистих цілей.
4. Слова воля інколи використовується як синонім до слова «свобода». Волю можна розуміти так: Ø відсутністю примушування, рабства; Ø можливістю жити як бажаєш, не обмежуючись соціальними рамками; Ø свободу вчинків тощо. Р.Г. Апресян виділяв свавілля, яке представляють собою: · свободу бажань; · розгнузданість самостійної волі; · відсутність поваги до чужої волі.
Особиста воля повинна бути співвіднесена з боргом, підпорядковуватися загальній волі, яка виражена в соціальній дисципліни, законодавстві. Вільною воля стає тільки через приборкання свавілля. Свобода однієї людини обмежена свободою іншої людини. Людина, прагнучи до реалізації приватних цілей, повинна залишатися в межах прийнятих норм, не допускати свавілля. Питання 56. Категорії етики. Моральна відповідальність. 1. Поняття відповідальності. 2. Умови моральної відповідальності. 3. Перед ким відповідальна людина? 1) Воля є рушієм моралі. Мораль посередництвом волі стає джерелом історичної активності людини і суспільства. Моральні цінності стають стимулом діяльності людини і реалізуються в її практичній діяльності. Свобода має на увазі необхідність відповідальності людини за результат її діяльності. Відповідальність – це усвідомлення відповідальності (або невідповідності) моральним нормам дій людині результатів, наслідків її вчинків. Людина повинна передбачити наслідки своїх дій, намагатися попередити негативні результати вчинку. Відповідальність можна розглядати на рівні: · Особистості: виконування людиною норм, встановлених суспільством; · Суспільства: відповідальність потребам моралі дій соціальних груп. Ступінь відповідальності людини (або групи) необхідно розглядати з розрахунком можливостей і конкретних умов. Моральна відповідальність людини залежить від: · Його дієздатності; · Потреби до розуміння і правильного зіткнення потреб; · Впливу зовнішніх обставин на результат дій.
Особиста відповідальність людини прямо пропорційна рівню його можливостей у моральному виборі і мірі свободи. Проблема особистої відповідальності пов*язана з проблемою вини людини за негативні наслідки її вчинків. Моральна відповідальність також означає відповідальність поведінці по відношенню до інших людей: повага до особистості іншої людини, допомога людям і т.д.
Почуття відповідальності існує у двох формах: Позитивній – почуття значущості, впливу на те,що відбувається; Негативній – невпевненість у можливостях досягти позитивних результатів.
Безвідповідальна поведінка – дії, здійснюючі без обліку їх наслідків. Вони зв*язані з неадекватною самооцінкою, байдужістю і т.д. Вираження «нести відповідальність» означає добровільне прийняття відповідальності на себе. 2) Важливі умови моральної відповідальності: · Воля здійснюючої дії (вчинок, здійснений не по особистій волі людини,не означає відповідальність за неї); · Преднаміреність вчинку(ненавмисність вчинку тільки полегшує відповідальність, але не знімає її повністю); · Адекватність людини,усвідомлення того,що відбувається, можливість по своїй волі присікти дію,яке буде мати негативні наслідки. Неадекватними признаються психологічно хворі. З юридичної точки зору мистецтвом викликане божевілля (алкогольне, наркотичне) посилює вину. У ході історичного розвитку людства, його моральної відповідальності за себе і свою родину. Філософ Є. Фромм стверджував, що багато людей тяжіють цією відповідальністю і намагаються уникнути її (іноді безпідставно). Фромм виділив механізми, які дозволяють на соціальному рівні скинути людині з себе волю і відповідальність:
· Тоталітарний режим, очолюваний «сильною особистістю», вождем, взявши на себе всю відповідальність за життя суспільства і його членів; · «автоматизований конформізм» - некритичне прийняття чужих думок (ЗМІ і т.д.),перетворення думок суспільства в своє особисте. 3) Існують різні точки зору на те, перед ким відповідальна людина. Людина несе відповідальність перед іншими людьми тому що, що знаходиться в залежності від них: · Воля людини в суспільстві не абсолютна, вона обмежена волею інших людей; · Людина знаходиться в існуючій залежності від інших людей (комунікативній, соціокультурній, психологічній); · Людина находить відповідні орієнтири в суспільстві.
Релігіозна точка зору: · Бог є вищою суддею, моральним законодавцем; · Людина несе відповідальність перш за все перед Богом і по-друге – перед людьми, суспільством. Індивідуалістичні концепції мають ствердження, що людина відповідальна в першу чергу перед самою собою. Вона унікальна, відчужена від інших членів суспільства, вільний від впливу зовні. Вчення, з*єднуючі принципи індивідуалізму і орієнтації на інших людей (Є. Фромм та інші): · Людина не підкорена диктату зовні, відповідальний перед своєю совістю; · Совість людини орієнтована на благо своє та інших людей; · Захист інтересів інших людей являється природне прагнення людини, проявленням вищого початку в її душі. Думки і почуття людини відзначають її поведінку. Людина несе відповідальність за єдність духовної і поведінкової сторін своєї особистості.
57 Питання: Категорії етики. Чесноти і порок. 1.Поняття чеснот і пороку. 3.Християнська етична концепція. Внутрішній конфлікт. 4.Класифікація чеснот.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 785; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |