КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Життя і творчість Лессінга. Естетичні праці
Видатний письменник, критик, теоретик реалізму в літературі і мистецтві, без- страшний борець проти політичної і церковної реакції свого часу, Готхольд Ефраім Лессінг втілив у собі кращі риси тієї гуманістичної німецької культури, на спадщи- ну якої спираються демократичні сили німецького народу. Літературна діяльність Лессінга відноситься до другої половини ХVІІІ століття. Німеччина в цей час переживала трагедію глибокого політичного і національного занепаду. Зі спустошливої Тридцятирічної війни в середині ХVІІ століття країна вийшла роздробленою більше ніж на 300 дрібних держав, у яких влада була зосере- джена в руках князів та дворян. Німецькі князівства боролися між собою, ведучи постійні руйнівні війни, тягар яких лягав на народні маси. Ці війни однозначно сприяли підвищенню рівня могутності реакційно-мілітаристської Пруссії. Глибока економічна відсталість і політична роздробленість робили фактичними господарями Німеччини іноземні «великі держави», насамперед Англію і Францію. У той час як Англія та Франція в період ХVІ—ХVІІ століть створили власну національну літературу, література німецької знаті і бюргерства була відірвана від народу, від національних традицій. Лише в романі Гріммельсгаузена «Пригоди Симпліциссимуса» (1668) у високо оцінених Лессінгом епіграмах поета-сатирика Лотау (1604—1655) та в деяких інших надбаннях того часу було правдиво відо- бражено страждання, що їх переживали протягом ХVІІ століття народні маси Ні- меччини. Незважаючи на все зазначене вище, в цій похмурій та затхлій атмосфері уже ви- никали прогресивні демократичні прагнення. Яскравим вираженням цих прагнень була літературна діяльність Г. Е. Лессінга. Готхольд Ефраім Лессінг народився 22 січня 1729 року у містечку Каменц, що у Саксонії, в родині лютеранського пастора. Він був найстаршим із дванадцяти дітей. Ще юнаком відчув ворожнечу до мертвої схоластичної науки. Відправлений ба- тьком до Лейпцигського університету для занять богослов’ям, молодий Лессінг за- мість цього захоплюється філософією, філологією, театром. Доволі рано виявивши, що читання книг дає небагато для знання життя, сімнадцятирічний Лессінг з при- таманною молодості жадобою насолод поринув у світ цього дивовижного міста, яке було на той час «маленьким Парижем». Незважаючи на подив своїх благочестивих батьків, він проводив вільний час у товаристві лейпцигських акторів, що належали до трупи відомої на той час німець- кої актриси ХVІІІ століття, послідовниці класицизму, Кароліни Нейбер. Пристрасть до театру породила у Лессінга бажання стати «німецьким Мольє- ром». У 1748 році трупа Нейбер з успіхом поставила юнацьку комедію майбутнього відомого драматурга «Молодий учений», що висміювала традиційний для Німеч- чини того часу тип ученого-педанта. Лессінг-старший викликав сина додому і дозволив повернутися до Лейпцигу тільки за умови відмови від театру; єдиною поступкою, на яку погодився батько, був дозвіл перейти на медичний факультет. Незабаром після повернення Лессінга до Лейпцига трупа Нейбер розпалася, за- лишивши його з підписаними ним неоплаченими векселями. Сплативши борги зі своєї стипендії, він виїхав з Лейпцига. Лессінг, як і більшість просвітників, надавав великого значення театру, розгля- дав його як найдієвіший з усіх видів мистецтва. Переймаючись жалюгідним станом театральної справи в Німеччині, Лессінг не лише глибоко вивчав сучасні англійсь- кий та французький театри, а й його витоки й традиції. Критик ставив перед собою завдання вивести німецький театр із жалюгідного стану та виховати справжнього глядача. Тому він організував один за одним низку театральних журналів, за допо- могою яких намагався оновити репертуар театру. Наприкінці 1751 року Лессінг вступив до Віттенберзького університету на ме- дичний факультет, де вже через рік одержав ступінь магістра. Потім повернувся до Берліна і наступні три роки завзято працював, утверджую- чи за собою репутацію проникливого літературного критика і талановитого пись- менника, намагаючись заробити на життя пером. У феодальній Німеччині часів Лессінга письменник із середовища бюргерства міг розраховувати на скільки-небудь забезпечене становище лише відмовившись від незалежності і поступивши на службу до одного з німецьких чи іноземних кня- зів. Навіть найсміливіші «розуми» Німеччини ХVІІІ століття повинні були мирити- ся з цим принизливим статусом. Молодий Лессінг повстав проти сталого порядку. Замість кар’єри професора од- ного з німецьких університетів, що цілком залежали від сваволі князів, чи станови- ща придворного поета він віддав перевагу напівголодному, але незалежному існу- ванню професійного літератора. У Берліні драматург звертався переважно до написання віршів, епіграм, байок, комедій. У своїх критичних статтях він викривав плазування німецьких письменни- ків перед владою і титулом, засуджував __________відірвану від життя «цехову» ученість, не- уцтво і педантизм. У 1755 році створив драму в прозі — «Міс Сара Сампсон» — першу в німецькій літературі «міщанську» драму. Створена за зразком «Лондонського купця» Дж. Ліл- ло, ця сентиментальна п’єса втілювала переконаність Лессінга в тім, що, наслідую- чи більш природний англійський театр, німці зможуть створити по-справжньому національну драму. Ця п’єса мала значний вплив на розвиток німецької драматур- гії, хоча застаріла вже через два десятки років. Незважаючи на те, що Лессінг незабаром здобув славу першого критика і жур- наліста Німеччини свого часу, йому постійно доводилося боротися з нестатками. Крім того, маючи нестримний потяг до практичної діяльності, до спілкування з лю- дьми, він не міг задовольнитися виключно літературною діяльністю. Неможливість створити у Німеччині придатні для життя умови змусила критика у 1755 році думати про поїздку до Москви, де він міг розраховувати на місце про- фесора при щойно відкритому Московському університеті. У 1759 році вийшли друком у Берліні байки Лессінга. 11 листопада 1760 року письменник був обраний членом-кореспондентом Бер- лінської Академії наук. Однак, ця звістка не застала його у столиці. У 1760 році під час Семилітньої війни Лессінг прийняв пропозицію губернатора Сілезії, генерала Тауенцина, стати його секретарем. Роки, проведені Лессінгом на службі у Бреславлі (1760—1765), були для нього школою практичного життя і разом з тим роками на- пруженої роботи й теоретичних міркувань. Протягом цього часу Лессінг створює два твори, що мали вагоме значення для розвитку німецької національної літератури, — трактат «Лаокоон, або Про межі малярства та поезії» (опублікований 1765 року) і драму «Мінна фон Барнхельм, або Солдатське щастя». Однак, життя у столиці деспотичної Пруссії не задовольняло Лессінга. Йому був добре зрозумілим мілітаристський характер монархічної влади Фрідріха ІІ і щодо неї він не плекав жодних ілюзій. Прагнення знайти для себе суспільну трибуну, з якої він міг би звернути свій го- лос не лише до вузького кола освіченого бюргерства, а й до більш широких верств населення, змусило Лессінга у квітні 1767 року переїхати до Гамбурга. Драматург намагався саме тут втілити свою мрію про національний театр. До цього часу в Німеччині були тільки мандрівні театральні трупи і новий театр задумувався як перший стаціонарний національний театр. Підсумком цього періоду життя Лессінга став театральний журнал «Гамбурзька драматургія» (1767—1769). Беручись за видання журналу, письменник ставив пе- ред собою завдання ознайомити публіку з п’єсами поточного репертуару, мав на меті їх критичний огляд та аналіз гри акторів. Однак, зберегти регулярність випус- ків виявилося неможливим. У повному вигляді «Гамбурзька драматургія» побачила світ навесні 1769 року. У ній Лессінг проаналізував п’єси, які йшли на сцені театру впродовж 52 вечорів (від 22 квітня до 28 липня 1767 року). З гіркотою говорив Лессінг про крах задуму створити національний театр на останніх сторінках «Гамбурзької драматургії»: «Спало на думку наївне бажання за- снувати для німців національний театр, тоді як ми, німці, ще й не нація». Після краху гамбурзького театру, що проіснував менше двох років, Лессінг зму- шений був прийняти запрошення брауншвейгського герцога, що запропонував йо- му посаду бібліотекаря у Вольфенбюттелі (починаючи з травня 1770 року і до кінця життя). Перебування __________у Брауншвейзі було, мабуть, найважчим періодом у житті Лессінга. Лише на короткий час йому вдалося вирватися до Італії (1775), він відвідав Рим, Флоренцію, Мілан, а на зворотному шляху відвідав Відень. Тут у 1776 році взяв шлюб із Євою Кеніг, з якою був заручений ще з 1771 року. Родинне щастя Лессінга було нетривалим. Через рік Єва померла, забравши з собою у могилу єдиного сина. Повільно згасало життя драматурга. Готхольд Ефраім Лессінг помер 15 лютого 1781 року у Брауншвейзі. Вищий сенс свого життя Лессінг вбачав в оновленні німецького національного театру, головне призначення якого, як у давньогрецьку давнину, мало б полягати у формуванні досконалої людини і громадянина. Театр мав пробуджувати всі духовні сили людини, що закладені в ній самою природою. Вищій моралі відповідала сві- дома установка людини на самореалізацію (реалізацію своєї родової сутності), а не страх порушити заборону чи бажання заслужити винагороду. Засобом такого вихо- вання має стати театр. Наслідком поглиблених студій у царині теорії й історії мистецтва став трактат «Лаокоон, або Про межі малярства та поезії», центральним питанням якого стало з’ясування меж між живописом та поезією, їхньої специфіки та своєрідності худо- жньої мови. У зазначеній теоретичній праці Лессінг поділяє всі види мистецтва на просторо- ві (до них належить живопис, оскільки зображує предмети, що перебувають поруч) та часові (поезія — зображує події в русі, тобто в їхній часовій послідовності). По- дібний підхід орієнтував митців слова не на описовість, а на проникнення у психо- логію, зображення почуттів і пристрастей. У трактаті знаходимо втілення ідеї боротьби за нові шляхи розвитку як самої Німеччини, так і її мистецтва. Цим зумовлена полеміка Лессінга на сторінках твору з «концепцією прекрасного» Й. Вінкельмана, котрий вважав наявність «ефекту спо- кою» найважливішою ознакою краси і відповідно своєю теорією мистецтва закли- кав людей до смирення та покори. Лессінг же дотримувався просвітницької конце- пції людини у мистецтві — драматург, навпаки, виступав прибічником рішучих дій громадян як в реальному житті, так і у творах мистецтва: «Герої на сцені повинні виявляти свої почуття, виражати відкрито свої страждання і не перешкоджати ви- яву природних нахилів». Лессінг утверджував ідеал діяльної людини і звертав увагу не на постійність, а на мінливість людської природи. Еталоном прекрасного, у розумінні Лессінга, могли слугувати не лише переві- рені часом зразки античного мистецтва, а й сучасність. Естетика театру Лессінга: • динамізм характеру і дії; його він знаходив у Шекспіра. У збірці статей «Гам- бурзька драматургія» Лессінг піддавав критиці театр Корнеля і Вольтера за наслі- дування готових зразків, за типовість і шаблонність образів та нав’язливий дидак- тизм, а головне — за статичність. Рух, внутрішній неспокій, постійна готовність до самореалізації — віднині це найважливіші положення для німецької естетичної і філософської думки; • значна роль уяви; у художньому творі, на думку драматурга, «вагомим є тіль- ки те, що залишає вільне поле для уяви. Чим більше ми вдивляємося в об’єкт, тим більше наша думка мусить мати можливості додати від себе до побаченого, а чим напруженіше працює наша думка, тим активніша наша уява». Підносячи роль уяви у сприйнятті реальності, Лессінг характерним чином заперечував англійський емпі- ризм: «Немає нічого більш оманливого, аніж загальні закони наших чуттів»; • вважав естетично повноцінним лише драматичний характер; це не той уза- гальнений характер, що проявляється в буденній ситуації, коли всі сторони осо- бистості співіснують у байдужій гармонії, а той характер, який виковується в процесі життєвих змагань, коли людина потрапляє в екстремальну, не передба- чену її офіційним статусом ситуацію. Саме тоді певні сутнісні сторони особис- тості «актуалізуються», самовиявляються для подолання зовнішньої перешкоди. Відбувається становлення характеру, часом у несподіваному для нього самого напрямку; • підкреслюючи значення типового, розумів, що без живих індивідуальних рис поетичні характери перетворювався на абстрактні уособлення. Саме через це він критикував героїв Корнеля та інших представників класицизму, а також Д. Дідро за його тяжіння в теорії й художній практиці до «ідеальних характерів»; • сформував цілісну концепцію драми в боротьбі проти класицистичної дра- матургії і теорії драми. Фальшива, з точки зору Лессінга, сама форма класицис- тичної драматургії. І це виявлялося не тільки в симулюванні єдності часу і міс- ця, недосяжного і непотрібного, але і у всій структурі п’єс — в побудові дії і діалогу, у неприродній, манерній мові героїв. Герої подібних творів — не люди, а машини. Такими їх зробили придворні звичаї та смаки. Неприйняття форми диктувалось неприйняттям змісту. Лессінг заперечував ідейні й моральні прин- ципи класицизму — знищення особи в ім’я державних інтересів, відмову від ра- дощів життя тощо; • ідеал драматурга — характери мужні, сильні, що живуть законами гармонії розуму і почуття; • утверджуючи головним принципом драми реалістичне зображення дійсності, Лессінг, як усі просвітники, виступав переконаним прихильником вчення про сус- пільну роль мистецтва; • трагедії стародавніх грецьких поетів, а також Шекспіра — це істинна вершина драми. Вони були вірні природі, людській вдачі, пристрасті їхніх героїв знаходили вираження в дії, із дії ж, строго логічної й доцільної, випливає і їхній моральний урок. Висновок. У Лессінга багато взяли для своєї естетики Кант, зокрема про роль уяви; ранні романтики — про роль внутрішнього, духовного руху; «веймарські кла- сики» — про духовну повноту існування людини як повернення до природи, але на новому вищому рівні; і всі разом — про те, що людина має реалізувати своє високе життєве призначення, яке закладене в самій людині.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 976; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |