КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Фольклор
ХУІІІ. Характеристика основних мистецьких напрямів Реалістичний метод Романтичний метод ♣ передбачає дослідження, відтворення дійсності з підкресленням ідеалу, того, до чого прагне митець; ♣ тут на першому місці чуттєво-інтуїтивний підхід до світу, хоча не нехтується раціональний[81]; ♣ домінує ліризм. ♣ передбачає зосередження уваги передусім на конкретній, видимій, матеріальній реальності, на суспільній дійсності (проблемах суспільної моралі, економіки, політики, побуту тощо); ♣ віддає перевагу раціональному підходові до світу перед чуттєво-інтуїтивним. ♣ тут домінує епічність.
Механізм руху методів той самий, що рухає і мистецькі опозиції, — власне, протистояння романтичного-реалістичного — це одна з мистецьких опозицій. Коли придивитися до закономірностей духовного розвитку людства (насамперед народів Європи), то неважко помітити, що реалістична (за методом) епоха в ньому приходить на зміну романтичній, романтична – на зміну реалістичній і т. д. по колу, точніше, по спіралі духовно-мистецького поступу. Мистецькі методи самі собою існувати не можуть (бо є чистою ідеєю, абстракцією), вони втілюються у відповідних напрямах. Напрям — це породжена творчістю представників одного художнього методу конкретна складова частина літературного процесу, яка характеризується спорідненістю стильових ознак та існує у межах однієї епохи і нації. Якщо методи постійно чергуються (як день і ніч), то напрями змінюються – єдиний раз народжуються, існують і зникають назавжди (як листки на деревах). У межах одного напряму можуть виділятися різні течії, угруповання, школи. Мистецька течія ¾ це вужча, ніж напрям, спорідненість творчих принципів на підставі схожих естетичних засад. Мистецькі угруповання та школи — це об’єднання найближчих творчих однодумців, що декларують теоретичні підвалини своєї спільності, обстоюють їх у дискусіях і суперництві з опонентами — прихильниками інших естетичних поглядів як у межах одного покоління (угруповання), так і кількох поколінь (школа)[82]. Отже, в межах певного стилю доби розвивається відповідний напрям, який найчастіше збігається з періодом у розвитку літератури; напрям зумовлюється відповідним методом (чи романтичним, чи реалістичним) і розгалужується на течії, угруповання та школи. А тепер, зробивши попередні зауваги, вдамося до розгляду основних періодів і напрямів розвитку української літератури. Першим напрямом в історії українського мистецтва слова був фольклор[83]. У літературному процесі він посідає окреме місце як цілісний, своєрідний організм.
Термін „фольклор” (від англ. folklore – народна мудрість, знання) вживається у широкому і вузькому розумінні. У широкому – це художнє відображення дійсності у ♣ словесних, ♣ музичних, ♣ хореографічних і ♣ драматичних формах колективної народної творчості, нерозривно пов’язаної з життям і побутом. Синонімічний термін тут – „народна творчість”. У вузькому розумінні „фольклор” іменує словесну творчість народу. Тобто виступає синонімами до термінів „усна словесність”, „народна словесність”, „усна народна творчість”, „народнопоетична творчість”. Ми будемо вживати термін „фольклор” саме у вузькому значенні. Фольклор і писемна, авторська література є двома стадіями, двома формами однієї системи – словесного мистецтва. Тут виявляється така послідовність: на певному етапі духовного розвитку людини сформувався фольклор, а згодом з фольклору – література (це стадії). Далі ж фольклор і письменство розвиваються паралельно, впливаючи одне на одного, а часом і переплітаючись (це форми). Суть, своєрідність фольклору і літератури найкраще виявляється при їх зіставленні. Отже, і то, і то – словесна, мовна творчість. Це спільне. Решта ж їхніх ознак принципово відмінні: 1. Фольклор незмінно романтичний за методом, у літературі ж романтичний і реалістичний методи постійно чергуються. 2. Фольклор твориться і передається усно, зберігаючись у народній пам’яті, література ж – обов’язково писане і друковане слово. 3. Завдяки усній формі поширення фольклорні твори колективні й варіативні. Тут кожен виконавець може стати співтворцем: видозмінити текст, додати щось своє. Так виникають численні варіанти творів. Літературний же твір має свого конкретного автора та існує в єдиному варіанті, жоден читач не може вносити зміни в авторський текст. Навіть згадана вже основоположна спільність фольклору і літератури – творення словесних образів – не абсолютна. У обох формах „будівельним матеріалом” є мова. Але в народній творчості вона необроблена, простонародна, діалектна; у авторських текстах – літературна (відшліфована, унормована). І там, і там використовуються художні засоби, але з різною метою: у народному творі епітети, порівняння, метафори насамперед сталі, традиційні; у писаному – мають бути новими, оригінальними. Фольклорні твори (як і літературні) можна класифікувати за родами й жанрами: епос – казки, легенди, перекази, думи, історичні пісні, прислів’я, приказки, народні байки; лірика – ліричні пісні; ліро-епос – балади; драма – весілля, обрядові ігри, вертеп. Із поширенням, удосконаленням цивілізації[84], зокрема писаної літератури, фольклор невпинно слабне, згасає. Зникають народні традиції, обряди, перестають народжуватися нові твори, не виконуються, забуваються раніше створені. Але ж народні казки, легенди, прислів’я, загадки, думи, пісні, обряди – усе це жива пам’ять наших предків, це несказанна краса, це невичерпна мудрість. Зрештою, це просто захопливо – заспівати пісню, яку співали твої прапрадідусі й прапрабабусі сотні років тому, одягнути одяг такий, як носили вони, заколядувати, як то звіків у нас велося, гайнути в танець, якому сотні чи й тисячі літ, і відчути, який він запальний, молодий... Отож, протистояти занепадові фольклору можна і треба. Маємо вивчати нашу народну творчість, давати їй друге життя, якщо хочемо залишатися українцями і ставати неповторними, духовно багатими людьми.
Далі розглянемо періоди розвитку й напрями писемної української літератури.
2. Період середньовіччя (Х- ХІІІ ст.) Доба Київської Русі – це період українського середньовіччя, або – як називають ще деякі дослідники – ґотики (від італ. gotico — ґотський). У культурі, зокрема літературі, цієї доби виробилися й існували один за одним два напрями: реалістичний за методом монументалізм (або раннє середньовіччя) і романтичний – орнаменталізм (або пізнє середньовіччя).
Дата добавления: 2014-10-15; Просмотров: 984; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |