Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорія ааміністратпвно-аержавного управління в Німеччині




Найбільш впливовою серед європейських шкіл адміністративно-державного управління є німецька. Особливістю теорії адміністративно-державного управління в Німеччині виступають фундаментальні теоретичні дослідження філософського характеру. Німецький класичний ідеалізм дав свою спекулятивну інтерпретацію державному та адміністративно-державному управлінню. Саме філософія створила інституціональні рамки, в яких почали свій розвиток теорія політики і теорія адміністративно-державного управління в Німеччині. Відомий політолог К. Ленк зауважує, що в силу міцності державних традицій у Німеччині дотепер продовжує існувати концепція, відповідно до якої політична наука — це державознавство, доповнене аналізом динаміки державних інститутів. Він посилається на роботи В. Вебера та Е. Форстхоффа.

Із самого початку свого виникнення в німецькій школі державного адміністрування позначився дуалізм філософського осмислення проблем адміністративно-державного управління і соціології адміністративно-державної діяльності. При цьому філософський і соціологічний аспекти розглядалися як модуси (від лат. modus - міра, образ, спосіб, різновид) державності. Велика частина західногерманских політологів у дусі класичних традицій вбачають у державному адмініструванні втілення «трансцендентального розуму», «вічних» цінностей і сферу реалізації волі. Це в найбільш яскравій формі ілюструють концепції X. Куна, Е. Форстхоффа, Е. Хиппеля.

На думку X. Куна, основою, на якій має будуватися предмет теорії адміністративно-державного управління, і тим, з чого він бере свою екзистенцію (від лат. existentia - існування, різновид суб'єктивного ідеалізму, розповсюджений у сучасній філософії та літературі, особливо в західногерманській та французській, вважає, що предметом філософії є людина, яка розглядається лише як духовне начало,


>>>503>>>

ідеалістично), є людська природа, у силу чого розгляд державного адміністрування повинен мати філософський характер: держава живе людиною: людина засновує, формує, управляє нею і одночасно живе в ній, осягаючи її як свою долю.

Філософсько-антропологічний підхід до державного адміністрування властивий також А. Гелену. На його думку, адміністративно-державне управління і право є «фундаментальними антропологічними інститутами». Прагнення до стабільності внутрішнього і зовнішнього світу, що пронизує, на думку Гелена, усе людське буття, стає основою адміністративно-державного управління. Адміністративні інститути склалися в процесі людського спільного життя шляхом стабілізації порядку і правил. Вони є не відображенням економічної та соціально-політичної структури суспільства, а деякою системою, що організовано закріплює історично сформовані відносини між людьми. У концепції А. Гелена сучасні структури адміністративно-державного управління з'являються як соціально індиферентні, як деякий «нейтральний» адміністративний апарат, використовуваний тими чи іншими політичними силами як «керівного штабу нової системи для примусу своїх супротивників». Аналогічну думку висловлює Ф. Іонас, зауважуючи, що адміністративні інститути як такі не представляють чиїхось особливих інтересів і не потребують для свого виправдання в якому-не-будь світогляді, а є принципом емансипації.

Таким чином, адміністративно-державне управління в Гелена і Іонаса перетворюється в самодостатню силу з особливими закономірностями розвитку її інституціональності. І хоча Гелен відзначає у своїй концепції факт використання адміністративно-державного управління як інструмент для досягнення цілей політичними силами, проте в цілому воно в його версії має універсальний характер. Особливу увагу він звертає на те, що порядок державного адміністрування «знімає» напругу, яка виникає в самій людині: «Ми є свідками того, що адміністративно-державні установи суспільства, закони, а також існуючі форми їх взаємодії, які є в наявності як соціально-політичні структури є зовнішніми опорами людини». Саме інститути «звільняють людину від болісного пошуку гідної поведінки, оскільки вони з'являються перед нею вже сформованими і заздалегідь визначеними» [59].

Таке трактування адміністративно-державного управління містить погрозу маніпулювання свідомістю і поведінкою людей. Гелен цілком усвідомлює наявність цієї небезпеки. Він наголошує, що сучасна людина стає цілком керованою. Однак Гелен думає, що ця керованість


>>>504>>>

не має характеру репресивної маніпулятивності. Цікаво, що погрозу «нової» дуже глибокої несвободи Гелен бачить не з боку адміністративно-державних інститутів, а з боку «хаотичної суб'єктивності», що виникає за рахунок ослаблення інститутів. Власне кажучи, позиція Гелена зводиться до вимоги «сильного» державного адміністрування, висунутого консервативними академічними та політичними колами Німеччини.

Ідеї «нового Левіафана» розвиваються політологами Німеччини не тільки у філософсько-антропологічному, але й у соціологічному аспектах. Найбільш типовою для соціологічного підходу до адміністративно-державного управління є концепція В. Вебера. Він вважає, що системі адміністративно-державного управління потрібно додати більший авторитет, але при цьому не слід розширювати функції бюрократичного апарату. В. Вебер пише: «Кількісне збільшення державного апарату і розширення його соціальних функцій може послужити погану службу. Вимагати механічного росту держави - означає ще більше погіршувати положення» [78].

Елітарний характер адміністративно-державного управління в країнах Західної Європи В. Вебер вважає вираженням сутності сучасної масової демократії. На його думку, на тих, хто править, покладено завдання створення адміністративної еліти, яка має бути легітимізована народом, суспільною думкою. Однак саме в цьому і полягає основна складність: «демократичній легітимації» перешкоджає «антидемократична сутність бюрократії». Варто особливо зупинитися на концепції адміністративно-державного управління Людвіга Ерхарда, що був спочатку міністром економіки, а потім віце-канцлером і канцлером Німеччини. Цей великий вчений і політичний діяч послідовно поєднав науково-дослідну роботу в провідних наукових центрах з організацією державної служби в країні. Концепція Ерхарда пов'язана з підвищенням соціальної ролі державного адміністрування. Він прагнув перебороти консервативну соціальну структуру за допомогою заходів щодо розпорошення власності і демократизації капіталу та пом'якшення економічних криз і класових протиріч. Усе це передбачало посилення заходів для державного регулювання економіки. Державним законом було створено Раду експертів з оцінки загального економічного розвитку Німеччини. Відповідно до закону Рада експертів, куди входили великі вчені, має готувати потрібні вихідні положення для прийняття урядом політичних рішень.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-17; Просмотров: 287; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.