КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ой весна, весна та й весняночка 3 страница
Нині настає час відродження національної культурної спадщини, зокрема й риторичної, чарівного народного золотослова, в якому відбито дивоцвіт національного менталітету й світовідчуття, який подарував світові титанів думки, слова, духу — Тараса Шевченка, Григорія Сковороду, Памфіла Юркеви-ча, Петра Могилу, Феофана Прокоповича та інших просвітителів-гуманістів. Шевченкове красне, пророче слово — серце української поезії, духовний велетень, феномен якого до цього часу повністю не розкритий, бо сягає вершин космічних, глибин найпотаємніших. Поет-пророк, речник народу, унікальна творча особистість, Тарас Григорович Шевченко є батьком відроджуваної української нації, яка через красне слово духовно-інтелектуальної величі пізнавала мікрокосм власної душі у макрокосмі Всесвіту. Красне слово Кобзаря можна розглядати як за традиційними, так і за нетрадиційними підходами, як органічну єдність, яка не вписується у прості класифікаційні схеми. Зокрема, американський славіст Григорій Грабович у праці «Шевченко як міфотворець» пропонує оригінальний аналіз творів Кобзаря не за тематично-проблемним методом, а за різними формальними способами подання. На наш погляд, заслуговують на увагу громадськості такі 3 головні типи: 1) риторичні, пророчі, «політичні» чи «ідеологічні» вірші, 1 Бахтина М. Риторика поступка: Серія «Наука убеждать: риторика».— М.: Знание, 1991, № 9.— С 22. 13-0-319 як «Посланіє» («І мертвим, і живим, і ненародженим...»), «Кавказ», переробки й наслідування старозавітних пророків тощо; 2) інтимні, або «чисто ліричні», або «сповідальні» вірші, переважно короткі, написані в період заслання; 3) оповідні поезії, котрі, як правило, довші, хоча серед них трапляються й такі, як «Русалка» — балада на 62 рядки, поема «Катерина», «Гайдамаки», «Відьма», «Княжна», «Невольник», «Москалева криниця», «Титарівна», «Неофіти», «Марія». Це — формальна типологія, яка дозволяє роздивитись конфлікт в українському світі — знищення первісного, ідеального ладу, поновлення якого поет-пророк обґрунтовує у видіннях ідеальної рівності, ідеальної людської спільності: / оживе добра слава, Слава України... (І мертвим...) Або: Встане Україна, І розвіє тьму неволі, Світ правди засвітить, І помоляться на волі Невольничі діти!.. (Стоїть в селі Суботові) Своєю незмірною любов'ю до поневоленого народу Великий Тарас бажав йому неба прихилити, палко й щиро вірив, що милосердний Бог не забуде його, зглянеться на нього своїм ласкавим оком і пошле йому волю і «добру долю від віка до віка», як пише Володимир Домашовець у дослідженні «Псалми Давидові» (Оттава, 1992 p.). Поет-пророк як посередник між Богом і народом створив унікальні за силою й красою переспіви псалмів — це яскрава оповідь звинувачувачам Поета у безбожництві й нерелігійності. Але поет вірив «у вічно живого, праведного й справедливого Бога... в усьому... є Божа воля, хоч не завжди людина її розуміє і хоче з нею погодитись...». «Духовні вірші», «духовні пісні» були у репертуарі мандрівних дяків, бурсаків-школярів XVI—XVIII ст. Для Тараса Шевченка, як сироти, псалми були потіхою, підтримкою і заохотою, «натхненням до молитви», до витривалості, до боротьби проти зла, до змагання про добро, до національного й духовного пробудження українського народу. Духовна творчість Кобзаря, зокрема його псалми, наближали геніального поета до Бога, наситили душу мужністю переносити усі знущання життя, коли він був вільною людиною протягом коротких 9-ти років. Т. Г. Шевченко підніс на високий, мистецький, художньо-риторичний рівень псалми, як неперевершені зразки гомілетичного жанру ораторського мистецтва духовного спрямування, з їх аналогіями, порівняннями, психологічним паралелізмом, акровіршами, алітераціями, метафорами-перлинами, рефренами та іншими художньо-виразовими засобами. Одним із найдавніших жанрів ораторського мистецтва є епідейктичний, похвальний, зразки якого ми знаходимо як у творчості поетів, риторів античного світу, так і майстрів красного слова епохи відродження українського красномовства, зокрема у Феофана Прокоповича, теоретика й практика українського красномовсгва (славнозвісна праця «Про ораторське мистецтво») та генія української поезії — Т. Г. Шевченка. Він створив «Книгу псалмів» із зразками національної оди — похвальної ліро-епічної поезії, з усіма ознаками жанру: піднесено-урочистий тон, присвята спеціальним подіям, визначним особам, які виконувалися у храмі хором, вражаючи дослідників розмаїттям жанрів, форм. Тут і лірика, і форма елегії, ідилії, епіка й драма. Поет-пророк, поет-красномовець створив шедевр українського красного слова, божественного за силою й красою співаника у спільному й особистому поклонінні Богові. Ці поетичні перлини народилися небесним вогнем любові до Бога та від Бога як взірець звертання людини до Бога в святості й чистоті, любові та шуканні помилування: Хто ж пошле нам спасеніє, Верне добру долю? Колись Бог нам верне болю, Розіб'є неволю. Возхвалимо тебе, Боже, Хваленіем всяким... (Псалом 52) Вражає духовно-будуюча сила псалмів великого сина українського народу, який своїм вогненним словом правди і свободи закликав рідний народ стати на праведну дорогу спасіння України, не розпинати неньку-Україну, встановивши справедливість на стражденній землі, обійняти «найменшого брата», бо інакше виллється Божий гнів на «правнуків поганих». Поет-пророк вірив: «Коли за нас Бог, то хто проти нас?» А у славнозвісній поемі «Кавказ» Великий Кобзар пророкував: Встане правда! Встане воля! І тобі одному Помоляться всі язики Вовіки і віки. Дослідники творчості поета, зокрема Григорій Грабович, відзначають, що в основі поезії Т. Г. Шевченка лежить міфологічне мислення, особливе міфологічне сприйняття України, бо «міф складає код Шевченкової поезії». У книзі «Етюди про поетику Шевченка» Михайлина Коцюбинська характеризує геніального поета як «художню натуру з воістину ренесансною широтою мистецьких обдаровань», для якого мистецтво є «чимось божественним, вічним, чимсь таким, до чого треба приступати з побожним трепетом». Красне слово Т. Г. Шевченка можна проаналізувати під кутом зору його інтонаційного образу в поезії, яка найбільш органічно зближується з ораторським мистецтвом саме через цей художньо-виразний показник. Відзначимо, що у класичній українській поезії Т. Г. Шевченко був найяскравішою інтонаційною індивідуальністю, найповніше втілив у своїй поетичній творчості національний, цілісний і живий характер з його багатющою та унікальною тембровою характеристикою. Могутній голос поета вчувається нашим сучасникам у красному слові його духовних нащадків, таких, як мужня Ліна Костенко, мудрий Іван Драч та інші. Поет-новатор органічно увібрав у себе такі живодайні джерела поетичної інтонації, як народна пісня — у прямих і непрямих стилізаціях, фольклорних образах; у певній частині художнього доробку поет-новатор відходить від народнопісенних інтонацій і форм, творить типовий літературний вірш ораторського, розмовно-ліричного типу. Отже, красне слово поета-пророка України звучить із яскраво пісенними, фольклорними інтонаціями як шедевр усного народного мистецтва; з другого боку, його красне слово збагачене, розцвічене й суто книжною, ораторською інтонацією: ствердження через заперечення, паралелізм, відштовхування від пісенного зачину, трансформація характерної для голосінь емоційної ампліфікації, епічна наспівність дум тощо. Віщими виявилися слова надгробної промови у Санкт-Петербурзі в 1861 р. Пантелеймона Куліша, який над тілом Тараса Григоровича говорив так: «Немає в нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка: уся сила і краса нашої мови тільки одному йому відкрилася. А все ж ми через його маємо велике і дороге нам право — оглаша-ти рідним українським словом сю далеку землю». Висока ораторська інтонація, нотки сентиментальної розчуленості, зворушеності, романтичного світосприймання лежать у природі поезії Т. Г. Шевченка, а висока романтична риторика має чи не найвищий романтичний пафос у поемі «Гайдамаки»: Сини мої, гайдамаки! Світ широкий, воля, — Ідіть, сини, погуляти, Пошукайте долі. Сини мої невеликі, Нерозумні діти, Хто вас щиро без матері Привітає в світі? Сини мої, орли мої! Летіть в Україну... Інтонаційна поліфонія поезії Т. Г. Шевченка розкривається у тверезому, реалістичному коментарі, у вибухах гніву, іронії, у енергійному чутті, настроях просвітлення й любові, бажанні вірити, моменті божественного ката-риса: Обніміте ж, брати мої, Найменшого брата, — Нехай мати усміхнеться, Заплакана мати. Благословить дітей своїх Твердими руками І діточок поцілує Вольними устами. Ораторсько-поетичний темперамент поета-пророка відповідав його завданням поета-громадянина з високою позицією революціонера духу нації, співця, який свято вірив у оновлюючу, пробуджуючу силу слова: Возвеличу Малих отих рабів німих І Я на сторожі коло їх Поставлю слово. Ораторський та розмовний тип інтонації поезії Великого Кобзаря є органічним для жанру романтичної риторики, виступає своєрідним синтезом, високохудожнім і одночасно новаторським для своєї доби, вражаючи читача та слухача життєдайними інтонаціями живого звертання, риторичного запитання, побутово-розумовну інтонацію підносить до ораторсько-поетичного пафосу: Молітеся одному — правді, А більше — нікому. Пора Знать, од Бога І голос той, і ті слова Ідуть між люди! Виразними ораторськими ознаками поетичного обдарування поета є його орієнтація на адресата, його постійна присутність як щирого й уважного співрозмовника, настанова на внутрішній діалог із ним. До наших днів дійшла майже незмінною формула ораторської діяльності Арістотеля — «оратор — слово — аудиторія», доповнена лише зворотним зв'язком акту духовно-інтелектуальної співтворчості у певній ситуації спілкування. Шевченко-пророк, Шевченко-трибун досягає максимальних висот напруження думки і слова через глобальну, максимальну напруженість пафосної, ораторської інтонації з патетикою віри, гнівними інвективами, радістю, пекучим болем, різкою контрастністю, інтонацією пророцтва, що зближує його творчість із Біблією, унікальним пам'ятником духовної культури людства: Погибнеш, згинеш, Україно, Не стане знаку на землі. А ти пишалася колись В добрі і розкоші! Вкраїно! Мій любий краю неповинний! За що тебе Господь кара, Карає тяжко? Шевченко володів могутньою енергією красного слова, бо залучав внутрішнього співрозмовника до думання, осмислення й переживання над вічними проблемами боротьби добра і зла, правди і кривди: / день іде, і ніч іде. І, голову схопивши в руки, Дивуєшся, чому не йде Апостол правди і науки? Високий дух моральних істин, які проповідував поет-пророк, творився високим духом геніального сина українського народу, який створив вільний інтонаційний вірш, завжди йшов шляхом до інтонаційної свободи через високий риторичний пафос прямо до живих сердець нащадків, закликаючи: «Свою Україну любіть!». Отже, богонатхненна творчість Т. Г. Шевченка є мистецьким ідеалом інтелектуального, морально-духовного служіння народові СЛОВОМ ПРАВДИ. Поети, молоді оратори Нової України все глибше й глибше проникають у сокровенні глибини творчої лабораторії Кобзаря, бо на цьому фундаменті розбудовується національна школа красного письменства й красномовства. Про це свідчать численні братства (починаючи з перших братчиків Львова) шанувальників творчості Т. Г. Шевченка, які провадять велику науково-практичну, пропагандистську діяльність. Поетика й риторика — дві сестри, бо об'єктом вивчення й аналізу мають СЛОВО з могутнім етико-естетичним потенціалом істини, добра й краси. Унікальна творчість Т. Г. Шевченка дарує нам рідкісну можливість простежити одухотворене, обожнююче ставлення до Божого дару — мистецького слова в художньому зверненні до поетичної музи в поезії «Муза». Він наділяє її найсвітлішими, найніжнішими словами: пречистая, святая, чарівниченько моя, квіточка в полі та іншими, які свідчать про її доленосність в житті поета-пророка. Ампліфікація гомілетичних понять: «святая, пречистая, з неложними устами, душу окропила, з безсмертними очима» творить класичний античний образ безсмертної Музи, якій Поет поклоняється, якій віддає шану серця, котре знає божественну велич її краси. Особливу чарівність, теплоту й неповторну магію «впізнання» не стільки розумом, скільки внутрішнім зором — люблячим серцем — впізнаванням «матері» стають для читача реалії народного золотослову: в пелену взяла, геть у поле однесла, колихала і співала, доглядала в степу, безлюдному степу, сіяла, пишалася, як квіточка. Геніальний поет сміливо й органічно поєднує два могутні стильові потоки — класичне й фольклорне, які в синтезі передають невичерпне багатство й потенції Поезії від Бога, де художня Правда оживає магією краси СЛОВА, яка ніби з небес спустилася на землю й своїми чарами, любов'ю зігріла серце поета — серця шанувальників красного слова. Дійсно, життя коротке, а мистецтво — вічне. Ця класична сентеція має безліч підтверджень, коли до неї торкається рука Художника від Бога. Митрополит Іларіон (професор Іван Огієнко) так визначив високу духовність поезії Т. Г. Шевченка: «...ніхто з наших письменників, ні до Шевченка, ні по ньому, не писав таким справді виразним релігійним стилем, в якому кожна рисочка релігійна, кожне слово не суперечить чесности думання. Я б сказав, що в світовій літературі ніхто з світських письменників не перевищив Шевченкового релігійного стилю й змісту»1. Отже, античний риторичний пафос, як і класичний поетичний пафос, змішуючись, об'єднуючись із сферою прозаїчною, у новітню добу творять феномен нової поетичної естетики: художньому пізнанню відкривається єдина, синкретична дійсність, єдність ідеального і низького, ідеального і матеріального, поетичного і прозаїчного, дифузія «високого» і «низького», божественного і земного через Шевченкове «мистецтво простоти», бо він був мужем Слова і Справи, апостолом Правди і Свободи. 3.5. В. 0. Сухомлинський про мистецтво слова педагога Говоріть дітям крдсиво про крлсу навколишнього світу... В. О. Сухомлинський Педагогічний талант видатного українського ученого, теоретика і прак-тика-просвітителя, майстра живого слова, творця унікальної «Школи радості», «Школи під блакитним небом», «Школи мислення» втілився у багатьох аспектах, а головне — в унікальній педагогічній творчій спадщині, до якої прихиляємося ми у час духовного відродження народу, реформування освіти на засадах гуманізму, гуманітаризації, демократизму. Вагомою гранню педагогічного таланту В. О. Сухомлинського є концепція виховання творчої особистості людини засобами живого, переконуючого слова вчителя, який у слові виявляє себе, свою культуру, свою моральність, своє ставлення до вихованця — як людина, яка ДІЄ СЛОВОМ (лат.: homo verbo agens). ' Митрополит Іларіон. Релігійність Тараса Шевченка,— Вінніпег, 1964.— С. 6. Дитина і вчитель — основні суб'єкти шкільної освіти, які взаємодіють на рівні слова, за допомогою слова, через слово: «Слово вчителя — як інструмент впливу на душу вихованця, нічим не замінити. Мистецтво виховання включає, насамперед, мистецтво говорити, звертатися до людського серця. Я твердо переконаний, що багато шкільних конфліктів, які нерідко закінчувалися великою бідою, починаються з невміння вчителя говорити з учнями», — стверджував В. О. Сухомлинський1. Прикро й боляче наприкінці XX ст. жити в стихії мовленнєвого безкультур'я: спостерігати й чути «без'язиких» народних депутатів, вболівати душею за мовні покручі деяких діячів науки, культури, освіти, бачити окремі рецидиви «антириторики» політичних, судових і навіть педагогічних кадрів, які не можуть ефективно, адекватно до ситуації спілкування ДІЯТИ СЛОВОМ на благо істини, добра, краси. Нині прийшов час ламання риторичної криги, відродження кращих традицій національного красномовства, зокрема й педагогічної риторики В. О. Сухомлинського2, інших просвітителів українського народу. В. О. Сухомлинський творив мікрокосм дитячої душі, переливаючи в неї мудрі думки, світлі почуття, добру волю, плекаючи сад істинної духовності й високої етико-естетичної краси думки й слова. Як і для ритора, для педагогічної творчості майстра слова В. О. Сухомлинського «джерелом думки» був увесь оточуючий світ, зокрема природа з її лісами, лугами, ставками, садами, полями, а також безмежний світ мистецтва, макрокосм Всесвіту й творчої людини. Тому така широка палітра тем і проблем словесних художньо-публіцистичних творів учнів видатного педагога, розмаїття жанрів — від казки, байки, розповіді, інтимного щоденника, твору-мініатюри до етико-фі-лософського осмислення основ світобудови у доповідях, рефератах та інших творах словесної скарбниці дитячої творчості. Творчість дитини формується творчістю істинного вчителя, бо саме з постаті Учителя, як вважав В. О. Сухомлинський, починається пізнання дитиною світу й людини. Багато духовних багатств треба мати вихователеві, щоб постійне самовиявлення його особистості діяло на учнів як стимул до самовдосконалення. Великий український педагог вірив, що творчість вчителя і учня — це незримі ниточки, які «об'єднують серця». У статтях-роздумах В. О. Сухомлинського про творчість словом як засобом духовно-інтелектуальних взаємин між членами колективу знаходимо взір-1 В. О. Сухомлинський. Вибрані твори в п'яти томах.— К., 1976. — Т. 5.— С. 321. г Див.: Мамчур А. І. Лінгводидактична спадщина В. О. Сухомлинського.— К., 1998. ці яскравого, образного, точного, емоційного слова про живе слово: «В руках вихователя слово такий же могутній засіб, як музикальний інструмент в руках музиканта, як фарби в руках живописця, як різець і мармур в руках скульптора. Як без скрипки немає музики, без фарби і пензля — живопису, без мармуру й різця — скульптури, так без живого, трепетного, хвилюючого слова немає школи, педагогіки. Слово — це ніби той місток, через який наука виховання переходить у мистецтво, майстерність»1. Живе, переконуюче слово педагога-вихователя має глибокі корені у світовій культурі. Зокрема, наставники давніх філософських, риторичних, поетичних шкіл Давньої Греції, Давнього Риму виховували почуття людської гідності у своїх вихованців через виховання почуття високого громадянського обов'язку перед суспільством за передачу могутнього інструменту впливу на розум, душу, волю людей в нечисті руки недостойних. їхнім моральним постулатом було славнозвісне: «Не зашкодь!» (лат.: Non nocere!). В. О. Сухомлиський ясно усвідомлював можливості живого слова: «Слово — це найточніший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним — велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна і спотворити її. Тож оволодіймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса!»2. До сьогоднішнього дня не втратили свого високого значення думки В. О. Сухомлинського про етико-естетичну силу й красу слова вчителя, який повинен досконало володіти усіма багатющими ресурсами рідного слова, впливати на формування свідомості учня не тільки своїм розумом, гарячим серцем, але й усім життям — чистим, благородним, одухотвореним ідеєю «педагогіки серця». Кожен урок видатного гуманіста й справжнього поета, гарного музи-канта-скрипаля В. О. Сухомлинського перетворювався на свято, радість пізнання нового, інтелектуально-емоційного здивування перед глибинами знань, все нових і нових відкриттів незвіданих висот духу людини, її мудрої думки, красного слова, у яке діти вслуховувалися, як у найчарівнішу музику. Українська національна педагогічна скарбниця увібрала в себе такі животворні ідеї видатного мислителя, як єдність розумового, етичного, естетичного, трудового, фізичного виховання дитини, як розумова й мовна діяльність — творчість дітей, інтелектуальна активність, виховання ідеальних уявлень про красу поведінки, красу слова, природи, мистецтва, а головне — самої людини. 1 В. О. Сухомлинський. Вибрані твори в п'яти томах.— К., 1976.— Т. 5.— С. 160. 1 Там само.— С. 167. Широкі педагогічні обрії статей В. О. Сухомлинського можна сконцентрувати під кутом зору його професійної уваги до красного слова вчителя-вихователя. Це, зокрема, такі його статті: «Слово про слово», «Рідне слово», «Слово вчителя в моральному вихованні», «Розумова й мовна діяльність підлітків», «Особливості мислення і мови в юнацькі роки», «Як добитися, щоб слово вихователя доходило до серця вихованця», «Оберігайте своїх вихованців од марнослів'я», «Оволодівайте мистецтвом індивідуальної бесіди з вихованцем», «Що можна і чого не можна обговорювати в шкільному колективі», «Як проводити виховну бесіду з колективом», «Слово і емоційна культура людини» та багато інших. З давніх дохристиянських часів, коли народ творив язичницькі молитви у надтексті діалогу Людини із Космосом — у замовляннях, зокрема, для певного праетапу людської думки «слово» і «діло» були ледве не синонімами, що дістало своє відбиття у найдавніших індоєвропейських мовах. Отже, для усієї подальшої східнослов'янської культури слово наділялося великою силою, характеризувалося красномовними, пишними епітетами на зразок «золоте слово», велемовність, хитромовність, красномовність, благомовлений, добромовлений. Риторика у слов'ян розвивалася до тих пір, доки слово ритора не розходилося із ділами, тобто коли його слово було етичним, наповненим етосом (моральністю), пафосом (щирими почуттями), логосом (істинним змістом, ідеєю). Тому творити добро — це визначальна, кардинальна етична категорія старовинної риторичної думки — є неодмінною, органічною рисою педагогіки від давнини до наших днів, зокрема у педагогічній скарбниці В. О. Сухомлинського, творця материнської школи, де взаємодіють Учитель — Друг і Учень — Друг, в яких слова не повинні розходитися із ділами, а творити гармонію істини, добра, краси. Авторська «школа радості» В. О. Сухомлинського була багата талантом не тільки свого директора, генератора ідей, але й творчістю багатьох його сподвижників-педагогів, а також обдарованих дітей, які формувалися у творчу особистість у Кімнаті казки, Клубі допитливих, Куточку мрії, у Саді здоров'я, Острові чудес, Куточку краси, Кімнаті думок тощо, які творилися спільною натхненною працею педагога і дитини як потреба душі, як могутній прояв невичерпних талантів у звичайній сільській українській школі, про яку довідався згодом увесь світ. На жаль, багатюща педагогічна й художньо-риторична спадщина В. О. Сухомлинського ще до кінця не осмислена, не вичерпана жива вода з чистого джерела його власних художньо-словесних творів — чудових казок, мініатюрних оповідань — описів, роздумів, байок, віршів, сценаріїв тощо, які були взірцями для його учнів, а часом першими входили у їхню художню свідомість, вчили мислити образами, формувати емоційну культуру почуттів, ловити «жар-птаха» того єдиного, неповторного слова, яке народжене думкою і серцем справжнього поета. Учитель вчив дітей: «Скажіть про ялинку так, щоб у ваших словах відбилась і краса вечірньої зорі, і стук дятла, і мерехтіння сніжинок...»1. Педагог володів поетичним даром художнього слова, як поет; даром художньо-виразного читання своїх словесних творів, як актор; даром чути і слухати, як музикант; даром передавати у слові найточніші нюанси кольору, форми, як художник; даром переконуючого, впливового, ефективного живого слова, як оратор; даром безмежної любові до дітей, як справжня Люди-на-гуманіст, яка і свій останній подих віддала за робочим столом... Він творив нове слово, щиро вірив у те, що говорив дітям і колегам, був великим правдолюбцем і естетом, залюбленим у красу самого життя. Він мріяв про їхню органічну соціалізацію, вчив жити повнокровним, щасливим, творчим життям. Одним з улюблених його серцем і душею поетів був Тарас Шевченко і такі його слова: «Возвеличимо на диво і розум наш, і наш язик». Саме тому ми відзначаємо примат моральності, духовності у словесній творчій спадщині великого педагога, який закликав і вміло формував у своїх учнів почуття чесності, правдивості, совісті, високу емоційну культуру, зокрема любов до Вітчизни, рідної мови, матері. В. О. Сухомлинський висував високі професійні вимоги до педагога, який, на його думку, повинен все ясиття працювати над самовдосконаленням, оволодівати секретами педагогічної майстерності, зокрема уміло користуватися сократівським методом активізації розумової діяльності учнів, прийомами словесного спонукання, заохочення, покарання, виявлення довір'я, недовір'я, заборони тощо, які формують духовно-інтелектуальну основу щоденного спілкування у школі та за її межами. Видатний педагог вчив дітей не тільки читати, писати, рахувати, але й думати, пізнавати світ і себе в ньому, пізнавати багатство науки, мистецтва, природи — вчив жити через виховання в собі МИСЛИТЕЛЯ. А для цього все робив для розбудови національної ШКОЛИ МИСЛЕННЯ, де панує радість творчості, активно формується людська індивідуальність, розцвітає жива душа, про яку В. 0. Сухомлинський з любов'ю писав: «У дитинстві кожна 1 Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п'яти томах.— Т. 5.— К., 1976.— С. 164. дитина — поет... Поета в душі пробуджує людське почуття прекрасного... Поетична творчість доступна кожному. Вона не є привілеєм особливо обдарованих. Поетична творчість підносить людину»1. Великий педагог усе своє життя гаряче відстоював «золоті істини» ДОБРА, суворо й гнівно засуджуючи зло, яке розбещує душу людини, як іржа, що роз'їдає колектив: пустослів'я, марнослів'я, яке розумів як «безвідповідальне брязкання зброєю, перетворення зброї в іграшку...духовне роззброєння людини»2. Він вчив вихованців одухотворювати думку й слово ділом, працею для загального добра, а головне — вчив дорожити словом, яке може й повинно стати могутнім засобом самовиховання. «Якщо ти хочеш зробити ось так, але не впевнений, що зробиш, ніколи не кажи: даю слово, що зроблю. Краще скажи: хочу примусити себе зробити ось так, примушу себе зробити ось так. І змушувати себе. Як би не було важко, добивайся поставленої мети. Десять разів перероби, але зроби так, щоб не було соромно перед людьми»3. Моральні й словесні табу накладав В. О. Сухомлинський на усі ситуації обговорення негідної поведінки дитини у колективі, прагнучи у перспективі до безконфліктного виховання дітей — «без потрясінь, вибухів, стресів, які лише роз'ятрюють душевну рану». «...Треба вміти загладити, нейтралізувати конфлікт у самому його зародку, не роздувати іскру, не робити з неї вогнища, а погасити її тоді, коли вона ще тільки зароджується»4. В. О. Сухомлинський, як видатний майстер педагогічної справи, вмів «зчитувати» необхідну інформацію з очей, обличчя, ходи, голосу дитини, але вважав найбільш ефективним індикатором духовно-інтелектуального стану вихованця психолінгвістичний аналіз його мовлення, набір і розташування слів, кількість і якість пауз, будову фрази і мікросинтагм і безліч інших найтонших, найпотаємніших симптомів благополуччя чи неблагополуч-чя у душевному світі страждаючої дитини, виявляючи високу душевну делікатність і чутливість, любов. Педагог-гуманіст постійно ставить проблему сердечної самотності дитини у сім'ї, колективі, дбає про формування високої емоційної й словесної культури у сім'ях вихованців через формування гармонійного дуету — школи і сім'ї, які разом шукають шлях до розуму й серця дитини. Ми, тобто школа і сім'я, писав він, «як два скульптори, що працюють поряд, маємо однакове уявлення про 1 Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п'яти томах.— Т. 3.— К., 1976.— С. 212. 2 Там само.— Т. 2.— С. 559—600. 4 Там само.— С. 626. ідеал і працюємо в одному напрямі. У гармонії ж творення людини надзвичайно важливо, щоб у двох скульпторів не було протилежних позицій!»1. В. О. Сухомлинський пишався гордим званням народного педагога, ясно усвідомлював велику небезпеку й руйнівну силу репресивної, каральної педагогіки «з позиції сили», виступав проти авторитарного монологу вчителя, його невмілого і неприпустимого тиску на тонку дитячу душу гострим, ка-раючо-гнівним, жорстоким, крикливим словом, брутальною інтонацією неповаги, що вважав неприпустимим у педагогіці, рудиментом «судової» ситуації, як це називається у класичній педагогіці. Натомість він пропагував уміння вести конструктивний, живий діалог вчителя і вихованця не з позиції аргументу влади, а з позиції влади аргументу. Він вважав, що людина має бути сама собі суддею. А тому надзвичайно цінним для сучасної педагогіки співробітництва залишаються думки В. О. Сухомлинського про мистецтво учителя вести з вихованцем виховну бесіду, яку справедливо вважав складною справою, оскільки вона вимагає від педагога напруження усіх сил розуму, волі, почуттів, професіоналізму для загального добра. Класична риторика, як і педагогіка, також виділяє поряд із судовою промовою, спрямованою в минуле, назад, дорадчий тип промови, спрямованої у майбутнє, вперед, що є найбільш конструктивним і ефективним для педагогічної риторики. Тоталітарне суспільство породило потворисько репресивної, каральної, судової педагогіки і промови, відтіснивши гуманістичну педагогіку і риторику, котрі спрямовані у майбутнє через конструктивний діалог, дорадчий тип промови, які притаманні демократичному суспільству.
Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 412; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |