КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Подарки каждому посетившему презентацию. 6 страница
Романтизм — епоха, напрям у літературі та мистецтві XVIII — початку XIX століть, творчий метод, стиль. Романтизм як творчий метод базується на романтичному типі світосприйняття. В епоху романтизму було усвідомлено романтичний світогляд, розбудовано відповідну концепцію творчості. Саме романтики змогли створити переконливу опозицію щодо ренесансно-класицистського мистецтва, хоча полеміку з класицизмом розпочали просвітники, якоюсь мірою продовжували сентименталісти. Отже, головними опонентами романтиків були класицисти. Опозиція розпочинається на найбільш загальному рівні концепції творчості. Арістотелівська настанова на мистецтво як наслідування життя була відкинута романтиками. Натомість вони відстоювали автономність, самодостатність мистецтва у порівнянні з життям. Цінність мистецтва полягає в його художності, у тому, що воно мистецтво, а не в тому, щоб відображати життя чи виховувати людину. Хоча ці функції теж йому притаманні, але головною мусить бути естетична функція. Замість орієнтації на зразок і норму романтики актуалізували свободу творчості, пріоритет натхнення, уяви, фантазії. Раціоналізму класицистів романтики протиставили ірраціональність (таємничість, неосяжність) процесу творчості. Як логічний результат — широке використання умовних форм. Важливою засадою романтичного мистецтва є його індивідуалізм, який суттєво відрізнявся від індивідуалізму доби Ренесансу. Романтики відстоювали цінність будь-якої людської особистості, незалежно від її соціального статусу чи ролі. Романтики — прихильники всього природного, починаючи від процесу творчості та завершуючи життям серед дикої природи. Саме вони започаткували зацікавлення всім особливим, неповторним, причому поширили це зацікавлення також на національну належність. Романтичний стиль — це особливий стиль, який користується іншою мовою, протиставленою звичайній, повсякденній мові. Це піднесений, поетичний, прикрашений стиль, насичений різноманітними художніми засобами. У цьому плані романтизм передує письменникам-модерністам XX ст., які теж любили насичувати текст образами. Але у модерністів образність стає більш індивідуалізованою. Сага — буквально сказання, оповідь про героїчні події, жанр, поширений у Середні віки в Ірландії та Ісландії. У XX столітті жанр саги переосмислено і використано з метою підкреслення особливої епічної настанови («Сага про Форсайтів» Дж. Голсуорсї — це роман-епопея, спроба охопити історичне життя народу протягом кількох поколінь). Сарказм — вбивча іронія, головний засіб сатиричного зображення. Від іронії сарказм відрізняється відвертістю, намаганням дошкулити адресата. Багато саркастичних висловів у творах Т. Г. Шевченка («Німець скаже: «Ви моголи!». / «Моголи! моголи» / Золотого Тамерлана / Онучата голі. / Німець скаже: «Ви слав'яне». / «Слав'яне! слав'яне!» / Славних прадідів великих / Правнуки погані» — поема «І мертвим, і живим, і ненародженим»). Сатира — таке зображення дійсності, яке скеровується негативним ставленням автора до неї. Сатира — принципове, тотальне заперечення того, що існує, незгода з соціальним устроєм, морально-етичними нормами суспільства тощо. Сатира користується розгалуженою системою прийомів і засобів. Існують сатиричні жанри і елементи сатири в окремих творах. Природа сатиричного зображення залежить від типу художнього світосприйняття, який, у свою чергу, визначає ієрархію художніх цінностей. Якщо головне — це ідеали, духовні цінності (романтик), то неприйняття дійсності буде стосуватись у першу чергу морально-етичних засад, якщо головне — матеріальні цінності (реаліст), то сатиричне ставлення зосереджується на соціальному устрої, який є головною причиною бідності, приниженості, рабства. Сентименталізм — літературна течія в Європі XVIII століття. Використавши деякі настанови Просвітництва (зокрема, його захист людини із соціальних низів як повноправного естетичного об'єкта), сентименталісти зосередились на тій сфері життя, яка раніше вважалась несуттєвою, не вартою уваги митців: на сфері побуту, дрібниць, повсякденних почуттів. Сентименталізм як стиль — це посилена емоційність (іноді її називали сльозливістю), яка утворюється завдяки широкому використанню прикрашувальних засобів, поетизмів, риторичних фігур тощо. Сентименталізм базується на романтичному типі світосприйняття, тому він був своєрідним прологом до епохи Романтизму. Силабічне віршування — система віршування, спосіб впорядковування віршованої мови, який базується на рівноскладовості рядків. Силабо-тонічне віршування — система віршування, спосіб впорядковування віршованої мови, який базується на повторі стоп (стопа — група наголошеного і ненаголошених складів). Символ — образ, який утворюється шляхом розширення у значенні (абстрагування) конкретних понять. Якщо під словами «гроза», «вітер», «море» ми маємо на увазі не явища чи атрибути природи, а суспільні події: повстання, соціальні зміни, велику кількість чогось, це означає, що ми використали конкретне поняття як символ абстрактного. У конкретному міститься натяк на щось більше і глибше. Символами наповнена мова, оскільки мові загалом властива символічність (слово багатозначне). Символізм — напрям, стиль, художній метод. Напрям символізму сформувався наприкінці XIX століття у французькій літературі, на рубежі століть поширився на літератури Європи, а до 20-х років XX століття більшість літератур світу пройшла через етап опановування символістською естетикою і поетикою. Філософія і естетика символізму — це художній метод символізму. Зміст символізму як художнього методу визначає філософія двох світів, яка сформувалася у християнському Середньовіччі та була властива також багатьом романтикам. Згідно з цією філософією, світ видимий, матеріальний — не єдиний світ, що існує. Існує інший світ, небесний, духовний, ідеальний, цей світ вищий, ніж матеріальний. Все земне — тлінне і скороминуще, все небесне — вічне і нетлінне. Релігійні люди під вищим світом мали на увазі божественний світ, рай, а поети поняття «вищий світ» розширили, помістивши туди будь-які прояви духовного життя, у першу чергу мистецтво. Звідси — естетика символізму, яка ставить мистецтво вище, ніж реальне життя. Головне покликання поета — прагнення до вищого світу, відчування і осягання його. У своїх творах поет мусить розказувати іншим про вищий світ, кликати туди. Але оскільки вищий світ звичайна смертна людина побачити не здатна, описувати його неможливо, можна лише натякати, вказувати, а робити це можна за допомогою мови символів. Символістський стиль формується тоді, коли символ стає головним серед усіх зображувальних засобів. Всі конкретні поняття вживаються як багатозначні, як символи. Символи завжди використовувались поетами. Але символісти зробили їх основою філософії і естетики. У символістському тексті все наскрізь символічне, тому символістський текст багатозначний, багатовимірний, багатоплановий. Синекдоха — різновид метафори, коли перенос значення відбувається між предметами, які мають кількісну взаємозалежність: однина вжита замість множини (ворог наступає), частина замість цілого (головою ризикував). Синкретизм — визначальна риса первісного, або обрядового, мистецтва, яка досі зберігаються у народній творчості: види мистецтва, в яких елементи різних мистецтв (музики, співу, танцю, словесного мистецтва) є нероздільним цілим. Синкретизм у ширшому значенні — первісна єдність елементів, які згодом відокремились. Синтагма — буквально разом побудоване, ритміко-інтонаційні, семантико-синтаксичні частини висловлювання. 2. Термін структуралістів, який використовується при членуванні горизонтальної площини твору (взаємозалежність суміжних компонентів). Синтаксичні (або стилістичні) фігури — синтаксичні засоби увиразнення художньої мови, до них належать всі численні повтори на рівні слова і речення (в тому числі анафора, епіфора, градація, парономазія), протиставлення (антитеза, оксиморон), риторичні фігури (риторичні питання, оклики), порушення синтаксичних норм з метою посилення експресії (інверсія, анаколуф, еліпсис, асиндетон), синтаксичний паралелізм. Слово образне — слово і образ — поняття взаємопов'язані, головне джерело художніх образів — мова, будь-яке слово може функціонувати як назва, як однозначне поняття і водночас видозмінюватись і ставати образом. Образом слово стає тоді, коли в ньому актуалізується багатозначність, коли воно допомагає щось узагальнити на інтуїтивно-чуттєвому рівні. Слово образне завжди відтворює неповторність суб'єктивного світовідчуття. Сонет — стійка жанрова форма лірики, вірш, який складається з двох катренів і двох терцин. Спондей — стопа з двома наголосами у двоскладових розмірах силабо-тонічного віршування. Стилізація — підробка стилю; буває підробка пародійна, з метою висміювання чийогось стилю, епігонська (несвідоме наслідування когось несамобутнім автором), зумисна, здійснена з певною художньою метою (стилізація під фольклор в окремих творах чи частині твору). Стиль — об'єктивація (втілення) людської неповторності, яка має безліч форм і проявів. Літературний стиль: 1, Сукупність художніх засобів, які вирізняють групу митців на тлі загального літературного процесу. 2. Сукупність художніх засобів, які вирізняють художню мову одного митця. Стопа — ритмічна одиниця силабо-тонічного віршування, група з наголошеного і ненаголошених складів. Строфа — кілька рядків у вірші, об'єднаних певною системою римування. Строфіка — 1. Строфічна будова вірша. 2. Вивчення строфічної будови вірша. Структуралізм — напрям у літературознавстві середини XX століття. Ідея структуралізму виникла на перетині етнології (К. Леві-Строс) та лінгвістики (Р. Якобсон, представник формальної школи російського літературознавства, у 20-і роки емігрував, заснував празький лінгвістичний гурток). Леві-Строс відкрив універсальні закони функціонування первісного суспільства, суть яких полягає у структурованості будь-якого соціального організму. Р. Якобсон, який тривалий час працював на перетині літературознавства і лінгвістики, тлумачив твір як сукупність формальних елементів. Ідеї Леві-Строса допомогли йому зрозуміти закони поєднання формальних елементів у цілісність. Головна ідея структуралізму в літературознавстві звучить так: «Художній твір — це текст і структура». Текст — сукупність знаків, які мають значення і можуть бути розшифровані (перекладені на звичну мову). Структура — взаємозалежність елементів, функціонування яких підпорядковується законам, спільним для всіх структур, від атома до соціального устрою. Структура — це цілісність, яка визначається існуванням домінанти та ієрархії (підпорядкуванням по вертикалі). В основі структури — перетин парадигми (вертикалі) та синтагми (горизонталі). Парадигматика і синтагматика твору утворюється рухом бінарних опозицій. Сугестивна поезія — від «сугестія» — навіювання, спонтанний вияв емоцій. Сюжет — впорядковування (система) подій у творі, рух конфлікту від зав'язки через розвиток подій і кульмінацію до розв'язки (обов'язкові елементи). Експозиція, пролог, епілог, післямова — не обов'язкові елементи сюжету. Сюрреалізм — напрям, художній метод, стиль у літературі модернізму. Сюрреалізм як художній метод базується на реалістичному типі художнього світосприйняття внаслідок його максимальної суб'єктивізації. Сюрреалізм як напрям і стиль виник у 20-і роки XX століття, але і раніше в літературі з'являлися твори з яскравими елементами сюрреалізму: «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського, «Петербург» А. Белого, твори Ф. Кафки та інші. Це пояснюється процесами в літературі порубіжжя, спрямованими на руйнування меж між жанрами, родами, методами. Поширений у ті часи реалізм всмоктував зображувальні засоби умовних форм літератури. Таке поєднання непоєднуваного дало свій цікавий результат. Сюрреалізм як напрям виник із зацікавлення пластами несвідомого у внутрішньому житті людини, на той час дуже поширеного завдяки відкриттям психології. З одного боку, у сюрреалізмі, як і в реалізмі, залишається актуальною настанова на об'єктивність, причому вона іноді посилюється завдяки актуалізації раціонального, інтелектуального витоку творчості. З іншого боку, зосередженість на ірреальному (несвідоме у внутрішньому світі людини — завжди ірреальне) породжує особливий світ, реальний та ірреальний водночас. Поетика сюрреалізму генетично пов'язана з поетикою бароко: і тут, і там ключовим поняттям є слово «химерний». Ця поетика у сюрреалізмі сформувалась завдяки спостереженню над сновидіннями. Сюрреалістичний текст будується за законом сновидного зображення: достовірність деталей і фантастичність загальної картини (пригадаємо оповідання Ф. Кафки «Перетворення»: фантастична в основі подія зображена як реальна і достовірна). Сюрреалістичний стиль визначає домінанта метафори, оскільки метафоричне зображення (розширена і реалізована метафора) — це химерне, подвоєне (віддзеркалене) зображення, зображення одночасно у двох вимірах. Сюрреалізм — це надання ірреальному рівних прав з реальним. Ось один віршорядок Б.-I. Антонича: «Коріння тиші, врослі в глину ночі...». Тиша не має коріння, ніч зроблена не з глини. Але, крім нічної тиші, у нашій уяві постає і коріння, і глина, та вони існують ніби в паралельній площині, реальна картина стає ірреальною, навіть фантастичною. Так метафора породжує сюрреалістичне (химерне) зображення. Тавтологія — стилістична фігура, що будується на зумисному використанні повтору однокореневих слів. Тавтологія з точки зору граматики — це порушення норми, у літературній мові слід уникати тавтологій. Але художня мова тим і вирізняється, що може мати сенс з будь-якого порушення. Наприклад, тавтологія диво дивнеє, що трапляється у фольклорі, є дуже поетичною. Такт — музикальний термін, який використовується також у літературознавстві. Одиниця ритму, звуки між двома наголосами. Тактовик — вірш тонічної системи віршування, коли регулюються лише наголоси, а кількість ненаголошених складів мі» наголосами коливається в межах 1-2-3 «Вона — золотощока богиня продажних ринків» (І. Драч, «Балада золотої цибулі»). Схема:1-3-2-2-1-1. Талант — природна здатність людини створювати щось краще, ніж інші. Кожна сфера діяльності потребує талановитих людей, завдяки їм розвиток стає інтенсивнішим, одухотвореним і гармонійним. У будь-якій справі потрібен талант, але особливо велика роль таланту в мистецтві. Талановитий твір — поняття, синонімічне до «високохудожній твір». Талант, або геній як вищий прояв талановитості, обдарованості, — поняття, основоположне для естетики романтизму. Талант виявляється не завдяки зусиллям волі, а тоді, коли приходить натхнення. Талант — це Божий дар, який накладає на людину велику відповідальність — дароване треба віддати, відтворити, подарувати людям плоди творчої реалізації дару. Твір художній — змістовно-формальна єдність, яка функціонує, тобто діє на читача певним чином: естетично, пізнавально, морально-етично. Творчість — у найбільш поширеному значенні — це сукупність творів одного митця. Більш широке значення — процес, у результаті якого виникають (народжуються) твори мистецтва. Але загалом творчість — поняття, яке застосовують не лише щодо мистецтва.. Творчість — це особливий внутрішній стан людини, коли всі її сили, обдарованість, бажання сконцентровуються на певній меті та втілюються у щось матеріальне. Творчість завжди глибоко індивідуальна. Людина щось створює, аби втілити себе, свою особистісну неповторність, зробити її нетлінною, непроминущою. Творча історія — історія виникнення, формування, написання твору з усіма етапами і варіантами. У творчу історію входить біографічне і життєве підґрунтя зображеного у творі, історія сприйняття, вивчення і функціонування твору. «Театр абсурду» — 1. Театральна концепція XX століття. 2. Низка драматичних творів XX століття з певною естетикою і поетикою. 3. Течія і стиль у мистецтві XX століття, відгалуження сюрреалізму. Назва поширилась завдяки дослідженню М. Ессліна «Театр абсурду» (1961). Найяскравіші представники театру абсурду — Ежен Іонеско і Самюель Беккет. У російській літературі попередником театру абсурду вважають Данила Хармса, у польській театр абсурду представляє Славомір Мрожек. Близькі до естетики абсурду деякі твори Миколи Куліша («Мина Мазайло»). Філософія абсурду вималювалась у творах екзистенціалістів («Міф про Сізіфа. Есе про абсурд» Альбера Камю). Тривалий час культура людства зосереджувалась на раціональному впорядковуванні життя, яке людині здавалось розумним, логічним, доцільним. Людина існувала між помилкою і нормою і почувалась цілком комфортно. У XX столітті люди почали усвідомлювати, що впорядкованість нашого життя існує не так в об'єктивній реальності, як у нашій уяві. Якщо відсторонитись від життєвого плину, подивитись на нього сторонніми очима (очима інопланетянина, звіра, немовляти), воно відразу втратить свою логічність і доцільність. Виявиться, що наше життя наскрізь безцільне, хаотичне, алогічне, тобто абсурдне, позбавлене сенсу. Філософія абсурду приходить внаслідок глобальної втрати сенсу життя. Театр абсурду будується на естетиці взаємопроникнення комедійних і трагічних елементів, на руйнації сюжету і всіх інших елементів, які впорядковують твір. З сюрреалізмом абсурдистський стиль перегукується своєю химерністю, несподіваним поєднанням вигаданого та реального, порушенням логічних зв'язків. Часто використовуються фарсові та гротескні образи. Як театральна концепція, театр абсурду спирається на поєднання двох провідних театральних концепцій XX століття — умовного і реалістично-психологічного театру. Реалізм, а часто і грубий натуралізм, психологічна достовірність поєднуються з відверто умовними формами, фантасмагоричністю. Театр акцентованого впливу («Березіль») — український театр, заснований Лесем Курбасом, функціонував у 20-30-і роки. Лесь Курбас створив оригінальну театральну концепцію, новаторську, модерністську, близьку за естетикою до театру Вс. Мейерхольда і Бертольда Брехта. Це умовний театр. Курбас послідовно полемізував з традиційним реалістичним театром, особливо з Московським Художнім (МХТ) під керівництвом Станіславського і Немировича-Данченка і з національно-етнографічним його варіантом в особі театру Саксаганського. Так само, як і Брехт, Курбас вніс у театральне мистецтво елемент раціоналізму (тому його театр називається театром акцентованого, тобто свідомо кудись скерованого, впливу). Курбас був проти перевтілення акторів у створюваний образ, культивував демонстративну гру, вважав, що актор є співавтором у драмі, що він мусить свідомо рухатись до певного результату. Курбас змагався з достовірністю і правдоподібністю на сцені, від гри акторів до декорацій — все на сцені стає святом гри, умовності. Театр епічний (Бертольда Брехта) — театр, створений видатним драматургом і режисером Бертольдом Брехтом. Як і театр Курбаса, це умовний театр. Епічним Брехт називав його з тої ж причини, що й Курбас: епічний — отже, об'єктивований, раціоналізований. Але об'єктивованість виявляється не в достовірних формах, як у театрі Стані-славського, а у свідомому навантаженні елементів додатковим змістом. Театр Брехта базується на експресіоністській драматургії, соціально загостреній, максимально узагальненій і моралізаторській. Брехт послідовно боровся з розважальністю подій, він навіть оголосив війну сюжету. Важливий елемент концепції — теорія відчуження (звичайне виокремити і підкреслити так, щоб воно стало незвичним). У театральній виставі Брехт активно використовував зонги (пісні). Текст — термін, який поширився завдяки структуралістам і семіотиці (наука про знакові системи), останнім часом вживається замість слова «твір». Текст — все, що можна читати, тлумачити, сукупність знаків, що мають бути прочитані, розшифровані. Текстами називають не лише все написане, а й таке," що існує в іншій формі, наприклад, будь-яка культура (особливо давні культури) є текстом, який складається зі знаків, що мають певний сенс, який можна зрозуміти. Тема — елемент змісту, об'єкт, матеріал зображення у творі, відповідь на питання, про що цей твір? Тенденційність — домінанта змісту над формою у творі, коли авторська настанова (тенденція) дає про себе знати у відверто-публіцистичних, художньо непереконливих формах. Теорія літератури — частина літературознавства, яка вивчає специфіку літератури як мистецтва слова, закономірності літературного процесу (напрями, методи, стилі), психологію творчості, зміст і форму художнього твору, художні засоби, поетичну мову, віршування, літературні роди і жанри, історію літературознавства. Термін літературознавчий — слово, яке вживається в літературознавстві у специфічному для цієї науки значенні. Терцини — трирядкові строфи, поєднані римуванням (терцинами написаний твір Данте «Божественна комедія»). Течія літературна — стильове втілення літературного методу, відгалуження літературного напряму, яке має яскраву національну специфіку; сукупність художніх засобів, властивих для певної кількості митців у літературному процесі конкретного періоду. Є течії, однойменні до методів і напрямів: романтична течія, символістська течія. Є більш вузькі, національно обумовлені: експресивно-романтична, імпресіоністська, течії в українській літературі 20-х років, орнаментальна проза в російській літературі 20-х років. Іноді течію утворює тематичний пласт у літературі, наприклад, воєнна проза, сільська проза в радянській літературі 60-70-х років: тема зумовила спільні для низки письменників естетичні засади Тип — образ-персонаж, характерний для реалістичного методу зображення. Кожна людина має риси і психологічні стани, які визначаються її життям у певному місці та часі. Реаліст мусить показати людину так, щоб вона втілювала в собі ці риси, була невід'ємною від свого часу. Типовий образ — це соціально і національно детермінована людина. Головна ознака «прив'язаності» до часу — неможливість посунути героя в інше місце та в іншу епоху. Наприклад, Чіпку, героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», не можна посунути в інший час, хоча б на кілька десятків років назад чи вперед: зруйнується весь твір. У той час як героїв «Лісової пісні» Лесі Українки можна рухати куди завгодно, у драмі майже нічого від цього не зміниться. Тип художнього світосприйняття — домінування суб'єкта (авторського внутрішнього світу) чи об'єкта (навколишнього світу) у процесі творчості. Виділяють два типи художнього світосприйняття — романтичний та реалістичний (хоча в історії літератури та естетики траплялись інші термінологічні пари, синонімічні до названих, наприклад, після Ф. Шеллінга поширився поділ літератури на ідеальну та реальну, ідеальна в даному разі — синонім до романтичної). Якщо характер взаємин митця і навколишньої дійсності визначається домінантою суб'єктивного ставлення до неї, це романтичний тип світосприйняття. Якщо ж навпаки, домінує бажання сприймати світ таким, який він є насправді, це реалістичний тип. Романтичний і реалістичний типи, реалізуючись у кожну епоху в мистецькому русі, утворюють художні (або творчі) методи — романтичні чи реалістичні. Романтичні методи — це бароко, сентименталізм, романтизм, неоромантизм. Реалістичні методи — класицизм, просвітницький реалізм, критичний реалізм, натуралізм, соціалістичний реалізм. Всі вони різні, бо сформувались у різні епохи, але споріднені між собою однаковими естетичними настановами: романтики всіх часів відтворюють свій внутрішній світ, і це для них головне (фантазія і уява спричиняє поширення умовних форм), реалісти всіх часів намагаються відтворити дійсність, тому підпорядковують мистецтво життю (в такому разі панують життєподібні або, використовуючи термін Арістотеля, міметичмі, тобто наслідувальні форми у мистецтві). В епоху модернізму відбулося органічне з'єднання романтичного і реалістичного типу світосприйняття, коли суб'єкт, тобто митець, усвідомив себе як головний об'єкт для естетичного опанування. Сформувались модерністські художні методи: символізм, експресіонізм, футуризм, сюрреалізм. Типове — спосіб узагальнення, властивий для естетики реалізму. Явища, характерні для суспільного життя певного місця і часу. Типологія — метод у літературознавстві, вивчення закономірностей, які визначають збіги, перегуки, спільне в літературі різних країн і епох. Тонічне віршування — спосіб впорядковування мови, який базується на певній урегульованості наголосів і не регулює кількості ненаголошених складів між наголосами. Витоком тонічного віршування є фольклор, зокрема, віршування пісенне, коли вірш підпорядковується мелодії і нею врегульовується. Тони (наголоси) розставляються в тексті залежно від мелодії. У літературу тонічний вірш прийшов у XX столітті як альтернативний до класичного силабо-тонічного вірша. Але і у поетів XIX століття, зокрема, у Шевченка, який орієнтувався на народний мелос, існує тонічна система віршування. До тонічного віршування відносять такі форми некласичного вірша, як тактовик, акцентний вірш, дехто з науковців вважає тонічними також дольники (перехідні від силабо-тоніки до тонічної системи віршування) і верлібри, вільні вірші. Відрізняються між собою форми тонічного вірша різною мірою урегульованості ненаголошених складів. Частково врегульована вона у дольниках (інтервал між наголосами коливається в межах 1-2), трохи вільніша — у тактовиках (інтервал 2-3), ще вільніша — в акцентному вірші та верлібрі (більше трьох варіантів). На відміну від верлібру, в акцентному вірші обов'язковою є рима. Точна рима — точний повтор клаузул (закінчень рядка), коли збігаються всі звуки від останнього наголосу: «І плескіт ніжний / Річок сріблистих, / І килим сніжний / В долинах чистих» (М. Рильський). Трагедія — жанр драматичного роду літератури, який визначається напруженим перебігом конфлікту, трагічними подіями, смертю позитивного героя чи героїв у фіналі. Трагічне — естетична категорія, яка поряд з категорією комічного, визначає естетичні стосунки мистецтва і дійсності. Трагічне все, що пов'язане зі смертю чи загибеллю людини. Життєвий трагізм, перенесений у мистецтво, набуває здатності впливати на людину з найбільшою силою і глибиною, змінювати її на краще. Традиції і новаторство — діалектична єдність, яка лежить в основі літературного (так само, як і загалом мистецького) процесу. Традиційне і нове завжди змагаються, оскільки все нове приходить, щоб заперечити, перекреслити, навіть знищити те, що існувало доти. У літературі завжди є традиціоналісти (прихильники усталених, відпрацьованих форм) і новатори (активні експериментатори, шукачі нових форм), суперечка і боротьба між якими зумовлює естетичний розвиток. Скажімо, у літературі 20-х років такими опонентами були неокласики (традиціоналісти) і футуристи (яскраві новатори). Це не означає, що якесь явище було краще, а якесь гірше, якесь більш передове, а інше — відстале. І традиціоналісти, і новатори мусять бути в літературі, бо безумовна перемога тих чи тих призведе або до зупинки (коли всі стали лише традиційними, мистецтво не розвивається), або до втрати естетичних орієнтирів (коли всі стають новаторами, не можна відрізнити справжнє мистецтво від його імітації). Утопія — публіцистичний жанр, який було започатковано ще в античні часи («Держава» Платона): твір, в якому описується ідеальний державний устрій. У XX столітті в художній літературі сформувався жанр антиутопії, утопії навпаки («Ми» Є. Замятіна, «1984» Р. Орвела), коли зображення ідеального устрою просякнуте не ідеєю його утвердження, як в утопії, а доказом неможливості існування ідеального устрою, викриттям тих держав, які використовують основні гасла ідеальної держави — рівність і братерство, — але натомість будують тоталітарні системи, де люди стають безправними гвинтиками державного механізму. У широкому значенні утопія — це безпідставне мрійництво, віра в те, що неможливо здійснити, Фабула — буквально переказ, подіє-вий кістяк твору, змістовий бік сюжету. Фарс — спочатку середньовічна комедія, гостро комічні сценки, які розігрувались у перервах містерій (релігійних драм). Згодом — прийом гострого шаржування у драматичних творах Шекспіра, Мольєра, Лопе де Вега. У XX ст. фарс — особливо відверта, настирлива невідповідність змісту і форми: зовні смішне, в основі — трагічне. Фейлетон — публіцистичний жанр, який визначається злободенністю, критичною спрямованістю. Філологія — буквально любов до знань, сукупність наук, що вивчають мову і літературу. Філософічність літератури — пошук сенсу життя, відповідей на вічні питання відбувається також через художнє відображення світу. Кожен талановитий твір містить у собі філософську глибину, оскільки народжується внаслідок осягнення важливих основ, закономірностей людського буття. Але часом, особливо в літературі XX століття, митці приділяють особливу увагу філософії у власному сенсі слова: насичують твір роздумами на філософські теми, парадоксальними діалогами, які змушують подивитись на звичне під іншим кутом зору тощо. Насичена філософією творчість класиків світової літератури — Шекспіра, Данте, Гете, Сковороди. Філософськими є такі твори В. Винниченка, як «Чесність з собою», «Кирпатий Мефістофель», романи М. Булгакова «Майстер і Маргарита», Г. Гессе «Гра в бісер», Т. Манна «Чарівна гора» тощо.
Дата добавления: 2014-11-25; Просмотров: 351; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |