КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Подарки каждому посетившему презентацию. 5 страница
Пейзаж — картина природи в літературному творі, художній засіб, функції якого залежать від жанру і художнього методу. Кожна доба, яка сформувала свій художній метод, визначила також і зразкові описи природи. Для доби Відродження характерними є мальовничі картини природи, на тлі яких розгортається ідилічне, благополучне життя. Митці бароко любили таємничі нічні пейзажі з химерними істотами і таємничими звуками, непевними обрисами. Класицисти обмежувалися скупою вказівкою на тло. Романтики малювали екзотичну природу і надзвичайні явища, а реалісти любили розлогі, детальні описи картин природи, прив'язані до реального географічного місця. Перипетії — буквально несподіваний поворот, специфічний перебіг конфліктності твору, коли якась подія створює ефект, протилежний попередньому або призводить до непередбачених результатів. У драмі М. Куліша «Мина Мазайло» з'ява кожного наступного персонажа вносить у події додаткові (несподівані) перипетії. Перифраз — різновид тропа, заміна назви предмета вказівкою на його ознаку: зелене море замість ліс. «Золотоокий рибак надо мною / Закидає сіть огневу» (В. Свідзинський, «Під голубою водою»): золотоокий рибак — сонце. Персонаж — дійова особа твору. Персоніфікація — уособлення, надання предметам чи явищам якостей «персони», найчастіше людини. Це художній засіб, який формується на антропоморфізмі (див. статтю). Персоніфікація — це антропоморфізм без віри у перетворення. Підтекст — те, що під текстом приховане, у широкому значенні підтекст мають всі художні твори, оскільки образне зображення завжди багатопланове. Кожен образ формує підтекстове значення по-своєму Наприклад, текстове значення образа-символа — буквальне значення предмета чи явища природи, скажімо, дерева, а підтекстове — його узагальнюючий, абстрактний сенс (все, що росте, все, що має корені та крону, все, що поєднує землю і небо тощо). Але існує і більш вузьке значення підтексту: зумисне приховування автором якоїсь думки чи натяк на якісь додаткові асоціації. Наприклад, автор зображує якогось ніби вигаданого героя, але має на меті показ певної людини. Тоді зображення героя будується так, щоб завдяки деталям, відомим невеликому числу людей, можна було впізнати прототип. Скажімо, у поемі Т. Шевченка «Сон» у вигаданому гротескному сюжеті вгадуються реальні люди. Інший варіант підтексту — це зображення історичних подій таким чином, аби в них легко можна було впізнати сучасність. Своєрідний варіант формування підтексту — так звана езопова мова (див. статтю). Інакомовність, езопова мова, підтекст, символічність, алегоричність, імпліцитність — все це синонімічні поняття, які вказують на природу художнього тексту, на його багатоплановість, неоднозначність. Пізнавальна роль літератури — художня література несе в собі певну інформацію про світ, завдяки їй ми пізнаємо життя, щоправда, за посередництвом письменника, через його досвід, знання, бачення світу. Пізнавальне значення художнього тексту може бути різної інтенсивності. Скажімо, твори Жуля Верна межують з науково-популярною літературою — настільки вони інформативні. Існують жанри, які за природою своєю посилено інформативні: історичні твори, науково-фантастичні, пригодницькі тощо. Але головна пізнавальна функція полягає не в насичуванні тексту науковою чи історичною інформацією, а в можливості розширити наш життєвий досвід, дивлячись на світ очима іншої людини, тобто письменника. Чиста інформативність не повинна домінувати у творі, вона повинна підпорядковуватись художнім цілям. Пісня — 1. Ліричний жанр фольклору, поетично-музичний твір, який існує в усній формі. 2. Ліричний жанр літератури, твір, який призначений для співу, або такий, що має підкреслений ліризм, мелодійність, інтонаційно близький до співу. Пірихій — ненаголошена стопа у двоскладових розмірах силабо-тонічної системи віршування. Плагіат — крадіжка, видавання чужого твору або його частини за свій власний. Плеоназм — надмірність, засіб, який базується на настирливому повторі слів чи зворотів, як правило, з метою посилення експресії: «Нехай злидні живуть три дні — / Я їх заховаю, / Заховаю змію люту / Коло свого серця» (Т. Шевченко, «Думи мої, думи мої»). Повість — середній епічний прозовий жанр. Від роману відрізняється обсягом, односюжетністю, меншою інтенсивністю епічності (нема широкого соціального тла та історичного контексту). Поетизми — слова, характерні лише для поетичних творів, у сучасній поетові мові зовсім або мало вживані. Поетизми надають мові емоційного забарвлення, ліризму і романтичної піднесеності. Поетизмами можуть стати архаїчні слова (чоло, уста), діалектні слова (ватра, плай), неологізми (авторські новотвори), крилаті вислови, вирази і засоби народної творчості. Позитивний і негативний герой — герой, який втілює естетичний ідеал або настанову автора на ідеальну особистість — позитивний, а герой, в образі якого щось викривається, заперечується — негативний. Автор так чи інакше виявляє своє ставлення до героїв і їхніх вчинків, внаслідок чого до одних героїв читач ставиться негативно, осуджує їх, до інших — з симпатією чи співчуттям. Однак поняття «позитивний герой» історично обумовлене і має різний сенс у різних художніх системах. Поділ на чітко окреслених позитивних і негативних героїв властивий літературі і класицистській, і просвітницькій, і, особливо, романтичній, але критерії поділу різні. Для класициста позитивний герой — це людина, яка переступить через себе заради держави, для просвітника позитивний герой — це порядна людина, для романтика — вільна особистість, яка не терпить жодних утисків. Відповідно до цього визначається і негатив: слабкий, непорядний, залежний. У XIX столітті, у реалізмі, це протиставлення почало руйнуватися. Людину сприймають як складну і неоднозначну, таку, що містить у собі різні орієнтації. Але поділ на позитивних і негативних героїв зазалишається актуальним. Щоправда, у ставленні читача акцентується не сам герой, а характер його розвитку: еволюція чи деградація. Критерій оцінки героя — його положення в соціальному устрої. Позитивні всі, хто страждає від системи, негативні всі, хто підтримує систему. Остаточно поділ героїв на «чорних» і «білих» руйнується в літературі модернізму. Герой може чинити погано, але автор його не осуджує (наприклад, Степан Радченко в романі В. Підмогильного «Місто»), як і навпаки. Критерій поділу героїв — психологічний (наближений чи не наближений до автора, втілює чи ні ним пережите). З іншого боку, у літературі соціалістичного реалізму повернулись до однозначного поділу героїв, але як критерій оцінки стали використовувати не мораль і етику, а належність до певного класу чи ставлення до революції. Таку схему поділу героїв ми бачимо у романі Ю. Яновського «Вершники», романі А. Головка «Бур'ян». Іноді цей поділ наче вивертається навиворіт (роман «Тигролови» І. Багряного чи «Жовтий князь» В. Барки), оскільки твори спрямовані проти тоталітарного режиму в Радянському Союзі. У такому разі твір набуває рис романтичної схематизації дійсності. Портрет — зображення зовнішності героя. Воно різне у творах різних художніх методів, оскільки відрізняються образи-персонажі за своєю структурою. Романтичний герой наближений до ідеалу чи протиставлений йому, тому значною мірою схематизований, умовний. Його портрет — це узагальнена вродливість чи потворність. В описах зовнішності автор зосереджується не на деталізації портрета, а на враженні від зовнішності. Герої романтика подібні між собою: наприклад, всі героїні Т. Шевченка чорнобриві, кароокі, білолиці, стрункі. Інакше ставиться до портрета реаліст: він шукає якісь особливі риси, які пов'язані з внутрішньою неповторністю, з характером героя. Зовнішність має психологічну обумовленість. Наприклад, залізні зуби і лиса голова баби Палажки І. Нечуя-Левицького є відповідниками її заздрості, войовничості, сварливості, а округлість, повнота баби Параски гармонують з її улесливістю, брехливістю. У модернізмі функція портрета знову змінилась: герої, наближені до автора, мають або узагальнений портрет (великий, вайлуватий Анарх із «Санато-рійної зони» М. Хвильового, масивний, респектабельний Ростислав Михайлович із роману В. Домонтовича «Без ґрунту), або зовсім позбавлені портрета, а другорядні герої, не наділені розгорнутою психологією, мають детально описану, таку, що запам'ятовується, зовнішність (Стрижиус, Півень, Гуля в романі «Без ґрунту»). Поезія — мистецтво слова, віршовані твори високої художньої вартості. Поема — див. ліро-епіка. Поетика — мистецтво поетичне, починаючи від античності, поетикою називали науку про мистецтво слова; тепер найуживаніше значення слова — сукупність особливостей художньої манери письменника чи твору. Поетика історична — аналіз жанру, прийому чи засобу в аспекті його історичного формування і функціонування. Поняття увів О. Веселовський (XIX ст.). Поліфонія — термін, запозичений із музики, одночасне звучання кількох тем. М. Бахтін назвав поліфонічними романи Ф. Достоєвського. Мається на увазі не тільки сюжетна багатоаспектність, а й ідейна. Кожен герой веде свою тему (має свою віру чи правду), які часом є взаємовиключ-ними, але автор не надає переваги жодній («правда» Раскольникова відрізняється від «правди» Соні чи Мармеладова, але автор жодній з них не надає переваги), вони звучать одночасно і резонують, поглиблюють одна одну. Порівняльне літературознавство (компаративістика) — напрям і метод у літературознавстві XIX століття, який у XX столітті виокремився і став самостійною наукою. Ідея порівнювати літератури різних народів і шукати типологію тих чи інших явищ виникла завдяки фольклористам, які вивчали так звані міграційні сюжети в казках і міфах різних народів. Спочатку фольклористи вийшли на розуміння, що культури світу, навіть дуже віддалені, якимось чином пов'язані одна з одною. За ними і літературознавці почали шукати ті основи, які визначають перегуки, подібні явища і тенденції. Всі літератури Європи пройшли через однакові сходинки: Бароко, Класицизм, Просвітництво, Сентименталізм, Романтизм, Реалізм. У межах кожної сходинки можна порівнювати митців, не пов'язаних між собою і знаходити спільні риси: романтики всіх країн чимось подібні між собою, так само й реалісти та інші. Вишукуючи на літературній поверхні збіги і перегуки між митцями різних країн, науковці таким чином і виходили на важливі узагальнення. Завдяки порівняльному літературознавству сформувалось розуміння, що існує така єдність, як європейська культура, відбувається осягнення такого феномену, як Західна і Східна культури. Засновником порівняльного методу в літературознавстві вважають німецького вченого XIX ст. Теодора Бен-фея. В українській і російській літературах цей напрям пов'язують з іменами О. Веселовського, М. Драгоманова. Активно вмонтовували українську літературу в загальноєвропейський контекст Іван Франко і Леся Українка, у 20-і роки — М. Зеров та інші неокласики. За радянських часів порівняльне літературознавство було в занепаді, оскільки культивувалось протиставлення радянської і західної, або ж буржуазної, літератур. Компаративістика могла зруйнувати таке протиставлення. Останнім часом в Україні компаративістика активно розвивається. Постмодернізм — сучасний період в історії європейської культури, явище, яке самою лише назвою засвідчує свою внутрішню залежність від попередньої епохи — від модернізму. Можна сказати, що кожна значна епоха мала своє продовження, відлуння, своєрідний епілог за межами свого часу. Скажімо, посткласицизмом можна вважати проствітницький реалізм XVIII ст. Після романтизму, у самому розпалі реалізму продовжували з'являтися романтичні твори, які, однак, вже суттєво вирізнялись від тих, що були написані в межах епохи. Яскравим постромантиком був Едгар По. Своєрідним постреалізмом у наступну добу, яка належала вже модернізму, стало явище натуралізму (натуралізм співіснує і якось співвідноситься з модернізмом, хоча концептуально він є продовженням реалізму). Отже, нічого випадкового в тому, що виник після доби модернізму постмодернізм, немає. Щоправда, постмодерністи у своїх гаслах не стільки продовжують, скільки заперечують (пародіюють, висміюють) модернізм, але це не означає, що постмодернізм є чимось принципово іншим. Кращі твори сучасних письменників — це твори модерністські, але новий час, друга половина XX століття, відбивається на творчості, модерністи теперішні чимось відрізняються від модерністів початку століття, і це природно. Постмодернізм — це спосіб опосередковування модернізму, спосіб брати з нього все, водночас перебуваючи за його межами, не розчиняючись у його потоці. Постмодернізм більшою мірою ігрове мистецтво, більш літературне, ніж модернізм. Автор часто ховається за абсурдною гротескною маскою, або ж намагається зовсім зникнути з тексту, хоча при цьому демонструє перед нами не історично-об'єктивний світ, як це роблять реалісти, а наскрізь умовний, абсурдний чи фантастично-натуралістичний. Постмодернізм — мистецтво цитат, парафраз, літературних алюзій, стилізацій, пародіювань тощо. Це своєрідна гра в літературу. «Потік свідомості» — стильовий напрям у модерністській літературі початку XX століття, згодом — прийом зображення внутрішнього світу героя. Формально потік свідомості є внутрішнім монологом у поєднанні з калейдоскопічним зображенням (людина одночасно думає про різні речі, перескакує з одного на інше, її внутрішній світ — це не окремі психологічні стани, а потік, який ніколи не зупиняється). Класичний твір з використанням потоку свідомості — роман Дж. Джойса «Улісс». У сучасній українській літературі цей прийом використовується доволі широко (Ю. Андрухович, О. Забужко, В. Медвідь та інші). Прекрасне — провідна категорія естетики, історично та соціально зумовлені уявлення про довершене, гармонійне, ідеальне; те, що спричиняє естетичні переживання, приносить естетичне задоволення. Поняття про прекрасне пов'язане з естетичним ідеалом (див. статтю): природа чи людина, яка втілює наближення до естетичного ідеалу, прекрасна. Пригодницька література — епічний прозовий жанр, який базується на зображенні пригод (виключних подій), відрізняється напруженою, примхливо ускладненою сюжетністю, посиленням розважальної функції, щасливим фіналом, романтичною прямолінійністю. Прийом (засіб) — первинний елемент форми, техніка зображення, побудови, підкреслення чи вияву чогось. Примітивізм — течія в живописі початку XX століття, яка вникла із захоплення примітивами — творами художників-самоуків (народних майстрів). Зумисне спрощене зображення: таке, як на дитячому малюнку (площинне, окреслене грубими лініями, наповнене різнорідними деталями тощо). Примітивізм — це спроба відтворити наївне (не зіпсоване освітою, містом, цивілізацією) світосприйняття, яке є глибоко поетичним, свіжим, вміє звичне зробити незвичним. Прислів'я — короткий віршований жанр фольклору, образне судження з емоційною оцінкою. Притча (Парабола) — оповідь з мораллю в інакомовній формі, широко використовується в Біблії, загалом релігійних текстах, у проповідях, повчаннях, ідеологічних і політичних промовах тощо. У XX столітті, зокрема, у літературі модернізму, притча набула широкого розповсюдження в художніх творах. Коли проста побутова історія універсалізується, за нею проступає глибокий філософський сенс. Коли твір слугує своєрідною ілюстрацією для філософської ідеї, ведуть мову про його притчевість: твори Ф. Кафки, Б. Брехта, А. Камю, А. Платонова, В. Барки. Притчі використовував у своїх педагогічних оповіданнях В. Сухомлинський. Проза — буквально проста мова, на відміну від віршованої, яка є непростою, а штучною, зумисною. Різновид художньої мови, пов'язаний з епічністю, описовістю (вірш тяжіє до лірики, діалог — до драми). Прозаїзм — поняття, яке виходить із протиставлення прози (як мови звичайної) і поезії (як мови особливої, піднесеної); якщо якесь слово чи засіб впадає в око як надто звичайне чи буденне на тлі загальної поетичності тексту, його можна назвати прозаїзмом. Антонім до прозаїзму — поетизм. Прозаїзми і поетизми, які виникають внаслідок змішування різнорідних, стильових шарів, слугують засобом додаткового увиразнення мови твору. Пролог — вступ до оповіді, те, що передувало подіям, але безпосередньо з ними не пов'язане (на відміну від експозиції). Просвітництво — період в історії європейської культури, якому передував класицизм. Видатні просвітники Європи — Вольтер, Дідро, Лессінг. Виділяють у межах цієї доби літературний напрям просвітницького реалізму («Робінзон Крузо» Д. Дефо). Просвітництво акцентувало виховну роль літератури, сперечалося з класицистами, відстоюючи більшу свободу творчості, але загалом просвітники були продовжувачами засад класицизму, класицистської концепції творчості. Просвітництво з його баченням людини у соціальному контексті передувало досягненням реалізму XIX століття. Прототип — реальна людина, яка стала героєм художнього твору. Герої реалістичної літератури часто мають прототипів. Це не завжди «списування» з життя. Інколи реальна людина є лише поштовхом для певного узагальнення чи, навпаки, стає уособленням раніше проведеної типізації. У ширшому значенні прототип — це першооснова, джерело художнього образу. Процес творчості — те, що відбувається у внутрішньому світі митця, коли замислюється, виношується і втілюється твір. Мета творчого процесу — художньо досконалий твір. Залежно від типу творчої особистості (Геній, Романтик чи Майстер, Реаліст) актуалізуються різні елементи творчого процесу: процес чи результат. Для Генія і Романтика важливий процес, він є самодостатнім, оскільки це надзвичайний стан, коли всі сили особистості концентруються на осягненні чогось, коли переживаються особливі емоції. Для Майстра, Реаліста творчий процес суворо підпорядкований меті, кінцевому результату, тому важливішим стає не натхнення, а праця, виношування і відповідне оформлення задуму. Псалми — пісні релігійного змісту. Псевдонім — ім'я, яке використовують автори замість власного імені, підписуючи свої твори. Часом псевдоніми бувають вимушеними: коли з тих чи інших причин авторові потрібно приховати себе, інколи вони обираються з творчою метою. Психологія творчості — 1. Галузь психології, яка вивчає психологію творчої особистості. 2. Психологія творчого процесу. У XX столітті декілька видатних психологів запропонували своє тлумачення процесу творчості, що, у свою чергу, впливало на літературу і літературознавство. Загалом пошук відповіді на питання, чому і як людина щось створює, є важливою частиною багатьох гуманітарних наук. Найбільш поширені концепції психології творчості — інтуїтивізм (Анрі Бергсон), фройдизм (3. Фройд), концепція К. Г. Юнга. Психологізм у літературі — характер зображення внутрішнього світу людини, який у різні періоди, у різних літературних напрямах суттєво відрізняється. Варто знати і враховувати три типи психологізму, сформовані в історії європейської літератури: романтичний, реалістичний і модерністський. Романтичний тип психологізму —- це безпосереднє відтворення автором власних емоцій, переживань, станів. Реалістичний тип психологізму найбільш опосередкований: автор конструює, моделює психологію, тобто внутрішній світ кожного героя. Психологія реалістичного персонажа змальовується як показ внутрішніх витоків тих чи інших вчинків, морально-етичного вибору, еволюції чи деградації героя. У модерністському творі психологізм рівною мірою суб'єктивний і опосередкований — автор створює образ чи образи, в яких втілює самого себе, свої глибокі інтимні переживання і проблеми. Психоаналіз у літературознавстві — метод аналізу твору і творчості, який передбачає пошук психологічних витоків тих чи інших рис. Найбільш популярним у XX ст. був метод психоаналізу за методикою Зігмунда Фройда: літературознавці шукали витоки кожного мотиву і образу творчості митця в дитячих психічних розладах, комплексах і неврозах. Більш поміркований варіант психоаналізу — це пошук відповіді на питання, звідки у творчості беруться постійні, усталені (часом настирливі) мотиви і образи. Як правило, за кожним таким образом — важлива сторінка особистого життя автора, часто якесь велике прикре враження дитинства, взаємини з батьками, рідними. При цьому дослідники повинні послуговуватись не лише літературознавчими поняттями, а й широко залучати психологію, зокрема, психоаналіз особистості. Крім того, потрібно базуватись на біографічних матеріалах, спогадах, листах, щоденниках — на всьому тому, що може дати ключ до таємниць внутрішнього світу автора. Розв'язка — елемент сюжету, вирішення (розв'язання) конфліктних стосунків у творі, як правило, наприкінці розвитку подій. Розмір віршовий — у силабо-тонічній системі віршування кількість дво- і трискладових стоп у рядку (чотиристопний ямб). Реалізм — 1. Тип художнього світосприйняття, який визначається домінантою об'єкта над суб'єктом. Коли зовнішній світ домінує над внутрішнім світом людини, її розуміння мистецтва неодмінно буде визначатись наслідуванням життя. Реалізуючись у різні епохи, реалізм як тип художнього світосприйняття оформлювався в різні художні методи, бо, по-перше, у різні часи розуміння життя і вміння його наслідувати (в чому саме наслідувати) — різні. 2. Художній метод. У найширшому значенні — наслідування життя у формах самого життя. У точнішому варіанті реалізм має у визначенні поняття, яке прив'язує його до епохи, в яку він оформився: просвітницький реалізм, критичний реалізм, натуралізм, соціалістичний реалізм, неореалізм. 3. Художній стиль. Орієнтація на функціональну підпорядкованість засобів меті вірогідного зображення життя. Реалізм соціалістичний — варіант реалізму, який сформувався в умовах тоталітарного радянського режиму. Вперше теорія соціалістичного реалізму була оголошена на першому з'їзді письменників СРСР у 1934 році. Це була жорстка орієнтація на певні канони і правила. Письменники мусили відображати не все життя і не так, як схочеться, а так, як потрібно з огляду на роль літератури в побудові нового соціалістичного суспільства. Регламентація стосувалась всіх аспектів творчості: теми (писати тільки про позитивне в житті), ідеї (утверджувати ідеали соціалізму), пафосу (тільки оптимістичний пафос), конфлікту (класова боротьба), героїв (жорсткий поділ на позитивних, тих, що служать революції, і негативних, ворожих революції і соціалізму). У галузі форми чітка орієнтація на життєподібність, ворожість до умовних форм. Але оскільки життя можна було зображати тільки вибірково, правдоподібність творів соцреалізму часто була вдаваною або й фальшивою. Кращі твори соцреалізму написані у 20-і роки, коли новий метод ще не ідеологізувався. Не ідеологізований соцреалізм — це твори, в яких письменники намагались поєднати реалізм і романтизм в органічне ціле. При настанові на відтворення реальної дійсності — утверджувати віру в майбутнє, позитивного героя, ідеалізм. Таким є, наприклад, роман А. Головка «Бур'ян». Як правило, ці твори знаходились на шляху до модернізму. Але ідеологія того часу змушувала митця дивитись не всередину себе, а назовні. Тому зрештою мусив відбутись вибір — або модернізм, або соцреалізм. Ті, хто обрав шлях усередину себе і до модернізму, були репресовані. Ремарка — пояснювальні слова автора у драматичному творі, які беруться до уваги режисером, але на сцені, як правило, не озвучуються. У XX столітті драматурги посилили роль ремарок, відчутно збільшивши їх обсяг. У такому разі ремарки призначені читачеві й розширюють художньо-філософський сенс твору. Ремінісценція — разом зі стилізацією та алюзією спосіб залучення у твір і творчість культури попередніх епох. Автори часто використовують образи, композиційні прийоми, сюжетні елементи відомих творів національної і світової літератури. На суцільних ремінісценціях будується сучасна література, особливо твори постмодернізму, сучасний автор постійно пам'ятає, тримає в голові літературу попередніх епох, відштовхується від одних і орієнтується на інших письменників. Але кожне запозичення ніби привласнюється автором, переосмислюється, набуває нового значення: «Антонич був хрущем і жив колись на вишнях, / на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко»: ремінісценція із Шевченка у вірші Б.-І. Антонича. Ренесанс (Відродження) — епоха в історії європейської культури, яка прийшла на зміну Середньовіччю. Відродилась Античність після довгого забуття, у першу чергу — античний світогляд. Людина Ренесансу — це людина, що поставила себе у центр всесвіту, реабілітувала, після середньовічного занепаду, життя плоті та матеріального світу. Тому Ренесанс — це відродження соціального життя, активний рух до створення матеріальної, а згодом і технічної цивілізації. У мистецтві Ренесанс продовжував Арістотеля: «Мистецтво — це наслідування життя». У наслідуванні життя майстри Ренесансу досягли великих успіхів, особливо у скульптурі та живописі. Видатні майстри Ренесансу Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель та інші вміли створювати не лише геніальні твори, а й точні, побудовані на чітких правилах, копії предметів навколишнього світу. Репліка — фраза учасника діалогу, коментар стороннього спостерігача події. Ретардація — буквально «запізнення», прийом умисної затримки подій різноманітними відволіканнями від сюжету: описами, спогадами, алюзіями. Рефрен — слово, образ, вислів, який повторюється протягом твору і містить у собі художнє навантаження, пов'язане з ідеєю, пафосом, домінуючим настроєм твору. Рецепція — сприйняття художнього твору. Реципієнт — той, хто сприймає художній твір (читач, слухач, глядач тощо). Ритм — 1. У широкому значенні слова — все, що повторюється. 2. Спосіб організації віршованої мови, повтор елементів вірша: строф, рядків, стоп, складів, наголосів, закінчень тощо. Ритміка — звукова основа інтонації твору. Ритмічна проза — елементи ритмомелодики віршованого твору у прозі (наявність ритму, поетичний синтаксис тощо). Рима — співзвучність клаузул (клаузула — закінчення рядка після останнього наголосу). Риторичні фігури — від слова риторика (колись наука про красномовство); риторичні (з метою посилення пафосу) звертання, питання тощо в художньому тексті. Роди і види літератури — літературу споконвіку поділяли на роди (епос, лірика і драма) та види (проза, вірш, діалог). Залежно від критеріїв поділу, тлумачення цих понять могло бути різним. Але загалом три літературні роди втілюють три сфери життєвих проявів: лірика покликана відображати внутрішнє життя людини (суб'єктивне), епос — зовнішнє (об'єктивне), драма — їх органічне поєднання. Роман — жанр епічного роду літератури. Слово «роман» пов'язане з поняттям «романські мови»: у Середні віки вся література послуговувалася латиною, коли ж який автор послуговувався рідною мовою (французькою, іспанською, італійською), щоб його могли зрозуміти прості люди, це ставало наче своєрідним викликом традиції. Жанр оповіді, в основу якої було покладено опис життя звичайної людини, існував у літературі ще з античних часів. Але коли була усвідомлена природа жанру, а саме його демократичний характер, простота, доступність, захоплююча сюжетність і розважальність, виник термін «роман». Починаючи з 16 століття, європейський роман з кожним новим етапом розвитку літератури набуває все більшої популярності, а в XIX, XX століттях є безумовним лідером серед усіх літературних жанрів. Щоправда, в історії роману бували смуги занепаду, коли письменники і науковці палко сперечалися про кризу жанру, про вичерпаність романних тем тощо (ці дискусії відбувались у 10-20-і 50-60-і роки XX століття), але щоразу роман знаходив шляхи виходу із кризи і знову відвойовував передові позиції в літературі. Роман — мобільний жанр, який легко пристосовується до будь-яких умов, всмоктує художні засоби інших жанрів і родів, тому різновидів роману існує дуже багато. Окрема проблема — класифікація романів. Найбільш поширені класифікації — це синхронна (або тематична: соціально-побутовий, кримінальний, пригодницький роман тощо) і діахронна (або історична: античний роман, лицарський роман, просвітницький, модерністський, постмодерністський). Існують й інші класифікації. Роман у віршах — жанровий різновид роману. Віршова форма у поєднанні з епічною оповідною настановою дає ліро-епічну форму. Загалом це досить рідкісний жанр. Відомі твори — роман О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін», роман «Маруся Чурай» Ліни Костенко. Як правило, романи у віршах пишуть поети, коли усвідомлюють потяг до історичної чи соціальної тематики. Роман у віршах виростає із великої поеми. Романс — походження терміну спільне зі словом «роман»: написаний романською мовою. У даному випадку мається на увазі іспанська мова, оскільки саме Іспанію вважають батьківщиною романсу. Романс — це лірична пісня про кохання.
Дата добавления: 2014-11-25; Просмотров: 363; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |