Новий націоналізм. У міжвоєнний період з'явився якісно новий різновид україн- ського націоналізму. В XIX ст. націоналізм української інтелігенції, що головним чином сповідувала ліберальні чи соціалістичні ідеї, був скоріше аморфним поєднан- ням національної свідомості, патріотизму та гуманістичних цінностей. Хоча цей рух став згуртованішим у період між 1917 та 1920 рр., коли він поставив перед собою мету будівництва національної державності, він продовжував обстоювати демокра- тичні та соціалістичні принципи. Під час війни за незалежність багато українських
політиків нерідко вагалися, коли потрібно було вибирати між націоналістичними й соціалістичними цілями. Однак у 1920-х роках у середовищі молодих українців, як і в інших європейських народів, зародилася крайня форма націоналізму, яку нази- вали інтегральним націоналізмом.
На Україні інтегральний націоналізм веде свій родовід насамперед із невдач 1917—1920 рр. Як зауважує Олександр Мотиль, «український націоналізм був по суті спробою пояснити, чому втрачено українську державність і як належить відво- ювати її». Переконані в тому, що соціалістичні й демократичні підходи сприяють між- партійній ворожнечі, неефективному керівництву, розходженню в цілях, відсутності чіткої спрямованості, що в сумі призводить до поразки, молоді ветерани війни за не- залежність відкинули стару ідеологію. Натомість вони закликали до створення нового типу українця, беззастережно відданого нації та справі незалежної державності. Найенергійніше висловлював ці погляди Дмитро Донцов — емігрант із Східної Ук- раїни й колишній соціаліст, що став головним ідеологом українського інтегрального націоналізму.
Ідеологія. Український інтегральний націоналізм не спирався на ретельно об- грунтовану систему ідей. Він скоріше грунтувався на ряді ключових понять, основ- на мета яких полягала не в тлумаченні дійсності, а у спонуканні людини до дії. Дон- цов стверджував, що нація — це абсолютна цінність, і немає вищої мети, ніж здобут- тя незалежної держави. Оскільки політика — це по суті дарвіністська боротьба на- родів за виживання, то конфлікти між ними неминучі. З цього випливало, що мета виправдовує засоби, що сила волі панує над розумом, що краще діяти, ніж спогля- дати. Для популяризації своїх поглядів інтегральні націоналісти міфологізували ук- раїнську історію, плекаючи своєрідний культ боротьби, самопожертви та національ- ного героїзму. Расизм складав відносно другорядний компонент цієї ідеології, хоч у писаннях деяких її прибічників можна було відшукати сліди антисемітизму, увага на ньому не загострювалася.
Інтегральний націоналізм сповідував колективізм, що ставив націю над індиві- дом. Поряд із цим він закликав своїх прибічників бути «сильними особистостями», які ні перед чим не спинились би для досягнення тих чи інших цілей. Одна з них зво- дилася до того, щоб змусити народ діяти як об'єднане ціле, а не як різні партії, класи чи регіональні групи. Звідси й всеохоплююча природа цього руху, який особливого значення надавав соборності (національній єдності), відкидав регіоналізм і прагнув контролювати всі прояви діяльності суспільства. Інтегральні націоналісти закли- кали «пробиватися у всі царини народного життя, у всі його закутки, у всі установи, товариства, групи, в кожне місто і село, в кожну родину». Разом із прагненнями мо- нополізації всіх аспектів життя нації прийшла й нетерпимість. Переконані, що зна- ють єдиний шлях досягнення національної незалежності, інтегральні націоналісти були готові воювати з кожним, хто стане їм на заваді.
Донцов з іншими ідеологами руху не мали чіткого уявлення про тип суспільства, яке вони бажали б мати після здобуття незалежності. Вони мало що могли сказати про його соціально-економічну організацію, зазначаючи лише, що воно буде в основ- ному аграрним і спиратиметься на співпрацю між державою, кооперативами та при- ватним капіталом. Політична система майбутньої держави засновувалася на владі однієї націоналістичної партії, серцевину якої складали випробувані «борці» й «кра- щі люди». На чолі руху стояв верховний керівник, або вождь, котрий мав безумовну і необмежену владу.
Український інтегральний націоналізм цілком очевидно містив елементи фа- шизму й тоталітаризму. В 20-х роках ці тенденції поширювалися в усій Європі. Вони справляли значний вплив (це особливо стосується італійського фашизму) й на країни Східної Європи. Але, як стверджує Іван Лисяк-Рудницький, «західний фа-
шизм, що розвинувся у міському промисловому оточенні, не був найближчим роди- чем українського інтегрального націоналізму». Останній куди ближче стояв до та- ких праворадикальних рухів східноєвропейських аграрних суспільств, як «Залізна гвардія» в Румунії. «Усташі» в Хорватії. «Стріла і хрест» в Угорщині та аналогічних рухів у Словаччині та Польщі. Врешті-решт український інтегральний націона- лізм мав незалежне походження і його коріння містилося у власному суспіль- стві. Спостерігаючи трагічну долю українців під польською та радянською вла- дою, втративши віру в традиційні легальні методи, розчаровані західними демо-
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2025) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление