Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Принципи побудови журналістських текстів




Основні структурні елементи журналістських текстів. Принципи написання. Заголовки. Лід, його види і функції

ТЕМА 14

Важливо навчитися правильно будувати журналістські твори, проявляючи при цьому не тільки творчість, а й вміння грамотно обробляти інформацію, надавати їй правильної форми.

Принцип перевернутої піраміди визначає правила побудови інформаційних жанрів журналістики, використовується для побудови новинних матеріалів (замітка, звіт, репортаж, інтерн’ю, інформаційна кореспонденція та ін.). Він передбачає, що найважливіша інформація, − основне повідомлення, − міститься на початку тексту. Далі, за принципом віддалення, розміщуються менш важлива інформація.

Основне повідомлення

 
 

 


Менш важлива інформація

Зібравши основні елементи повідомлення, необхідно послідовно скласти з них схему, яка нагадує “перевернуту піраміду”, зверху − найважливіший факт, а дедалі, які його розкривають.

Перший абзац (або два абзаци) − преамбула (лід) − найважливіша інформація. Далі “горішок” − середина, ядро, стержень того, про що йде мова. Далі менш важливі, ав достатньо цікаві подробиці і моменти. В межах “перевернутої піраміди” журналіст має дати відповіді на шість основних запитань: ХТО?, ЩО?, ДЕ?, КОЛИ?, ЯК?

Принцип прямої піраміди характерний для художньо-публіцистичних жанрів (замальовка, нарис, есе, фейлетон, памфлет, життєва історія та ін.). В такому матеріалі сюжет розкривається послідовно, заволікаючи читача і утримуючи інтерес до кінця матеріалу.

Вступ до повідомлення

 
 

 

 


Висновки

 

 

Принцип ромбу або діаманту використовується для написання аналітичних матеріалів (стаття, огляд, аналітична кореспонденція, рецензія, лист, інколи його використовують для написання репортажу).

Такий матеріал може починатися з повідомлення, життєвої історії, випадку, що стали причиною для написання матеріалу, а далі переходить до основної інформації − проблемі, якій присвячений матеріал.

Повідомлення

 
 

 

 


Висновок

Матеріал може подаватися як суцільним текстом, так і бути розбитим на блоки під окремими заголовками, що зробить його легшим для сприйняття читачами.

 

У вступі до повідомлення звичайно вказується мета повідомлення та даються вихідні дані про предмет мовлення. Початком можуть бути або запитання, або спонукальні речення, які виконують контактно-установну функцію. Осмислення вступної частини повинне стати відправним пунктом для осмислення наступних частин тексту. Найважливішу інформацію містить основна частина, якій притаманні динамічність, розгорнутість і зв'язність. Смислова цілісність тексту при цьому проявляється у повторенні певної термінологічної лексики, часто з використанням переструктурування (наприклад, іменник повторюється у формі дієслова). Зв'язність мовлення проявляється, зокрема, і в семантиці речень, з якої складаються всі композиційні частини тексту, у тому числі і висновки. У висновках коротко підсумовуються основні положення викладеної інформації, у зв'язку з чим вона відрізняється від інших частин лаконічнішим змістовно-насиченим викладом.
Наступним елементом поверхневої структури тексту є абзац. Він має особливу структурно-семантичну організацію, що проявляється у таких елементах, як зачин, розробка й завершення. (Для публіцистичного тексту характернішим є двочастинний абзац, що складається з ключової або основної фрази, яка виражає головну думку абзацу, й коментуючої частини.)
Усі частини абзацу виконують одне завдання – утворюють темо-рематичний ланцюжок, реалізуючи таким чином мікротему даної частини.Значну роль в осмисленні й усного, і письмового повідомлення, тобто у виявленні його комунікативної стратегії, відіграють лексичні засоби, що допомагають не лише стежити за логікою розгортання думки, а й утримувати інформацію в оперативній пам'яті. До них належать сполучники, сполучні прислівники, вставні слова, прийменники.

Секрети майстерності $

Скористайтесь порадами щодо написання текстів:

Факты

Нечто произошедшее либо существующее. Факт должен быть достоверным (реальным, подлинным, неискаженным), конкретным (четко сформулированным и отличаемым от всякого другого), точным (без погрешностей и ошибок).

Содержание

Рассматриваемые в тексте предмет либо темы

Стиль

Общие принципы газеты, которыми следует руководствоваться для подобающего написания текстов в соответствии с языковыми нормами.

Полнота

Включает следующие элементы:

а) предысторию (информация, существенная для понимания проблемы либо ситуации);б) контекст (части изложения, прилегающие к слову либо высказыванию и проливающие свет на его значение);

в) взвешенность (наличие различных точек зрения без доминирования какой-либо из них);г) перспектива (представление событий в их действительной взаимосвязи или значимости)

Последовательность

Постоянная приверженность фактичности, честности, беспристрастности и полноте.

Удобочитаемость

Возможность легко читать текст, благодаря таким элементам, как:

ясность (отсутствие двусмысленности, краткость, осмотрительное использование прилагательных и наречий);

темп (соответствие динамики текста его содержанию);

ритм (чередование простых и сложных элементов;

способы переключения (приемы, переводящие читателя с одной мысли на другую);

обращение к рассудку (то, когда читатель имеет перед собой зримый образ, а не словесный портрет, может почувствовать запах, вкус…);

удаление лишнего (исключение бесполезных повторений слов, мыслей или частей текста. Пример: абсолютно необходимый; спрашивать вопрос; совместное сотрудничество; правдивый факт; истинно независимый);

избегание клише (не употреблять то, что уже приелось, стало затертым из-за излишней употребляемости. Пример: уставшие, но довольные они возвращались домой);

Хороший вкус

Удаление из текста некачественных или безвкусно написанных частей.

Беспристрастность

Исключение личных интересов, предубеждений или пристрастей.

Объем (сокращение)

Удаление частей текста из-за неуместности либо сомнительности написанного, либо из-за ограничения в объеме текста.

Язык

Форма или способ использования лексики и фразеологии с точки зрения таких элементов, как грамматика (соответствие грамматическим правилам), орфография (правописание слов в соответствии с языковыми нормами), синтаксис (способы объединения слов во фразы и предложения).

Стиль

Написание в соответствии со стилем, принятым в газете.

Формальная последовательность

Одинаковое написание имен собственных, должностей и званий в рамках не только одного материала, но и газеты в целом.

Заголовок

Слово либо фраза для обозначения содержания материала. Главная мысль текста.

Подпись к материалу

Фамилия и имя репортера, иногда указывается название издания.

Подпись к иллюстрации

Краткое пояснение содержания фотоснимка.

Макет

Четкое представление материала дизайнеру.

Связывающие (дополнительные) элементы

Это могут быть таблицы, карты, рисунки, диаграммы и т. Д. – все то, что помогает четче и красочнее представить текст на газетной полосе. Помните, что читатели любят не только читать, но и рассматривать. К тому же дополнительные элементы помогают быстрее донести до сознания некоторые мысли.

Кегль и гарнитура шрифта

Максимальное удобство для чтения.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 1257; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.016 сек.