№ п/п
| Запитання
| Варіанти відповіді
|
1.
| Що в перекладі з грецької означає слово “філософія”?
| 1. Наука наук.
2. Любов до мудрості.
3. Знання про світ.
|
2.
| Яке основне питання філософії?
| 1. Бути чи не бути?
2. Питання про оволодіння стихійними силами природи.
3. Питання про відношення мислення до буття.
|
3.
| Кому належить класичне формулювання основного питання філософії?
| 1. А. Камю.
2. Ф. Бекону.
3. Ф. Енгельсу.
|
4.
| Скільки сторін має основне питання філософії?
| 1. Одну.
2. Дві.
3. Три.
|
5.
| Яка перша сторона основного питання філософії?
| 1. Що первинно: день чи ніч?
2. Що первинно: дух чи природа?
3. Що первинно: добро чи зло?
|
6.
| Яка друга сторона основного питання філософії?
| 1. Чи здатна людина оволодіти силами природи?
2. Чи здатне наше мислення пізнати оточуючий світ?
3. Чи здатна людина протистояти надприродним силам?
|
7.
| Хто стверджує, що природа первинна, а дух – вторинний?
| 1. Матеріалісти.
2. Дуалісти.
3. Ідеалісти.
|
8.
| Хто стверджує, що первинним є абсолютний дух, який існує завжди, до виникнення матерії і людини?
| 1. Матеріалісти.
2. Дуалісти.
3. Ідеалісти.
|
9.
| Хто стверджує, що існує два світових початки: матерія і дух?
| 4. Матеріалісти.
5. Дуалісти.
6. Ідеалісти.
|
10.
| Який філософський напрямок виходить з положення, що першопочатком світу є індивідуальна свідомість, дух людини?
| 1. Об’єктивний індивідуалізм.
2. Суб’єктивний індивідуалізм.
3. Матеріалісти.
|
11.
| Хто з перелічених видатних філософів є представником об’єктивного ідеалізму?
| 1. Г. Лейбніц, Ф. Шеллінг, Г.Гегель.
2. Дж. Берклі, Д. Юм.
3. Л. Фейєрбах, К. А. Гельвецій.
|
12.
| Хто з перелічених видатних філософів є представником суб’єктивного ідеалізму?
| 1. Ф. Шеллінг, І. Кант.
2. Д. Юм, Дж. Берклі.
3. Т. Гоббс, Л. Фейєрбах.
|
13.
| Хто з перелічених видатних філософів є представником механістичного матеріалізму?
| 1. Е. Мах.
2. Г. Гегель, І. Кант.
3. К. А. Гельвецій, Т. Гоббс.
|
14.
| Що означало в давньогрецькій мові слово “діалектика”?
| 1. Мистецтво красномовства.
2. Мистецтво спору.
3. Мистецтво доказів, правило знаходити істину шляхом зіставлення двох протилежних поглядів.
|
15.
| Які наукові методи філософії виступають, як засоби пізнання, як способи відображення в свідомості об’єктів, що вивчаються?
| 1. Метофізичний і діалектичний.
2. Аналіз і синтез.
3. Індукція і дедукція.
|
16.
| Який філософський метод пізнання вимагає розглядати явища в оточуючому нас світі у взаємному зв’язку, взаємодії та постійному розвитку і при цьому вказує на внутрішнє джерело розвитку?
| 1. Метафізичний метод.
2. Діалектичний метод.
3. Дедуктивний метод.
|
17.
| Який філософський метод вимагає розглядати кожне явище ізольовано, без зв’язку і взаємодії одне з одним, а причини руху бачити не в їхніх внутрішніх протиріччях, а в зовнішніх силах?
| 1. Індуктивний метод.
2. Діалектичний метод.
3. Метафізичний метод.
|
18.
| В яку історичну добу з’явилися перші філософські погляди, елементи атеїстичного та стихійно – матеріалістичного світогляду, які ще не склалися в цілісні філософські школи та течії?
| 1. Кінець ІІІ – початок ІІ тисячоліття до нової ери.
2. І тисячоліття до н. е.
3. I тисячоліття нової ери.
|
19.
| Які найдавніші рабовласницькі держави вважаються колискою філософської думки?
| 1. Стародавній Єгипет і Вавілонія.
2. Стародавні Індія та Китай.
3. Стародавні Греція та Рим.
|
20.
| В яких країнах виникли перші філософські школи і сформувалися основні філософські напрямки?
| 1. Стародавній Єгипет і Вавілонія.
2. Стародавні Індія та Китай.
3. Стародавні Греція та Рим.
|
21.
| Хто з античних філософів вважав, що в основі світу лежать особливі мисленні явища: числа або ідеї?
| 1. Фалес і Анаксімен.
2. Піфагор і Платон.
3. Геракліт і Демокріт.
|
22.
| Хто з античних філософів вважав першоосновою (субстанцією) світу воду?
| 1. Фалес.
2. Анаксімен.
3. Геракліт.
|
23.
| Хто з античних філософів вважав першоосновою світу повітря?
| 1. Фалес.
2. Анаксімен.
3. Геракліт.
|
24.
| Хто з античних філософів вважав першоосновою світу вогонь?
| 1. Анаксімен.
2. Геракліт.
3. Фалес.
|
25.
| Хто з античних філософів висунув вчення про неподільні частинки – атоми як основу всього світу?
| 1. Геракліт.
2. Демокріт.
3. Арістотель.
|
26.
| В працях якого античного мислителя давньогрецька філософія і наука досягла своєї вершини?
| 1. Піфагора.
2. Демокріта.
3. Арістотеля.
|
27.
| В яку науку була перетворена філософія в Середні віки?
| 1. В схоластику, що займалась доказами існування бога та безсмертя дущі.
2. В теологію, офіційну науку, яка трактувала священне писання.
3. В алхімію, що займалась пошуками філософського каменя.
|
28.
| Хто з найбільш видатних представників матеріалістичної філософії середньовіччя обґрунтував і узагальнив з позиції матеріалізму природонаукові відкриття доби Відродження і був спалений за це на вогнищі інквізиторами?
| 1. Н. Копернік.
2. Д. Бруно.
3. Г. Галілей.
|
29.
| Яка друга основна форма матеріалізму в історії філософії склалася на початку ХVІІ ст.?
| 1. Діалектичний матеріалізм.
2. Стихійний матеріалізм.
3. Механістичний матеріалізм.
|
30.
| Елементи якого філософського методу пізнання світу зародилися в надрах природознавства XVII – XVIII ст.?
| 1. Аналітичного методу.
2. Метафізичного методу.
3. Дедуктивного методу.
|
31.
| Хто з представників німецької класичної філософії розробив діалектичний метод пізнання і сформулював на ідеологічній основі основні закони діалектики мислення?
| 1. І. Кант.
2. Г. Гегель.
3. Л. Фейєрбах.
|
32.
| Хто був творцем нового наукового філософського світогляду – діалектичного матеріалізму?
| 1. Л. Фейєрбах.
2. К. Маркс і Ф. Енгельс.
3. В. І. Ульянов – Ленін.
|
33.
| Що ми розуміємо під філософською категорією „матерія”?
| 1. Субстанцію, з якої складаються всі конкретні предмети і явища.
2. Речовину, яка має масу та незмінні властивості.
3. Об’єктивну реальність, яка дана людині в її відчуваннях, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуваннями, існуючи незалежно від них.
|
34.
| Яка головна ознака будь – якого матеріального предмета або явища?
| 1. Наявність маси.
2. Наявність форми і змісту.
3. Об’єктивність, незалежність від свідомості.
|
35.
| Які найважливіші загальні властивості матерії та основні форми її існування?
| 1. Життя, біологічний розвиток.
2. Вага, твердість, енергетичність.
3. Рух, час, простір, відображення.
|
36.
| Який філософський напрямок взагалі заперечує існування об’єктивного матеріального світу, тобто матерії?
| 1. Ідеалізм об’єктивний.
2. Ідеалізм суб’єктивний.
3. Стихійний матеріалізм античного світу.
|
37.
| Що означає філософська категорія „рух”?
| 1. Переміщення в просторі.
2. Переміщення в часі.
3. Будь-які зміни в об’єктивному світі.
|
38.
| Яка обґрунтована філософська теорія дає відповіді на питання про походження свідомості і зв’язок матерії та свідомості?
| 1. Теорія відображення.
2. Еволюційна теорія.
3. Теорія атомно – молекулярної побудови світу.
|
39.
| Якщо мислення і свідомість ідеальні, то мова, яка висловлює їх, - матеріальна чи ідеальна?
| 1. Матеріальна.
2. Ідеальна.
|
40.
| Що назвав академік – фізіолог І. П. Павлов першою сигнальною системою?
| 1. Звукову сигналізацію тварин.
2. Азбуку жестів.
3. Мову людей.
|
41.
| Що назвав академік – фізіолог І. П. Павлов другою сигнальною системою?
| 1. Звукову сигналізацію тварин.
2. Мову людей.
3. Азбуку „Морзе”.
|
42.
| Що стало основними чинниками появи свідомості людини, як вищої форми відображення дійсності?
| 1. Божественна воля і божественне втручання.
2. Праця і мова.
3. Людське прагнення краще пристосуватися до природи.
|
43.
| В чому полягає єдність світу?
| 1. Світу єдність не властива.
2. В тому, що він створений Богом за єдиним, незбагненним людиною божому замислу.
3. В його матеріальності; в тому, що буття постійно розвивається, ускладнюється, і кожен рівень розвитку надбудовується над попереднім, виростає з нього і разом з ним створює щось принципово нове, чого не існувало раніше.
|
44.
| Що таке розвиток?
| 1. Зміна форми.
2. Зміна змісту.
3. Особлива форма руху, характерна риса якої – поява нового.
|
45.
| Яка теорія дає відповідь на питання, що таке розвиток і які його найбільш загальні закономірності?
| 1. Детермінізм.
2. Діалектика.
3. Раціоналізм.
|
46.
| Кому належать відомі афоризми: „все тече все змінюється”, „в одну й ту ж річку не можна ввійти двічі”?
| 1. Геракліту (520 – 460 рр. до н.е.)
2. Демокріту (460 – 370 рр. до н.е.)
3. Арістотелю (384 – 322 рр. до н.е.)
|
47.
| Який закон діалектики визначає форму будь-якого процесу розвитку?
| 1. Закон єдності та боротьби протилежностей.
2. Закон заперечення заперечення.
3. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін.
|
48.
| Який закон діалектики вказує на причину розвитку?
| 1. Закон єдності та боротьби протилежностей.
2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін.
3. Закон заперечення заперечення.
|
49.
| Який закон діалектики визначає напрямок розвитку в природі, суспільстві та мисленні?
| 1. Закон єдності та боротьби протилежностей.
2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін.
3. Закон заперечення заперечення.
|
50.
| Який об’єктивний закон називають суттю, ядром діалектики?
| 1. Закон єдності та боротьби протилежностей.
2. Закон взаємного переходу кількісних і якісних змін.
3. Закон заперечення заперечення.
|
51.
| Що є джерелом розвитку?
| 1. Зовнішній поштовх.
2. Божественна воля, божественне втручання.
3. Виникнення, наростання та розв’язання внутрішніх протиріч.
|
52.
| В якій формі відбувається будь-який процес розвитку?
| 1. Тільки у формі кількісних змін (еволюціонізм).
2. Тільки в формі якісних перетворень (катастрофізм).
3. Форму будь-якого процесу розвитку визначає зв’язок між двома типами змін: безперервних, поступових і переривистих, стрибкоподібних.
|
53.
| Який напрямок має процес розвитку?
| 1. По колу.
2. Прямолінійний.
3. По спіралі.
|
54.
| Який філософський напрямок в теорії пізнання визнає розум основою пізнання і поведінки людей?
| 1. Емпіризм.
2. Раціоналізм.
3. Ірраціоналізм.
|
55.
| Який філософський напрямок в теорії пізнання визнає чуттєвий досвід джерелом знань?
| 1. Емпіризм.
2. Раціоналізм.
3. Фідеїзм.
|
56.
| Що таке істина?
| 1. Це відповідність наших знань вічним і незмінним ідеям (за Платоном).
2. Це відповідність наших знань абсолютному духу, абсолютній ідеї (за Гегелем).
3. Це відповідність наших знань об’єктивному матеріальному світу.
|
57.
| Що є предметом релігійної віри?
| 1. Ідеальне.
2. Надприродне.
3. Таємне.
|
58.
| Що на думку англійського антрополога ХІХ ст. Р. Маретта є основним елементом релігії?
| 1. Культова система.
2. Релігійна свідомість.
3. Релігійні почуття.
|
59.
| На основі якої ранньої форми релігійних вірувань виник пізніше культ тварин?
| 1. Анімізма.
2. Тотемізма.
3. Фетишизма.
|
60.
| Який метод дослідження релігії використав французький соціолог Е. Дюркгейм?
| 1. Метафізичний.
2. Експериментальний.
3. Порівняльно-історичний.
|
61.
| Яку форму релігії французький соціолог Е. Дюркгейм розглядав як “елементарну”, тобто таку, що вже не спирається на якісь більш ранні, попередні її форми.
| 1. Анімізм.
2. Тотемізм.
3. Магію.
|
62.
| Яка наукова назва вірувань в існування родинного зв’язку між групою людей і певним видом тварин або рослин?
| 1. Анімізм.
2. Тотемізм.
3. Фетишизм.
|
63.
| Як називають сукупність уявлень і обрядів, в основі яких лежить віра в можливість впливу на людей, предмети і явища об’єктивного світу з допомогою певних дій?
| 1. Спіритизм.
2. Магія.
3. Анімізм.
|
64.
| Як називають вірування в існування духів і душі?
| 1. Фетишизм.
2. Анімізм.
3. Тотемізм.
|
65.
| Як називають релігійні вірування в те, що носіями таємної надприродної сили можуть бути конкретні предмети?
| 1. Тотемізм.
2. Анімізм.
3. Фетишизм.
|
66.
| Як називають різновидність політеїзму, яка полягає в тому, що, визначаючи існування багатьох богів, та чи інша спільність людей вважає своїм безпосереднім покровителем лише одного з великої кількості богів і поклоняється тільки йому?
| 1. Монотеїзм.
2. Генотеїзм.
3. Авторитаризм.
|
67.
| На які типи можна поділити всі сучасні релігії?
| 1. Анімізм, тотемізм, магію.
2. Буддизм, християнство, іслам.
3. Племінні, національні,світові.
|
68.
| Яку класифікацію релігії запропонував американський соціолог Р. Белла?
| 1. П’ятиетапну.
2. Шестиетапну.
3. Семиетапну.
|
69.
| Який етап розвитку релігії, згідно класифікації Р. Белла, вичерпується двома символічними формами – ритуалом і міфом?
| 1. Архаїчний.
2. Примітивний.
3. Історичний.
|
70.
| До якого етапу своєї класифікації Р.Белла відніс релігії світозаперечення, “неприйняття світу”?
| 1. Архаїчного.
2. Примітивного.
3. Історичного.
|
71.
| Який етап розвитку релігії, за класифікацією Р.Белла, був епохою розквіту “релігій спасіння”?
| 1. Архаїчний.
2. Історичний.
3. Раннєсучасний.
|
72.
| До якого етапу своєї класифікації Р. Белла відніс іудаїзм, індуїзм, буддизм, християнство, іслам?
| 1. Історичного.
2. Раннєсучасного.
3. Сучасного.
|
73.
| До якого етапу своєї класифікації релігії Р. Белла відніс протестантизм епохи Реформації та інші схожі рухи?
| 1. Історичного.
2. Раннєсучасного.
3. Сучасного.
|
74.
| Чим за значенням являється поняття про божество, або надприродну істоту, в буддизмі?
| 1. Головним.
2. Другорядним.
3. Такого поняття в буддизмі немає.
|
75.
| Що за значенням стоїть на першому місці в іудаїзмі?
| 1. Вірування.
2. Релігійні почуття.
3. Поведінка.
|
76.
| Що передусім представляє собою культова система?
| 1. Культ особи.
2. Авторитаризм.
3. Єдність певних обрядів.
|
77.
| З якого часу термін “релігія” використовується в сучасному значенні як визначення однієї з сфер духовного життя наряду з мораллю, філософією, наукою, мистецтвом?
| 1. З V ст.
2. З ХІV ст.
3. З ХІХ ст.
|
78.
| З існуванням якої давньої людини більшість вчених пов’язують виникнення релігійності?
| 1. Пітекантропа.
2. Сінатропа.
3. Кроманьйонця.
|
79.
| Кому належать слова: “Релігія є не що інше, як фантастичне відображення в головах людей тих зовнішніх сил, що панують над ними в їх повсякденному житті; відображенням, в якому земні сили приймають форму неземних”?
| 1. К.Марксу.
2. Ф.Енгельсу.
3. Р.Маретту.
|
80.
| Кому належать слова: “Релігія є ілюзія людини про своє становище, і завдання полягає в тому, щоб ліквідувати становище, яке має потребу в ілюзіях”?
| 1. Ф.Енгельсу.
2. К.Марксу.
3. Р.Белла.
|