Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Родоплеменні релігії – тотемізм, табу, магія, фетишизм і анімізм




Класифікація релігії Р.Белла.

 

Соціологічний підхід до проблеми класифікації релігії представлений американським соціологом Р.Белла.

Визначивши релігію як сукупність символічних форм, Р.Белла запропонував п’ятиетапну класифікацію релігії, в основу якої поклав одну ознаку – рівень диференціації системи релігійних символів.

Це такі п’ять етапів – примітивний, архаїчний, історичний, раннє-сучасний і сучасний.

1. Примітивні релігії вичерпуються двома символічними формами – ритуалом і міфом.

2. Архаїчні релігії об’єднують релігії періоду неоліту значної частини Африки, Полінезії і туземного Нового світу.

З’являється організація релігійної діяльності у вигляді культа з комплексом богів, жерців, богослужінь, жертвопринесень, часто з обожествлінням царської влади.

3. В історичних релігіях вже ясно виражене уявлення про „трансцендентне” (потойбічне) – зовсім відмінну сферу діяльності, що має для релігійної людини найбільшу цінність.

Історичні релігії – це релігії світозаперечення, „неприйняття світу”.

Це епоха розквіту „релігій спасіння”, які шукають шляхи спасіння душі (іудаїзм, індуїзм, буддизм, конфуціанство, християнство, іслам).

4. Раннєсучасні релігії – протестантизм епохи Реформації та інші схожі рухи. Вони знаменували собою крок в бік поцюстороннього світу у вигляді головної сфери релігійної дії: спасіння слід шукати не у втечі від світу, а в гущині мирської діяльності (це віра в прямий зв’язок людини з богом, її індивідуальний стосунок з „небом”).

5. Сучасна релігія, початок якої можна віднести до просвітницького деїзму і кантівській „релігії в межах тільки розуму”, характеризується ще більшою суб’єктивністю: не релігійна організація є носієм віри, а особистість.

Сучасна релігія, на думку Р.Белла, тільки на більш високому рівні, ніж примітивна, є релігією світосприймання, вона переборює неприйняття світу історичними релігіями.

Це крок до пошуку особистих етичних принципів, рух від церковної прихильності до особистої відповідальності.

 

 

До ранніх форм релігії прийнято відносини фетишизм, тотемізм, табу, магію і анімізм.

Свідоцтва про ці релігійні вірування ми одержуємо на основі порівняльного вивчення релігій.

Основоположником порівняльного вивчення релігії був німецький мовознавець М.Мюллер (1823-1900 рр.).

Порівняльно-історичний метод дослідження релігії використав французький соціолог Е.Дюркгейм. Він також прагнув відшукати прарелігію як найбільш просту, історично первісну форму релігії.

Він розглядав тотемізм, поширений у австралійських аборигенів як „елементарну” форму релігії, тобто таку, яка вже не спирається на якість більш ранні, попередні її форми.

Е.Дюркгейм вважав, що в примітивній релігії об’єктом поклоніння виступає виражена в релігійному символі сама соціальна спільність.

Тотемізм – це віра в існування родинного зв’язку між групою людей і певним видом тварин або рослин. („ Тотем ” – „его рід”).

Тотемізм тісно пов’язаний з господарською діяльністю первісної людини: збиранням плодів, полюванням.

Тварини і рослини, які давали людям можливість існувати, ставали об’єктом поклоніння.

Тотем (тварина або рослина) вважався предком роду, його родоначальником.

На основі тотемізму виник пізніше культ тварин.

З тотемічними віруваннями і обрядами в первісному суспільстві була тісно пов’язана система специфічних заборон – табу.

Так, в Полінезії система заборон охоплювала всі сфери життя і являлась єдиною формою регламентації, що замінювала собою все те, що в сучасному суспільстві забезпечується мораллю, релігією, правом.

Наряду з тотемізмом і табу значне місце в життєдіяльності первісної людини посідала магія (від лат. maqia – чаклунство, чародійство).

Магія – це сукупність уявлень і обрядів, в основі яких лежить віра в можливість впливу на людей, предмети і явища об’єктивного світу з допомогою певних дій.

За метою дії магія була лікувальною, промисловою, або такою, що наносила шкоду.

В магії таємною силою наділяються конкретні дії людей (шаманів, чаклунів).

Але первісні люди вірили також, що її носіями можуть бути і конкретні предмети – фетиши (від португальського fetico – чарівний, чудодійний).

Звідси походить така поширена форма первісної релігії як фетишизм.

Фетишем міг стати будь-який предмет, що чимось вразив уяву людини: камінь, шматок дерева, зуб тварини, штучний виріб).

Цьому предмету приписувалися невластиві йому якості (здатність виліковувати, оберігати від ворогів, допомагати під час полювання і т.д.). Талісмани і амулети – це ті ж самі фетиши.

Ще одним поширенням віруванням первісної людини являється анімізм (від лат. anima – душа) – це віра в існування духів і душі.

Згідно теорії англійського етнографа Е.Тейлора (1832-1917), анімістичні вірування розвивалися в двох напрямках.

Перший ряд анімістичних уявлень виник під час роздумів давньої людини над такими явищами як сон, видіння, хвороба, смерть, хвилювання, транс і галюцинація.

Будучи не в змозі правильно пояснити ці складні явища, „первісний філософ” виробив поняття про душу, що знаходиться в тілі людини і час від часу покидає його.

В подальшому формуються більш складні уявлення: про існування душі після смерті тіла, про переселення душ в нові тіла, про загробний світ.

Другий ряд анімістичних вірувань виник з властивого первісним людям прагнення до одухотворення оточуючої дійсності.

Давня людина розглядала всі явища і предмети об’єктивного світу як щось подібне собі, наділяла їх бажаннями, волею, почуттями, думками.

Звідси виникла віра в окремо існуючих духів грізних сил природи, рослин, тварин, яка в процесі складної еволюції трансформувалася в політеїзм, а потім в монотеїзм.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 589; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.