КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Релігійна свідомість
Сутнісні характеристики релігії.
Щоб науковий аналіз релігії був плодотворний, необхідно дати її сутнісні характеристики. Релігія як сфера духовного життя суспільства та індивіда представляє собою: 1) Прояв сутності суспільства, вираження його глибинних зв’язків. Зрозуміло, внутрішні зв’язки суспільства проявляються в релігії в перетвореному вигляді (трансформуються). Тому недостатньо зводити релігійний світ до якихось дійсних відносин. Важливо з даних відносин реального життя вивести відповідні їм релігійні форми. 2) Релігія – це необхідно виникаючий в процесі становлення людини і суспільства аспект їх життєдіяльності. Релігія – не випадковий напрямок культурної еволюції, а така форма усвідомлення людьми оточуючої дійсності та самих себе, що виникла закономірно, а також історично, соціально і психологічнообумовлена. 3) Релігія – це спосіб існування і переборення людського самовідчудження. Відчудження –це перетворення людської діяльності, її результатів, відносин і здібностей людини в сили, що панують над нею. 4) Релігія – представляє собою відображення дійсності. В трактовці Ф.Енгельса, „релігія є не що інше як фантастичне відображення в головах людей тих зовнішніх сил, що панують над ними в їх повсякденному житті; відображенням, в якому земні сили приймають форму неземних”. Релігія по-своєму відображує величезний реальний життєвий досвід людства, зберігає систему емоційно-образних уявлень і переживань, цінностей, норм життя, моральних ідеалів. 5) Релігія представляє собою суспільну систему. В ній виділяють: свідомість, діяльність, відносини, інститути, організації. Історія показує, що релігія, являючись підсистемою суспільства, займає в ньому різне місце. 6) Релігія – феномен культури. При всій складності, неоднолінійності та неоднозначності взаємовідносин релігії, мистецтва, моралі, філософії, науки в історії вони впливали одне на одного, утворювали єдність і цілісність – універсум духовного життя. В різні епохи висувались на передній план ті чи інші галузі культури: мистецтво і філософія – в античності, релігія – в Середні віки, філософія – в XVIII-XIX ст.ст., наука – в ХХ ст. Наука і релігія представляють собою два важливих компонента світової культури, що істотно впливають на розвиток людської цивілізації. Їх відносини складались таким чином, що про них можна було б написати кілька томів під загальним заголовком „Історія війни науки та християнської теології”.
Ми вже відмічали, що релігія представляє собою суспільну систему, структурними елементами якої виступають: свідомість, діяльність, відносини, інститути, організації. Розглянемо їх. І почнемо з релігійної свідомості. На протязі багатьох століть не стихають палкі спори навколо сутності свідомості і можливостей її пізнання. Богослови розглядають свідомість як крихітну іскру величного полум’я божественного розуму. Інтегративною рисою релігійної свідомості є релігійна віра. Віра – це елемент людської свідомості і вона безпосередньо спрямована на ті чи інші продукти свідомості: поняття, уявлення, образи, теорії тощо. Чим же відрізняються одна від одної релігійна і нерелігійна віра? Предметом релігійної віри є надприродне. Надприродне, за переконанням віруючих, не підпорядковується законам оточуючого світу, знаходиться по ту сторону і порушує природній хід розвитку. Релігійна людина вірить у виключний характер надприродних істот, або сил і не застосовує до них звичайні критерії емпіричної достовірності. На рівні буденної релігійної свідомості, що нерідко називається релігійною психологією, домінуюча роль належить емоційно-волевому елементу. На цьому рівні релігія завжди безпосередньо пов’язана з індивідом і виступає в особистій формі. Релігійна свідомість на концептуальному рівні існує в формі систематизованого і кодифікованого віровчення. Зміст віровчення розвивається і обґрунтовується в спеціальній галузі релігійного знання – богословії, або теології. Релігійна свідомість на цьому рівні називається релігійною ідеологією. Систематизоване віровчення, розроблене ідеологами і затверджене церквою, в свою чергу сильно впливає на характер буденної релігійної свідомості, формує її в певному напрямку.
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 730; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |