КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Революції 1917–1921 рр.: напрями та досягнення 4 страница
шаленого цькування, передчуваючи наближення тотального терору, М. Хвильовий покінчив життя самогубством 13 травня 1933 р. З позицією М. Хвильового солідаризувались українські націонал-комуністи, літературна група «неокласиків» на чолі з М. Зеровим (1890–1937) та широкі кола національно свідомої української інтелігенції. До групи українських поетів, письменників «неокласиків»-модерністів належали М. Драй-Хмара (1890–1937), М. Рильський (1895–1964), О. Бургардт (Ю. Клен, 1891–1947). Вони були блискуче освіченими людьми, володіли багатьма іноземними мовами, створювали численні переклади світової класики, орієнтувались на поєднання національних традицій і досвіду світової та європейської літератури. Вони відмежовувались від так званої пролетарської культури, а навіть і намагались їй протистояти. У 1924–1930 рр. існувало об’єднання «Літературний центр конструктивістів». Його представники вважали, що внесок у будівництво нового життя література може зробити, пропагуючи техніцизм. У цьому напрямі працювала літературно-мистецька група «Авангард» на чолі з В. Поліщуком. Одночасно в другій половині 1920-х років активізувалось видання літературних творів. У 1926–1930 рр. було видано 24 томи творів письменника В. Винниченка (1880–1951). Такої кількості видань своїх творів та читацької популярності не мав жоден ук- раїнський письменник першої половини ХХ ст. Великою популярністю користувалися твори письменника, режисера, драматурга М. Куліша (1892–1937). Серед них п’єси «97», «Мина Мазайло», «Народний Малахій» і «Патетична соната». Ці твори відрізнялись своєю модерністською формою та гострою критикою тогочасної радянської дійсності. У 1925 р. М. Куліш * Памфлет – невеликий за обсягом літературний твір публіцистичного жанру на злободенну тему. Українська культура в 1917–1939 рр. 253 переїжджає до Харкова, де знайомиться із М. Хвильовим, Лесем Курбасом, Остапом Вишнею, В. Сосюрою, Ю. Яновським, П. Тичи- ною та ін. Вступає у «ВАПЛІТЕ», починає вести плідну співпрацю з трупою театру «Березіль» та його режисером Лесем Курбасом.* Театр «Березіль», який був заснований у Києві в березні 1922 р. (від місяця заснування походить назва), став одним із пер- ших українських театрів в УСРР. З 1926 р. і до 1933 р. театр працює в Харкові (сьогодні Харківський український академічний драма- тичний театр ім. Т.Г. Шевченка). Театр видавав журнал «Барикади театру», а також був сміливим і міцним експериментальним ко- лективом, у якому променіли молоді таланти – А. Бучма, М. Кру- шельницький, Н. Ужвій, Й. Гірняк, В. Чистякова, О. Сердюк, Д. Ан- тонович, І. Мар’яненко, Ф. Радчук та інші.** У 1933 р. Леся Курбаса заарештували, а театр закрили. Після цього акторський колектив долучився до трупи Харківського українського драматичного театру ім. Т. Шевченка, керівником якого став М. Крушельницький. З 1927 р. у Харкові працював робітничий театр, основу трупи якого складали актори театру «Березіль». У 1933 р. цей робітничий театр переїхав у Донецьк, де став першим стаціонарним про- * На сцені театру «Березіль» з великим успіхом було поставлено п’єси «Мина Мазайло» та «Народний Малахій». У них Лесь Курбас з великою силою зобразив убогий світ міщанства, похмуре дно великого міста, бюрократизм державних урядовців, монотонність стандартизації життя, впертий захист українським міщанином свого зрусифікованого обличчя. З середини 1920-х рр. М. Куліш стає одною з центральних постатей українського літературного, громадського і мистецького життя, а також драматургії. У листопаді 1926 р. його обрали президентом «ВАПЛІТЕ» і до січня 1928 р. він обіймав цю посаду. У 1926–1928 рр. М. Куліш входив до складу редакційної колегії журналу «Червоний Шлях», друкується в альманасі «Літературний ярмарок», пише статтю «Критика чи прокурорський допит», де захищає право митця на самобутність та внутрішню незалежність. З початком 1930-х років у житті Миколи Куліша, як і багатьох інших митців, настають трагічні сторінки життя: більшість його творів, що доти були досить популярними, зазнають великої політичної та естетичної критики. ** Лесь Курбас розвивав авангардний театр, на противагу реалістичному театру Г. Юра. Відповідно театр Леся Курбаса повинен був би не відтворювати, а формувати життєві принципи людей у суспільстві. Дещо пізніше, за це курбасівський театр був звинувачений у недоступності масам, а сам режисер у антидемократичній позиції, викривленні оптимістичної радянської дійсності, буржуазному націоналізмі та контрреволюційності. 254 Розділ 7 фесійним театральним закладом (сьогодні Донецький академічний український музично-драматичний театр). Одним із засновників цього театру був О. Загаров, який у 1921–1923 рр. очолював ук- раїнський театр у Львові. Гідно продовжувався розвиток народно-побутових традицій українського театру М. Садовського та П. Саксаганського___________. Напри- кінці 1930-х рр. в Україні було відкрито понад 80 театрів. Політика «українізації» сприяла розвитку самодіяльних та професійних колективів. Серед них – капела «Думка» (1920), Київський симфонічний ансамбль (1926–1930) на чолі з В. Яб- лонським. Новими здобутками збагатили музичну культуру Г. Ве- рьовка, П. Козицький, Л. Ревуцький та ін. У 1930-х рр. було відкрито Київську, Харківську та Одеську консерваторії. На цей час припадає розвиток українського кінематографу, світової слави якому надав український письменник, кінорежисер, художник, кінодраматург Олександр Довженко (1894–1956). З 1923 р. працює в Харкові, де досить активно інтеґрувався в тогочасні мистецькі кола. Вже в 1925 р. долучився до створення «ВАПЛІТЕ». Але найбільше його цікавило кіно. У 1927 р. О. Довженко знімає фільм «Сумка дипкур’єра», в якому єдиний раз знявся в ролі кочегара і який став першим його кінофільмом. Перший серйозний успіх до О. Довженка прийшов з виходом у квітні 1928 р. на екранах Києва фільму «Звенигора». Цей фільм став сенсацією, але водночас це був початок особистої трагедії О. Довженка – за цю стрічку та згодом за фільм «Земля» (1930) його будуть постійно звинувачувати у буржуазному націоналізмі.* * Перед фільмом «Земля», О. Довженко встиг зняти свій третій повно- метражний фільм «Арсенал» (1929) про більшовицьке повстання в січні 1918 р. на однойменному заводі в Києві. Три перші картини було знято на кіностудії в Одесі. Кінофільм «Земля» (1930), який було знято на київській кіностудії, вийшов на екрани 8 квітня 1930 р., а вже 17 квітня був заборонений. О. Дов- женко з подивом дізнався, що фільм має грандіозний успіх у Європі, у той час як його заборонено в Україні. Після прем’єри в Берліні про О. Довженка масово пишуть в пресі, у Венеції кінематографісти називають Довженка «Гомером кіно». А ось у Радянському Союзі стрічку реабілітували лише у 1958 р. після міжнародного референдуму у Брюсселі, де він увійшов до 12 найкращих фільмів всесвітньої історії кіно. Після цих кінофільмів О. Довженко постав як самобутній кінорежисер, фундатор поетичного кіно, визнаний світом митець. Українська культура в 1917–1939 рр. 255 Помітною фігурою в українському кінематографі був само- бутній скульптор, кінорежисер, драматург, сценарист І. Кавалерідзе (1887–1978), який від 1928 р. до 1941 р. працював сценаристом та художником в Одеській та Київській кіностудіях. Як кінорежисер поставив фільми «Злива» (1929), «Перекоп» (1930), «Коліївщина» (1933), «Прометей» (1936), «Запорожець за Дунаєм» (1937). У 1930 р. в Україні з’являється перший звуковий фільм – документальна стрічка Д. Вертова «Симфонія Донбасу», а наступного року глядачі почули голоси акторів у художньому фільмі О. Соловйова «Фронт». Загалом у 1929–1934 рр. в Україні було знято до 180 фільмів різних жанрів. Не менш цікаві та грандіозні процеси спостерігаються в архітектурі та образотворчому мистецтва. В архітектурі планувалося втілити ще небачені містобудівельні задуми, нові типи конструк- тивних рішень і форм архітектури першого десятиліття радянської влади. Зростає увага до національної спадщини народної архітектури. Прикладом є діяльність Д. Дяченка, який у фасаді сільськогоспо- дарської академії у Києві (1925–1930) використав форми українсь- кого бароко; В. Естерович у стильових нормах класицизму збудував поліклініку в Харкові (1925–1927); О. Вербицький надав риси раціоналістичного модерну споруді Київського вокзалу (1927–1933). Новий конструктивістський напрям яскравіше виявився в но- вобудовах Харкова – тодішня столиця УСРР (грудень 1919 – червень 1934). У Харкові створено ансамбль центру міста з комплексом адміністративних організацій та установ. Кругла в плані площа тут одна з найбільших у світі. Серед споруд площі – будинок Держ- прому (1925–1929, арх. С. Серафимов, С. Кравець, М. Фельгер) і У 1932 р. О. Довженко зняв перший звуковий фільм про будівництво Дніпрогесу – «Іван». Значну роботу зі знімання фільму виконала його асистент і дружина Юлія Солнцева. Відчуваючи подих у спину ідеологів майбутніх репресій і конфлікт з київською кіностудією з приводу невдалої постановки фільму «Іван», митець прийняв рішення виїхати до Москви і з 1933 р. працював на «Мосфільмі». У 1935 р. зняв стрічку «Аероград» про нове місто, яке виростає серед тундри, про прекрасне та світле майбутнє чукчів. Кіно знімали в регіоні від Владивостока до Хабаровська. Успіхи, знятого в 1939 р. на кіностудії в Ки- єві, фільму «Щорс» давали підстави О. Довженку вважати себе реабілітованим. 256 Розділ 7 будинок проектних організацій (1930–1932, арх. С. Серафимов та М. Зандберг-Серафимова). У цих спорудах використано останні досягнення будівельної техніки та нові архітектурні форми. Конст- руктивна архітектура відобразилась в будівлі Червонозіркового театру (1933–1938, арх. В. Пушкарьов), Палаці культури заліз- ничників (1928–1932, арх. О. Дмитрієв) та інших спорудах Харкова. Такі архітектурні форми з’являються і в інших містах: палац праці – Дніпропетровськ (1926–1932, арх. О. Красносельський), палац культури заводу «Більшовик» – Київ (1931–1934, архітектор Л. Мойсевич). Зазнав реконструкції Донецьк за розробленим у 1932 р. генеральним проектом архітектора П. Голов-ченка. У промисловому будівництві провідне значення мало спо- рудження Дніпрогесу (1927–1932, арх. В. Веснін, М. Коллі, Г. Ор- лов, С. Андрієвський). Комплекс споруди об’єднав греблю, силову станцію – на правому березі Дніпра, трикамерний шлюз – на лівому. Гребля має форму напруженої дуги довжиною 760,5 м, розчле- нованої стояками на 47 прорізів. Стояки заввишки 60 м вгорі об’єднані двоярусним мостовим переходом. Конструкція велична і спокійна. При грандіозності усієї споруди гармонійність пропорцій справляє враження. Підготовку архітекторів в УСРР здійснювали архітектурні факультети в Києві, Харкові, Одесі, а з 1939 р. у Львові. З середини 1930-х рр. простежується відхід від конструк- тивізму й повернення до класики. Класика сприймалась як інтер- національна. Показником ___________нового стилю стала споруда Ради міністрів УРСР у Києві (1935–1937, арх. І. Фомін). Фасад споруди утворює могутня динамічна дуга, підкреслена ризалітами,* що виступали колонними торцями, а її маса ділиться на дві частини: нижню – п’єдестал і верхню – розчленовану півколонами з коринфськими капітелями. Ця споруда – наглядний образ часу. До таких класичних споруд України належить будинок Верховної Ради УРСР (1936–1939, арх. В. Заболотний). Тут поєднана класична схема загальної об’ємно-просторової побудови з націо- нальним декором в оформленні інтер’єрів. На противагу споруді Ради міністрів, будівля Верховної Ради не пригнічує масштабами, * Ризаліт – частина споруди, яка виступає за основну лінію фасаду. Українська культура в 1917–1939 рр. 257 вирізняється цільною кубічною формою, простотою об’єму, компа- ктністю силуету, особливо не виділяється розмірами серед сусідніх будинків. Фасад будівлі Верховної Ради підкреслює урочистий вось- миколонний портик. У 1930-х рр. поширилося будівництво житлових багатопо- верхових споруд, зумовлене вимогами економічності, створення кращих умов життя людей. Такі будинки споруджувалися у великих містах. У Києві – це житлові будинки на вул. Пироговській (1936– 1937, арх. Г. Шлаконєв), житловий будинок заводу «Більшовик» (1935–1937, арх. А. Добровольський, М. Ручко). Тоді ж розпочалося швидкісне будівництво за типовими проектами шкіл, дитячих садків, ясел, магазинів, кінотеатрів. Кращим оригінальним проектом була споруда театру в Донецьку (1935–1940, арх. О. Котовський), де вико- ристано класичні форми з ордерною системою. Конструктивізм 1920-х рр. позначився і на скульптурі. Він відкинув будь-який скульптурний декор будівлі як непотрібний елемент. Споруди зі скла і бетону не залишали місця для пластики. Скульптори переважно споруджували пам’ятники, оскільки державними заходами здійснювалась сумнозвісна монументальна пропаганда. У зв’язку з цим художні колективи зобов’язували вико- нувати численні замовлення на так звану політичну скульптуру. Твори здебільшого виконувались із дешевих матеріалів і при- значались для використання в міських скверах, парках, будинках культури, лікарнях, санаторіях, на стадіонах тощо. Проте слід наголосити на справжні мистецькі здобутки. Зокрема привертають увагу роботи І. Кавалерідзе___________: пам’ятник Г. Сковороді в Лохвиці (1922), пам’ятники Артему (Ф. Сергєєву) в Бахматі (1923)* та Слов’яногірську (1927). У скульптурній композиції пам’ятника Артему (1923) постать вирішена архітектурно-конструктивно. Популярною була шевченківська тема. У 1920 р. встановили погруддя Т. Шевченка в Києві, а 1921 р. у Харкові (скульптор Б. Кратко). У 1926 р. у Полтаві поставлено пам’ятник Т. Шевченку (скульптор І. Кавалерідзе). У 1929 р. оголошено Всесоюзний конкурс на пам’ятник Т. Шевченку для Харкова. Другий конкурс оголошено у вересні * Сучасне місто Артемівськ Донецької обл. 258 Розділ 7 1933 р. У третьому конкурсі (наприкінці 1933) перемогу здобув проект скульптора М. Манізера (1891–1966) й архітектора І. Ланг- барда. Над втіленням образу Т. Шевченка як поета-революціонера і демократа М. Манізер працював з 1929 р. по 1938 р. Харківський проект передбачав виготовлення статуї Шевченка (висота близько 5,5 м) та 16 фігур (розмірами в півтори натуральних величини). Закладали пам’ятник в міському парку Харкова у дні святкування 120-річчя від дня народження поета. Скульптор М. Манізер – автор пам’ятників Т. Шевченку в Києві (перед головним корпусом Київського національного універ- ситету ім. Т. Шевченка) та Каневі. Обидва пам’ятники були виконані в 1939 р. У Києві постать Кобзаря заввишки 6 м встановлена на восьмиметровому постаменті з темно-червоного граніту. У Каневі на Чернечій горі підноситься пілон 9 м із темно-сірого граніту. На вершині, обличчям до Дніпра, встановлена бронзова статуя Шев- ченка, заввишки близько 4 м. Серед художників славляться Ф. Кричевський, В. Кричевсь- кий, М. Жук, М. Бурачек та інші. Основним осередком стає Ки- ївський художній інститут (1924 р.). Ф. Кричевський найповніше себе виразив у народній темі. Центральним твором виступає панно-триптих* «Життя» (1927) – своєрідна відповідь на низку явищ в українському мистецтві того часу, насамперед у Київському художньому інституті. Ф. Кричевсь- кий тоді не приєднався до жодного з мистецьких угруповань. Три частини триптиху оповідають про життя дореволюційного села: центральна частина «Село», ліва – «Любов» і права «Повернення» – етапи життя звичайної родини. Творчі пошуки Ф. Кричевського виявилися і в галузі театру. Він оформляв оперу М. Лисенка «Тарас Бульба» (1933) у Харківському театрі опери та балету. Вихованцями школи живопису Ф. Кричевського стали видатні українські художники Т. Яблонська (1917–2005), Г. Меліхов, Є. Волобуєв. Біля джерел вищої художньої школи в Україні стояв і М. Жук (1883–1964). У 1925 р. художник створив серію портретних плакатів * Панно – декоративно-ліплене зображення на гладкій поверхні стіни чи іншої частини внутрішньої поверхні. Триптих – твір мистецтва, який скла- дається із трьох картин, барельєфів тощо, об’єднаних спільною ідеєю. Українська культура в 1917–1939 рр. 259 (близько 30-ти) у техніці кольорової літографії, у 1932 р. – незви- чайну серію гравюрних портретів (з натури) українських письмен- ників, своїх сучасників. Серед зображуваних – В. Сосюра, В. По- ліщук, М. Зеров, В. Блакитний, В. Винниченко, М. Хвильовий та ін. Відомим художником пленеру (малювання на відкритому повітрі) був М. Бурачек (1871–1942). Зі всього побаченого, усвідом- леного, естетично пережитого вибирав лише те, що відповідало особистим творчим переконанням та унікальному відчуттю гармонії барв. Твори художника позначені впливом імпресіонізму.* О. Шовкуненко та К. Богаєвський утверджували індуст- ріальний краєвид, який упродовж 1920–1930-х рр. став провідним у творчості, відображаючись в акварельних циклах. Широкий діапазон творчості характеризує художника А. Пет- рицького. Він відомий монументаліст, станковіст та театральний художник. Після свого дебюту в «Молодому театрі» Леся Курбаса він перший на українській сцені утвердив художника як співавтора театральної вистави. Співпрацюючи з провідними режисерами (Лесем Курбасом, О. Загаровим), рішуче став на шлях оновлення й реформи сцени, вражаючи широким діапазоном творчості. У мистецтві значну увагу зосереджували на зображенню сучасного життя, темах індустріалізації та колективізації сільського господарства. Практикувалися виїзди на виробництво, новобудови, шахти, популярним стало відвідування Дніпробуду. Одним з перших його оспівувачів був К. Трохименко, якого захоплювали образи трудівників, вчорашніх селян «Кадри Дніпробуду». Глибше до джерел народної творчості та традицій націо- нального мистецтва звернувся М. Бойчук (1882–1939). Він заснов- ник окремої художньої школи в Україні 1920–1930-х рр., оскільки велика група його вихованців-митців створили художню течію – «бойчукізм». Запропонована М. Бойчуком ___________живописна система – * До міжвоєнного періоду його творчості належать такі роботи: «Хата опівдні. Спека» (1928), «Дніпро. Хмари насуваються» (1934), «Ранок на Дніпрі» (1934), «Колгоспне жито» (1935), «Яблуні в цвіту» (1936), «Дорога до колгоспу» (1937), «Причинна. Реве та стогне Дніпр широкий» (1941). Долучився до оформ- лення театральних вистав: «Дай серцю волю, заведе в неволю» М. Кро- пивницького (1936, Харків), «Сорочинський ярмарок» М. Старицького за М. Го- голем (1937, Донецьк), «Наймичка» І. Карпенка-Карого (1938, Донецьк). 260 Розділ 7 стилізація під давнину – сприймалась догматично обмеженою, невідповідною для втілення тогочасного радянського змісту суспіль- ного життя народу. До групи М. Бойчука входили І. Падалка, В. Седляр, О. Павленко та ін. «Бойчукісти» виконували розписи в селянському санаторії Одеси (1927–1929), Ленінському залі Державного соціального музею в Харкові (1925). Теми настінних композицій визначали сцени праці й побуту робітників і селян, єднання трудящих України та Росії. Однак оригінальні твори групи М. Бойчука, що не мали аналогій у попередніх періодах розвитку мистецтва, були знищені, як і їхні автори. У 1932 р. в Україні скасовано всі незалежні угрупування ху- дожників___________. Того самого року зі створенням Спілки радянських ху- дожників України вводилися основоположні принципи єдиного творчого методу, що одержав назву соціалістичного реалізму. Цей метод став не стільки дороговказом розвитку мистецтва, скільки ка- раючим і нівелюючим будь-які відхилення від партійного диктату. 7.2.2. Згортання українізації. «Розстріляне відродження» Розширення можливостей для підвищення культурного рівня населення, активізації духовної творчості відображало й одночасно стимулювало процес зростання національної свідомості українського народу. Водночас національна інтелігенція як один з основних носіїв свідомості народу почала заважати уніфікаційним і тоталітарним тенденціям. І якщо в першій половині 1920-х рр. партія прагнула однаково протистояти як великодержавному шовінізмові, так і буржуазному націоналізмові, то, починаючи з другої половини цих років, акцент поступово, але невблаганно переміщувався на боротьбу з проявами буржуазного націоналізму та його носіями. Ініціатором такої боротьби в Україні став Л. Каганович. Він, підтримуючи курс на українізацію партійного апарату, робив усе можливе, щоб вихолос- тити її зміст, деморалізувати носіїв національної культури та обме- жити їхню творчу свободу. Саме з його подачі виникла теза про націоналістичний ухил наркома освіти О. Шумського, після того як він на одному з пленумів ЦК КП (б)У висловив думку, що «в поняття Українська культура в 1917–1939 рр. 261 українізація вкладається вивчення української мови і культури, а не перетворення будь-кого в українську національність». Як вже частково було зазначено для Й. Сталіна та Л. Кагано- вича українізація була тимчасовим тактичним відступом. Основне своє призначення Л. Каганович вбачав у тому, щоб пильно нагля- дати, куди «йде українізація, гарантуючи її напрямок у бік зміцнення диктатури пролетаріату». Упереджене ставлення Л. Кагановича до українізації позначи- лося на всьому подальшому її процесі. Уже 2 липня 1926 р. він через рішення Політбюро ЦК КП(б)У склав повноваження голови комісії Політбюро з українізації. Від цього моменту Політбюро ЦК КП(б)У вкрай рідко обговорювало питання, пов’язані з українізацією. Так поступово цей курс згортався, ставав дедалі формальним. Турбота про розвиток української радянської культури замінювалася «турботою» про боротьбу з існуючим й неіснуючим українським буржуазним націоналізмом. Невдовзі розпочались перші розправи. 2 лютого 1927 р. По- літбюро ЦК КП(б)У заслухало планове питання про народну освіту, політосвіту та культосвітроботу в масах. Постанова Політбюро буквально розтрощила наркома освіти О. Шумського, звинувативши його в «націоналістичному ухилі». 27 лютого О. Шумського звіль- нили із займаної посади.* Після О. Шумського почав створюватись міф про «національ- ний ухил» наступного наркома освіти УСРР М. Скрипника (1872– 1933), який як і О. Шумський, послідовно впроваджував україніза- цію в життя. Зокрема М. Скрипник різко виступав проти «теорії боротьби двох культур» – як російської, так і української моди- фікації та тези про те, що великодержавний шовінізм – головна небезпека в міжнаціональних стосунках. Виступав за принципи рівноправного співробітництва в сфері культури. Все це стало предметом спрямованого проти нього морального терору. Не ви- * З вересня 1927 р. до лютого 1930 р. він працював у Ленінграді ректором Інституту народного господарства, а згодом – і політехнічного. 13 травня ___________1933 р. О. Шумський був заарештований, а 5 вересня того ж року засуджений до 10 років позбавлення волі. Йому так і не вдалось реабілітуватись. За особистим розпорядженням Й. Сталіна, М. Хрущова та Л. Кагановича вбили по дорозі з Саратова до Києва 18 вересня 1946 р. 262 Розділ 7 тримавши такої наруги, він 7 липня 1933 р. застрелився. Однак і мертвого його оголосили «ворогом народу». Від самогубства М. Хвильового та М. Скрипника дослідники виводять термін «Розстріляне відродження». «Викриття» М. Скрипника, по суті, поклало край процесові українізації, яку проводили ті українці, в яких була добре розвинена національна самосвідомість. І те, що в буквальному розумінні українізацію не згорнули в 1927 р. заслуга М. Скрипника та його оточення. У 1934–1935 рр. провели чистку партійного апарату. Після чого українізація продовжилась, але в напрямі виховання тих кадрів, які тільки за національною ознакою були українцями, але до того ж боролися проти національного змісту української культури. Тобто розпочалось проведення більшовицької українізації. Сподвижником такої українізації був другий секретар ЦК КП (б)У П. Постишев (один з організаторів голоду в Україні 1932–1933). Цей процес тривав до наступних партійних чисток – 1937–1938 рр., яка не оми- нула творчу інтелігенцію. Загалом українізація для тоталітарної системи стала тим під- ґрунтям, на якому сталінізм формував міф про «націоналізм» та «на- ціонал-ухильнцтво». Тим самим створювалась безмежна база для ма- сового терору. Особливо трагічними були наслідки масових репресій серед учителів та інженерів, художньої та наукової інтелігенції. Масштабні репресії проти української інтелігенції почалися ще в 1929 р. арештами за звинуваченням у так званій справі СВУ
Дата добавления: 2015-01-03; Просмотров: 358; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |