КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Шумеро-Вавилонська культура
РОЗДІЛ 3. КУЛЬТУРА СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ Коли ми звертаємо свій погляд на цю частину Азійського континенту та її людність, то історична пам'ять виставляє на передній план серед усіх стародавніх народностей і племен після праукраїнців, трипільської культури саме шумерів. Цей талановитий, працелюбний народ населяв колишню Месопотамію на землях Дворіччя, чи Межиріччя, Тигру і Євфрату 5,5 тис. років тому. В складних пустельних умовах, завдяки багатоводним річкам, родючим ґрунтам і благодатному клімату, вигідним торговельним шляхам, він створив найранішу цивілізацію, був предтечею розвою культури усього Стародавнього світу. Ще в IV тис. до н. е. тут поряд з високотехнічним проритгям розгалуженої мережі каналів, ариків, водоймищ широко розвинулось житлове і громадське будівництво. Виникли міста-держави, зокрема Еріду, Ур, Урук, Латані, Кіш, котрі змагались між собою за першість. (Академік Ю. Шилов стверджує, що аратти, переселившись до Месопотамії і об'єднавшись навколо жерців бога місяця Сіна, й заснували місто Ур у VI тис. до н. е.) У другій половині III тис. до н. е. міста були підпорядковані правителю Аккаду (шуме-ро-аккадська держава); у XXI ст. до н. е. Шумер, а пізніше і вся Месопотамія, належали володарям Уру; у II тис. до н. е. Шумер увійшов до складу Вавилонії. Щодо будівництва, то крім легендарних є і матеріальні свідчення во-зведення величних споруд із застосуванням цегли-сирцю, асиметрично планованих усередині, з вертикальними стінами, виступами, нішами, мозаїчними фризами, з дерев'яною колонадою, що підтримувала склепіння. Споруди були багатоповерхові й розташовувалися на природних і штучних пагорбах. В оздобленні зовнішнього і внутрішнього інтер'єру застосовувалися мідь, скульптурні портрети, живопис. Первісне мистецтво, де панували простота і примітивізм, поступово робило кроки вперед, зокрема у зображенні людського тіла, яке набувало реалістичної форми. Вавилонські народи були завойовані семітськими племенами і піддані семітизації. Згідно з біблійною легендою-хронікою завойовники так загордилися та зазналися, що задумали звести вежу, яка могла б сягнути неба — пристановища самого Бога, його чертогів. За це святотатство бог Ягве змішав усі мови будівельників, і вони перестали розумітися між собою і покинули недовершеним помпезне будівництво, з якого нібито залишилися абриси споруди й уламки її основи. У другій половині IV ст. до н. е. всю Месопотамію підкорив Александр Македонський, і вона частково еллінізувалася; після розвалу штучної імперії Македонського Месопотамія належала Селевкідам, Парфії, Персії; у VII ст. до н. е. після арабського нашестя вона піддана ісламізації та арабізації. Що собою становили монархічно-деспотичні системи в цьому регіоні, як складалися, розвивалися і гинули рабовласницькі відносини прямо не входить у сферу нашого аналізу як загальноісторичного процесу, оскільки крім зла ці системи нічого не приносили в суспільно-культурний розвій. Із найдавніших часів землеробства осілі мешканці Дворіччя були тісно пов'язані з природою, від стану якої залежало все їхнє існування. Створювався культ природи, явищ і речей, який набрав характеру первісного фетишизму. Так виникли міфи, міфологія. І їх варто розглядати, на наш погляд, не як дику забобонність, примітивізм, невігластво і т. ін., а як фантас-тично-поетичне уявлення людини про природу і ставлення до неї. Бо й справді людство тисячоліттями йшло до порозуміння з нездоланними силами навколишньої загадкової, таємничої природи і прийшло за своєї немочі не до чого іншого, як до обожнення, опоетизування природ- них сил, і цим саме зробило крок уперед зі стану тваринного реагування, рефлексів на страх, небезпеку до стану душевного неспокою, переживання, усвідомлення свого буття серед стихії, пошуків засобів впливу на них. Така сфера почуття і мислення закономірно привела до первісного відображення дійсності у відчуттево-конкретних персоніфікаціях явищ природи, живих істот, а також неживих предметів, які усвідомлювалися цілком реальними. Це була усна народна творчість, колективна фантазія, що дійшла до нас у видозміненому й урізноманітненому вигляді. Варто зауважити, що міфологія шумерів, Месопотамії (на правах першості) породила свої аналоги в інших регіонах Стародавнього світу: Єгипті, Індії, Китаї, Японії, Палестині, а потім у Греції, Римі та всьому античному світі. Вона була і лишається надзвичайно багатою, цікавою навіть для сьогодення. І з якого боку ми не підійдемо до міфології, вона, становлячи духовну субстанцію людини, в основі своїй, у змісті виношує дуалізм добра і зла. віковічне протистояння світла і темряви, божественного і сатанинського, красоти і потворності, щастя і горя, серед яких віра і надія все ж посідали панівне становище і породили релігію. Міфологія почалася від культу природи і дійшла до культу предків, обожнення душ померлих (анімізм), покровителів родини та роду, завершуючи свій круг небесними богами, цим саме витворивши космічну спільність небесного і земного. Шумери вважали, що людина створена з глини і замішана на крові бога; її призначення — працювати на богів і їсти той харч, який не їдять боги. Всесвіт — божественна держава, в якій усе побудоване на рабській покорі, слухняності в сім'ї, суспільстві, що гарантує милість божу, земний успіх, здоров'я, довголіття. У часи формування рабовласницького суспільства та деспотичної держави давні боги природи трансформуються у богів царської влади та панування, покровителів держави, яких зображують у вигляді небесних богів. У зв'язку з переростанням малих держав у великі та сильні земні царі проголошуються та вважаються посередниками між людьми і небесними богами, їх нащадками. Релігія дедалі набувала державного характеру, накладала свій відбиток на народну творчість, художню літературу, образотворче мистецтво. Людина стала поступово замислюватися над першопричин-ністю людського життя. Фетишизм, анімізм і тотемізм (алгонкінське, букв. — його рід) стали системою вірувань і племінної організації, в основі яких лежить віра в походження роду чи клану від спільного тваринного чи рослинного предка, званого тотемом; він же є опікуном, вшановується у формі розмальованих дерев'яних скульптур, оточений релігійною шаною; на нього накладається табу (заборона посягань). Спорідненими з попередніми віруваннями і поклоніннями є поліде-монізм (уособлення сил природи); шаманізм (шаман — чарівник-знахар, завдяки вмінню зав'язувати контакт з духами володіє надприродною си- лою впливу на дійсність); магія (сукупність практик, які спираються на віру в існування надприродних сил (духи, мана) та прагнуть їх опанувати; традиційний поділ на білу магію — добродійну та чорну магію — шкідливу; магія присутня в сучасному окультизмі, напр. спіритизмі); політеїзм (вірування у багатьох богів). Подібні традиційні вірування, поклоніння, обряди та культи збереглися і в наш час у відсталих народів Тропічної Африки, багатьох груп індіанців Америки, аборигенів Австралії та деяких островів Океанії, серед народів і племен Південної і Південно-Східної Азії та Росії, котрі загалом становлять до 100 млн чоловік, причому 4/5 їх проживає в Африці. Історично так склалося, що місцем найпервісніших і цікавих релігійних вірувань і поклонінь, своєрідним піонером у сфері культів і обрядовості стала Месопотамія, оскільки її населення рано перейшло до осілого землеробства й заснувало постійні поселення, де найзручніше вдавалося організувати релігійні обряди божествам родючості, котрим приписували здатність забезпечувати великі врожаї, а отже, — умови існування і виживання всієї людності. Шанування божественних сил відбувалося безпосередньо в помешканнях чи окремих культових приміщеннях для затишку і влаштування шлюбного ложа, оскільки боги дедалі частіше уявлялися антропоморфними. Вони в уяві віруючих потребували втілення у фігурках, нехай навіть глиняних з гіпертрофованими жіночими статевими ознаками і чоловічими фалічними символами, образами жіночої та чоловічої плодючості, у вигляді бика, здатного давати потомство. Вже тоді сформувалися також культи богів — покровителів міст-дер-жав, що відображалися у міфах, культовій пісенній творчості та молитвах, народному фольклорі, писемній художній літературі. В уяві шумерів космічні й природні сили, щоб володіти Всесвітом мали таку ж структуру управління, як і володарі міст-держав, які на своїх зібраннях правували, приймали і підтверджували важливі ухвали про всі події і долю всіх істот. (Чим не прообраз віча східних слов'ян?) А звідси поступово розвивалися у людей священний страх і вшанування. Існував культ бога неба Ан (у аккадців — Ану; у XXVII—XXVI ст. до н. е.). Список богів з міста Фари починається його іменем як "батька богів". Його символом слугувала рогата тіара на голові. Тріаду головних шумерських богів (аккад— Ейа, Еа, Хайа) завершує Енкі. Він як "володар землі" і "низу" володів підземним океаном прісних вод, а також поверхневих земних вод, був богом мудрості й заклять, володарем божественних сил, які керують світом, усіма небесними і земними інституціями. Тож як було не шанувати, не поклонятися, коли вважалося, що Енкі захищав людей перед богами, допомагав їм у важких справах, був богом родючості, творцем світових цінностей, разом з богинею Нінмах створював людей, запліднював їх, давав лад земному життю, визначав долю міст і країн, навчив людей творити найважливішу атрибутику праці — мотики, плу форму для цегли, призначав богів-покровителей для кожної галузі госдарства. Наприклад, богу Енкімну він наказував піклуватися про канали Й рови, богу Думузі доручав вівчарні та стійла, сам започаткував садівництво, городництво, навчав вирощувати й використовувати льон, розумітися у цілющих травах (міфи "Енкі і Шумер" та інші тексти). Така тенденція характерна і для праукраїнських язичницьких богів. На кінець III тис. до н. е., у процесі формування Аккадської держави, посилилася влада правителя, зріс його вплив на храми, царі почали вводити обожнювання своєї персони. Це помітно було, зокрема, за часів панування династії міста Ура, коли царям складалися гімни, співалися молитви, обожнювалися їхні скульптурні зображення, приносилися пожертви. Шумери першими в історії людства зробили спробу подолати саму смерть, розглядаючи її як мить переходу у вічність. У них зародилися міфи про золотий вік людства та райське життя, які згодом запозичили до своїх уявлень народи Передньої Азії, а пізніше біблійні пророки, котрим безпідставно приписується (на основі звернення саме до них гласу Господнього) першість у цій фантазії. Але з часом асимілювавшись із вавилоня-нами, шумери набули уявлення, що людина як космічне явище є не просто "раб божий", а й пан на землі, "цар природи" (поема "Енума Еліше"). В іудейській інтерпретації (вчення Тори) такий підхід щодо ролі людини на землі трансформувався в колонізаторську політику, панування обранців божих над усією землею, а потім над усім людством. А якими методами це повинно відбутися — не так уже й важливо. Шумери, звертаючись до конкретного земного життя, боротьби за своє існування, створили не тільки розвинену цивілізацію, зокрема землеробство, зрошувальну систему, будівництво (зикурати), а й багату усну народну творчість, яка походила з найдавнішої давнини. Вона мала такі жанри, як оповідання, стародавні історичні пісні, лірика, епос про гіпотетичні та ймовірні події минулого і сучасного, події за участю формальної особи автора. Причому сюжетність мала свою нерозривну послідовність. До змісту лягали народні повір'я, ідеалізовані та узагальнені образи, які відображали відносну монолітність людської свідомості, обумовлену відповідним стилем життя, боротьбою та ідеями, почуттями і прагненнями народних мас у такий спосіб виразити свої інтереси, прагнення до щастя. Про це свідчать давньовавилонські сказання, в основі яких лежить образ легендарного володаря міста Урука Гільгамеша (XXVIII ст. до н. е.), котрий боровся з численними ворогами, вирішував "прокляті питання" про сенс життя людини, сутність смерті. Епічний герой подружився з дикою людиною Енкіду, довгий час мандрував по світу в пошуках таємниці безсмертя, але не знайшов його і змушений був змиритися з богами. Успіхам літератури і наук сприяло створення шумерами (середина IV тис. до н. е.) піктографічного письма, яке спочатку складалося з малюнків, що мали по кілька значень, тому читання текстів перетворювалося в розв'язування ребусів. До кінця III тис. до н.е. образотворчий ма-люнковий принцип був замінений клинописом на сирій глині, який став ключем до відтворення звуків (фонем). Шумеро-вавилонський клинопис з часом перейшов у курсив і став словесно-складовим письмом; він був запозичений і пристосований до власних мов ассирійцями, хетами, фінікійцями та іншими племенами. Шумери створили і розвинули різні галузі ремесел, науки (виготовлення кольорового скла, бронзи, винайдення колеса, арифметики, в основі якої лежала позиційна система числення, запровадження календаря з 360-денним роком, поділеними на місяці й семиденні тижні). Там вперше укладено правові кодекси і зварено такий смачний напій, як пиво з ячменю (VI тис. до н. е.), за свідченням глиняних табличок його було 19 сортів. Шумери перші виготовляли золото та його сплав зі сріблом, бронзою, комбінували золото з кісткою. Не весь пріоритетний внесок шумерів у скарбниці світової цивілізації віднайдений, проаналізований і став надбанням наукової думки. Показовий той факт, що все більше з'являється джерел, гіпотетичних тверджень про зв'язок шумерів із праукраїнцями. Як засвідчує історик В.Ф. Остафій-чук, доісторичні мешканці України, як і шумери, належали до єдиного середземноморсько-кавказького культурного світу. До того ж Трипільська культура і культура шумерів виявились і оформились майже одночасно, у IV тис. до н. е., і через Кавказ пов'язані між собою. Є спільні риси в царських похованнях скіфів, що прийшли в Україну з Месопотамії, і шумерів, навіть у лексиці сучасних української і тамтешньої мов. Лев Силенко (США) у своїй книзі-епопеї (Нью-Йорк, 1990,1428 с.) "Мага віра" доходить до ще сміливіших думок. Український шумеролог, етнолог, філософ та історик стверджує, що сумеріани (шумери) — це прадавні українці, перші цивілізовані люди на землі, які прийшли з Оріани (України) на родючі долини Тигру і Євфрату 5 300 років тому і перетворили Месопотамію в Едем (рай); перші люди у світі, які для своїх дітей створили школу, в якій вивчали (важко навіть уявити собі) математику, географію, астрономію, зоологію, мінералогію, граматику.
Дата добавления: 2014-12-24; Просмотров: 846; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |