КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Індійсько-китайська паралель
Індія як державне утворення знаходиться на півострові Індостан на півдні Азії між Аравійським морем і Бенгальською затокою, на 2 тис. км впродовж і 1,7 тис. км ушир, загальною площею близько 3,5 млн км2. Має велику долину довжиною в 3000 км, шириною 250—300 км між Гімалаями і Деканом, намулену ріками, з тропічним мусонним і сухим кліматом, катастрофічними повенями влітку річок Ганг, Брахмапутра та Інд. Це один із землеробських районів світу. її культура започатковується в період 2500—1500 рр. до н. е. у басейні Інду (тепер Пакистан і Північно-Західна Індія) (Інду культура) ще до прибуття туди аріїв, які прийшли на територію індійського субконтиненту в II тис. до н. е. через північно-західні гірські перевали і, змішавшись з аборигенами, почали формувати нову релігійно-соціальну спільноту — індуїзм та варно-кастовий лад. Перші імперії заявили про себе в IV ст. до н. е., коли численні королівства й племінні організації об'єдналися під владою династії Маур'я. За імператора Ашоки (III ст. до н. е.) держава досягла найбільшого розквіту і розширення; у ці часи державною релігією став буддизм. У період існування імперії династії Гуптів (IV — V ст.) настала золота доба індуської культури. Культура Індії, її специфіка, почала складатися ще в IV тис. до н. е. Щоправда, це не була широкознана давня культура. Але сучасні археологічні дані засвідчують, що цей регіон був осередком активної людської життєдіяльності цивілізаційного рівня, подібного до того, який уже існував у долинах Тигру і Євфрату, Нілу. Це була так звана індійська цивілізація, яка ще відома за місцем відкритих археологами поселень — Мохенджо-Даро й Хараппи. Є чимало підтверджень спільності з культурою Месопотамії та Єгипту завдяки контактам з цими країнами. Для хараппської культури характерні були високий рівень землеробства на поливних землях, інженерного будівництва, урбаністичний спосіб життя з досконалою для тих часів технологією обробки металів (мідь, бронза), каменю, керамічного виробництва, використання транспортних засобів, розвинена торгівля, як внутрішня, так і зовнішня. У храмах були спеціальні кімнати для обмивання з добре розвиненою каналізаційною системою. Хараппська цивілізація мала теократичний характер, у ній панували "незмінні традиції храму". Так уже сталося, що найдавніша індійська культура відома переважно за матеріальними залишками (стародавню писемність повністю розшифрувати ще не вдалося), і вони свідчать, що деякі образи релігійних культів виявляють тенденції наслідування хараппської цивілізації наступною культурою, яка не була принесена лише індоєвропейськими завойовниками аріями, котрі нібито не тільки політично, а передусім культурно підкорили собі автохтонне населення Індостану. Хоча, закономірно, взаємовплив був тривалий час. У змішаній індійській культурі велику роль відіграла також міфологія, яка стала синтезом арійських дравідійських мунда та інших фантастичних елементів. Арійські племена гіпотетично вважаються пращурами українців, що принесли в Індію свою мову — санскрит (у перекладі — упорядкована, доведена до досконалості). Найдавнішою пам'яткою давньоіндійської народної творчості є Веди, індо-іранські тексти, що виникли в XV—V ст. до н. е. і написані ведичним санскритом. Вони складаються з 4 самхіт: "Рігведи", "Самаведи", "Яджурве-ди", "Атгарваведи" — збірок мантр, які містять найдавніші здобутки індійської філософської думки. До Вед належать також Брахмани — екзегетичні тексти, Араньяки — містичні тексти, Упанішади — тексти, які містять основні концепції індійських філософських систем. Тексти Вед в індуїзмі вважаються священними, переказаними через одкровення. Ведизм — найдавніша відома з Вед форма індуїзму, яка виникла внаслідок взаємного впливу вірувань аріїв і первісних жителів Індії. Це вид багатобожжя з монотеїстичними тенденціями, віра в існування космічного порядку (рута), який з'єднує всі елементи Всесвіту; розроблений жертовний культ, який відправлявся через спеціально підготовлених жерців. Найцінніші культово-звичаєві пам'ятки ведійської течії — це художні тексти у віршах і прозі, гімни, урочисті вірші, легенди та тлумачення ритуалу, філософські діалоги і міркування. Взагалі ведійська віра, яку породила міфологія, — це найраніша стадія формування індійської релігії — індуїзму, що поширювався в індоарійських племенах. Характерною її рисою було обожнювання сил природи (порівняйте з дохристиянською релігією, язичництвом Київської Русі), часто в міфологічних розпливчастих образах. Основа культу — жертвоприношення, що супроводжується складним ритуалом, який виконується брахманами, велике значення мали магічні обряди. Найшановнішими були боги ведійсько-арійського пантеону — Вару-на, Індра, Ангі, Сама. Із цієї релігії розвинувся брахманізм (І тис. до н. е.) з верховними божествами — Брахмою, Вишну і Шівою; важливу роль відігравали анімістичні уявлення, культ предків. Складний ритуал брахманів, сувора регламентація життя, аскетичні подвиги розглядались як засіб, що забезпечує за законом карми (дійство, що впливає на характер нинішнього і наступного існування) краще перевтілення душі (сансара) і остаточне звільнення від ланцюгів переродження. Священний канон брахманізму, подібно Біблії в євреїв чи Корану в мусульман, мав великий вплив на культуру Сходу. Гімни присвячувалися Агні (богу Вогню), Ваю (богу Вітру), Сур'я (богу Сонця), Інді (богу Грому). Індуїзм — найпоширеніша в Індії релігія, яка охоплює майже все населення країни. Він сформувався у І тис до н. е. внаслідок розвитку ведичної релігії і брахманізму та процесу подальшого асимілювання народних вірувань. Основа індуїзму — вчення про перевтілення душ (сансара), що відбувається відповідно до законів віддачі за добродійну і дурну поведінку (кар-ма), яку оцінюють верховні божества (Вишну або Шіва) чи їх втілення, і дотримання кастових побутових правил. Буддизм — одна з трьох (поряд із християнством та ісламом) світових релігій. Він виник у Стародавній Індії (VІ—V ст. до н. е.), засновник — Сіддхартха Гаутама, Будда (за санскритом — просвітлений). У XII ст. буддизм розчинився в індуїзмі, сильно вплинувши на нього. Виступав проти зовнішніх форм релігійного життя, у тому числі й проти ритуалізму. У центрі буддизму — вчення про чотири благородні істини: існують страждання, їх причина, стан звільнення, наявність душі як незмінної субстанції — людське "я" асоціюється зі спільним функціонуванням повного набору дхарм, немає протиставлення суб'єкта і об'єкта, духа і матерії, немає Бога як творця і безумовно вищої істоти; відчуження від світу, індивідуалізм визначають асоціальність світогляду буддизму. Індія — найдавніша країна, де населення складається з кількох етнічно-національних угруповань: хінду, дхарма, хіндутва, хіндупан, хіндумат, увібрала в себе величезну кількість звичаїв, обрядів і вчень; які у свою чергу ввійшли в багато інших релігій, котрі інколи не мали нічого спільного з оновленим індуїзмом. Культові обряди індуїзму, який є однією з найпоширеніших у світі релігій, відбувалися в храмах, у місцевих і домашніх вівтарях, священних місцях. Як священні шануються тварини (корова, змія), річки (Ганг), рослини (лотос) тощо. Для індуїзму характерне уявлення про універсальність і всезалежність від верховного божества, що особливо виявилося у вченні бхати (санскрит) — відданість, любов до Бога, рівність людей перед Богом, заперечення поділу людей на касти. Культово-звичаєва обрядовість, стародавність і самобутність давньоіндійської культури, її внутрішня різноманітність (етнічна та соціальна) викликають повагу і сьогодні. Сучасні культи: дзен-буддизм, "Місія Рама-кришни" та ін. мають значну духовну цінність. Об'єктивний погляд знімає з них ореол містичності, дешевої сентиментальності, фанатизму. І не варто ці культури засуджувати. їх зміст, на думку вчених-культурологів, має вагоме позитивне значення у прищепленні великої духовності, гуманізму. Щодо художньої літератури, то однією з поетичних і найраніших перлин світової літератури стала санскритська лицарська епопея "Рамаяна", в основі сюжету якої лежить історія Рами — короля Айдохії. Вона приписується легендарному поету Вальмікі; у сучасному вигляді записана близько IV ст. до н. е. — II ст. н. е. Це один із найпопулярніших творів індійської літератури. Він справив величезний вплив на літературу Індокитаю та Індонезії; численні переробки та переклади здійснив мовою гінді індійський поет Тулсидас. Джерела театру. Театр виникає зі стародавніх мисливських і сільськогосподарських ігор, масових містеріальних і карнавальних дій, релігійних обрядів, що несли в собі елементи забави, діалогу, перевдягання, музики, співу, танцю, використання масок. Міфопоетичну свідомість окремих епох визначив як трагедійний, так і гострокомедійний характер народних ігор, з яких у тісному поєднанні з фольклорною епічною традицією почали викристалізовуватися окремі первинні форми театральної творчості як такої. Незважаючи на певну спільність зародження видовищ, у різних народів цей процес відбувається по-своєму. Багатий і своєрідний театр, неповторюваний у своїх стародавніх традиціях, склався на Стародавньому Сході, в Індії, Китаї, Японії та інших країнах. Так, театр в Індії виник у глибоку давнину й досяг найвищого свого розвитку наприкінці стародавньої епохи, у період імперії Гуптів (IV—V ст.), але через 2—3 століття почав занепадати, зберігши свої традиції, композиції, стилі й навіть мову лише в санскритській класичній драмі, пов'язаній з живою театральною традицією епохи стародавності та раннього Середньовіччя. На жаль, ні про авторів п'єс, ні про суть драми відомостей майже немає, за винятком п'єс поета, теолога і філософа І—II ст. н. е. Ашваггоші, в яких уже чітко виступає оформлення п'єси, що включає пролог, поділ на акти і заключне благословення у формі віршів і прози; а також трактату "Натья-шастра" (Настановну театральному мистецтві), що подає правила акторської гри, постановки вистави і написання драматичних творів. Тут є лише натяки на генетичний зв'язок театру зі стародавніми культовими містеріями та імпровізованими сміховинними діями, створеними ніби самим богом Брахмою і розігруваними на святі Індри за змістом боротьби богів з асурами (демонами) та ритуалами родючості. Вистави відбувались або в особливих театральних приміщеннях, або просто неба; актори виступали багато годин чи навіть кілька днів. Глядачів, як свідчить "Натьяшастра", збиралося дуже багато, і вони бурхливо висловлювали своє захоплення чи невдоволення грою акторів, змістом текстів. У межах імперії Гуптів була об'єднана майже вся Індія, відбувалося значне піднесення соціального і духовного розвитку (IV—V ст. н. е.). Драматургія цього періоду дійшла до нас лише фрагментарно — твори таких поетів, як Бхаса ("Побачення вві сні Васвадата"), Шурдака ("Глиняний візок"), Калідаса ("Шакунтала") та ін. Середньовічна драма, продовжуючи традиції стародавності, набула і нових тенденцій, зокрема в п'єсах Харші ("Ратнавалі"), Бхавабхуті ("Малаті і Мадхава"), Ваваручі ("Закохані") VII— VIII ст. Китай — найбільша за населенням країна у світі з майже однорідним (92 % — китайці, решта — 55 національних меншин (чуань, дунгани, уйгури)) населенням, що споконвіку проживає на своїй землі. Вона сьогодні займає територію площею в 9,6 млн км2 із надзвичайно строкатим кліматом у три пояси: тропічний, субтропічний і помірний з підзонами — типовий мусонний, сухий континентальний і дуже сухий у пустелях та напівпустелях; із силою-силенною зрошувальних і судноплавних каналів, тайфунами, катастрофічними повенями (Китайська низина), землетрусами. Історія Китаю з початку IV тис. до н. е. умовно поділяється на ряд періодів: — Давнина, започаткована поселенням землеробських громад у басейні р. Хуанхе: культура епохи бронзи, виникнення ієрогліфічного (ма-люнкового) письма, наука Конфуція (551—479 до н. е.); — Об'єднання Китаю (III ст. до н. е.) на чолі з імператором Шихуан (знаний, зокрема, за своїм мавзолеєм під охороною теракотової армії біля м. Сіань): розрив з ленною системою в землекористуванні, початок будівництва Великої Китайської стіни, яка мала захищати країну від варварських племен із півночі. — Династія Хань (206 до н. е. — 220 н. е.): розширення і розквіт імперії, період класичної культури, конфуціанство — національна ідеологія, торгові контакти з Римською імперією, контроль Китаю над Шовковим шляхом, поширення буддизму з Індії. Далі — правління династій Тан (618— 907), Єун (960—1270), Мін (1360—1644), панування маньчжурів, Китайська Республіка і Китайська Народна Республіка. Численний і працьовитий китайський народ виявляв чудеса винахідливості у будівництві іригаційних споруд, містобудуванні, зведенні палаців. Буддизм як релігія подарував світу найбільшу дерев'яну споруду в Наре (Японія, 752 р.), де зберігається величезна бронзова статуя Будди; індуїзм — храмовий комплекс у Камбоджі, присвячений богу Вишну, своєрідна спроба відтворити Священну гору індійської міфології, на якій ніби відпочиває увесь світ, китайські сини неба, як і японські імператори, які вважали себе богами, що зійшли з небес на землю, правили ніби за небес- ними дорученнями і на свою честь будували величезні храми і цілі міста для власної ізоляції від "брудної" дійсності. Це — комплекс храмів у горах Лі Шань, поховальний ескорт (бл. 6 тис. теракотових статуй людей і коней) імператора Шихуан з династії Цин (НІ ст. до н. е.), Велика Китайська стіна довжиною близько 2400 км, 4 —16 м висотою і 4—8 м шириною з численними брамами і вежами (будівництво розпочалося в VI ст. до н. е. і тривало аж до XVI ст.); давнє, заборонене для відвідування простими смертними, імператорське місто в Пекіні. У культурі Стародавнього Китаю тривалий час панували соціально-релігійні системи, які з часом викристалізувались в окремі течії. Конфуціанство як етико-політичне вчення розробив у VI ст. до н. е. мислитель і філософ Конфуцій та виклав його в книзі "Лунь юй" (Бесіди і судження). Мудрець указує на ізольованість країни, тривалість і стабільність китайського етносу, етноцентризм, моральність, на більшу увагу до землі, ніж до неба. Надприродні сили стояли нижче від божественних легендарних героїв і мудреців. Конфуцій стверджував, що "людину міряють не від підошов до голови, а від голови і вище". Сама релігія — рихла, "дріб'язкова", без помпезності. Учення виражало інтереси аристократів, проголошувало владу правителя (государя) священною, дарованою небом, а поділ людей на вищих і нижчих ("благородних мужів" і "дрібних людців") — загальним законом справедливості. Основний культ — практична користь, на яку спиралися довгий час (з II ст. до н. е. і до Синьхайської революції (1911 — 1913 рр.)). технологія соціального управління, що становила офіційну ідеологію. Концепція Конфуція полягає в комбінації давнього анімізму з його власною естетичною системою, що виходить із земного життя. Єдиним Богом людей і неба був Шанді, якому з давніх часів китайські імператори від імені всіх китайців приносили щорічні жертвоприношення на "небесному вівтарі" поблизу Пекіна. Цього звичаю дотримувалися до утворення республіки (1912). Самі китайці вшановували безліч інших божеств. Неосвіче-ний люд поклонявся зображенням різноманітних духів; існувала складна система магічних релігійних церемоній і шанувань духів пращурів, таблички з іменами померлих і тепер висять у домівках. Особливо поширювалась синівська шаноба батьків, що сприяло культу родини і клану. Це вчення переслідувалось комуністами, але центральна влада спирається на певні традиції конфуціанців, які не дотримуються жрецтва, проте відповідні ритуали та церемонії виконують державні чиновники та глави родин. З іменем засновника морально-політичної теорії конфуціанства, яка полягає в тому, що концентрує увагу на вдосконаленні особистості й суспільного життя людей та способах управління, пов'язана історія ораторського красномовства, формування домінуючого в Китаї стилю життя та мислення, який спирається на культивування стародавніх традицій. Своїм красномовством Конфуцій учив: "Коли бачиш гідну людину, думай про те, щоб зрівнятися з нею, а коли бачиш негідну, вивчи самого себе (із боязні, як би у тебе не було таких недоліків). Повчай лише того, хто шукає знань, виявивши своє неуцтво. Надавай допомогу лише тому, хто не вміє зрозуміло висловити свої думки. Навчай лише того, хто здатний, дізнавшись про один кут квадрата, уявити інші три." У Конфуція були гідні послідовники, зокрема Сократ (470—399) — грецький філософ-оратор, один із родоначальників діалектики як методу відшукування істини шляхом постановки спрямувальних питань. Говорячи про користь набутих знань він зауважував: "...я переглядаю скарби стародавніх мудрих мужів, які залишили нам останнє у своїх творах; і коли ми зустрінемо що-небудь хороше, запозичуєм і вважаєм великим для себе надбанням". Даосизм (від імені легендарного Лао-цзи, 604—517 рр. до н. е.) у перекладі означає "Стара дитина". Дао — шлях, або вічний принцип, який виражає ідею творчої сили, що керує всесвітом, життям і розумом. Найви-датніший філософ даосизму Чжуан-цзи (IV—III ст. до н. е.) розвинув вчення Лао-цзи (з коментарями в 1120 томів) у книзі "Дао де цзін". У ній зазначається, що мудра людина в усьому повинна керуватися принципом Дао, тобто вести пасивне існування, уподібнюватись, наскільки це можливо, природі та Всесвіту, не займатися безплідною марнотою. Концепція пасивного існування визначається терміном "вувей", що означає "не робити" або "бездіяльна дія"; не потрібно в природі щось міняти, а треба залишити речі такими, якими вони є, вести тихе, пасивне життя, пробуджуючись та діючи тільки тоді, коли конче необхідно. Даосизм — один із напрямків давньої філософії, що виник у IV—III ст. до н. е.; у цей грі його уваги було протистояння конфуціанству шляхом бездіяльності, ігнорування обов'язків і повернення до життя, близького до природи, поза соціальністю. Основна мета послідовників даосизму — досягнення довголіття за допомогою ряду методів (дієта, фізичні вправи тощо). Даосисти вважали необхідним втручання в таємний хід причин і наслідків. Тут виявляється злиття наукової теорії і забобонів давніх міфів. Принциповий китайський релігійний синкретизм, різновид еклектизму, приводив до того, що одна й та ж людина на службі була конфуціанцем, вдома — даосом, наодинці з собою — буддистом. Таким чином, обрядовість і звичаєвість як складова культури Стародавнього Китаю мала свої відмінності: релігія в цього великого народу характеризувалася організаційною слабкістю і крихкотілістю, не було ні інституту священиків-пастирів з їх проповідями, ні духовної ієрархії, ні масових обов'язкових молебнів, ні системи церковного приходу. Країна не знала жерців як особливої касти. Релігійне начало повністю підмінювалося соціальним, жерцями були чиновники на чолі з імператором. А оскільки святе місце не буває пустим, його заповнювали соціально-релігійні системи: ті ж конфуціанство, даосизм і буддизм, які досить суттєво різнилися між собою. Так, конфуціанство визначалося етноцентризмом, замінило містику й одкровення авторитетом давніх мудреців. Величезне значення надавалося моралі, яка у свою чергу мала офіційний формально-ритуальний характер. Серед великої духовної культури і витонченого мистецтва Стародавнього Китаю почесне місце займає художня література. Найяскравішими її пам'ятками вважаються "Ши-цзін" — "Книга пісень", "І-цзін" — "Книга змін", "Шу-цзін" — "Книга історії", котрі стали взірцем для наступних поколінь поетів і мислителів. Серед них найвидатнішим поетом Китаю, автором знаменитої "Лісао" — "Поеми скорботи" вважався Цюй Юань (III ст. до н. е.). Будучи високопоставленим державним чиновником, він був скомпрометований і змушений залишити батьківщину. Тяжке життя вигнанця стало сюжетом його поеми. Ще гірша доля спіткала поета Хань Фея, якого обмовленням довели до самогубства. Переконаний легіст, він обстоював свої погляди в трактаті, написаному у витонченому літературному стилі. Майстром поетичного зображення життя простої людини, а не чиновника, вважався усамітнений поет епохи династії Сун (365—427) Тао Юаньмін. Небувалий злет китайської поезії відбувся в часи Танської династії (VII— IX ст.). Яскравими її представниками були Лі Бо (701—762) і Ду Фу (712— 770). Та справжнім народним поетом залишився у пам'яті співвітчизників Бо Цзюй-І (772—846), який брав під захист мільйони бідняків у циклі віршів "Пінські наспіви" та "Нові народні пісні", доводячи їх до такої досконалості, щоб зрозуміла проста людина. Сусідня Японія здавна наслідувала китайську культуру. Починаючи з IV ст., коли на островах утворилися перші малі держави, там з'являються китайські книжки, поширюється тріада — конфуціанство, даосизм, буддизм махаяни, який у китайському варіанті був оголошений державною релігією. Японці запозичили і китайську ієрогліфічну систему письма, яка давала змогу бачити світ в образному сприйнятті, розвиваючи дискретне мислення завдяки тому, що в одному знакові крилося багато змісту, чого не може дати звичайний алфавіт. Згодом в Японії поширилася і посіла панівне становище місцева релігія — синтоїзм. Генетичні зв'язкі східноазійської японської мови досі не визначені. Існують два пласти лексики з паралелями в алтайських мовах, численні діалекти, з XIX ст. — загальнонаціональна мова. Літературні пам'ятки відомі з початку нашої ери. Японське письмо ідеографічно-силабічне, поєднує ієрогліфи та складові знаки (так звана кана; кілька систем, зокрема з VIII ст. маніогана, з X ст. — катакана та хірагана, які вживаються в сучасній японській мові).
Дата добавления: 2014-12-24; Просмотров: 491; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |