КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
О.П. Полесская 5 страница
Ґрунтовні знання історії європейських народів і, насамперед, звичайно, України і Росії дозволив йому аргументовано говорити про об'єктивні закони та закономірності, яким підпорядковується політичне життя націй, народностей, етносів. Один з таких базових законів можна назвати законом суверенізації. Суть його М. Грушевський виклав досить виразно й лаконічно: "цілковита самостійність і незалежність..." З цього положення випливає: по-перше, що прагнення до національної самостійності у своїй глибинній основі не є наслідком чиєїсь суб'єктивності, особистої волі, а об'єктивною логікою життя, викликаною об'єктивними ж потребами, необхідністю саморозвитку; по-друге, самостійність і незалежність народу Грушевський пов'язував не лише з його територіальними володіннями, а й з певними нахилами народних мас. Він один з перших палких прихильників національних свобод висловив думку про те, що незалежність особистості неможлива 5ез таких її задатків, як здатність до розвитку підвалин громадянськості, уміння бути компетентним і відповідальним громадянином своєї країни. Розділ № 2. Основні віхи світової та вітчизняної політичної думки. Тема № 8. Суспільно-політичні доктрини сучасності. Лекція № 4. Тема: Суспільно-політичні доктрини сучасності. МЕТА: в ході лекції розкрити сутність та зміст наступних проблем, понять та категорій політології: місце суспільно-політичних доктрин в політичному житті. Історія розвитку (Платон, Аристотель, Цицерон, Макіавеллі, Ніцше та ін.) та сучасний зміст неоконсерватизму як доктрини захисту традицій та одвічних цінностей. Історія розвитку (Д. Локк,Ш. Монтеск є, І. Кант, А. Сміт, В. Гумбольт, А. Токвіль) та зміст сучасного лібералізму. Соціал-демократія – доктрина соціальної справедливості.
ЛІТЕРАТУРА 1.Американский либерализм в 80-е годы: поиски альтернатив:Реф.сб./Сост.К.Г.Бойко,П.В.Гладков,-М.,1986. 2.Оганесян А.К. Соцыальная этика американского неоконсерватизма.М.,1990. 3.Соболь О.Н., Ермоленко А.Н.”Неоконсервативная революция”:лозунги и реальность.Киев,1990. 4.Матц У. Идеологии как детерминанта политики в в эпоху модерна // Полис. 1992 №1-2. 5.Політологія / За ред. О.І.Семківа.-Львів, 1994.-с 445-461. 6.Політологія: Курс лекцій/За ред.: І.С. дзюбка.-К.,1993.-с.218-241. 1. Місце суспільно-політичних доктрин в політичному житті. 2. Неоконсерватизм, як доктрина захисту традицій і одвічних цінностей. 3. Сучасний лібералізм. 4. Соціал-демократична доктрина. 1.Місце суспільно-політичних доктрин в політичному житті. Основою програмних настанов політичних партій і суспільно-I політичних рухів є різноманітні суспільно-політичні доктрини. Йдеться про вихідні принципи діяльності суб'єктів політичного процесу. Ці доктрини виходять з існуючих політичних ідеологій. В них відображене таке бачення суспільного і державного устрою, яке відповідає інтересам соціальних груп. що стоять за тими чи іншими партіями і рухами. Суспільно-політичні доктрини не зводяться лише до розкриття природи і механізмів влади в її інституціона-лістському, нормативному та ідейному аспектах, хоча і не виключають їх. Проблема владних відносин і механізмів у доктринах розглядається з точки зору досягнення певних політичних інтересів, утвердження і зміцнення адекватного цим інтересам суспільного, в тому числі державного устрою. Саме таким є неоконсерватизм і сучасний лібералізм, соціал-демократичний і марксистський соціалізм, концепції "нових лівих", сучасні клерикальні та альтернативні доктрини. Кожна з них включає в себе з тими або іншими наголосами основні цінності як соціально-політичні орієнтири, погляди і настанови щодо оптимальної організації економіки та інших сфер життя. Складовою частиною є також певна концепція політики, взаємодії та співвідношення особи, суспільства і держави, ставлення до сучасного науково-технічного прогресу, визначення шляхів і засобів досягнення політичних цілей. Суспільно-політичні доктрини — невід'ємна складова частина політичної системи суспільства. Їхня функціональна роль неоднозначна і має кілька аспектів. Насамперед суспільно-політичні доктрини визначають політичний курс, стратегію і тактику тих чи інших партій і суспільно-політичних рухів, їхню діяльність як суб'єктів політичного процесу. Доктрини знаходять своє відображення в програмах і політичних платформах партій та суспільно-політичних рухів і є істотною умовою дієвості їх зусиль у виборчих кампаніях. Без перебільшення можна сказати, що вони І визначають електоральну поведінку громадян. Якість суспільно-політичних доктрин є відображенням зрілості політичних партій і рухів. В основі тих або інших доктрин лежать різні світоглядні позиції, різні методи пізнання світу, пошуки шляхів його вдосконалення. Всі ці доктрини потрібно оцінювати з позицій загальнолюдських цінностей, демократії і гуманізму. Тільки політична практика може дати відповідь на те, які з них життєздатні і відповідають потребам людського прогресу.
2.Неоконсерватизм як доктрина захисту традиції і одвічних цінностей. З кінця 70-х років найбільш популярною політологічною і концепцією стає неоконсерватизм. Загалом консервативна тенденція іде від таких різних за своїми позиціями мислителів, як Платон, Арістотель, Ціцерон, Макіавсллі, Ніцше та ін. Писемна історія консерватизму починається з часів Великої Французької революції кінця XVIII ст. З першої половини XIX ст. консерватизм виступає як ідейно-політична доктрина, що відображала здебільшого інтереси дворянства в його боротьбі проти буржуазії. Пізніше, сприйнявши окремі положення класичного лібералізму, консерватизм стає ідейно-політичною платформою окремих фракцій буржуазії. Він виступає також як захисна реакція середніх і дрібних підприємців перед невблаганним динамізмом капіталістичного розвитку, що загрожував їх існуванню. В цілому консерватизм спрямований на збереження, підтримку таких, що історично склалися, форм державного і суспільного життя, насамперед морально-правових його засад. Він спирається на певні стереотипи масової свідомості і традиціоналістські уявлення, завдяки чому має широку соціальну базу серед представників різних верств. На користь консерватизму "працюють" негативні явища, що супроводжують суспільний прогрес. Сучасний консерватизм немає стрункої ідеології. Вся система його цінностей ґрунтується на впевненості, що минуле краще, ніж сьогодення. Звідси прагнення до змін, але ретроградних. Все це визначає основні риси світосприйняття консерватизму (Г.-К. Кальтенбруннер). Перша з них — спадкоємність як вірність традиціям і цінностям, а отже, турбота про створення умов, за яких традиції і спадкоємність були б сприйняті й реалізовані суспільством. Далі, стабільність як головна умова ствердження істотної цінності орієнтації людини. Мається на увазі і така риса, як порядок, який забезпечується суспільними інститутами. Звідси необхідність протистояти згубному процесу звільнення людини від інституційно обґрунтованого порядку. Істотна і така риса, як державний авторитет. Йдеться про те, що порядок, ґрунтуючись на лояльності громадян, потребує захисту державного суверенітету. Тому держава повинна бути не тільки сильною. Вона призначена стати провідником єдиної, чітко вираженої політичної волі. Важливою рисою є також принцип свободи — здатності здійснювати індивідуальну і суспільну ініціативу в межах, які допускаються ієрархічним порядком. Згідно з таким світосприйняттям, формуються погляди на основоположні явища політичного життя. Підкреслюється, що влада не може бути підпорядкована якимсь функціональним цілям — соціальній справедливості, рівності, свободі тощо. Зміст її існування лише в тому, щоб командувати і примушувати тих, хто в іншому випадку займався б реформами і руйнуванням (Р. Скрутон). Міцність та ефективність державної влади залежить від того, якою мірою їй вдається пов'язати в своїй політиці авторитет і традиції. Протиставлення держави і громадянського суспільства вважається згубним. Звідси зневажливе ставлення до ліберально-реформістської "держави загального добробуту". Вона вважається шкідливою, оскільки розкладає і пригнічує волю індивідів і свій власний авторитет. Суспільна напруга, незадоволення знімаються не рівністю, а наданням законної сили нерівності. Власність розглядається як основа розкриття людиною її соціальної сутності. Серед інших постулатів виділяються природна і одвічна (фізична і розумова) нерівність людей; необхідність суспільних класів і груп, а отже, безглуздя спроб соціального зрівняння за допомогою закону; недосконалість правління більшості, яка схильна до потенціальної тиранії; необхідність активної участі аристократії в державному управлінні; важлива роль приватної власності як гаранта особистої свободи і соціального порядку. Щодо політичної сфери, то тут проголошується ідея звуження зворотного зв'язку, тобто можливості громадян впливати на політичні процеси. Звідси апеляція до "сильної" в політичному плані держави. Основний наголос робиться на функції прямого насильства як головній формі реалізації влади, що передбачає насамперед поступовий демонтаж демократичних інститутів. Вважається, що якість управління і демократія несумісні, знаходяться в стані війни. Надлишок демократії рівнозначний дефіциту управління. У концентрованому вигляді орієнтація на заперечення демократії втілюється в теорії демократичного панування еліт. Згідно з цією концепцією, політичне рівноправ'я і народний суверенітет не є абсолютними цілями.
3. Сучасний лібералізм. У період становлення капіталістичного ладу і утвердження панування буржуазії була висунута система поглядів, політичних орієнтацій, що отримали назву "класичного лібералізму". Вона ґрунтувалася на політичних ідеях Дж. Локка, Ш.-Л. Монтеск'є, І. Канта, А. Сміта, В. Гумбольта, А. Токвіля та інших. Були обґрунтовані демократичні права і свободи, недоторканість особи, свобода приватної власності і промислової конкуренції, політика вільної торгівлі, невтручання держави в економіку. Великого значення надавалося поділові влади як гарантії щодо державного свавілля і "деспотизму натовпу". Проблема співвідношення особи і держави в цій доктрині розв'язувалася на основі положення.про право як реалізацію природного прагнення особи до свободи. Громадянська свобода тлумачилась як повна незалежність приватного життя індивіда від політичної влади, як свобода совісті, слова, зборів і друку, місця проживання і заняття. Йшлося про досить чітке розмежування і виділення громадянського суспільства і держави як самостійних сфер суспільного життя. Політична свобода, а отже, держава як її головний гарант, у цілому повинні служити лише засобом забезпечення громадянської свободи. Гарантіями проти зловживання владою вважалися, по-перше, сила громадської думки, зосередженої в парламенті, по-друге, поділ і рівновага різних гілок влади — законодавчої, виконавчої і судової. Великого значення надавалося утилітаризму (І. Бентам), згідно з яким завдання держави — забезпечення "найбільшого щастя для найбільшої кількості людей". Цього можна досягти політикою вільного розвитку капіталістичних відносин, невтручання держави в економіку, демократизації всіх державно-правових інститутів. У процесі еволюції капіталізму, утвердження панування монополій з'ясувалося, що ці ідеї не забезпечують гармонійного розвитку суспільства. У зв'язку з цим були переглянуті важливі положення класичного лібералізму. Значна увага приділялася реформам з метою обмежити свавілля монополій і полегшити становище найбільш знедоленої частини населення. Були сформульовані нові принципи (Дж. Гобсон, Т. Грін, ф. Науманн, Дж. Джеліотті, Дж. Дьюї та ін.), що одержали назву нового, демократичного, або соціального, лібералізму. У 50-ті роки в США сформувався своєрідний консенсус між поміркованим крилом консервативного табору і лібералами з деяких важливих аспектів соціально-економічної політики, а в Західній Європі — консенсус між соціал-демократами, лібералами та консерваторами. В основі згоди був, зокрема, збіг поглядів щодо деяких принципів державного втручання в соціальне та економічне життя. У цей період виразно виявилася соціально-охоронна функція доктрини сучасного лібералізму, спрямованого на збереження капіталізму, реформування його окремих ланок та інститутів, намагання "захистити капіталізм від крайностей капіталістів" (А. Шлозінгер). Проте наприкінці 60-х— на початку 70-х років буржуазний лібералізм утратив властивий йому динамізм і здатність більш-менш оперативно відгукуватися на проблеми, що поставали перед буржуазним суспільством. Його потіснив неоконсерватизм. Проте у середині 80-х років лібералізм почав зміцнювати свої позиції в боротьбі як з консерваторами справа, так і з соціал-демократією і лівими течіями зліва. Відбулося очевидне пожвавлення лібералізму, виявилася його життєздатність. Сучасному лібералізмові властива орієнтація на раціоналізм і цілеспрямовані реформи з метою вдосконалення існуючої системи. У зв'язку з цим значне місце посідає проблема співвідношення свободи, рівності і справедливості. Вважається, що через природні відмінності у здібностях та доброчесності всі люди відрізняються і не рівні один одному. Кожна група людей, кожний вид діяльності породжує властиву йому ієрархію, а отже, еліту. Остання формується із найбільш гідних членів суспільства. Будь-яке суспільство І досягає свого тріумфу завдяки еліті і вмирає разом з нею. На думку лібералів, якщо держава забезпечує рівність усіх громадян перед законом, рівні права участі в політичному житті і рівність можливостей в соціально-політичній сфері, то відпадає необхідність у досягненні соціальної справедливості. Тим більше, що правлячий клас згоден (надати матеріальну допомогу найбільш безталанним із числа своїх співгромадян.
4.Соціал-демократична доктрина. Однією із найпоширеніших є соціал-демократична концепція соціалізму. Протягом десятиріч вона істотно змінювалась, а нині виступає у вигляді доктрини "демократичного соціалізму". Основні її положення викладені в декларації Соціалістичного Інтернаціоналу, конгрес якого відбувся 1951 р. у Франкфурті-на-Майні. Зазначалося, що соціалізм — міжнародний рух, який не вимагає строгої єдності поглядів. Зважаючи на те, чи ґрунтують соціалісти свою віру на марксизмі, чи на інших методах аналізу суспільства, чи натхнені релігійними і гуманістичними принципами, всі вони»спрямовані до єдиної мети — соціальної справедливості, і кращого життя, волі і миру. Мета соціал-демократів — поступове просування до суспільства, де демократія поширюється на економічну, політичну і соціальну сфери життя. Загалом соціалізм розглядається як ціль, до якої людство постійно просуватиметься, наповнюючи новим політичним і соціальним змістом такі неминучі моральні цінності, як свобода, справедливість, солідарність, рівність. Партії соціалістичного Інтернаціоналу вважають себе народними. Відповідно до їхніх поглядів, класова боротьба втрачає своє значення. Проголошується курс на інтеграцію робітничого класу в структуру "суспільства добробуту". Держава розглядається як "надкласова", як орган "всезагальної волі", що стоїть над інтересами класів і суспільних груп і покликаний регулювати інтереси окремих осіб, груп, що протистоять одні одним. Надія на використання буржуазної держави лежить в основі всіх планів просування до "демократичного соціалізму ". "Економічна демократія" передбачає повну зайнятість, більш високу продуктивність праці, піднесення життєвого рівня, соціальне забезпечення і справедливий розподіл доходів і власності. У зв'язку з цим підкреслюється, що соціалістичне планування не вимагає усуспільнення всіх засобів виробництва. Зберігається приватна власність у сільському господарстві, кустарному виробництві і промисловості / середнього рівня. Рівно тримати ринок під постійним контролем, спрямовуючи його розвиток в інтересах суспільства. З цією ідеєю пов'язується концепція "співучасті" робітників і службовців в управлінні виробництвом. Така виробнича демократія здійснюється за допомогою інституту соціального партнерства — системи колективних договорів з власниками підприємств стосовно умов праці, побуту, відпусток та ін. "Соціальна демократія" включає пошуки "вічних ідеалів", цінностей. Такою є насамперед свобода поглядів, друку, об’єднань. У матеріальному аспекті - високий рівень життя і соціального забезпечення з боку держави. І цілому не можна не до оцінювати значного внеску соціал-демократії в здійснення соціальних реформ, які сприяли зростанню добробуту і соціальної захищеності бідних верств у багатьох країнах Заходу. З цих питань рекомендуємо докладніше дивитись: Політологія/За ред.О.І.Семківа.-Львів,1994.-с.445-461., Політологія: Курс лекцій/За ред. І.С.дзюбка.-К.,1993-с.218-241.
Контрольні тести і завдання. Які з перелічених нижче категорій політології можна віднести до об’єкту її пізнання, а які до предмету: 1.Політичні закономірності. 2.Політичні відносини. 3.Політична сфера. 4.Політичні принципи. 5.Політичні механізми. 6.Політичне життя. 7.Політична влада. 8.Політичні процеси. ?? Об’єкт політології -
?????? Предмет політології -
Тест відповідності: імена яких філософів, на вашу думку, найбільше тісно зв’язані з політичними концепціями і теоріями, які перелічені у другій колонці цієї таблиці. Зверніть увагу на те що кількість правильних відповідей відповідає кількості клітинок в третій колонці.
Наданими сутнісними характеристиками заповніть відповідні клітини схеми "Сутність та походження влади". Підкорення, нерівність, природне, соціальне, природна, соціальна, персоніфікація, нестійкий характер, статусний характер, нормативна визначеність форм.
Сутність та походження влади.
Яким з наступних структурних елементів політичної системи: 1).політична влада; 2).політичні свідомість та культура; 3).політичні та правові норми; 4).політичні інститути; 5).політичні відносини; відносяться наведені в таблиці характеристики.
Дата добавления: 2014-12-25; Просмотров: 469; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |