КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Приклад 19.1
Г. Пбб про основні риси мусульманського праве Перша характерна риса мусульманського права полягає в тому, що воно містить вчення про обов'язки, і ці обов'язки е двозначними: обов'язки стосовно Бога (правовірність та дотримання ритуалів) і обов'язки стосовно інших людей. Але внаслідок того, що і ті, і інші приписані Богом, між ними немає відмінностей. Друга характерна особливість цього права — його практичність та неспе-кулятивність. Мусульманські законодавці виявляють мало зацікавленості в загальних принципах права. Основа права - комплекс конкретних приписів, що містяться в Корані. Виходячи з цієї основи і залучаючи як додаток матеріали хаднсів, законознавці розробляли правила поведінки — публічні та приватні (як би ми їх назвали), але виключно в подібних конкретних термінах. Після дослідження кожного конкретного випадку ці етичні характеристики визначалися Іа шкалою, що складалася з п'яти рівнів: зобов'язальні, рекомендовані, дозвільні (нейтральні), несхвальні та заборонні. Третя істотна риса полягає в тому, що протягом перших трьох років ісламської ери завдання правового забезпечення та класифікації законів надзвичайно поглинала інтелектуальну енергію ісламської общини. Не лише теологи, мухаддіси та судді-практики, а й філологи, історики, белетристи робили внесок у скарбницю правової літератури і брали участь в обговоренні правових питань. Навряд чи у будь-якому іншому суспільстві право проникало так глибоко в життя та суспільну думку, як у ранній мусульманській цивілізації. Джерело: Гибб Г. ПринципьІ интеграции й роль права в исламском об- ществе // Сравнительное изучение цивилиззций: Хрестоматия: Учеб. по- соб, / Сост. Б.С. Ерасов. - М.: Аспект Пресе, 1999. - С. 358-359. Індуське право - це сукупність релігійних, моральних і правових норм, що склалися на основі релігії індуїзму і підтримуються державою1. Соціалістична правова сім'я. Соціалістична правова сім'я -це система загальнообов'язкових правил поведінки, які виражають державну волю правлячої партії, що визначається врешті-решт економічними умовами життя суспільства, встановлюються, санкціонуються і гарантуються державою, виступають регулятором суспільних відносин з метою побудови соціалізму і комунізму. 1 Див.: Скакун О.Ф. Теория государства й права: Учєбник. - X., 2000. — С. 658. Глава 19. Право, законодавство, система 41 З лом права, фіксується в нормативному акті або в судовому рішенні, а структура системи права, як правило, обумовлена впливом європейського права. Звичаєва правова сім'я складається з двох правових систем - далекосхідної та звичаєво-общинної. Далекосхідна група правових систем - це сукупність правових систем, в основі формування яких знаходяться не норми права, а норми моралі, звичаї, традиції. Далекосхідну групу правових систем складають правові системи Японії, Бірми, Південної Кореї, Монголії, країн Індокитаю, Малайзії тощо. Найвиразніше специфіка морально-ідеологічного підходу до права, що суттєво впливав і на правові системи інших країн Сходу, виявляється в Японії. Японське право - сукупність моральних, релігійних і правових норм, що склалися на основі релігійно-філософських концепцій Стародавнього Китаю, власних звичаїв, рецепції іноземного (американського та романо-германського) права1. Звичаєво-общинна група правових систем - це сукупність правових систем, що сформувалися на основі норм-звичаїв, які склалися природним шляхом, а також правових норм, які були запозичені в колоніальних держав2. Характерна для країн Тропічної і Екваторіальної Африки, а також для Мадагаскару. Своєрідність звичаєво-общинної групи правових систем полягає в тому, що звичаєве право: 10. визнається більшістю населення як регулятор суспільних від 11. діє в межах общини, відображає покору людини суспільству, 12. являє собою поєднання моральних, релігійних та правових 1 Див.: Скакун О.Ф. Теория государства й права: Учебник. - X., 2000. - С. 678. ! Там само. - С. 686. 41 2 РОЗДІЛ 4. ТЕОРІЯ ПРЛВА Правова сім'я соціалізму формується, починаючи з Великої Жовтневої соціалістичної революції 1917 року в Росії. Потім вона поширилася на країни Східної Європи та деякі інші країни (Монголію, Кубу тощо). У наш час характерна для КНР, КНДР, В'єтнаму, Куби. Хоча формальним джерелом права є нормативно-правовий акт, фактично все підкоряється рішенням правлячої партії. Китайське право - сукупність етичних, релігійних та правових норм, що підтримуються соціалістичною державою і склалися на основі морально-філософських концепцій даосизму, конфуціанства та легізму. Структура системи права характеризується галузевим поділом та відсутністю поділу права на приватне і публічне. Становлення соціалістичної правової сім'ї у своєму розвитку проходить чотири стадії: 1) стадія закріплення переходу влади у руки трудящих на чолі 2) стадія розвитку основ нового законодавства і активної пра- 3) стадія конституційного закріплення співвідношення сил у 4)стадія кодифікаційного оформлення соціалістичного права. У своєму подальшому розвитку соціалістичне право проходить три етапи. На першому етапі соціалістичне право є правом пролетарським, адже воно служить інтересам і цілям диктатури пролетаріату. На другому етапі соціально-класова основа соціалістичного права суттєво розширюється і поглиблюється. Третій етап завершується перетворенням пролетарського права на загальнонародне. Як бачимо, для соціалістичного права характерним є наявність ідеології. Сім'я звичаєвого права. Звичаєва правова сім'я - це сукупність національних правових систем держав, що мають спільні риси, які виявляються в єдності закономірностей і тенденцій розвитку на основі норми-звичаю як основного джерела права, що становить тісне переплетення юридичних, моральних та міфічних приписів, які склалися природним шляхом і визнані державою. Звичаєва правова сім'я формується зі звичаїв та філософсько-етичних вчень. Звичай, що є основним юридичним джере- Глава 19. Право, законодавство, система Так, Конституція США стала основою для конституцій країн Латинської Америки, а Цивільний кодекс Франції - для латиноамериканського цивільного законодавства. Пострадянську групу правових систем утворюють як норми, що є притаманними романо-германській правовій сім'ї, так і норми соціалістичного права. Ця група складається з правових систем України, Росії, Білорусії тощо. Таблиця 19.6. Типи правових сімей
41 4 РОЗДІЛ 4. ТЕОРІЯ ПРАВА надприродними істотами. Відсутність покори звичаям означає неповагу до предків і може спричинити гнів духів Землі, адже, згідно з африканськими віруваннями, останки предків знаходяться в ґрунті, проте їх дух літає над жиаими; 4) не є єдиним для всіх общин. Звичаєві норми є досить численними, адже кожна соціальна група має свої звички і традиції. Різноманітність звичаїв, їх розрізненість, а також значний вплив міфології та відсутність письмової форми викладення не дозволяють ефективно використовувати їх для створення африканських національних правових систем аналогічно європейським. Останнє пояснюється тим, що між європейським і африканським правом є досить суттєві відмінності: 1) норми-звичаї не диференційовані на права та обов'язки; 2} акцент у них робиться насамперед на обов'язки морального, а не юридичного плану; 3) суб'єктивні права є несуттєвими порівняно з правами общини. Змішані правові сім'ї. Змішані правові сім'ї - це сукупність національних правових систем, що мають спільні риси, які виявляються в єдності закономірностей та тенденцій розвитку на основі сприйняття елементів романо-германського, англо-аме-риканського і соціалістичного типу. До цієї правової сім'ї належать північноєвропейська (скандинавська), латиноамериканська та пострадянська група правових систем. Регіонами поширення північноєвропейського права е Швеція, Норвегія, Данія, Фінляндія, Ісландія. Суттєвий вплив ця група справляє на країни Прибалтики - Латвію, Литву, Естонію. Основними джерелами скандинавського права є: 1. закони, що поділяються на конституційні та звичаєві; 2. підзаконні акти, що приймаються урядом в порядку делего 3. підзаконні акти міністерств і відомств; 4. правові звичаї, що визнаються допоміжними юридичними 5. судові прецеденти, що використовуються у випадках, коли 6. принципи права, що можуть використовуватися як джерела Латиноамериканське право поєднало романо-германську правову сім'ю (у сфері приватного права) та англо-американську правову сім'ю (у сфері публічного права). Глава 19. Право, законодавство, система 41 7 7. Що таке звичаєво-общинна група правових систем? 8. Що таке змішані правові сім'ї? 9. Які групи національних правових систем утворюють змішані
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 373; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |