КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
С.П.Бібік, І.Л.Михно 1 страница
Ще у дохристиянській Русі наші пращури поклонялися богу Сонця Хорсу, якого зображували у вигляді золотого кола на синьому полі. З культом Хорса як найвищого божества давньослов’янського пантеону тісно переплітався культ Ярила, пов’язаний з циклами Сонця та сільськогосподарських робіт. Зображення Ярила було подібне до Хорса- золотий диск на синьому тлі. Шанували слов’яни й бога війни Яровита із золотим щитом.
Поєднання цих кольорів також широко використовувалося у повсякденному побуті - в орнаментах, емалевих прикрасах, одязі тощо. Синьо-жовті кольори були в широкому вжитку не тільки в Україні, а й у Московії аж до XVII сторіччя, доки декретами Петра I не були витіснені іншими. З появою родових князівських та міських гербів найуживанішими у них стали синьо-жовті та червоно-чорні поєднання кольорів Відомо, що гербом Данила - князя Галицького, Волинського й Київського, короля Галицько-Волинської держави, був золотий лев на синьому щиті. 1410 року відбулася переможна Грюнвальдська битва, в якій українські війська під синьо-жовтими прапорами разом з литовським та польським військом завдали нищівної поразки Тевтонському орденові. Запорізьке козацтво мало багату й різноманітну символіку, серед якої найпоширенішими були синьо-жовті прапори і хоругви. Навіть одяг козаків мав національні кольори: під час повстання 1768 року гайдамаки Гонти були вдягнуті у жовті жупани й сині шаровари. Малиновий та інші відтінки червоного кольору за законами геральдики символізують монархічну владу й були насильницьки принесені до реєстрового війська відповідно польською та російськими владами. Після ліквідації Запорізької Січі державна й військова українська символіка викорінюється імперськими структурами влади, та зберігається в народній традиції. Українські вишиванки, розписи хат і коминів, писанки, як правило, містять поєднання червоного з чорним та синього з жовтим кольорів. Відродження української національної свідомості у XIX столітті та масові демонстрації українського народу в Києві, Москві, Петербурзі під час лютневої революції 1917 року проходили під синьо-жовтими прапорами. 1915 року УНР затвердила синьо-жовте знамено як Державний прапор України. Прапор УНР мав жовту смугу зверху - як символ Сонця, якому поклонялися давні русичі, та синю знизу – як води Дніпра, в якому вони були хрещені під час прийняття християнства. У такий спосіб прапор УНР поєднував у собі християнську та дохристиянську історію народу. Це тлумачення прапора було занадто складним для загалу й поступово, незважаючи на закони геральдики, кольори на українському національному прапорі помінялися місцями, набувши зрозумілішого й близького до українського менталітету гуманістичного змісту – жовте пшеничне поле під мирним синім небом. Прапор у свідомості людей набув значення загальноукраїнського символу боротьби за державну незалежність України. Визвольні змагання українського народу у XX сторіччі проходили під синьо–жовтими прапорами. Тож цілком закономірним є затвердження синьо-жовтого знамена Державним Прапором незалежної України.
Державний Гімн України Національний гімн – це урочиста, неодмінно патріотична пісня, що є символом єдності народу. Це присяга, музичний знак держави. Державний гімн мусить бути історичним, тобто справді народним. Цим вимогам наш національний гімн цілком відповідає. Якщо в багатьох країнах слова та музика до гімну замовлялися урядом або гімном ставали військові похідні пісні, то гімн України виник як прояв народної творчості, відображення дум і почуттів українців. Він гуманістичний за змістом, лаконічний за формою, актуальний, має історичне підґрунтя, спонукає до розбудови незалежної держави.
Слова до пісні “Ще не вмерла Україну” були написані 1862 року в Києві відомим українсь-ким поетом і перекладачем Павлом Чубинським. Слова виникли як український відгук на героїчну боротьбу сербського народу проти турецького поневолення. Спочатку пісня виконувалася на мотив “Серби а слободна”, що підкреслювало ідею боротьби українців за свою незалежність. Пісня швидко набувала популярності, її стали співати стоячи в урочисті хвилини. За написання цієї пісні Павла Чубинського було заслано до Архангельської губернії, а пісня його невпинно поширювалася Україною. Вона лунала й на сербський мотив, і на мелодію молодого Миколи Лисенка. До пісні в різних регіонах України, незалежно від ситуації та настроїв, дописувалися нові рядки та думки. Вже 1863 року вірш Чубинського був поширений на Західну Україну. Там священик Михайло Вербицький, на той час уже відомий композитор, написав до нього свій варіант мелодії. 1864 року гімн Чубинського - Вербицького було виконано при відкритті українського театру в концертному залі Народного дому у Львові. Завдяки Миколі Лисенку та Наддніпрянщині та Михайлові Вербицькому в Західній Україні вірш Павла Чубинського здобув популярність у всій Україні: його співали студенти, робітники, селяни. Пісня стала всеукраїнським твором. Народ на урочистостях співав її як свій гімн. В багатьох місцях вона виконувалася на інші мелодії. Під час лютневої революції 1917 року в Петербурзі Волинський полк виконував пісню на музику Михайла Вербицького. Масові демонстрації українців, що відбувалися в 17-му році у Петербурзі, Києві та інших містах під синьо-жовтими прапорами, співали пісню на слова Павла Чубинського як гімн. А з весни 1918 року пісня на слова Павла Чубинського та музику Михайла Вербицького вже лунала як офіційний Гімн Української Народної Республіки. Пісня Чубинського-Вербицького стала єдиним гімном для всього народу соборної Української держави. Пройшовши через імперські тюрми й катівні, сибірські морози й соловецькі ями, ця пісня удостоїлася бути музичним символом духовного відродження народу. Нова хвиля українського відродження, очолена Народним Рухом України, підхопила гімн ”Ще не вмерла Україна”. Гімн лунав на всіх урочистих і масових заходах Народного Руху України в Києві, Львові, Одесі, Батурині, Полтаві... Визволення України здійснювалося під могутній спів “Ще не вмерла Україна”. Тепер, коли Україна у 1991 році стала на шлях власного національного державотворення, ця пісня по справедливості стала державним національним Гімном України.
Державний Герб України Знак тризуба поряд зі знаками сонячного хреста й свастики (не плутати з гітлерівською, яка має зворотний напрямок зламів променів) є одним з найдавніших знаків - символів, які знає людство. Це знак, спільний для всіх народів індоєвропейської мовної сім’ї. Походження тризуба губиться у сивій давнині. Найдавніший кремнієвий тризуб, знайдений археологами в Україні, має понад вісім тисяч років і датується шостим тисячоліттям до нашої ери. У народів дохристиянської Русі тризуб символізував триєдність світу й використовувався як символ влади, духовності й могутності, а також як оберіг від усякого лиха. Пізніше він використовується як символ князівської влади. Історикам відомий тризуб князя Святослава. Від князя Володимира Великого тризуб використовується як державний герб. У подальший період княжої доби тризуб в різних варіантах застосовується як герб Київської землі та інших удільних князівств. Таким чином, із магічно-охоронного знаку він набуває значення державного символу та родового гербу києво-руських князів. Після канонізації Володимира змінюється філософія тризуба: тлумачення тризуба як символу дохристиянського уявлення про триєдність світу набуває змісту триєдності Бога-Отця, Бога-Духа і Бога-Сина. Тризуб стає християнським символом. В після монгольський період, коли Україна втратила державність, народ зберіг тризуб і використовував його нарівні хреста як оберіг. У Східній Україні ще в 20-тих роках, а в Західній - до 40-их років XX століття тризуб вирізався на дверях будинків, малювався на стінах для захисту від злих сил, застосовувався під час релігійних обрядів та в іконографії. У 1918 році уряд України, продовжуючи державну й народну традицію, прийняв один взірець тризуба(в основі якого є тризуб князя Володимира) у виконанні визначного українського художника Нарбута за Герб УНР. Тоді ж з’явилася спроба прочитання тризуба як монограми з християнсько-державницьким змістом: В- Володимир-Хреститель, О- Ольга - перша княгиня-християнка, Я - Ярослав, за якого Київська Русь набула найбільшого розквіту та могутності, Л- любов, що єднає Україну. Навіть під час втрати Україною своєї державності тризуб протягом століть не втратив свого значення як національного, християнського та охоронного символу, що був збережений народом. У XX столітті він став символом визвольних змагань і монограмою єдиного, святого слова ВОЛЯ. Таким чином, можна зробити висновок про те, що народжене ще в прадавніх цивілізаціях,, в тому числі й Середземномор’я, обожнювання людиною космічного об’єкта - сонця(символом якого є хрест) і винайденого нею самого предмета - якоря(тризуб), сприяло у відповідних історичних умовах появі культового знаку у вигляді хреста-якоря. Саме цьому знакові, що уособлює в собі Віру і Надію на спасіння, історичною долею було призначено стати гербом держави України. Відновивши та узаконивши 1992 року тризуб як малий Герб незалежної України, Українська держава тим самим засвідчила безперервність історичного розвитку української нації, повернення до власної національної, духовної та державної традиції.
1.Документ- основний вид офіційно-ділового стилю
Основною одиницею офіційно-ділового стилю є документ. Документи використовуються в різних галузях людської діяльності, ділянках знань, сферах життя. Вони є об’єктом дослідження різних наукових дисциплін, тому поняття “документ” багатозначне і залежить від того, у якій галузі й для чого він використовується. З латинської documentum означає взірець, посвідчення, доказ. Енцикло-педичний словник трактує документ як: 1) письмовий акт, здатний служити доказом юридичних відносин або юридичних фактів, що спричиняють правові наслідки; 2) офіційне посвідчення особи (паспорт, трудова книжка тощо); 3) достовірне історичне письмове джерело; 4) матеріальний об’єкт, у якому міститься певна інформація(наприклад, перфораційна картка).
Отже, документ – це результат відображення конкретної інформації на спеціальному матеріалі за визначеним стандартом чи формою. Наукова дисципліна, яка вивчає структуру і властивості документальної інформації, розвиток форм документів, методи і засоби автоматизованої обробки, зберігання, пошуку й використання їх, називається документалістикою. Під діловодством (справочинством) розуміють діяльність, яка охоплює питання документування й організації роботи з документами в процесі здійснення управлінських дій. Документи мають правове значення, оскільки є засобом засвідчення та доведення певних фактів. Вони також використовуються як джерела та носії інформації. В управлінській діяльності документ виступає як предмет і як результат праці. Так, планування відбувається за допомогою різних планів; облік - у вигляді складання й обробки статистичної бухгалтерської та оперативно-технічної документації; інструктування – шляхом видання інструкцій, методичних вказівок; контроль – збиранням відомостей (письмово) і виданням вказівок тощо. Отже, документація використовується як спосіб і засіб реалізації функцій, покладених на управлінський апарат.
2. З історії документів в Україні
Збереження важливих історичних документів у давнину засвідчене літописами. Місцем збереження державно-правових актів, інших документів були церкви чи монастирі, які ще слугували архівами та бібліотеками. Найперші бібліотеки в Україні почали з’являтися в XI столітті, зокрема у Києво-Печерському монастирі та у храмі св. Софії. Це були збірки рукописів та рукописних книг, якими мали змогу користуватися духовні та світські особи. Такі збірки мали князі й бояри, церковні братства, вище духівництво, а також українські старшини. Від найдавніших часів збереглися лише поодинокі документи, акти приватно - правового або державного значення, переважно в монастирських та приватних архівах. Найдавніші документальні матеріали потрапили дол. Архівосховищ та колекціонерів Москви, Петербурга, Відня, Варшави тощо. Утворення Української держави в 1917 році поклало початок національному рахівництву, коли у складі Головного управління у справі мистецтв і національної культури було створено Архівно-бібліотечний відділ. Для історії княжої України (X-XIV) основними джерелами є літописи, що збереглися у вигляді літописних кодексів, актів, княжих грамот, правових кодексів тощо. Для литовсько-польської доби (XIV – XVIIст.) характерні грамоти великих князів литовських і королів польських, акти сеймів, “Литовська метрика”, “Коронна метрика”, “Судебник” Казимира, Литовський статут, акти трибуналів, актові книги судів тощо. Поважне значення в цей період мають джерела іноземного походження: документи міжнародно-правового характеру, хроніки, літописи, спогади західноєвропейських мандрівників, листи, щоденники, описи. Починаючи з часів Хмельниччини, зростає диференціація документальних джерел і збільшується їх загальна кількість. Основними джерелами цієї доби є: міжнародні договори, конституції, універсали й листи гетьманів, акти Генеральної військової канцелярії, Генерального військового суду, Генерального скарбу, Генеральної артилерії, акти міського самоврядування, полкової адміністрації й судочинства, сотенних урядів, акти й документи церковних та культурно-освітніх інституцій. Залежність України від російської імперської влади зумовлює появу таких видів історичних джерел, як документи російського уряду, які стосувалися України, документи російських установ, які керували на території України. Після скасування української автономії у др.. Пол. XVIII ст.. з’являються документи російських установ, які колись керували Гетьманщиною. Серед документів слід виділити “Права, за якими судиться малоросійський народ”, “Полное собрание законов Российской Империи”. Першорядне значення в історії цієї доби має документальний матеріал офіційного походження, проте все більшої ваги набувають приватні документи: матеріали маєткових і фаміліальних архівів, щоденники, мемуари, листи Нову своєрідну групу становлять документи фабрично-заводських архівів України (починаючи з XVII ст.). Тексти літописів цього періоду містять всілякі документи, хоч деякі з них сфальсифіковано. Різноманітний матеріал дають чужоземні джерела – документи, щоденники, спогади, листи. В цю добу з’являються друковані джерела. У XIX – XX ст.. кількість документального матеріалу безмірно зростає. Відбувається процес дальшої диференціації та спеціалізації життя. Велику вагу мають документальні матеріали державних, громадських установ та організацій, приватні архіви. Можна виділити декілька груп документів цієї доби: 1) щоденники, мемуари, листи українських діячів XIX – XX ст.; 2) акти й документи установ Української держави 1917 – 1921 р.р.; 3) документальні матеріали політичної еміграції; 4) документи установ УРСР; 5) ділові папери незалежної України.
Сьогодні особливості різних галузей діяльності суспільства відтворюють специфічні документаційні системи (зовнішньоекономічна, банківська, юридична, дипломатична тощо), найчисленнішою з яких є система управлінських документів.
3. Критерії класифікації документів Найважливішою класифікаційною ознакою документа є його зміст, зокрема відношення зафіксованої в ньому інформації до предмета чи до напряму діяльності.
4. Реквізит – елемент документа
Кожний документ складається з окремих елементів реквізитів. Розрізняють постійні й змінні реквізити документа Постійні реквізити друкуються під час виготовлення бланка; змінні —фіксуються на бланку в процесі заповнення Сукупність реквізитів, розміщених у встановленій послідовності, нази-вається формуляром. Кожний вид документа повинен мати свій формуляр-зразок, тобто певну модель побудови однотипних документів. Аркуш паперу з відтвореними на ньому реквізитами, що містять постійну інформацію, називається бланком Кожна установа, організація, підприємство повинні мати два види бланків: а) для листів; б) для інших документів Бланки виготовляються двох форматів — А4 (210x297 мм) та А5 (148x210 мм). Група реквізитів та їх постійних частин, відтворена на бланку документа як єдиний блок, називається штампом. Державні стандарти передбачають кутове і поздовжнє розміщення штампа. Поздовжнє розміщення доцільне тоді, коли назва установи складається з великої кількості слів і не може розміститися на площі, відведеній для куто-вого штампа. Бланк з кутовим штампом доцільніший, оскільки праворуч від штампа на вільному місці можна заповнити реквізити: "адресат", "гриф обмеження доступу до документа", "гриф затвердження", "резолюцію". Формуляр-зразок передбачає такі реквізити та їх розміщення в управ-лінській документації:
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 478; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |