Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Самоцінність людського буття. Сенс життя




Людина є єдиним створінням у світі, яке усвідомлює свою кінечність (смертність), тому її життя для неї самої виступає як проблема. Проблема сенсу життя виникає як потреба певного виправдання власної присутності у світі, своєї долі та призначення. Саме завдяки такому виправданню стає можливим подолання кінечності індивідуального буття. Таємниця людського існування полягає не в тому, щоб тільки жити, а в тому, як і для чого (чи для кого) жити.

Сенс життя є вічною проблемою.

Можна досить умовно і схематично окреслити певні варіанти вирішення проблеми сенсу життя в історії людської культури. З античних часів відома позиція філософа Епікура, так звана гедоністична (від грец. «насолода», «задоволення») позиція, яку можна розуміти як «життя заради життя». Жити потрібно так, вважав філософ, пюб насолоджуватися самим життям, отримувати задоволення від життєвих благ і не думати про час смерті. Життя є самоцінністю, таємничим дарунком людині і треба ставитися з вдячністю і любов'ю до цього дарунку. Людині дана рідкісна можливість переживати неповторність власного існування зі всією гамою забарвлень його проявів — від радощів, злетів і перемог до падінь, тягарів і страждань.

Інший шлях в здобутті сенсу життя можна назвати «життям заради інших людей», коли гарантією осмисленості життя для людини постають інтереси родини, нації, суспільства, прийдешніх поколінь. Для людини, як суспільної істоти, небайдуже, що вона залишає після себе. Недаремно прожити життя — це і продовжитися в своїх нащадках, і передати їм результати своєї матеріальної та духовної діяльності.

Призначення та сенс життя індивіда в першу чергу самому здійнитися як Людина, або — мовою релігії — «піднятися до Бога» стати «образом та подобою Божою». Іншими словами, в своєму житті людина повинна стати єдністю універсально-людського і неповторно-індивідуального, в розвиток Свого «Я» включити весь світ — і природний, і суспільний.

 

42. Суспільство як об’єкт філософського аналізу. Індивідоцентризмі соціоцентризм.

Суспільство - найзагальніша системазв’язків і відносин між людьми, що складається в процесі їхньої життєдіяльності; історично визначений тип соціальної системи; специфічна форма соціальної організації, що склалася впроцесі історичного розвитку даної країни. Е. Дюркгейм так характеризує суспільство в своїй праці "Соціологія та теорія пізнання": "Суспільство -це найбільш могутній фокус фізичних і моральних сил, який тільки існує у світі. Ніде в природі незустрічається таке багатство різноманітних матеріалів, сконцентрованих в такій мірі. Не дивно, томущо з суспільства виділяється своєрідне життя, яке, реагуючи на елементи, що його складають,перетворює їх і підіймає до найвищої форми існування". П.Сорокін дає таке визначення суспільства: "Суспільство означає не тільки сукупність декількоходиниць, але припускає, що ці одиниці не ізольовані одна від одної, азнаходяться між собою в процесі взаємодії, тобто впливають одна на одну тим, чи іншим чином,стикаються одна з одною і мають між собою той чи інший зв’язок". Н. Смелзер в своїй праці "Соціологія" визначає певні умови, які повинні виконуватись, щоб соціальнеоб’єднання можна було назвати суспільством. До цих умов належать: "певна територія; поповнення суспільства головним чином за рахунок дітонародження; розвинута культура і "політична" незалежність". Філософія визначає три основні групи факторів, які обумовлюють розвиток людського суспільства: праця; спілкування; свідомість. Суспільство можна визначити як сукупність всіх форм і способів взаємодії і об'єднаннялюдей. Суспільство, як система взаємодії людей, визначається певними внутрішнімисуперечностями - між природою і суспільством, між різними соціальними спільнотами, міжсуспільством і особистістю.

Суспільство визнається, але в ролі цементуючого начала виступає або користь (просвітителі XVII-XVIII ст.), або статева любов(Л.Фейєрбах). І хоча постійно йдеться про індивіда, справжнього розуміння індивіда і суспільствабракує.На відміну від натуралістичних концепцій, ідеалістичні вчення відривають людину від природи,перетворюючи духовну сферу суспільного життя на самостійну субстанцію. На практиці цеозначає дотримуватися просвітницького принципу: "Думки правлять світом".




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 8363; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.