КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Володимир Іванович Вернадський
Мінералог, кристалограф, ґрунтознавець, засновник геохімії, космохімії, радіохімії, радіогеології. Філософ. Народився вчений в Києві. Набув освіту у петербурзькому університеті, після чого працював у Парижі, Лондоні, Мюнхені. У 1918 році Вернадський став першим президентом Української Академії наук. Докладав зусиль до утворення Національної бібліотеки України, заснував лабораторії у Київському університеті, очолював як ректор Таврійський університет у Сімферополі. Вернадський В.І. жив у час тоталітаризму й репресій, коли за кожне необережне слово можна було потрапити до в’язниці ГУТАБу (головного управління таборів) СРСР. Попри постійних погроз, попри того, що останні три роки мислитель провів у в’язниці Луб’янки (вулиця, на якій знаходилося управління НКВС, або народного комісаріату внутрішніх справ) у Москві, він не був зламаний і залишився до останнього подиху вірним науковим принципам та ідеям. Серед головних досягнень В.І. Вернадського ми можемо назвати такі: - створення нового у науці належить не колективу, а особистості, не народу, а еліті країни; - “... Колектив, демос можуть тільки підтримати те унікальне, що створене особистістю, або, не зрозумівши нового, чинити опір, змушуючи особистість до фрустрації, а то і не повірянь. Закономірності появи особистості нам невідомі і з її появою “нічого не зробить... соціалістична схоластика, як не зробило царське самодержавство і православний синод”” [20, с. 62]; - людина протиставляє себе природі, чого не потрібно робити; - біосфера як само розвинена гомеостатична глобальна екологічна система, зазначав Вернадський, є унікальним фактором у Всесвіті; - біологічна сутність екологічно пов’язана з біосферою; - система “людина – природа (суспільство)” входить у біосферу як двохкомпонентна натурсоціосистема, планетарна соціоекосисте-ма; - людина сьогодні виконує планетарну роль; - людина стала сьогодні геологічною силою, тому що за десятиліття людина робить те, що природа робила мільйони років; - «При вивченні геохімічного значення людства як однорідної живої речовини, - пише В.І. Вернадський, - ми не можемо зводити її цілком до ваги, складу і енергії. Ми стикаємося з новим фактором – людською свідомістю» [19, с. 46]; - біосфера, з одного боку, – це функція живої речовини, з іншого боку, біосфера – природна платформа еволюції органічного життя, де її апогеєм є людина; - завдяки розумові, науці і техніці людина трансформує біосферу в якісно новий стан – ноосферу (термін В.І. Вернадського); - до В.І. Вернадського термін “ноосфера” вже існував: його ввели у науковий обіг такі вчені: Е. Ле Руа (ноосфера – термін біогеохімічної концепції), П. Тейяр де Шарден (ноосфера – термін комічної (християнської) еволюції); - у В.І Вернадського: ноосфера – це такий стан біосфери, “в якому повинні проявитися розум і спрямована ним діяльність людини, як нова небачена геологічна сила” [20, с. 67]; - ноосфера – це гармонія між людиною і природою, символ єдності раніше роздвоєного єдиного; - ноосфера – це розум, високий рівень мислення, який не є ні фізичною, ні хімічною, ні біологічною сферами; розум є мисленнєвою оболонкою Землі. Дмитро ДОНЦОВ народився біля Мелітополя. Вчився у 1900 – 1907 роках у Петербурзькому університеті на юридичному факультеті. За те, що Д.Донців був членом Революційної української партії, а згодом – членом Української соціал-демократичної партії, Д. Донцов змушений був покинути Російську імперію у 1908 році. З вказаного року до 1918 року Донцов живе і працює у Львові (Польща), Відні (Австрія), у різних містах Швейцарії. У 1918 році Д. Донцов повертається в Україну і починає співпрацювати з урядом гетьмана П. Скоропадського. У період з 1922 по 1973 роки Д. Донцов працює за кордоном: - 1922-1923 – у Львові (Польща); - 1939-1944 – у Бухаресті (Румунія); - 1945-1947 – в Англії, Франції, США; - 1947-1973 – у Монреалі (Канада). Основні праці Д. Донцова: - “Підстави нашої політики” (1921), - “Націоналізм” (1926), - “Дух нашої давнини” (1944). - та інші. Головними ідеями, які проголошував Д. Донцов, можна укласти у таких положеннях: - волюнтаризм та індивідуалізм (під впливом праць Ніцше і Шопенгауера); - Донцов пише: “... ні у відношенні геологічнім, ні кліматичнім, ні під оглядом річних систем не є Україна продовженням східно-російської рівнини... вона скоріше була продовженням Середньої Європи. Таке її положення зробило з неї театр невгаваючої боротьби політичної і культурної двох світів: візантійсько-татарсько-московського і римсько-європейського. Культурно Україна і в значній мірі ще зістала Європою” [21, с. 72]; - Європа через литовсько-німецьку культуру суттєво вплинула на становлення національної свідомості українського народу; - психіка українця ґрунтується на незалежності церкви від світської влади, на ідеї церковних братств, ідеї лідерства, на схильності до приватної власності; - єдиним шляхом до збереження українців як нації є шлях “подалі від Москви”, повна сепарація від Росії [21, с. 77]; - Донцов Д. Не залишив після себе чіткої концепції державності України; - Донцов протиставляє інтелекту і раціоналізму ірраціоналізм та національний романтизм; - мислитель не вірить у пацифістські ідеї (засудження війни, вимоги миру) і протиставляє їм ідею боротьби та експансії (поширення сфер впливу через економічні та неекономічні санкції та дії); - виступає проти лібералізму (надлишкової терпимості), партикуляризму (політичного розбрату, прагнення до відокремлення), проти анархізму; - перед кожною нацією стоїть довічне питання-проблема: або вижити, або загинути; - свої погляди Донцов називав “світоглядом” і проголошував: слід формувати нову людину – сильну, здатну на самопожертву; - для відродження української нації слід кристалізувати в єдиний моноліт невелику числом, але сильну духом найбільш високоосвічену частину суспільства, яка б у майбутньому могла стати національною елітою; - відродження слід починати з освіти.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 490; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |