КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Право як загальне благо
Правова аксіологія: ціннісні основи права. Тема 8. Правова Аксіологія. Мета: вияснити, що таке право як суспільне благо. Дослідити правові характеристики загального блага. Пояснити поняття цінностей у праві. Виявити в чому полягає право як цінність. Усвідомити які існують основні форми буття цінності. Основні поняття: аксіологія, світогляд, мораль, свобода, справедливість,цінність. План лекції: 1.Цінності у праві та право як цінність. 2.Свобода як цінність. Право як форма свободи. 3.Справедливість як основна правова цінність.
Семінар 7. Правова аксіологія 1.Право як загальне благо. 2.Цінності в праві і право як цінність.
Методичні рекомендації до семінару: Право є одній з найважливіших загальнолюдських цінностей. Наука про цінності називається аксіологією (від греч. axios цінність, logos учення). Вона розглядає реальність з погляду значення різних способів буття людини, без яких він втрачає людське. До найбільших духовних цінностей людства відносяться сутнісні характеристики права: свобода, рівність і справедливість, що дозволяє виділити правову аксіологію в самостійний розділ вчення про цінності. Та і само право виступає найважливішою цінністю і елементом загального блага. У найзагальнішому вигляді під загальним благом в історії суспільства розуміли те, що мало для людини позитивне значення, позитивний сенсСм.: Платон. Определения // Диалоги. М., 1986. С. 430; Платон. Государство // Соч.: в 3-х т. М., 1972. Т. 3 С. 291; Аристотель. Никомахова этика // Соч.: в 4-х т. М., 1983. Т. 4. С. 66; Антология мировой философии // Соч.: в 4-х т. М., 1969. Т. 1 Ч. 1. С. 375, 510—511. Загальне благо у юридичному контексті можна розуміти як феномен, що виникає в результаті функціонування права як соціального інституту. За своєю суттю воно позначає якісні характеристики речі або явища як загальнолюдській цінності. У філософсько-правовому осмисленні загального блага виділяють наступні його сутнісні властивості. · Загальне благо це цінність, яка є значущим для людей в культурному, суспільному і особовому відношенні. Загальне благо як вища чеснота існувало, існує, і існуватиме, поки існує людство. Поза людиною загальне благо позбавлене сенсу. · Загальне благо це загальнолюдська цінність. Це означає, що його вимоги розповсюджуються і визнаються всіма людьми, незалежно від підлоги, віку, етнічної або релігійної приналежності. У такому загальнолюдському сенсі загальне благо виступає якимсь еталоном, з яким порівнюються інші цінності або вчинки людей. · Загальне благо це вища цінність. Воно володіє всіма характеристиками, які властиві вищим цінностям, і, перш за все, неутилітарністю, тобто цінність загального блага визначається не його практичним застосуванням для чого-небудь іншого, а все інше, навпаки, набуває значущості лише в контексті загального блага. У правовій сфері загальне благо є граничною цінністю. Решта всіх правових цінностей свобода, рівність, справедливість, право, закон і ін. не більше ніж субцінності, службовці для його досягнення. Правовий аспект загального блага має свої специфічні правові характеристики. Однією з таких характеристик є свобода. Вона припускає незалежність в рамках дозволеного і недозволеного. Наприклад: не убий, не вкради, не перелюбствуй це рамки, в межах яких чоловік вільний. Ємко і точно з приводу свободи сказав І. Кант: «Поступай зовні так, щоб вільний прояв твого свавілля був сумісний зі свободою кожного, згідною із загальним законом» Кант И. Критика практического разума // Соч.: в 6 т. М., 1965. Т. 4. Ч. 1. С. 140.. І далі Кант говорить: «Свобода – незалежність від примусового свавілля інших»Кант И. Критика практического разума // Соч.: в 6 т. М., 1965. Т. 4. Ч. 1. С. 139.. Наступна правова характеристика загального блага рівність. Воно припускає відповідність, еквівалентність свободи, яку мають в своєму розпорядженні різні люди. Рівність встановлює рівну міру для всіх в їх сумісній життєдіяльності, воно дає можливість формально (тобто не фактично, а на рівні принципу) надати всім членам суспільства рівні можливості, рівні права на конкретні блага: на освіту, на судовий захист, на працю і тому подібне Але формальна рівність одночасно припускає і нерівність (у праці, в освіті і так далі), адже всі люди різні, і лише формальна рівність як елемент загального блага встановлює єдиний масштаб, який і дозволяє виявити фактичну нерівність в рамках правового поля і впливати на нього. Нарешті, філософсько-правовий аспект загального блага нерозривно пов'язаний із справедливістю як з субцінністю загальнозначущою відповідністю належного і сущого, наявністю і забезпеченням невід'ємних прав людини як розумної і правової істоти. Справедливість завжди співвідносилася з формальною рівністю в правах і відповідальності, з еквівалентністю кари скоєному, з правомірністю (тобто з відповідністю праву). Саме з цими сторонами справедливості пов’язані атрибути богині Феміди. Отже, правова роль справедливості полягає в тому, що вона покликана ліквідовувати привілеї, утвердить рівність і свободу людей. Ціннісні характеристики загального блага співпадають з сутнісними характеристиками права. Таким чином, право це і є елемент загального блага, оскільки тільки право забезпечує рівність, свободу і справедливість. І, навпаки, загальне благо є результат функціонування права. Через це і само право є благо.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1122; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |