КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія права Радбруха
Наукознавчі та методологічні засади. Наукові погляди будь-якого вченого формуються під впливом суб’єк-тивних та об’єктивних чинни-ків. Перші охоплюють вплив його вчителів (у т. ч. й “заоч-них”), інших вчених (особливо академічних колег і друзів), другі – подій власного життя та історичної епохи. Це стосується і Ґустава Радбруха. Погляди Радбруха формувалися під безпосереднім впливом низки вчених у галузі кримінального права (Франц фон Ліст (1851-1919), Карл фон Лілієнтал (1853-1927) – його вчителі), представників неокантіанської філософії та філософії права (Генріх Риккерт (1863-1936), Еміль Ласк (1875-1915), Рудольф Штаммлер (1856-1938)), інших відомих вчених доби (Макс Вебер (1864-1921), Карл Ясперс (1883-1969) та ін.). Істотний вплив також справили праці Аристотеля (384-322 до н.е.) та Цицерона (106-43 до н.е.), філософія Канта (1724-1804), творчість Ґете (1749-1832), законодавча праця Йоганна фон Шварценберга (1465-1528) та життєвий шлях і наукова спадщина Ансельма Фейєрбаха (1775-1833). Вплинули на формування і формулювання поглядів Радбруха його колеги та друзі Герман Канторович (1877-1940), Ґеорґ Єллінек (1885-1911), Карл Ясперс (1883-1969). Вплив на політичні погляди та кар’єру Радбруха справив Фрідріх Еберт (1871-1925). Зважаючи на її методологічні й зокрема філософські засади, філософію права Радбруха вважають класикою філософсько-правової думки. Йдеться передусім про розмежування філософії та науки, неокантіанство з його методологічним дуалізмом і релятивізмом. Слід також розглянути питання про використання Радбрухом ідей правового позитивізму й природного права. Дихотомія філософії та науки. Її коріння – у німецькій філософській традиції XVIII-XIX ст. Радбрух – традиціоналіст у такому розмежуванні, а його правові погляди фундаментально зумовлені цим. Так, на основі дихотомії Радбрух розмежовує і філософію права та правову науку у вузькому розумінні. Для нього це питання про право як предмет логіки чи методології права. Називаючи науками про право “науки, які мають своїм предметом право”, вчений проте виокремлює “правову науку у вузькому смислі” як “ту з наук про право, яка розглядає право з допомогою юридичного методу. Цю правову науку у власному розумінні слова, систематизовану, догматичну науку правову науку можна визначити як науку про об’єктивний смисл позитивного права” [2, с. 127]. Далі Радбрух проводить різницю ще виразніше. “Предметом її дослідження є позитивний правопорядок. Це наука про діюче, а не про правильне право, про право яким воно є, а не про те, яким воно повинно бути. Саме це відрізняє дану правову науку від інших наук про право, предметом яких є ідеальне право, право – яким воно повинно бути, а саме від філософії права, від науки про цілі права, від правової політики, від науки про засоби реалізації цього завдання” [2, с. 127]. Підтримку ідеї розмежування філософії та науки Радбрух віднайшов і в англосаксонській філософії права. Зокрема, у Джона Остіна (1790-1859), який розмежовував “юриспруденцію та науку законодавства”. Відтак Радбрух не випадково відзначає, що німецькій правовій системі слід було в до – та повоєнний період розглядати саме англійську правову систему в якості моделі для запозичення [66, c. 179, 180]. Власне розмежування науки та філософії і робить філософію права Радбруха можливою. Тому справедливою є думка про те, що “завдання філософії права Радбруха розпочинається там, де чиста теорія, пов’язана лише з правовою наукою, зупиняється” [44, c. 112]. Саме у цьому зв’язку слід далі розглядати вплив неокантіанства на філософію права Радбруха. Методологічний дуалізм і релятивізм неокантіанства та філософія права Радбруха як наука про цінність права. “Філософія права, – пише вчений в основній своїй однойменній праці, – частина філософії. Тому слід розглянути передусім філософські передумови філософії права” [2, с. 11]. Однією з таких засад, яку далі відзначає Радбрух, є кантівський методологічний дуалізм, який полягає у чіткому розрізненні сущого та належного, факту та цінності. Принципи належного, ціннісні судження, оцінки, – відзначає далі Радбрух, – можуть виводитися, виходячи не з індуктивності роздумів про суще, а лише дедуктивно, на основі інших принципів подібного характеру. Цінність і буття співіснують кожна в своєму власному замкнутому колі абсолютно незалежно одне від одного. В цьому суть методологічного дуалізму [2, c. 17]. Тобто належне не може виводитися із принципів сущого. Радбрух поєднує методологічний дуалізм і релятивізм. Виходячи з того, що принципи належного можуть виводитися лише з іншого принципу належного, він доводив, що на вищому щаблі принципів сущого знаходиться первинний принцип належного. Він має релятивістський характер, тобто відображає вибір цінностей, й більше того, світоглядний вибір. На думку С. Полсона, ціннісний характер такого вибору пов’язаний із примиканням, за Радбрухом, до індивідуалізму, надіндивідуалізму чи трансперсоналізму [56, c. 490, 495 (див. прим.); 37]. Відтак вплив Канта та неокантіанства на погляди Радбруха очевидний. Як відзначає Е. В. Патерсон, вчений “слідує теорії пізнання Канта у тому вигляді, в якому його сформулювали німецькі філософи після Канта. Розум, виокремлюючи дійсність і цінність, створює їх обох” [55, c. xxxii]. Як додає А. Крост, “цінність чи істина, в кінцевому рахунку, для Радбруха, є чисто суб’єк-тивним критерієм, з допомогою якого можливо впорядкувати багатоманітність певних історичних даних” [43, c. 25]. Радбрух й сам відзначає, що “розрізнення даності та цінності” є “досяг-ненням розуму”, тим, що Кант називав “теорією пізнання”, тоді як “першорядним завданням розуму є необхідність виділити власне “я” з данності, протиставити себе їй і тим самим відділити “цінність” від дійсності [2, c. 11]. Отож, Радбруха справедливо вважають представником неокантіанства, зокрема Баденської (або Гайдельберзької) школи. Звернення до цього напряму філософії відбулося у Радбруха після знайомства з Е. Ласком у 1903 р. Про захоплення цією філософією свідчить бажання Радбруха підготувати кандидатську дисертацію з філософії [6, GA, 17, Nr. 31]. Визначальний вплив філосо-фії Канта та неокантіанства на свою філософію права визнавав сам Радбрух. Дослідник вченого Крост влучно відзначає, що “Радбруха найбільше надихнули саме Кант, Віндельбанд, Риккерт та Ласк, що й сформувало його філософію, свідчить про типові риси його юриспруденції” [43, c. 24]. Визнаючи вплив Остіна та англосаксонської юриспруденції на виявлення фундаментальної дихотомії між зовнішньою наукою та внутрішньою філософією права, Радбрух, утім, тонко підмічає силу впливу Канта на Остіна та важливість кантівського розрізнення між філософіями права та етикою [11, c. 532-535; 66, c. 180]. Ціннісна філософія неокантіанства розглядає право не як позитивований імператив (як у випадку юридичного позитивізму) і не як похідне від надпозитивного природного права, а як релятивно-ціннісний культурний факт. Право перебуває у залежності від моральних цінностей. У такій системі нема місця абсолютному, а отже й концепції права та справедливості не є абсолютними – вони відносні, зумовлені різноманітними факторами (часом, простором, ціннісними орієнтаціям учасників процесу тощо). Непоєднуваний дуалізм належного та сущого унеможливлює пізнання апріорних цінностей. Отож релятивізм відіграє не менш важливе, ба інструментальне значення для такої (неокантіанської) філософії права. Релятивізм, або “проблематизм” як його за Віндельбандом називав Радбрух, має на меті “встановлення правильності будь-якого ціннісного судження лише відносно певного кінцевого ціннісного судження і лише в межах певної цінності і певного світогляду, й ніколи правильності самого цього ціннісного судження, цієї цінності і цього світогляду. Релятивізм – категорія теоретичного, але зовсім не практичного розуму. Він означає заперечення наукового обґрунтування остаточних суджень, а не суджень як таких. І в примітці Радбрух додає: “релятивізм слугує останньою інстанцією для науки, джерелом “надрелятивістського рішення” може бути лише совість індивіда [2, c. 11-12]. Відтак Радбрух відстоює свободу світоглядного вибору і можливість з позицій такого вибору оцінювати факти. Такий підхід підносить значення людини, особливо людини рішучої, принципової. У цьому зв’язку Радбрух цитує Гете: “якщо людина чітко знає, на якому боці вона стоїть, то вона вже зробила чимало. І тоді вона спокійна щодо себе та справедлива до інших”. Втім, як засвідчить згодом історія, чимало залежить і від того чи слідує людина філософії та релігійному релятивізму (як-от сам Радбрух), а чи користається “відносністю” заради досягнення антиправових цілей, зловживаючи обов’язковою силою закону та силою (як-от Гітлер). Іншими словами, питання полягає у тому, чи релятивізм у правових питаннях повинен бути “абсолютним” або, висловлюючись тавтологічно, відносним, або умовним щодо інших правових цінностей. Поєднання ідей правового позитивізму й природного права на засадах гуманізму. Зазначені засади філософії права (розмежування філософії та науки, методологічний дуалізм та релятивізм) Радбруха слугують лише її методологічними передумовами, хоча й визначальними. Адже врешті решт, Радбрух наголошує на обмеженості правової науки. Остання “встановлює як слід розуміти право, і не обов’язково, що під цим малося на увазі” [2, с. 127]. Отож, саме у сфері правової науки, а не філософії, Радбрух розглядав питання дійсності і зв’язав себе позитивізмом [66, c. 178]. Натомість, саме до відання філософії (а не науки у вузькому розумінні) Радбрух відносив “питання філософії права, питання не про діюче право, а про те, яким повинно бути право” [2, с. 127]. Для Радбруха важливішим було питання ціннісного виміру права. У повоєнних працях Радбрух усвідомив небезпечність зловживання релятивізмом, продемонстроване страхіттями нацистського режиму, втілене у запереченні справедливості як змістовного та формального елемента правової системи. Відтак він дещо відходить від релятивізму, критикує правовий позитивізм, спираючись на гуманізм, який у праві не заперечує, а натомість підсилює справедливість. Погляди Радбруха поєднували ідеї правового позитивізму та теорії природного права, але він не був і не вважав себе прибічником одного із цих напрямів, тим більше їхніх “відвертих” форм, які критикував. Цей факт стає очевидним при огляді проблематики досліджень Радбруха та зокрема “ідеї права”. Проблематика досліджень. Методологічні засади зумовили суть підходів Радбруха до постановки та вирішенням філософсько-правових проблем. Особливо це стосується “ідеї права”. “Ідея права” Радбруха: справедливість – доцільність – правопевність. Право у Радбруха представлено поняттям “ідея права” (Rechtsidee), яку вчений ототожнював з ідеєю справедливості в широкому розумінні. Такий погляд загалом не є оригінальний, й притаманний німецькій правовій думці. “Поняття права, поняття культури, тобто поняття опосередковане цінністю (що стосується цінності), – пише Радбрух у “Філософії права” (1932), – змусило нас звернутися до поняття цінності права, до ідеї права: право – це те, що відповідно до свого смислу покликане служити ідеї права” [2, с. 86]. У Радбруха ідея права спирається на три елементи, правові цінності, які її реалізовують: справедливість (у вузькому розумінні), доцільність та правопевність (правонадійність, правова стабільність)*. Справедливість як змістовний елемент ідеї права Радбрух трактував як формальну нормативну ідею. “Ідею права ми знаходимо в справедливості і визначаємо суть цієї справедливості (в даному випадку – правової справедливості) диференціюючої – як рівність, тобто як однакове регулювання рівних і відповідно неоднакове – відмінних людей і відносин [2, с. 86]. Справедливість спирається на принцип рівності, що має на меті універсальність, без ігнорування психологічних і соціологічних чинників. Включаючи справедливість до ідеї права, Радбрух вбачає в ній найвищий критерій позитивного права, реалі-зовувати який слід законодавцю. Звідси й розуміння Радбрухом того, що правом є лише те, що принаймні має на меті служіння справедливості. Доцільність як елемент ідеї права Радбруха пов’язується з призначенням або ціллю (цілями) права. Як відзначає Радбрух, “справедливість вказує нам на те, що рівне слід регулювати однаково, а нерівне – неоднаково, але вона нічого не говорить про критерії, згідно з якими те чи інше слід характеризувати як рівне чи нерівне. Більше того, вона визначає лише відносини, але не вид регулювання. На обидва ці питання слід відповісти виходячи лише з цілі права. Поряд із справедливістю другою складовою ідеї права є доцільність [2, с. 86]. Відтак поняття доцільності, пов’язуючись з призначенням, ціллю (цілями) права, стає відносним критерієм ідеї права, який, втім, як підкреслював Радбрух, доповнюється справедливістю. Правопевність ідеї права розкривається Радбрухом у трьох контекстах: як правова безпека, правова пізнавальність та правова стабільність. Правова безпека, або безпека з допомогою права, означає захищеність правом (наприклад, від правопорушень). Правова пізнавальність, або поінформованість означає можливість розуміння правових положень, здатності доведення фактів на засадах чіткого діючого права (а не його значення). Правова стабільність, або непорушність чи правонаступництво права, означає незмінність правових положень, що має на меті захист уже діючих положень, їхню зміну лише за вставленою процедурою. На відміну від справедливості доцільність не є абсолютною, незмінною правовою цінністю. [6, GA 3, с. 45; див. також прим. 77. в 2, с. 87]. Справедливість, доцільність і правопевність як правові цінності є взаємопов’язаними компонентами ідеї права, які водночас можуть перебувати у суперечливому співвідношенні, конфлікті, антиномії. Подоланню антиномії ідеї права присвячені центральні положення вчення Радбруха, й зокрема, по-перше, більш ранні погляди, висловлені ним у довоєнних працях та, по-друге, більш пізні погляди, формалізовані в так званій “формулі Радбруха” – результат філософсько-правової рефлексії вченого на антиправову ідеологію та практику соціал-націоналізму. “Загальноприйнятими і загальнообов’язкови-ми елементами ідеї права, – пише Радбрух у “Філософії права” (1932), – є справедливість та правопевність, релятивістським же елементом є не лише доцільність, але й відношення субординації цих трьох елементів між собою.... Справедливість і доцільність висувають протилежні вимоги. Справедливість – рівність, рівність права вимагає універсальності правових норм. Справедливості властива певна узагальнююча дія. Але рівність не є чимось даним, вона завжди лише абстракція даної нерівності, що розглядається з певної точки зору. З точки ж зору доцільності будь-яка нерівність залишається істотною. Доцільність слід максимально індивідуалізувати. Отож справедливість і доцільність суперечать одне одній” [2, с. 88]. “У свою чергу справедливість та доцільність вступають у суперечність з правопевністю. Правопевність – це феномен позитивного права. А воно діє без врахування власної справедливості і доцільності. Позитивність – це факт” [2, с. 88]. Більше того, “вимоги правопевності можуть, нарешті, вступити в суперечність навіть з наслідками позитивності, яка сама вимогою стабільності” [2, с. 89]. Які підходи до вирішення суперечності між трьома елементами ідеї права пропонує Радбрух? По-перше, Радбрух відзначає, що з трьох елементів ідеї права доцільність вважається релятивістським за суттю, тоді як справедливість та правопевність – абсолютними. Ці останні, – пише Радбрух, – “стоять над протиріччями державно-правових поглядів, над боротьбою політичних партій. Сам факт, що спору між правовими поглядами буде покладено край, важливіший, ніж те, що йому буде покладено справедливий і доцільний край, оскільки саме існування правопорядку важливіше, ніж його справедливість і доцільність. Це друге велике завдання права, перше ж рівним чином усіма схвалено – правопевність, безпека, тобто порядок і мир [2, с. 87]. Примітно, що у цьому питанні Радбрух посилається на інших, так би мовити, “загальноприйняту думку”. По-друге, Радбрух визнає, що “в інтересах правопевності в окремих випадках може бути визнано діючим неправильне з точки зору свого змісту судове рішення” [2, с. 89]. Радбрух де-не-де відверто говорить про пріоритетність правопевності. Так, обговорюючи роль судді, він зазначає, що “професійний обов’язок судді полягає у тому, щоб вводити в дію “волю дійсності”, закладену в законі, жертвувати власним правовим почуттям [розумінням того, що він вважає правильним] в ім’я вищого авторитету закону. Йому належить запитувати лише про те, що відповідає закону, й ніколи про те, чи є це одночасно й справедливим.... Ми зневажаємо священнослужителя, який проповідує всупереч власним переконанням, але поважаємо суддю, який всупереч своєму правовому почуттю залишається вірним закону [2, с. 100]. По-третє, Радбрух зазначає, що можна “було б спробувати згладити протиріччя між справедливістю, доцільністю і правопевністю, використовуючи в якості критеріїв своєрідний “розподіл праці”: з допомогою справедливості слід було б визначити, чи має розпорядження правову форму, підпадає під поняття права, а на основі критерію доцільності вирішити питання про правильність змісту розпорядження; і нарешті, критерій правопевності використати для оцінки того, чи можна вважати його діючим правом. В дійсності ми приймаємо рішення, керуючись цілеспрямовано критерієм справедливості, лише з питання про правову природу розпорядження і про те, чи відповідає воно поняттю права. Зміст же права визначають усі три принципи. Правда основну роль у питанні про зміст права відіграє принцип доцільності. Втім цей зміст може бути змінений в результаті застосування критерію справедливості... [2, с. 89-90]. Відтак бачимо, що Радбрух, відзначаючи однаково важливу роль усіх елементів ідеї права, або ж наводить різні підходи, визнаючи перевагу одного з елементів, або ж чітко не визначає пріоритетності одного з них. Така “нечіткість” позиції дала підстави порізному трактувати підходи Радбруха до вирішення антиномії ідеї права. Так, наприклад, вказувалося на перевазі правопевності чи доцільності. Втім, натомість, Радбрух таку свою позицію “нечіткості” пояснював чітко. Як він відзначає, його завданням було “показа[ти] суперечності, не пробуючи їх вирішити, [і в цьому він не вбачав] недоліку системи. Філософія не повинна вирішувати проблеми, її обов’язок – ставити питання для їх вирішення. Вона повинна не полегшувати життя, а розкривати її складності. Філософська система повинна бути подібною до готичного собору, в якому контр-форси підтримують всю будову, одночасно внутрішньо роблячи опір один одному. Наскільки підозрілою була б філософія, яка б не вважала світ творінням цілеспрямованої діяльності розуму. І наскільки безглуздим було б існування, якщо б світ врешті решт не був би вирішенням життєвих суперечностей [2, с. 91]. Усі ці погляди, підкреслимо, викладено у праці “Філософії права” 1932 р. Історія, в такій її сторінці, як ідеологія та практика націонал-соціалізму, представила вирішення такої суперечності. Радбрух, який на власній долі пережив наслідки “релятивізму”, відтак конкретизував свій підхід до вирішення суперечності у повоєнних працях. Формула Радбруха. Історичні події та власний досвід Радбруха внесли корективи у вчення Радбруха про “ідею права”. Як професійний педагог на державній службі, який виступив проти режиму націонал-соціалістів, він був усунутий з університетської посади. Під впливом злочинів режиму націонал-соціалізму Радбрух дещо пом’якшив релятивістські позиції, надаючи більшого значення справедливості як елементу ідеї права. Відповідно конкретизував Радбрух і підхід до вирішення антиномії ідеї права – на користь пріоритетності справедливості над правопевністю і доцільністю. У повоєнних статтях “П’ять хвилин філософії права” (1945) [5] та, особливо, “Законне неправо та надзаконне право” (1946) [3], вчений так вирішує питання про антиномію ідеї права та статус несправедливого закону. Позитивне і гарантоване приписами та силою право має пріоритет навіть тоді, коли воно за змістом несправедливе і недоцільне. Виключення складають лише випадки, коли суперечність діючого закону та справедливості сягає настільки нестерпного масштабу, що закон як “несправедливе право” поступається справедливості. Неможливо розмежувати випадки “законодавчого неправа” і закону, який діє всупереч своєму несправедливому змісту. Але, втім, можливо чітко виокремити таку ситуацію: коли до справедливості навіть не прагнуть, коли рівність, що складає її основу, свідомо заперечується в правотворчому процесі, тоді закон є не лише “несправедливим правом”, але більше того – він є неправовим за своєю природою, бо право, в тому числі й позитивне, не можна визначити інакше, аніж як порядок і сукупність законів, покликаних за своєю суттю слугувати справедливості [15, с. 107]. Це положення заклало основу “формули” (чи навіть “формул”) Радбруха. Так, Полсон, реконструює положення Радбруха у дві частково співпадаючі “формули” про статус несправедливих законів: перша щодо “нестерпного” відходу від справедливості, друга щодо відсутності “навіть прагнення” до встановлення справедливості. За першою формулою те, що за формальними ознаками видається законом вважається “несправедливим законом” і відтак повинно поступитися справедливості (перша формула), або ж є “не лише “несправедливим правом”, а більше того – “неправовим за своєю природою” (друга формула) [56, c. 491; 37]. Ідеї Радбруха про статус “несправедливого права” та зокрема “формула Радбруха” мали не лише академічне значення. Йдеться про практико-правову роль ідей Радбруха. Так, як свідчить праця “Законне неправо та надзаконне право” (1946), суди вже тоді використовували ідеї, висловлювані Радбрухом (і не лише) про статус “несправедливих” нацистських законів. Актуальними та принадними стали ідеї Радбруха у справі, розглянутої Федеральним конституційним судом 1968 р., яким було визнано недійсним Закон “Про громадянство” (1941), оскільки він суперечив фундаментальним принципам справедливості. Набули нової актуальності ідеї Радбруха в зв’язку з судовими процесами 1989-1999 рр., пов’язаними із охороною Берлінської стіни за фактами, які мали місце до возз’єднання Німеччини. У першому в серії справ рішенні від 3 листопада 1992 р. Верховний федеральний суд прямо послався на формулу Радбруха, згадану в статті “Законне неправо та надзаконне право” [9, с. 141], і таким чином визнав недійсною норму Закону НДР “Про державний кордон”, яка виправдовувала застосування зброї проти порушників кордону. Отож, поряд з “ідеєю права”, Радбрух розвиває ідею “надзаконного права”, що ставить питання про її співвідношення з теорією природного права. Тим більш, що вчений відкрито та затято критикував правовий позитивізм періоду націонал-соціалізму, який використовуючи прин-цип “закон є закон”, “зроби[в] правників, як і весь народ, беззахисними супроти свавільних, страшних та злочинних законів” [14, с. 78]. Як відзначає В. С. Нерсесянц, “у Радбруха розрізнення права і закону проводиться і трактується з раціоналістично-філософських (в дусі неокантіанства), а не з юснатуралістичних позицій: в концепції Радбруха право (в його розрізненні з законом) – це “ідея права”, а не “природне право” [36, с. 569]. І хоча “ідея права”, ідея “надзаконного права” у повоєнний період були спрямовані на критику юридичного позитивізму, сприяли росту теоретичного та практичного інтересу до ідей природного права, його повоєнному “відродженню”, Радбрух не вважав себе ні прихильником правового позитивізму, ні (теорії) природного права. Трансформація поглядів? У літературі виникла полеміка з приводу повоєнної видозміни поглядів Радбруха. Це стало, наприклад, однією із тем спору Л. Фуллера (1902-78) та Г. Л. А. Харта (1907-92) про відношення моралі та права – центральної події західної повоєнної юриспруденції. Харт вважав, що Радбрух до початку “нацистської тиранії” “поділяв позитивістську доктрину”, а згодом пережив “конверсію” [48, c. 616]. Фуллер, погоджувався з тим, що погляди Радбруха зазнали “істотної модифікації” [45, c. 482, 46, c. 632-633, 646], проте оцінки Харта не поділяв.* Деякі дослідники, утім, не вважають адекватними оцінки Харта та Фуллера поглядів Радбруха, стверджуючи, що вони, принаймні певною мірою, засновані на невірних передумовах [66, c. 176; 56, c. 493]. Сучасний американський філософ права Стенлі Полсон у статті “Радбрух про несправедливі закони: суперечливість ранніх та пізніх поглядів?” (1995) [56] аналізує дві тези про статус видозміни поглядів Радбруха (“трансформаційний тезис” – істотна зміна поглядів і “тезис єдності” – концептуальна єдність поглядів) через розгляд підходів вченого до вирішення антиномії правопевності, справедливості та доцільності “ідеї права”. На думку прихильників тезису єдності, ясно представленої у працях Еріка Волфа, Радбрух не мав наміру вважати свої погляди зміненими. На користь цього доводу наводиться той факт, що Радбрух вважав основну наукову працю “Філософія права” (1932) своїм “останнім словом” з питань філософії права і не бажав її змінювати при подальших виданнях. Утім, як стверджує Полсон, таке бажання ґрунтується на зрозумілому інтересі Радбруха забезпечити цілісність тексту видання 1932 р. Більше того, таке бажання було висловлене Радбрухом ще до війни. Натомість, після війни Радбрух навіть свою “Філософію права” просив у подальшому видавати разом з повоєнними працями. Другий довід на захист тезису єдності – провідне поняття довоєнних праць знову виявляється й у післявоєнних: смисл права розкривається у значенні реалізації ідеї права, якою є справедливість. Третій довід на користь тлумачення тезису єдності ставиться у пряму залежність від зауваження Радбруха про засади застосування формули 1946 р. щодо статусу несправедливих законів. Йдеться про те, що “концепція “законного неправа” та “надзаконного права” не має характеру універсального використовується й застосовується лише в “унікальних випадках” (наприклад, нацистського періоду). Третій довід прихильників тезису єдності – Радбрух спирається на релятивістське визначення “надзаконного права”. Деякі вчені тлумачать термін як посилання на класичне природне право, і хоча безумовно, що Радбрух схвалює природне право в першій з своїх повоєнних праць (“П’ять хвилин філософії права” (1945) [5]), пізніші повоєнні праці не містять вагомих доказів на користь твердження про те, що Радбрух став прихильником “класичного природного права”. Четвертий довід прихильників тезису єдності – Радбрух у повоєнний період просто “переміщував наголос”, переносячи його з правопевності (“ранній” наголос) на справедливості (“пізній” наголос). Цей довід, утім, непереконливий, оскільки Радбрух й у більш пізніший період міг знову “перенести наголос”, повертаючись до попередньої позиції, наприклад, строгої позиції правопевності, яку відстоював у “Філософії права” (1932). Таке “повернення” було б рівноцінне відстоюванню “відвертого” правового позити-візму (право та сила прямо урівнюються) – погляд, який Радбрух гостро критикував. та відкинув у своїх повоєнних працях. Натомість, вважає Полсон, більш “пізній” наголос Радбруха на справедливості (над правопевністю) у випадках дійсно надзвичайної суперечності між законом і справедливістю найкраще представляється як виправлення помилки його більш ранніх робіт – це помилкова ідея, котра полягає у невідповідній вазі, наданій правопевності, котру суддя повинен застосовувати до закону за будь-яких обставин. Цей довід говорить на користь тезису єдності, втім структура, необхідна для виправлення цієї помилкової ідеї, була наявна вже у більш ранній теорії Радбруха. Відтак, робить висновок Полсон, нема підстав говорити про нову теорію Радбруха, викладену у повоєнних працях. Людина в праві. Погляди Радбруха на людину в праві викладені ним у праці “Людина в праві” [4, 9] – вступній промові, виголошена з нагоди вступу на посаду професора Гайдельберзького університету в 1927 р. Тему людина в праві Радбрух розкриває через “образ людини” (Menschenbild) в праві: те, “на яку людину сподівається право, якою воно хоче “бачити” її”, “не конкретну людину, а образ людини, який “уявляється” праву, і на основі якого воно вибудовує свої приписи”. Йдеться не про образ “емпірично конкретної людини”, а про “певний узагальнений тип людини, і багатоманітні й різнорідні людські характеристики, які кладуться в основу такого загального типу у відповідну епоху, стають типовими, істотними і визначальними “відправними точками” для правового нормування”, на основі яких лаштують правові норми. Образ людини та образ права (або праворозуміння) співвідносні поняття. Зміна образу людини в історії права тягне за собою зміну епохи та права, яке в ній панує. “Можна навіть стверджувати, – пише Радбрух, – що саме зміна уявного образу людини і є тим, що в історії права “творить епоху”. Нема нічого більш важливого для визначення правової епохи, ніж розуміння людини, на яке та орієнтується”. Розуміння людини, яке лежить в основі певного правопорядку, за Радбрухом, визначається через з’ясування того, що визначається як суб’єктивне право, а що – як правовий обов’язок. Запроваджені певним правопорядком права та обов’язки чітко відображають, які спонукання в людині правопорядок підтримує, а які ні. Радбрух висвітлює питання еволюції права з огляду на образ людини, розглядаючи людину як об’єкт та суб’єкт права в різні епохи. Він робить висновок про те, що шлях історії пролягає у “напрямі від несвідомої спільної волі через свідому індивідуалізовану волю до свідомої спільної волі у якості законодавця”. “Все право є спершу – як у суб’єктивному, так і в об’єктив-ному розумінні – правом загалу, правом суспільної свідомості – свідомості спільноти людей, потім – правом у двоякому значенні – індивідуальним правом, правом індивідуального законодавця щодо умовно відособленого, суспільно непов’язаного індивіда, і, нарешті, також у двозначному понятті, правом спільноти, втім вже не правом патріархальної, а радше правом організованої спільноти”. Людина у праві вже більше не є Робінзоном чи Адамом, ізольованим індивідом, відзначає Радбрух, а радше постає людиною в суспільстві, колективною людиною. Водночас із наближенням юридичного типу людини до соціальної реальності правовий суб’єкт дробиться на безліч соціальних і чимдалі чіткіше виражених юридично релевантних типів. Радбрух передбачає подальший розвиток образу людини, який можна прослідкувати у розвитку низки галузей та галузей права (як-от трудового права) й розвитку демократії загалом. Втім носіями еволюцій (як і революцій), які втілювали ідеї в реальність, за Радбрухом, були саме політичні партії та їх ідеологія, обговорення яких – в межах предмету філософії права – він не міг оминути увагою. Філософсько-правове вчення про політичні партії. Вчення Радбруха (людини партійної та політика свого часу), викладене ним у § 8 “Філософії права”. Це “вчення” – аналіз феномену партійних поглядів, тобто ідеології (а не партійних інтересів, яких він проте не ігнорує), основу яких закладають ідеї про право та державу. Такі ідеї, за Радбрухом, замикаються на понятті індивіда. Відтак Радбрух розрізняє індивідуалістичні та надіндивідуалістичні погляди (звідси відповідні ідеології, партії) та політичний католицизм, який займає посереднє положення. В їх контексті Радбрух розглядає різноманітні політичні ідеології (лібералізм, соціалізм (як форму філософсько-правового ідеалізму), демократію тощо). Індивідуалістична філософія права виходить із індивіда та з суми індивідів. Надіндивідуалістична – з індивідуальностей та з створюваної ними єдності [2, с. 83]. Політична індивідуалістична ідеологія агресивна, надіндивідуалістична – оборонна і консервативна [2, с. 82]. В індивідуалістичних теоріях держави індивід – абстрактна, ізольована істота і полишена індивідуальності істота. Індивідуалістична ідея з її індивідом без індивідуальності не може зупинитися до тих пір, поки не втілиться в космополітичному, полишеному національності людстві, досягнувши тим самим своєї кінцевої мети. Для надісторичних поглядів досягнення кінцевої мети слугує індивідуальність національного цілого. Для консервативного (надісторичної ідеології), образу мислення, для якого характерний історичний чи релігійний монізм, бачення цінності в дійсності, властивий поділ світу на нації, а держави – на стани [2, с. 83]. На думку Радбруха, завданням права як соціального феномена на засадах індивідуалістичних поглядів є, як це не парадоксально, руйнування соціального, тобто розрив усіх зв’язків між людьми з метою створення спільності непорушно стоячих один біля одного вільних індивідів. Індивід у розумінні філософсько-правового індивідуалізму є нічим іншим, аніж втілення персоніфікованої свободи. Філософсько-правовий індивід, на відміну від індивіда емпіричного, мислиться як проста здатність емпіричної індивідуальності до індивідуальної моральності, і позбавлений будь-яких індивідуальних рис. Найбільш точно абстрактну природу філософсько-правового індивіда відображає суспільний договір, який ґрунтується не на реальній, а на уявній згоді, спертій на припущенні, що будь-яка розумна людина не може не хотіти цього, оскільки це відповідає її істинним інтересам. Основою суспільного договору, втім, є не реальні люди, а абстрактна впорядкована система. Відтак моральна індивідуальність є вищою цінністю для індивідуалізму, а право і держава йому лише допоміжним інструментом [2, с. 77-78]. Поряд з індивідуалістичними та надіндивідуалістичними партіями та ідеологіями Радбрух виокремлював політичний католицизм. Погляди протестантської та католицької конфесії співвідносяться у індивідуалістичній та надіндивідуалістичній теорії держави. За католицькими поглядами церква, незалежно від цінності, яку вона може представляти для освячення душ кожного віруючого, є Богом встановленою установою, у якій держава, виконує допоміжну роль як форма індивідуалістичного соціального захисту і суспільної взаємодопомоги. Відтак католицизм, робить висновок Радбрух, може приєднатися як до індивідуалістичних, так і надіндивідуалістичних партій [2, с. 84-85]. Внесок Радбруха у правознавство та філософію права не вичерпується розробленою ним “ідею права”, поглядами на людину в праві, філософсько-правовим вченням про політичні партії. Вчений зробив внесок у дослідження філософсько-правової проблематики “природи речей”, яку трактував у некантіанському стилі, як уявну, але дієву конструкцію (а не буття). Як свідчить тематика “Філософії права” (1932), філософсько-правова проблематика Радбруха багатогранна. По-перше, розглядаються антиномічні теми, як-от: право і закон, право і мораль, право і звичай. По-друге, Радбрух включає до своєї філософії філософію історії права та філософію релігії права, філософію партійної ідеології. По-третє, Радбрух розглядає такі питання, як психологія правника та естетика права. По-четверте, до філософії права включаються питання методології права, й зокрема логіки правової науки. Нарешті, Радбрух розглядає філософсько-правові питання галузей та інститутів права (як-от: публічного та приватного права, кримінального права, міжнародного права; шлюбу, власності). Нарешті, у філософії права Радбрух йдеться і про філософії держави, зокрема правової держави. Філософія права Радбруха – це праводержавознавча філософія. Радбрух залишив по собі наукову спадщину й в інших галузях праводержавознавства. Майже вся вона просякнута філософічністю, дослідницьким талантом і вишуканим стилем викладу. Це стосується, наприклад, робіт з історії права, кримінального права*, порівняльного правознавства**, міжнародного права, правової політики, юридичної психології. Загалом Радбрух та його праці показують наскільки багатогранним та впливовим може бути розмах філософсько-правової думки не тільки у формі чистої філософії, але й галузевих юридичних науках та практиці права.
Висновки Життя та філософсько-правовий доробок Ґустава Радбруха, які представлено нами лише почасти й в загальних рисах, привертає увагу й заслуговує на більш широке висвітлення. Праці Радбруха характеризуються проблемністю, ґрунтовністю аргументації та витонченістю наукового викладу. Це яскраво демонструє його «Філософія права», інші праці. Філософсько-правова думка Радбруха засновується на розмежуванні філософії та науки, зумовлена неокантіанством з його дуалізмом і релятивізмом, поєднує ідеї правового позитивізму й природного права на, оперті на гуманізм. Філософія права в такому трактуванні Радбруха постає як правова аксіологія та правова політика, котра як “мистецтво можливого”, співвідносячи емпіричну правову реальність з основними нормативними ідеями, досліджує можливості реалізації “ідеального” й “справедливого” права та прагне стати практичним посередником між нормативними та імперативними вимірами права, трансформуючи таким чином основоположні ідеї у конкретну правову реальність. Філософ права Радбрух розумів право яким воно є і яким воно повинно бути. Його філософія орієнтована на практику – у цьому виявляється її прикладний характер. Про це яскраво засвідчила практична дієвість “ідеї права” та “формули Радбруха”. Можливо вона допоможе уникнути помилок багатьом націям... Філософія права як вчення про правові цінності зосереджене на реальності права – у цьому серед іншого й прогресивність не тільки поглядів, але й підходу Радбруха, орієнтованого на постійне вдосконалення права.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 5179; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |