КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тезис єдності
Вступ Впродовж дванадцяти років гітлерівського рейху філософсько-правові погляди Ґустава Радбруха видозмінилися. Або ж, принаймні, багато хто саме так припускав. Ранні праці вченого, від “Основ філософії права” (1914) до значно доповненого і допрацьованого викладу цієї праці – “Філософія права” (1932) [1, 34, 35], відображають методологічний дуалізм гайдельберзького неокантіанства й містять елементи релятивізму та правового позитивізму. Після оголошення в 1933 р “політично неблагонадійним” та усунення з професорської посади Гайдельберзького університету*, Радбрух опинився у “внутрішньому засланні”**, яке, “врятований” на рік в Оксфордському університеті (1935-1936) [37, 61], відбув до падіння нацистського режиму. Невдовзі опісля в 1945 р. Радбруха було поновлено на посаді й затверджено деканом юридичного факультету Гайдельберзького університету. У листо-паді 1949 р. Радбрух помирає. Впродовж чотирьох повоєнних років вчений написав значу кількість коротких статей***, які, принаймні на перший погляд, істотно відмінні від релятивізму та правового позитивізму ранніх робіт. І справді, як в Німеччині, так і закордоном, Радбрух набув слави провідної сили того, що виявилося короткотривалим періодом відродження природно-правової думки у повоєнній Німеччині [29, 58, 25, 20]. [–490–] Чи обґрунтовано вести мову про “трансформацію” думки Радбруха? Чи справді відбулася метаморфоза від релятивізму та правового позитивізму веймарських років до теорії природного права повоєнного періоду? Звертаючись до ранніх та низки повоєнних праць Радбруха, мною піддається сумніву “трансформаційний тезис”, як ми його будемо називати, та, натомість, висувається ідея про послідовність, або “тезис єдності”. Одним словом, чимало елементів повоєнної думки Радбруха були очевидними набагато раніше, й, мною будуть представлені доводи на користь того, що за виключенням одного винятку, більш пізня позиція вченого була частиною його більш ранньої позиції. Передусім давайте більш прискіпливо розглянемо ранній доробок Радбруха. Посилаючись на праці Єллінека, Кельзена та Вебера, вчений дотримується методологічного дуалізму, чітко розрізняючи “суще” та “належне”, факт і цінність. Як відзначається у праці “Філософія права” (1932):
Принципи належного, ціннісні судження, оцінки можуть виводитися, виходячи не з індуктивності роздумів про суще, а лише дедуктивно, на основі інших принципів подібного характеру. Цінність і буття співіснують кожна в своєму власному замкнутому колі абсолютно незалежно одне від одного. В цьому суть методологічного дуалізму [1, § 2, c. 17; 34, с. 53; 35 GA II, 230].
Висловлюючись лаконічно: принципи належного не можуть виводитися із принципів сущого. Радбрух пов’язав методологічний дуалізм і релятивізм. Виходячи з положення про те, що принципи належного можуть виводитися лише шляхом звернення до іншого принципу належності, він доводив, що на вершині принципів сущого знаходиться первинний, не виводимий принцип належного. Цей первинний принцип належного має релятивістський характер, тобто відображає вибір цінностей, й більше того, світоглядний вибір (стосовно цього див. примітку в частині, де йдеться про доцільність). Нарешті, про очевидний елемент правового позитивізму, притаманний ранній думці вченого. Радбрух писав, що якщо неможливо визначити, що є справедливим, то слід визначити, що вважати правовим. У цьому зв’язку він відзначав:
І якщо діюче право відповідає завданню – усунути конфлікт суперечливих один до одного правових поглядів через рішення, підкріплене авторитетом влади, то запро-вадження права повинно слідувати волі, якій також по силам подолати супротив кожного із правових поглядів [1, § 10, с. 97; 34, c. 117; 35 GA II, c. 313; див. також 34, § 9, c. 108; 35 GA II, c. 302].
Опісля війни Радбрух з огляду на страхіття нацистського періоду, як видається, полишив ранній релятивізм і позитивізм. У найбільш відомій повоєнній праці “Законне неправо та надзаконне право” (1946), вчений відповідає на класичне філософсько-правове питання: який статус несправедливого закону?
Позитивне і гарантоване приписами та силою право має пріоритет навіть тоді, коли воно за змістом несправедливе і недоцільне. Виключення складають лише ситуації, коли суперечність діючого закону щодо справедливості [–491–] сягає настільки нестерпного масштабу, що закон як “несправедливе право” поступається справедливості. Неможливо розмежувати випадки “законодавчого неправа” і закону, який діє всупереч своєму несправедливому змісту. Але, втім, можливо чітко виокремити таку ситуацію: коли до справедливості навіть не прагнуть, коли рівність, що складає її основу, свідомо заперечується в правотворчому процесі, тоді закон є не лише “несправедливим правом”, але більше того – він є неправовим за своєю природою, бо право, в тому числі й позитивне, не можна визначити інакше, аніж як порядок і сукупність законів, покликаних за своєю суттю слугувати справедливості [40, c. 107].
З цього положення можливо виокремити дві частково співпадаючі “формули” щодо статусу несправедливих законів: перша щодо “нестерпного” відходу від справедливості, друга щодо відсутності “навіть прагнення” до встановлення справедливості.* Результат застосування першої або другої формули: те, що за формальними ознаками видається законом є “несправедливим законом” і має поступитися справедливості (перша формула), або ж воно є “не лише “несправедливим правом”, але більше того – [воно] є неправовим за своєю природою” (друга формула). Повоєнні погляди Радбруха про статус несправедливих законів мали не лише академічний характер. Західнонімецькі суди, визнаючи недійсними закони нацистського режиму, апелювали до Радбруха. Наприклад, у справі, яка слухалася Федеральним конституційним судом у 1968 р., Суд повинен був вирішити питання про те, чи згідно з Законом рейху “Про громадянство” (1941) [2, c. 722] німецький правник єврейського походження втратив німецьке громадянство, емігрувавши до Голландії невдовзі перед початком війни. Суд постановив, що “правові” положення нацистського періоду можуть визнаватися недійсними, коли вони настільки явно суперечать фундаментальним принципам справедливості, що суддя, бажаючий їх застосувати чи визнати їхні правові наслідки, виносив би радше неправове, аніж правове рішення”. В даній справі Законом рейху було “порушено зазначені фундаментальні принципи”. Апелюючи безпосередньо до першої формули Радбруха, суд відзначив: “в цьому законі суперечність із справедливістю сягнула такого нестерпного масштабу, що закон необхідно визнати недійсним.” Суд також додав, що закон не став дійсним лише через те, що його застосовували на практиці впродовж кількох років: “оскільки в разі схвалення, не-закон, який явно порушує установчі принципи права, не набуває якимось чином статусу права в силу його застосування та дотримання” [4, с. 106; 8, с. 188-194; 29; 6, c. 18-22, 52-53, 70 - 117]. Звернення до Радбруха зустрічаємо й в недавніх рішеннях німецьких судів, пов’язаних із притягненням до відповідальності колишніх східнонімецьких прикордонників за стрільбу [–492–] біля Берлінської стіни. Наприклад, у справі 1992 р. [5; 3; 10, 12, 9, 7, 23; 31, 19] Федеральний верховний суд у цивільних і кримінальних справах розглянув між іншими питання про дійсність § 27 Закону НДР “Про державний кордон”. Згідно з § 27 (параграф 2, перше речення) використання зброї (стрільба) з метою за даних обставин попередження незаконних дій визнається виправданим. Про складність пошуку підходів до тлумачення § 27 свідчать поставлені питання. Чи слід, щоб тлумачення виходило з практики, домінуючої в часи “реального соціалізму” в НДР? А чи суду слід тлумачити положення, зважаючи на принципи правової держави в тій мірі, в якій вони були очевидними в Конституції НДР? Суд вирішив дати тлумачення, зважаючи на обидві позиції. За першим підходом, що є предметом особливого інтересу для нас, суд аргументував, що якщо тлумачення § 27 відповідає реальній практиці НДР, то § 27 справді, як видається, правомірно виправдовує стрільбу біля Берлінської стіни. Втім, як відзначив далі суд, саме таке тлумачення закону призводить до застосування першої формули Радбруха. Посилаючись на Радбруха, суд зазначив:
Суперечність між позитивним правом та справедливістю повинна бути настільки нестерпною, що право в якості “несправедливого права” повинно поступитися справедливості. Використовуючи [такі] формулювання [як оце], після падіння нацистського режиму було зроблено спробу дати характеристику найбільш серйозним порушення права. Нелегко застосувати цей підхід до даної справи, оскільки вбивство людей на між-німецькому кордоні не може урівнятися з масовим убивством, вчиненим нацистами. Втім осягнуте раніше розуміння залишається дієвим, а відтак, оцінюючи діяння, вчинене в ім’я держави слід поставити питання про те, чи держава не переступила останнього рубежу, визначеного в кожній країні в якості загального переконання [5, c. 144-145]**.
Зважаючи на повоєнну формулу Радбруха про статус несправедливих законів та судову практику, пов’язану із застосуванням першої формули, недивним видається твердження Лона Фуллера [–493–] про те, що повоєнні праці Радбруха являють собою “істотну модифікацію” [13, c. 482; 14, c. 632-633, 646, 648-661; 30] більш ранніх релятивістських та позитивістських поглядів німецького вченого. Чимало інших вчених так само інтерпретували повоєнні погляди Радбруха [18, 65]. Наприклад, Г. Л. А. Харт відзначив, що Радбрух пережив “конверсію” [15, c. 616, 16, c. 73]. Така поширена оцінка співвідношення ранніх та повоєнних поглядів Радбруха, названа мною “трансформаційним тезисом”, не обійдена критикою в літературі останнього часу. Точніше кажучи, ніхто на сьогодні не стверджує, що погляди Радбруха між 1932 та 1945 рр. залишилися незмінними. Радше стверджується, що його більш ранні та повоєнні праці відображають різні сторони однієї позиції – коротко кажучи, є нерозривними – ось у чому полягає тезис єдності [21, c. 25-35, 123-24; 22, c. 44-46, 72-85; 11, c. 421-423; 60; 59; 26; 17, c. 6-16; 25, c. 333-339]. У наступній частині викладу висвітлюється і дається критична оцінка тезису єдності. Спочатку представлено давньовідомий довід на підтримку тезису єдності, втім, як на мене, достатньо невдалий. Як альтернатива запропоновано типовий довід на користь трансформаційного тезису. Згодом викладається більш сучасний довід на користь тезису про єдність, у якому поєднується тлумачення праць Радбруха та його власні твердження про “напруження” між його ранніми та повоєнними поглядами, у яких він наводить на думку про те, що йдеться лише про “переміщення наголосів” [55, c. 79]. Тут водночас, з одного боку, наводяться аргументи про можливість належного обґрунтування тезису єдності. Тобто, що концепція права Радбруха залишилася незмінною у його більш ранніх і більш пізніх поглядах, і, що ним закладено жорсткі обмеження щодо застосування повоєнної формули. Більше того, у повоєнних працях, як і в більш ранніх, вчений сторонився будь-чого, щоб навіть приблизно нагадувало б класичне природне право. З іншого боку, аргументовано стверджується, що ідея деяких прихильників тезису єдності про просте “переміщення наголосів” видається занадто далекосяжною. Стосовно головного положення – повоєнної наполегливої вимоги Радбруха про те, що суддя повинен ставати на користь справедливості у випадках справді надмірної суперечності між законом та справедливістю – тлумачення праць Радбруха дозволяє стверджувати, що радше ніж просто “переміщуючи наголоси” Радбрух виправляв власну помилку своєї більш ранньої позиції, а саме [–494–] про надання надмірної ваги правопевності (правовій стабільності) за рахунок справедливості.
Тезис єдності у ранній повоєнний період його прихильники обґрунтували на основі “інтенціонального критерію”. Цей підхід, мабуть, найбільш очевидний у праці Еріка Волфа, який відзначив, що Радбрух вважав свою основну наукову працю “Філософія права” (1932) своїм “останнім словом” з питань філософії права [34, c. 47; 35 GA II c. 2, 213; 63, а) с. 483, б) с. 3]. Відтак, розглядаючи повоєнний доробок Радбруха, Волф поставив питання:
Чи мав намір Радбрух переглянути текст [“Філософії права”]?Ні, оскільки він передбачив, що в разі смерті нове видання повинно вийти без змін; і він не схилявся до того, щоб в 1948 р. дозволити опублікувати студентські конспекти своїх семінарських занять з філософії права; як виняток вони могли вийти під [іншою назвою, а саме] “Підготовчий курс з філософії права”.
Волф зробив такий висновок:
З цього випливає, що після війни, як і раніше, Радбрух розглядав “Філософію права” у редакції 1932 р. домінуючим викладом власних найбільш важливих поглядів [63, а) с. 483, б) с. 3; 64, c. 754-757].
Волф вважав, що такий висновок можна перенести й на питання про те, чи повоєнні погляди Радбруха відображають істотну різницю у порівняні з більш ранніми. Втім це не так. Адже питання вирішується не на основі того, що Радбрух фактично написав у довоєнний період, а на основі того, що він ясно мав на увазі, – а саме те, що “Філософія права”, як найбільш повне зібрання власних поглядів з філософії права, повинна залишитися визначальною роботою. Довід Волфа непереконливий. Його твердження про намір Радбруха вважати працю 1932 р. своїм “останнім словом” з питань філософії права ґрунтується не на повоєнних працях Радбруха, а на посиланні на передмову до видання “Філософії права” 1932 р. Те, що Радбрух зазначив у тій праці не може вважатися останнім словом стосовно його позиції п’ятнадцятирічної майбутності – це навряд чи потрібно доводити. Й до того ж, коли Волф апелює до повоєнних праць Радбруха, його доводи не переконують. Бажання Радбруха не публікувати семінарських студентських конспектів можна пояснити його небажанням змінювати чи доповнювати працю 1932 р., тобто загалом зрозумілим інтересом забезпечення цілісності тексту видання 1932 р. [36, c. 231] – й відтак тут не присутнє звернення до філософсько-правових поглядів Радбруха повоєнного періоду. Одним словом, підхід Волфа доводить повне ігнорування самих повоєнних праць, [–495–] тим самим ставлячи передусім питання про протиставлення двох тезисів – трансформаційного та про єдність. Типовий довід на користь трансформаційного тезису: чітке розмежування підходів Радбруха до застосування ідеї права у його ранніх та пізніх працях. Термін “ідея права” (Rechtsidee), яким позначається певна правова цінність, у німецькій традиції часто розуміють як синонім “справедливості” [24, c. 132-133; 28, c. 69-85]. Радбрух, втім, тлумачив ідею права як трискладову конструкцію, яка охоплює не тільки справедливість, але й поняття доцільності та, нарешті, правопевність.
Справедливість вказує нам на те, що рівне слід регулювати однаково, а нерівне – неоднаково, але вона нічого не говорить про критерії, згідно з якими те чи інше слід характеризувати як рівне чи нерівне. Більше того, воно визначає лише відносини, але не вид регулювання. На обидва ці питання слід відповісти виходячи лише з цілі права. Поряд із справедливістю другою складовою ідеї права є доцільність [1,§ 9, с. 86; 34, c. 108, 35 GA II, c. 302] *. Радбрух вказує далі на те, що призначення та цілі відображають нераціональний світоглядний вибір, і що, поняття призначення чи цілі відтак включає елемент релятивізму до конструкції. Він доводить:
Цей релятивізм не є останнім словом філософії права. Право як регулятор суспільного життя не може ставитися у залежність від розбіжностей у думках окремих індивідів. Воно повинно бути єдиним порядком для всіх. І тут ми стикаємося з настільки ж важливою третьою вимогою, якій повинно відповідати право, третьою складовою ідеї права – правопевністю, стабільністю. [1, § 9, с. 86-87; див. також 34, §§ 9-10, c. 108, 107-20; 35 GA II, c. 302, 302-17]**.
[–496–] Відтак коли Радбрух веде мову про ідею права як про справедливість, вислів “справедливість” видається двозначним. Його розуміють не лише як загальне поняття Радбруха про справедливість, узагальнюючу концепцію трьох компонентів ідеї права, але також і як специфічну концепцію справедливості (як урівнюючої, так і дистрибутивної), одну із трьох складових більш загального поняття справедливості. Якщо відсторонитися від цих деталей на мить, й приглянутися до ранніх праць Радбруха, то побачимо, що вчений віддав перевагу ідеї права у розумінні правопевності, а не справедливості. Він акцентував увагу на ролі судді.
Професійний обов’язок судді полягає у тому, щоб вводити в дію “волю дійсності”, закладену в законі, жертвувати власним правовим почуттям [розумінням того, що він вважає правильним] в ім’я вищого авторитету закону. Йому належить запитувати лише про те, що відповідає закону, й ніколи про те, чи є це одночасно й справедливим.... Ми зневажаємо священнослужителя, який проповідує всупереч власним переконанням, але поважаємо суддю, який всупереч своєю правовому почуттю залишається вірним закону (виділення – С. П.) [1, § 10, с. 100; 34, c. 119; GA II, c. 315-316].
Як свідчать повоєнні праці Радбруха саме це практичне поняття правопевності в надзвичайних випадках поступається справедливості. Чи не ця різниця – один стандарт у ранніх і діаметрально протилежний у повоєнних роботах – свідчить на корить трансформаційного тезису? Прихильники тезису єдності так не вважають. Вони, особливо в останні роки, вказують на концепцію права Радбруха як на “ключ” для відповіді, доводячи наявність надзвичайної подібності, ба, єдності позиції, при порівнянні більш ранніх та пізніших пояснень концепції права. Так, в одній з ранніх праць 1924 р. Радбрух стверджує:
Правом є лише те, що принаймні прагне до служіння справедливості, подібно до того, як наукою є лише те, що робиться – успішно чи ні – заради служінню істині. Справедливість – це ідея права, яка визначає саму природу права [38, c. 45; 35 GA II, c. 462].
У “Філософії права” (1932) у розділі, присвяченому концепції права, Радбрух розвинув цю позицію:
Поняття права не можна визначати інакше, аніж “данність”, смисл якої заключається у реалізації ідеї права. Право може бути несправедливим ( вище право – вища несправедливість; summum jus – summa injuria),але воно є правом остільки, оскільки його смисл полягає у тому, щоб служити справедливості [1, § 9, с. 16; 34, c. 52; 35 GA II, c. 227].
Й знову в праці “Філософії права” (1932) читаємо:
Право – це дійсність, смисл якої полягає у тому, щоб служити правовій цінності, ідеї права. Поняття права також орієнтується на ідею права. Ідея права не може бути чимось іншим, аніж справедливістю [1, § 4, с. 41-42; 34, c. 73; 35 GA II, c. 225-226].
[–497–] У відомій праці “Законне неправо та надзаконне право” (1946) Радбрух знову стверджує:
[П]раво, в тому числі й позитивне, не можна визначити інакше, аніж як порядок і сукупність законів, покликаних за своєю суттю служити справедливості [40, c. 107; 35 GA III, c. 89].
Перший довід на захист тезису єдності, відтак, в тому, що провідне поняття довоєнних праць Радбруха знову виявляється й у післявоєнних: смисл права розкривається у значенні реалізації ідеї права, якою є справедливість. Другий довід на користь тлумачення тезису єдності ставиться у пряму залежність від зауваження Радбруха про засади застосування формули 1946 р. щодо статусу несправедливих законів. Роком пізніше у праці, присвяченій в основному Нюрнберзькому трибуналу, Радбрух написав, що застосування концепцій “законного неправа” та “надзаконного права” обмежувалося “загалом унікальними обставинами дванадцяти нацистських років” [43, c. 136]. В іншій праці 1947 р., вчений повторив це твердження, хоча в дещо менш строгій формі:
Як правило позитивістська доктрина повинна залишатися в силі, тобто закон, незважаючи на його зміст, повинен вважатися діючим правом. Правова держава та правопевність вимагають цієї фундаментальної гарантії щодо закону, котра може бути пом’якшена лише в загалом виключних, насправді, унікальних випадках, лише у випадках, які конкурують з тим, що нам довелося винести у період нацизму – й сподіваємося більше ніколи знов не доведеться пережити [44, c. 6; 35 GA III, c. 99; 45].
Ці та подібні зауваження наводять на думку про те, що повоєнні формули не мають характеру універсального застосування; вони застосовуються лише в “унікальних випадках” нацистського періоду та тих виняткових подіях – якщо нам вже настільки не поталанить – які можуть з ними безпосередньо порівнюватися. Третій довід прихильників більш сучасного тлумачення тезису єдності спирається на релятивістське визначення Радбрухом “надзаконного права”. Деякі вчені тлумачать термін як посилання на класичне природне право, і безумовно – Радбрух, як видається, схвалює природне право в першій з своїх повоєнних праць “П’ять хвилин філософії права”. Саме про ці принципи права і йшла мова, коли вчений згадував “природне або розумне право”. “Впродовж століть було закладено їх [принципів] тверду основу й за загальною згодою їх було закріплено в так званих деклараціях основних і громадянських прав людини” [42, с. 103; 41; 35 GA III, с. 79]. У пізніших повоєнних роботах, однак, продовжуючи визнавати лише на словах “природне право, божественне право, [та] розумне право” [46, c. 9; 50, c. 114; 51; 35 GA III, c. 108; 121-227, 294-310], Радбрух зосередив свій аргумент [–498–] на іншій позиції.[43, c. 133-136; 52, c. 11-12]. Це вже були не принципи природного права, до яких він апелював, коли вів мову цього разу про декларації прав людини та, в додаток, про види злочину, передбачені статутом Нюрнберзького трибуналу та законом Контрольною союзної ради. Натомість, на думку Радбруха, деталі має з’ясувати суд. Наприклад, у ст. 6 (c) статуту Нюрнберзького трибуналу, якою передбачаються злочини проти людяності, не визначається “масштабів” будь-якого конкретного злочину. Радше, визначення складу злочинів проти людяності мають стати предметом судового розгляду, в якому слід визначити деталі певної категорії злочину в кожній окремій справі. Саме такого підходу дотримувався Радбрух, коли в одному зі своїх численних посилань на “законне неправо”, він визнав потребу створення шляхом експерименту, так би мовити, нового міжнародного кримінального права” [52, c. 12]. Очевидно, що ніщо осібно сказане Радбрухо про роль суду не може заперечити доводу про його звернення до класичного природного права. У одній із праць, опублікованій опісля смерті, Радбрух, однак, заперечив повноту такого звернення. Як відзначив сам вчений, “надзаконне право” не було “наднаціональною чи позачасовою незмінністю” класичного природного права, а радше “природним право зі змінним змістом”, здатне змінюватися в різний час та щодо різних народів” [54, c. 33]. Резюмуючи, відзначимо, що пізніші повоєнні праці не говорять на користь твердження про те, що Радбрух став прихильником “класичного природного права”. Четвертий довід прихильників тезису єдності [20, c. 118; 21, c. 28-29, 32, 153; 17, c. 13, 15] веде, на мою думку, до надто далекосяжних висновків. Стверджується, що Радбрух у повоєнний період просто “переміщував наголос”, переносячи його з правопевності (“ранній” наголос) на справедливості (“пізній” наголос). Цей довід на користь тезису єдності засновується на, по-перше, витягу про релятивізм з “Філософії права” (1932), праці, яка звертає на себе увагу в питанні “переміщення наголосів”, та, по-друге, на повоєнних роботах, які претендують вказати на послідовність дотримання Радбрухом своїх ранніх поглядів. У “Філософії права” (1932) читаємо:
[T]ри елементи ідеї права: справедливість, доцільність і певність права разом “керують” кожним аспектом права, хоча можуть вступати в гострі суперечності між собою. В різні епохи пріоритет віддавався одному з них. Так, в поліцейській державі безроздільно панував принцип доцільності, не задумуючись відсторонивши від правосуддя справедливість та правопевність. Епоха природного права спробувала вивести з формального принципу справедливості, як з чарівної палочки, весь зміст права та одночасно вивести його дію. Так і минула епоха юридичного позитивізму фатальним чином так само однобоко бачила лише позитивність та певність права й сприяла тому, що систематичне дослідження принципів доцільності та справедливості діючого права надовго перервалося, а філософія права та правова політика десятиліттями змушені було мовчати. Але однобокість в підході до права в процесі його розвитку впродовж змінюючих одна одну епох наочно демонструє суперечливу багатоликість ідеї права [1, § 9, c. 91; 34, c. 111-112, 35 GA II, c. 306-307; 64, c. 754].
Радбрух, як видається, знову натякає на релятивістську конструкцію, зазначаючи, наприклад, в одній праці 1949 р., що
напруження між моїми нинішніми та більш ранніми поглядами... не дає підстав для зміни змісту більш ранніх ідей; радше, дає підстави для зміщення наголосу, просто виносячи на світло те, що в минулому перебувало у тіні [55, c. 79].
Іншими словами, “переміщення наголосу” є виділенням одного компоненту ідеї права в один період, а іншого – в інший. Саме це й зробив Радбрух у повоєнний період – або ж саме так стверджують прихильними тезису єдності. Тема “переміщення наголосів”, про яку вів мову і сам Радбрух, втім, не є найбільш просвітляючим тлумаченням його теорії. Ця тема не висвітлює питання про зміну його мислення, й не є доводом на користь тезису єдності. Адже, якщо простим “переміщенням наголосу” повноцінно пояснюються випадки дійсно надмірної суперечності між законом та справедливістю, то Радбрух й в більш пізніший період міг знову “перенести наголос”, повертаючись до попередньої позиції, скажімо до жорсткої позиції правопевності, котру відстоював у “Філософії права” (1932). А відтак він міг би доводити, що навіть у випадках дійсно надзвичайної суперечності між законом та справедливістю, суддя повинен стати на бік закону. Така можливість, втім, рівноцінна відстоюванню “відвертого” правового позитивізму, за яким право та сила прямо урівнюються. Саме такий погляд якраз й гостро критикував Радбрух, і навіть відкинув, у своїх повоєнних працях.
Повсюдно почалася боротьба проти позитивізму як з точки зору законодавчого права, так і надзаконного права. Позитивізм з його фактичною вірою у принцип “закон є закон” зробив німецьких правників беззахисними перед законами злочинного змісту і диктованими свавіллям. При цьому позитивізм не здатен самостійно обґрунтувати дійсність закону. Позитивізм виходить з того, що дійсність закону доводиться його здатністю силою добиватися його виконання. Але ця сила дозволяє обґрунтувати, можливо, певну необхідність робити що-небудь за приписом, але ні як не як повинність, зобов’язаність. І тим більше, звісно, він ніяк не може обґрунтувати дійсності закону; цьому може слугувати швидше цінність, яка внутрішньо Влас-тива закону [40, c. 107; 35 GA III, c. 88; див. також 42, c. 103, 35 GA III, c. 78].
“Відвертий” правовий позитивізм, описаний вище Радбрухом, не сумісний не тільки з його формулою 1946 р. про статус несправе-дливих законів, але також й, що можливо менш очевидно, з його більш ранньою трискладовою доктриною ідеї права, що в дійсності, передує його більш пізнім роботам. Ми вже згадували про те, що більш рання, жорстка позиція Радбруха щодо правопевності [–500–], а саме, що закон повинен виконуватися за будь-яких обставин, стосується суддів. Втім така наполеглива вимога не ставиться, і не може ставитися, до законодавця, який підпорядковується стандарту справедливості з таких питань, наприклад, як рівність перед законом та права обвинувачених у кримінальному процесі. Ось що Радбрух зазначає у “Філософії права” 1932 р. з цього приводу:
Рівність перед законом або заборона надзвичайних судів – це вимога справедливості...[1, § 9, c. 90; 34, c. 111; 35 GA II, c. 306].
Відтак більш рання наполеглива вимога Радбруха про “обов’язок” судді слідувати закону не може розглядатися лише осібно. В оцінці закону положення Радбруха 1924 та 1932 рр. про концепцію права [38, c. 45; 35, GA II, c. 462. 1, § 9, с. 16; 34, c. 52; 35 GA II, c. 227. 1, § 4, с. 41-42; 34, c. 73; 35 GA II, c. 225-226] приводять до висновку – якщо неможливо віднайти доводи на користь навіть прагнення слугувати справедливості, тоді закон взагалі не вважається правом;* він є нічим іншим, як втіленням сили, відображенням “відвертого” правового позитивізму. А правовий позитивізм такого ґатунку не є поглядом на природу пра-ва, який Радбрух коли-небудь відстоював [34, c. 114-115; 35 GA II, с. 310-311; 32, c. 164-166; 35 GA II, c. 55-158; 56; 57, с. 25, 36]. Більш пізній наголос Радбруха на справедливості понад правопевністю у випадках дійсно надзвичайної суперечності між законом та справедливістю найкраще представляється як виправлення помилки його більш ранніх робіт – це помилкова ідея, котра полягає у невідповідній вазі, наданій правопевності, котру суддя повинен застосовувати до закону за будь-яких обставин. Цей довід говорить на користь тезису єдності, втім структуру, необхідну для виправлення цієї помилкової ідеї знаходимо в більш ранній теорії Радбруха. Нема підстав вважати (на відміну, наприклад, від значного контрасту у випадку з Рудольфом фон Ієрингом), що стару теорію слід відкинути на користь нової.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 416; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |