КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Психологія релігії
Тема 1 ПРЕДМЕТ ТА ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЇ РЕЛІГІЇ МОДУЛЬ ЯК НАУКОВА ДИСЦИПЛІНА Ø Релігія як ціннісно-орієнтаційна діяльність. Проблема визначення поняття релігії в контексті сучасних реалій. Підходи до вивчення релігії. Проблема співвідношення психологічного і духовного. Поняття духовності. Релігійна свідомість. Ø Психологічна характеристика елементів релігійної системи. Релігійні образи. Ритуали. Міфологія. Символи. Заповіді. Ø Проблематика і предмет психології релігії. Психологія релігії. Релігійна психологія. Мотиваційний аспект виникнення, формування, розвитку, функціонування релігії. Вплив релігії на психіку особистості. Ø Структура психології релігії. Загальнотеоретичний рівень психології релігії. Соціально-психологічні теорії типології віруючих. Релігійна психопатологія. Фізіологічні основи релігійних вірувань. Емпірична психологія релігії. Прикладна психологія релігії. Пастирська психологія. Ø Методи психології релігії. Загально філософські методи. Загальнонаукові методи. Соціально-психологічні методи. Самоспостереження. Спостереження. Рефлексія. Інтерв’ю. Експеримент. Ø Релігійна психологія і практика. Релігійна психотерапія. Релігійне підприємництво. Доброчинність. Наука і релігія.
Початково термін „релігія” був введений давньоримським політиком, філософом, оратором Марком Тулієм Цицероном (106-43 до н.е.). Вважається, що дане поняття походить від латинських „religio” – совісність, благочестя, набожність, предмет культу; „religare” – пов’язувати, прив’язувати; „relegere” – повератится, обдумувати, боятися. В наш час існує декілька сотень визначень поняття релігії, одне з найповніших можна знайти в Оксфордському словнику. Всі визначення можна поділити на ті, які відстоюють абсолютність якоїсь одної релігії, і відповідно містять тільки її дефініцію, наприклад, визначення релігії християнськими авторами: „Релігія – це зв’язок з богом через благочестя”. Інші визначення – які дають надзвичайно широку дефініцію релігії, під яку можна підвести будь-яке соціальне явище, н-д, визначення Е.Фромма: „Під релігією я розумію будь яку групову систему мислення ф дій, які дають можливість індивіду осмислено існувати і яка визначає об’єкт для відданого служіння. Фактично не було такої культури, і, мабуть, ніколи не буде, - в якій не існувало б релігії в такому широкому смислі слова”. Досить довго головною ознакою релігії вважали (і сьогодні вважають) віру в існування надприродних істот або надприродної реальності. Релігію в такому випадку можна визначити як „синтез віри в надприродне з обрядами, адресованими надприродному”. Такого роду визначення залишають відкритим запитання: а що ж таке надприродне? Якщо воно походить від слова природне, то надприродне – це вище, яке не підчиняється законам природи, зв’язок з яким і реалізується через релігію. Проте таке визначення може вступати в протиріччя з сучасним релігійним досвідом. Н-д, чи можна вважати контакт з НЛО актом поклоніння, а саме НЛО – надприродним явищем? Наскільки правильною буде спроба віднести віру в екстрасенсорику до релігійних вірувань? Такі невідповідності можна продовжити. Е. Дюркгейм по-новому підійшов до даної проблеми, виділяючи основну ознаку релігії – поділ явищ на дві сфери – священні і мирські. Релігія, за Е. Дюркгеймом – це „система вірувань і обрядів, які відносяться до священних, тобто відокремлених, заборонених речей; вірувань і обрядів, які об’єднують в одну духовну общину всіх, хто є їх прибічниками і ця община навивається церквою”. Однак, в наш час і таке визначення не відповідає вимогам реальності. Релігія все більше входить у мирський світ. Прикладом такого процесу є своєрідний релігійний маркетинг, а саме: використання спеціальних маніпулятивних методів для протягування нових членів до різних сект. Причому така свідома боротьба за „клієнтуру” (так їх називає Сафронов) характерна не тільки для нерелігійних, а й для цілком традиційних систем. УПЦ має свої сайти в Інтернеті. Можна говорити про існування своєрідного ринку духовних послуг, що в менталітеті сучасної людини не протирічить духу релігійності. Проявом такого ж явища є можливість відвідування людиною декількох релігійних общин одночасно, що особливо характерно для нехристиянських і необхідних систем. Крім того, визначення Е. Дюркгейма не містить в собі індивідуальних аспектів релігійності (містичний особистий досвід), неусвідомлювану релігійність. І на кінець, існує практика визначення релігії, прийнята законодавством – це зареєстровані релігійні общини. На жаль, іноді певна організація навіть і не підозрює, що вона функціонує як релігійна, або відомі випадки прикриття комерційної діяльності статусом благодійної діяльності в межах релігійної організації.
Психологія розглядає релігію як різновид ціннісно-орієнтаційної діяльності людини, що виявляється у формуванні та функціонуванні ціннісно-орієнтаційної сфери людської психіки, яка відіграє визначальну роль у мотивації поведінки, вчинків.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 998; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |