КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Основною рисою дослідження релігії і її феноменів на сучасному етапі розвитку науки можна вважати все зростаючий плюралізм методологічних підходів до вивчення релігії
Підходи до вивчення релігії Оскільки релігія – це явище багатогранне, яке торкається різних аспектів життя людини, її слід вивчати, використовуючи декілька підходів. Історично виділилося кілька методологічних підходів. Розглянемо їх. Теологічний підхід – релігія розглядається як явище метафізичної реальності. Суть теологічної (богословської) концепції релігії зводиться до самовиявлення Бога в світі і зв’язку людини з Ним. В цій концепції постулюється існування Бога. Філософсько-теологічна концепція релігії за своєю суттю мало чим відрізняється від теологічної, однак тут використовується більш складна термінологія і аргументації. Поняття Бога замінюється поняттями Трансцендентне, Абсолют, Абсолютна ідея, Універсальна воля та ін. Але так чи інакше духовне начало є причиною існування і розвитку світу, а також причиною існування релігії. Відмінність полягає в тому, що теологічні концепції апелюють в основному до Св.Письма, а філософсько-теологічні прагнуть використовувати сучасні уявлення про релігію. Історичний підхід – релігія вивчається як конкретний історичний феномен, пов’язаний з часом і місцем свого існування і який стоїть поряд з іншими ідеологічними формами даного суспільства, такими як філософія, політика, культура та ін. Психологічний підхід – релігія розглядається як один із проявів, а іноді як наслідок психічного життя особистості. Найбільш відомі вчені в рамках цього підходу – Фрейд і Юнг. Соціологічний підхід – релігія вивчається як соціальний феномен. Представники Дюркгейм і Вебер, перший з яких висунув концепцію про обожнення суспільством самого себе в релігії, а інший розвинув теорію впливу релігії на соціальні і економічні відносини. Натуралістичний підхід входить своїм коріння в давність і має досить багато варіантів. Головний з них зводиться до того, що всі релігії виникли з невміння людини пояснювати великі сили природи, які викликали у неї страх. Вперше ця концепція була сформульована Демокрітом, а потім неодноразово відтворювалася. Пізніше, вкінці ХVІІІ століття появляється астрально-міфологічне трактування релігії, а також міфологічні і епічні герої є олицетворінням тих чи інших астрономічних об’єктів, перш за все зірок, сузір’їв, сонця, планет та ін. А.Сафронов сформулював визначення релігії, яке максимально охоплює все коло явищ, які нас цікавлять, в тому числі відповідає реальному сучасному духовному життю. Під релігією він розуміє всю ірраціональну складову культури людини. В якості родових ознак релігійної системи виділяє наявність у ній 5 складових: - релігійний образ - ритуали; - міфологічна система; - символи; - заповіді. Релігійний образ – це будь-який об’єкт, який є для людини або групи людей емоційно значущим, викликаючим релігійні почуття. Наприклад, святі, ангели, духи та ін. Особливу категорію складають предки, які були і є об’єктом культу практично у всіх відомих релігіях. Релігійними об’єктами можуть бути предмети – фетиші. З точки зору психології релігійний образ характеризується такими ознаками: 1) у всіх релігіях існують заборони на обговорення надприродних сил і явищ; 2) релігійні образи – сильно насичені емоційні об’єкти. Ця особливість проявляється в підвищенні емоційного тону у віруючих при обговоренні релігійних тем; 3) релігійні образи є цілісними об’єктами і не піддаються аналізу. Ритуал – це наперед визначена послідовність дій і психологічних станів, що передбачає досягнення певного результату. Цілями ритуалу можуть бути як зовнішні зміни оточуючої дійсності, так і внутрішні зміни психічного стану людини. Сюди можна віднести молитви, жертвоприношення, прославляння. Міфологія – це структурування релігійних образів у свідомості людини. Найважливішою рисою міфу, яка відрізняє його від інших форм опису світу є те, що міфологія втягує людину в себе, робить її ніби учасником подій, які описує. Символи. Сучасна наука виділяє декілька типів символів: референціальні – ті, що заміняють об’єкт та конденсаційні – образи спресованої, схематизованої форми заміщуючої поведінки, яка дає можливість зняти емоційну напругу. До першої групи можна віднести, наприклад, державний прапор. До другої – махання кулаком у бік того, хто образив, що заміняє його биття. Серед символів, які є найбільш поширеними у відомих релігіях, можна виділити наступні. Чоловіче начало позначається, як правило, вертикальними символами, такими як меч, булава, дерево або просто вертикальна лінія, а в багатьох культурах – трикутником з основою зверху. Жіноче начало позначається об’ємними символами, такими як печера, кімната, а також горизонтальною лінією або трикутником, основою вниз. Поширеною групою символів є символи, що позначають собою об’єднання чоловічного і жіночого начал. До цієї групи можна віднести центральні символи основних світових релігій – зірку Давида, хрест. Однією з найбільш древніх і найбільш поширених категорій символів є символи, що виражають дуальність світу, тобто його поділ на два полюси: чоловічий – жіночий, день – ніч, добро – зло. В більш складних релігіях зустрічаються символи тріадності (Бог-Отець – Син – Дух). Заповіді. Необхідним елементом будь-якої релігії є заповіді – система обмежень і табу, що накладається на її послідовників.
Таким чином,
психологія релігії – це психологічна дисципліна, галузь психологічного знання і релігієзнавства, яка вивчає психологічні аспекти релігії як форми суспільної свідомості і ціннісно-орієнтаційної діяльності.
Що таке цінність? Цінність є тим важливим, значущим для людини, що становить предмет її прагнень, мрій, тим, заради чого вона живе, докладає зусиль, страждає. Психологію релігії цікавлять передусім різноманітні вияви у психіці людини такого феномену як релігійна духовна цінність. Психологія релігії – досить молода наукова дисципліна. Вона сформувалася завдяки зусиллям представників філософії, теології, соціології. Кожна з цих наук по-своєму вимальовує психологічне поле релігії. Без врахування останнього навряд чи можна зрозуміти особливості психології релігії.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 705; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |