КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Як самостійної науки
СТАНОВЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЇ РЕЛІГІЇ Тема 2 Список використаної та рекомендованої літератури Контрольні запитання та завдання 1. Відомо, що сучасний стан характеризується посиленим інтересом до релігії. Чим можна це пояснити? 2. Обґрунтуйте взаємозв’язок релігії і психічного життя. 3. Які визначення релігії вам відомі? Чи є вони повними з об’єктивної точки зору? 4. Як психологія розглядає релігію? 5. В чому полягає відмінність між поняттями „релігія” та „релігійність”? 6. Які підходи до вивчення релігії існують в сучасній науці? 7. Назвіть основні родові ознаки релігійної системи за А.Сафроновим. Чи згідні ви з такими ознаками? 8. Які задачі та проблемні питання вирішує психологія релігії? 9. Що є предметом вивчення психології релігії? 10. Психологія релігії – складна і багатогранна галузь знань. Які галузі психології релігії виділяють? 11. В чому полягає відмінність між психологією релігії і релігійною психологією? 12. За допомогою яких методів дослідження вивчається релігія?
1. Академічне релігієзнавство: Підручник / За наук.ред.проф..А.Колодного. – К., 2000. 2. Лубський В.І., Предко О.І., Горбатенко Т.Г., Піддубна С.М. Психологія релігії. Навчальний посібник і хрестоматія. – Ч.1. – К., 2002. 3. Москалець В.П. Психологія релігії. – К.: Академвидав, 2004. – 240 с. 4. Салыгин С.И., Нечипуренко В.Н., Полонская И.Н. Религиозная социология и психология религии. – Ростов-на-Дону, 1996. 5. Смирнова Е.Т. Введение в религиозную психологию: Учеб.пособие. – Самара, 2003. – 160с. 6. Юнг К.Г. Бог и бессознательное. – М., 1998. 7. Яблоков И.Н. Психология религии // Теоретическая и прикладная социальная психология. – М., 1988.
Ø Передумови появи психології релігії. Філософія релігії. Психологічні розвідки в галузі релігії. Ø Основні тенденції в розвитку американської психології релігії. С.Холл та його „Моральне та релігійне виховання дітей”. Дж.Пратт „Психологія релігійної віри”. У.Джемс „Розмаїття релігійного досвіду”. Ø Становлення психології релігії в Західній Європі. Т.Рибо, Т.Флурнуа, Ж.Шарко, Е.Дюркгейм, Л.Арреа, В.Вундт, Р.Отто, В.Грюн, Ф.Хайлер „Молитва”, Г.Стреттон. Ø Особливості розвитку психології релігії в Росії та Україні. Концепція „релігійного інстинкту”. Г.І.Челпанов, А.І.ВВеденський, Л.М.Толстой, Ф.М.Достоєвський, П.Д.Юркевич, М.О.Бердяєв, Інокентій.
Психологія релігії як самостійна дисципліна виникла на зламі XIX і XX ст. Цьому періоду притаманний бурхливий розвиток суспільно-історичних та природничих наук. На цей час психологія досягла значних успіхів у вирішенні теоретичних та практичних завдань. Завдяки впровадженню у психологію експерименту відкрилася перспектива вияву психічних закономірностей, пошук причинних зв'язків і залежностей набув твердого підґрунтя. Великий вплив на становлення психології релігії мали ті філософські системи, в яких розроблялася філософія релігії (М. Боголюбов, Г. Гегель, Г. Геффдінг, Б. Спіноза). Саме філософія релігії, раціонально обґрунтовуючи релігійні феномени, враховує також їх психологічні особливості. Ще задовго до появи психології релігії, як власне окремого дисциплінарного утворення, існували різноманітні дослідження, в яких релігія виступала об'єктом психологічного аналізу. Це, зокрема, психологічні розвідки Платона, Августина, Г. Сковороди, Ф. Шлейєрмахера. Коротко розглянемо розуміння релігії як психологічного феномена Г. Сковородою та Ф. Шлейєрмахером. Г.С. Сковорода (1727-1791) розглядає релігію як внутрішній стан душі. Поділяючи світ на дві сутності, Г. Сковорода підкреслює, що весь світ складається з двох натур: одна - видима, друга - невидима. Остання пов'язується з божественною сутністю. Невидиме більш значуще, ніж видиме, бо видиме весь час змінюється, а думка, премудрість незнищенні. Головна ідея творчості Г.С. Сковороди - проблема людини, що розглядається у процесі перетворення її на шляху до пізнання Бога. Г. Сковорода показує шлях людини до себе, самопізнання свого єства, свого серця. При цьому самопізнання він розуміє як реальне наближення душі до Бога шляхом заглиблення у себе, переображення і обожнення себе, тобто цей шлях є, по суті, прагненням осягнути в собі Бога. Занурюючись у глиб свого духу, людина пізнає себе і тим самим оживотворяє душу. Прикрашаючи і одягаючи тіло, вважав Г.С. Сковорода, потрібно не забувати про обожнення власного серця. Адже царство Боже всередині нас. Таким чином, Г.С. Сковорода ототожнює самопізнання і богопізнання, підкреслює безпосередній зв'язок духовності із творчою природою людини, її здатністю до самотворення, пов'язує з актуалізацією божественного, що міститься в самій людині. Г.С. Сковорода був противником показової релігійності. Одним із чинників оновлення душі Г. Сковорода вважав молитву. Однак молитву він розумів як богомислення, як занурення у свій мікрокосм. Цей процес він уподібнює пошуку істини чистим серцем. Лише через таке богомислення відкривається утаємниченість світу. Ф. Шлейєрмахер започатковує вивчення релігії як індивідуально-психологічного феномена, як певного стану людської свідомості та переживань. Ф. Шлейєрмахер підкреслює два моменти в релігійній свідомості: відношення до безкінечності і особливу чуттєвість, яка вплетена в психологічну природу релігійної свідомості. Він вважає, що релігії нікого не можна навчити, вона може тільки зародитися зсередини, оскільки вона - самобутня реальність. Основною проблемою для Ф. Шлейєрмахера є дослідження внутрішнього життя особистості як "внутрішнього діяння". Отже, поява психології релігії була зумовлена соціальними потребами суспільства, успіхами в розвитку психології, потребами в психологічному осмисленні емпіричного матеріалу, накопиченому релігієзнавцями. Виокремимо основні етапи становлення психології релігії. Виникнення власне психології релігії пов'язують із діяльністю американського психолога С. Холла (1846-1924). С. Холл спирався на модну на початку XX ст. ідею про те, що дитина в своєму індивідуальному розвитку повторює в згорнутому вигляді основні етапи історії людського роду. Звідси він робить висновок: дітям потрібно надати можливість проходити через релігійну та інші стадії розвитку. Отже, С. Холл вважав релігію неодмінною умовою процесу становлення особистості, і тому як психолог-релігієзнавець вишукував різноманітні ефективні методи релігійного виховання. Едвін Старбек (1866-1947) – учень С. Холла, перший використав анкетний метод при вивченні релігійної свідомості. В працях Е. Старбека на обширному емпіричному матеріалі, зібраному шляхом анкетування, вивчення автобіографій, щоденників і опрацьованих статистично, розглядаються проблеми релігійних процесів, зокрема навернення. Е. Старбек вважав, що людині притаманні вроджені релігійні інстинкти, які є необхідною умовою пристосування до навколишнього світу. До основоположників психології релігії прийнято також відносити американського філософа Джеймса Пратта (1875-1944). Він звертав увагу на психологічні аспекти осягнення феномена віри, культу, містицизму. Найяскравішою фігурою серед фундаторів психології релігії був відомий філософ і психолог Вільям Джемс (1842-1910). В. Джемс ввів поняття особистої релігії, яка містить такі переживання людини, в яких вона відчуває себе причетною до вищої істини. Такий стан душі є "оновленою свідомістю", несе відтінок миттєвого усвідомлення високої істини. Значну увагу В. Джемс приділяє другому народженню людини — моменту переходу від невіри до релігії та моменту переходу від релігії до атеїзму. Цей процес В. Джеймс називає наверненням, коли глибинна підсвідомість виводить дух до межі людського досвіду і ці моменти предстають як стани святості. Серед основоположників психології релігії значне місце посідають праці Джемса Леуба (1868-1946). Дж. Леуба стверджував, що протягом всієї історії релігія була засобом обдурення людей, що релігійний досвід не є основою для визнання надприродного, що в основі містичних станів лежать природні психічні процеси, що релігійна психотерапія не завжди ефективна. Він пропонував створити гуманістичну релігію, яка б стала фундаментом нової етики. У цей же час в американській психології релігії закладаються основи пастирської психології та релігійної психотерапії, появу яких започаткував протестантський священик Антон Бойзен. У 1920 р. він захворів на гостру форму кататонічної шизофренії і потрапив до психіатричної лікарні. В процесі лікування А. Бойзен прагне розібратися як у причинах власного захворювання, так і у психічних розладах в цілому. В результаті він доходить висновку, що релігія може сприяти процесу одужання. А. Бойзен обґрунтовує ідею про те, "що релігійна психотерапія може стати ефективним засобом лікування душевних розладів, в основі яких лежать порушення внутрішніх соціальних зв'язків або дефекти світогляду індивіда". Аналогічні ідеї розробляли Дж. Олівер та К. Штольц. Досягнення американських психологів у вивченні особливостей релігійної свідомості зацікавили європейських вчених. Особливо великий вплив справили ідеї В. Джемса. Європейська психологія релігії на перших порах знаходилася під впливом американської школи, але згодом і сама почала експортувати наукові ідеї. Кожна із шкіл має свій національний відтінок, зумовлений характером філософських, психологічних, релігієзнавчих традицій. Так, на початку XX ст. у США лідером наук була педагогічна психологія, у Франції - психіатрія і соціальна психологія, в Німеччині - загальна психологія. Суттєві розбіжності спостерігались і в релігієзнавчій галузі. Якщо в США релігієзнавство не виходило за межі прикладної дисципліни, то в Європі релігієзнавці співпрацювали з археологами, етнографами, антропологами. Провідне місце серед французьких психологів кінця XIX - початку XX ст. належить Теодюлю Рібо (1839-1916). Він досліджував релігійні почуття. Т. Рібо вважав, що релігійні вірування - це синтез інтелектуального, емоційного та обрядового елементів. Психолог не ототожнював релігію з патологією, а розглядав релігійність як вияв нормальної психіки. Теодор Флурнуа (1854-1920), будучи прихильником В. Джемса, сприяв перетворенню європейської психології релігії на наукову дисципліну. Т. Флурнуа вивчає психологію релігійних геніїв. Значний внесок у розвиток психології релігії зробили французькі психіатри і невропатологи. У кінці ХІХ ст. невропатологи Ж. Шарко і П. Ріше, психіатр П. Жане, вивчаючи гіпнотичні стани, звернули увагу на подібність чудодійних зцілень до результатів застосованої ними гіпнотерапії, а також на аналогічність симптомів істерії до явищ демономанїї, бісоодержимості, стигматизації. Досягнення в психіатрії та невропатологи сприяли вивченню таких проявів релігійності як містицизм, фанатизм, святість. Один із фундаторів соціології Еміль Дюркгейм (1858-1917) також звертається до проблем соціально-психологічного вивчення релігійності. Е. Дюркгейм розглядає релігію в трьох ракурсах: у межах загальної теорії суспільства, де релігія виступає інтегратором соціального життя; в контексті соціології релігії, де пояснює появу релігійних уявлень; у межах етнології релігії, в якій розкриваються релігійні вірування австралійських аборигенів. Релігія, вважав Е. Дюркгейм, інтегрує суспільство і керує поведінкою людей; вона є проявом суспільства у вигляді образів і символів. Учений звертається до вивчення саме первісної релігії, щоб виявити властиві всім релігіям структурно-функціональні характеристики. Якщо ж зміст релігійних вірувань змінюється в ході історичного процесу, то функції релігії у суспільстві зберігаються. Тому, як вважає Е. Дюркгейм, не існує релігій, які були б хибними, всі вони істинні на свій власний розсуд. Релігія ґрунтується на поділі світу на дві сфери - сакральну (або священну) та профанну. Саме в цьому протиставленні священного та профанного світів Е. Дюркгейм прагне виявити особливості релігії. Священне є тим, що має владу над нами, вимагає особливого до себе ставлення — благоговіння, любові, послуху тощо. Яка ж природа священного? Дюркгейм констатує, що "священний характер, яким наділяють певний об'єкт, не є чимось таким, що йому самому внутрішньо притаманне, його ним наділяють". Тому релігія, на думку Дюркгейма, є віра в соціально значуще, а не в надприродне. Відомий французький мислитель Р. Грассері заявляв, що первісну причину релігії він вбачає у "стані людського духу", тобто в почутті, яке породжує потребу в стосунках з божеством і виступає у вигляді культу. Людина починає з поклоніння божеству, а потім ставить собі питання, чим є те божество, з яким вона познайомилась емпірично. Тому найпершим у релігії виникає культ. Р. Грассері вважає, що поява культу зумовлена потребами духу, в якому зароджується ідея Бога. Р. Грассері зазначав, що релігію можна вивчати з різних точок зору. По-перше, як зв'язок між людьми і Богом та іншими світовими силами, а також причини, наслідки і прояви цього зв'язку. Цими питаннями займається космосоціологія. По-друге, розглядати релігію як продукт людського суспільства. По-третє, як галузь психології, оскільки відносно відокремлюючись, розумові явища стають факторами релігійних явищ. У цьому розумінні релігія є продуктом людського духу, нею управляють психічні закони, вона розвивається відповідно до еволюції людського духу Розвиток німецької психології релігії був дуже складним і суперечливим. Ці труднощі яскраво виявились у працях Вільгельма Вундта (1832-1920). В. Вундт вважав, що психологічне дослідження релігії можливе лише на основі історичних фактів, але при цьому особливу увагу потрібно звертати на їх внутрішні, душевні мотиви. На основі аналізу традицій, звичаїв, міфів різних народів світу В. Вундт спробував розкрити роль фантазії, уяви, асоціативної і афективної діяльності свідомості в процесі виникнення та функціонування релігії. Подальший розвиток психології релігії в Німеччині пов'язаний з теологічною думкою. Представники ліберальної теології Е. Трьольч, А. Гарнак, А. Річль закликали шукати прояв божественного акта спасіння в самій людині. Морально-психологічна проблематика стає ядром богословських творів. На думку німецького філософа і релігієзнавця Р. Отто (1869-1937), в основі індивідуальної релігійності лежить зустріч людини зі "святим". Зустріч, що відбувається в глибинах психіки, носить ірраціональний характер і викликає відповідні релігійні переживання: відчуття творчості, містичний жах, захопленість. У свою чергу відчуття жаху розпадається на декілька елементів: власне жаху, величі, божественної енергії, утаємниченості. Отже, Р. Отто прагне поєднати психологізм із теологією. Його концепція ґрунтується на таких ідеях: по-перше, поряд із реальними об'єктами, що оточують людину, існують об'єкти релігійного поклоніння - "святе", "трансцендентне" і т.д., по-друге, релігія - це зустріч людини із святим, що породжує у психіці особливі відчуття і переживання, основні з яких - страх і захоплення. У цей же час з'являються роботи Георга Вобберміна (1869-1943). Теолог вважав, що лише тоді, коли дослідник поставить себе на місце людини, котра переживає "зустріч з Богом", він зможе зрозуміти сутність релігії. Цей трансцендентальний метод Воббермін розглядав як основний при вивченні систематичної теології. Основне дослідження Фрідріха Хайлера було присвячене психології молитви, сутність якої він вбачав у містичному зв'язку з Богом. Становлення психології релігії в Англії несе відтінок американської школи, що зумовлено спільністю мови та культурних традицій. Кінець XIX - початок XX ст. у Росії ознаменувався своєрідним релігійним ренесансом. З одного боку, спостерігається переміщення інтелектуальних інтересів деякої частини російського суспільства до релігійної містики та окультизму, актуалізуються релігійні пошуки в межах розуму (релігія боголюдини). З іншого боку, це був час розгрому спекулятивних та метафізичних систем. Сучасними, науковими та істинними вважалися такі погляди, які проповідували і пропагували культ експерименту та факту, а також пов'язували себе з тією чи іншою формою природничо-наукової орієнтації. Відповідно і становлення психології релігії в Росії розгорталося в декількох напрямах: в руслі психологічної та релігійно-філософської і богословської тематики, а також марксистсько-ленінського атеїзму та природничо-наукових досліджень. Представники останніх тяжіли до емпіричних методів спостереження над явищами релігійного життя. Коротко зупинимося на кожному з цих напрямів. Міркування російських богословів та філософів були близькими до психологічних концепцій "релігійного інстинкту", поширених у кінці XIX і напочатку XX ст. В основу розуміння релігії вони поклали психічні переживання віруючих, вважаючи, що будь-яка душа - "християнська", бо їй притаманне вроджене тяжіння до свого творця, до Бога, до абсолюту, тобто ідея Бога з самого початку притаманна людській свідомості, яка безпосередньо "відчуває і переживає" Божу присутність. Спроби знайти відповідь на питання про істинність релігійного досвіду в суб'єктивно-психологічній сфері призвели до обґрунтування його інтимного характеру. Багато мислителів підкреслювали залежність релігійного досвіду від індивідуальних особливостей особистості, розуміючи його в дусі інтроспекціонізму. Український і російський філософ, психолог Г.І. Челпанов (1862-1936) дійовим методом вивчення релігії вважав "самоспоглядання" або "самозаглиблення" людини у свій внутрішній світ, тобто релігійність розглядається ним як явище суто індивідуально-психологічне. Г. Челпанов релігійне почуття розглядав як вроджену властивість психіки людини. А.І. Введенський (1856-1925) проблеми віри розглядає у взаємозв'язку з сенсом життя. Психологічно людина може повірити в осмисленість життя тільки в тому випадку, коли сенс життя буде не в самому житті, а за його межами. А ця умова вимагає віри в особисте безсмертя. Безперечно, розвиток психології в Росії неможливо зрозуміти без релігійної психології в житті і дії, яку репрезентували Л.М. Толстой та Ф.М. Достоєвський. Перший вважав, що лише в християнстві людина досягає того морально-етичного злету, який піднімає її над буденністю і наповнює її життя повноцінним смислом. Як не може людина жити без серця, так не може вона жити без релігії. Саме релігія є глибоко психологічним ставленням до світу. Психологічний зріз релігійності яскраво представлений у творах Ф.М. Достоєвського. Саме Достоєвський є шукачем "іскри Божої" в людях. Але геніальний знавець людської психології все-таки сумнівався в доброму началі людини. Для того щоб загнуздати безмірний егоїзм, ненаситну жадобу до збагачення, до задоволення чуттєвих потреб, потрібна релігія як поступове оновлення, переродження людини. Не можна стати людиною без свідомого самовдосконалення, без постійної "вичинки" самого себе. Ф.М. Достоєвський впевнений, що релігія - єдина форма людського знання, яка відкриває перед людиною необмежені простори трансцендентного, дає надію на безсмертя. Лише усвідомивши факт свого безсмертя, людина може усвідомити відповідальність за всіх і за все в світі. Саме в цьому полягає сенс життя. В Україні релігійну філософію репрезентували викладачі університетів і духовних академій, зокрема І.М. Скворцов, В. Карпов, П.П. Кудрявцев, О.М. Новицький, Й.Г. Михневич, П.С. Авсенєв, С.С. Гогоцький, П.І. Ліницький, Д.І. Богдашевсь-кий, П.Д. Юркевич. У своїх працях вони підкреслювали, що відповіді на суто екзистенційні питання потрібно шукати в релігійній сфері, бо саме в ній людина виходить за межі свого "Я", розширює власне почуття безкінечності у прагненні до недосяжної досконалості. Так, П.П. Кудрявцев відзначав, що якщо в момент поклоніння перед Абсолютним людина ніби втрачає особисті якості, то в процесі служіння Абсолютному вона знову знаходить себе. Саме релігія, вважали представники київської релігійно-філософської школи, встановлює зв'язок між розумом і серцем людини. Одним із яскравих представників релігійної філософії був П.Д. Юркевич (1826-1874). Памфіл Данилович, розкриваючи суперечливий характер процесу пізнання, підкреслює, що спочатку людина спостерігає, потім відбувається міркування, в ході якого народжується віра в Бога, яка заспокоює стурбоване серце, і зрештою пізнається краса, витонченість. М.О. Бердяєв (1874-1948) ставить у центр філософської системи людину. Розглядаючи глибинні пласти самосвідомості, філософ вважає, що саме совість є тією глибиною людського духу, де людина стикається з Богом, де вона отримує звістку від Бога, чує його голос. В релігійній філософії М. Бердяєв виділяє такі течії: офіційне церковне богослов'я, пов'язане з монастирсько-аскетичною традицією, богословська течія, яка ґрунтується на свободі і соборності, християнський платонізм, шеллінгіанство, соціологія, в яких розглядається проблема космосу, та антропологізм і есхатологізм, в центрі уваги яких стоять проблеми людини, історії, культури, суспільства. На думку В.С. Соловйова (1853-1906) релігія духовно допомагає людині, але завдання перетворення повинна здійснювати вона сама. В.С. Соловйов переконаний, що потрібно обожнити світ, поширити на нього божу любов. При цьому світ повинен бути пронизаний софійським началом. В.В. Розанов (1856-1919) вбачає духовну силу християнства в орієнтації на вічні, безумовні цінності. Саме релігія стверджує вічність людського духу, вона дає людині духовний фундамент для її існування, вона включає в процес життя її глибокі духовні структури. Тільки релігійна свідомість утримає людський дух у стані гармонії та рівноваги. На думку В.В. Розанова, саме релігійна віра слугує своєрідним каталізатором духовної культури людини. Тому змінити світ може тільки перетворена, змінена людина, осяяна світлом релігійності. Розглядаючи становлення психології релігії, потрібно враховувати, що в той час у Росії швидко поширюється марксизм. На думку К. Маркса, Ф. Енгельса, В.І. Леніна, релігія відображає той аспект соціального буття, в якому присутній момент залежності людей від умов їхнього життя. Тому вона є ілюзорно-компенсуючим механізмом переважно у сфері соціально-економічного буття, яке детермінує всі інші прояви життєдіяльності людини. Отже, значно меншу вагу класики марксизму-ленінізму приділяли психологічному зрізу релігії тим більше, що релігійна свідомість ними ідентифікувалася з ілюзорно-відображаючим об'єктом. Ця обставина значною мірою визначила подальший розвиток вчення про релігійну свідомість; прихильники войовничого атеїзму відмежувалися від психології релігії, оголосивши її буржуазною наукою. Підсумовуючи процес становлення психології релігії, потрібно підкреслити, що американська та західноєвропейські школи вибудовували фундамент власне психології релігії. В Росії та Україні її орієнтири вимальовували представники філософії психології, природознавства, водночас з'ясовуючи особливості релігійної свідомості.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 582; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |