Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Терміни і поняття. Бастіон — система укріплень із фортечних мурів та фортів на розі, оточена ровом, чотири- або п’ятикутної форми




Бастіон — система укріплень із фортечних мурів та фортів на розі, оточена ровом, чотири- або п’ятикутної форми.

 

Бастіон Чигиринської фортеці

 

Найцікавішими зразками поєднання в одне ціле палацу й бастіонних укріплень, збудованими у цей період, вважаються замки в Збаражі та Підгірцях. Нові риси з’являються також у містобудуванні. Будівничі Бродів, Станіслава, Полонного намагаються поєднати характерну для попередніх часів шахову сітку розташування вулиць із бастіонними укріпленнями.

У першій половині XVII ст. за підтримки польської влади в Україні споруджуються католицькі храми. Так, 1610 р. в Києві на Подолі великий костьол збудували домініканці, а навколо спорудили будівлі домініканського монастиря. Визначною архітектурною пам’яткою того часу є костьол бернардинців у Львові, споруджений у 1600—1630 рр. До костьолу прилягають монастирські корпуси, що утворюють замкнуте подвір’я. Із появою єзуїтів у Львові пов’язане спорудження у 1610—1630 рр. костьолу Єзуїтів — першого в місті храму в стилі раннього бароко. У цьому стилі збудовано в 1642—1644 рр. львівський костьол Стрітення. Цікавими архітектурними пам’ятками тогочасного Львова є каплиці Боїмів та Кампіанів — родові усипальниці багатих купецьких сімей. Їхні стіни мають багате архітектурне оздоблення, прикрашені різьбленими декоративними композиціями, виконаними у стилі бароко.

 

4. Образотворче мистецтво. У першій половині XVII ст. в українському образотворчому мистецтві триває поступальний розвиток тих жанрів, які сформувалися в попередній період. Основними його видами залишаються настінні розписи та іконопис.

Майже повністю збереглися до наших днів розписи, виконані напередодні 1620 р. на стінах церкви Святого Духа в с. Потеличі. У розписах помітне своєрідне поєднання традиційних прийомів із новими реалістичними рисами. На думку дослідників, «страсний» цикл потелицьких розписів (зображення мук Христа) ніби перегукується з ідеями «Протестації» Іова Борецького, де він описує муки та страждання українського народу й закликає його до стійкості в боротьбі. До цього часу збереглися розписи Воздвиженської церкви у Дрогобичі. Їхньою особливістю є поєднання біблійних сюжетів та декоративних орнаментів із місцевих квітів — барвінку, волошок, ромен тощо.

У цей період вдосконалюється техніка різьблення на камені та дереві. В орнаментах переважають рослинні мотиви. При цьому зображення рослин має певний зміст. Так, поширені в орнаментах зображення виноградної лози і грон у християнстві відомі як символ віри. У другій чверті XVII ст. рослинні орнаменти в пам’ятному різьбленні починають поступатися місцем різним маскам, емблемам тощо.

Пам’ятками портретного різьблення того часу є надгробкові портрети. Їх композиція ускладнилася, поглибилося намагання передати риси характеру портретованого. Таким є поколінний надгробок київського воєводи Адама Кисіля, встановлений у його родовій церкві-усипальниці в с. Низкиничі на Волині. У повний зріст, у рицарських латах зображено Яна і Станіслава Жолкевських на їх надгробку в костьолі в Жовкві.

Подальший розвиток мистецтва гравюри пов’язаний із поширенням його світського жанру. Перші цілком світські гравюри з’явилися 1622 р. як ілюстрації до «Віршів на жалісний потреб... гетьмана Петра Конашевича Сагайдачного», написаних К. Саковичем. Серед них зображення гетьмана на коні та гравюра «Здобуття Кафи». В «Учительному євангелії» (1637 р.) вміщено гравюру «Притча про багача і смерть», що зображує працю селян. Видатним гравером був майстер Ілія, який із 1636 р. працював у Києві. Його найкращими роботами вважаються гравюри до «Требника» Петра Могили й «Печерського патерика».

В українському живописі провідне місце займає жанр портрету. Пам’яток портретного живопису Наддніпрянщини цього часу майже не збереглося. Створити уявлення про його розвиток у першій половині XVII ст. дозволяють портрети майстрів львівської школи. Пензлю Миколи Петрахновича приписують портрет доньки львівського купця Варвари Лангиш, що вважається найпривабливішим жіночим образом тогочасного українського живопису. Відомий живописець Федір Сенькович є автором портретів представників українських кіл, а також портретів польської знаті — львівського старости Станіслава Мнішека та підканцлера Томаса Замойського.Прикметною рисою цих та інших українських портретів цього періоду є прагнення поряд із зовнішніми рисами передати особливості характеру і внутрішнього світу персонажа.

 

Висновки

— В українському театральному мистецтві першої половини XVII ст. розвивалися жанри декламації, драми, містерії, інтермедії, лялькового театру-вертепу.

— У музиці набули розвитку жанри партесного (багатоголосого) співу, канту, сольної пісні із супроводом, інструментальної музики.

— В архітектурі був започаткований стиль українського бароко.

— Новим типом оборонних споруд, замість фортець і замків, стали палаци з бастіонними укріпленнями.

— В українському образотворчому мистецтві першої половини XVII ст. розвиваються жанри настінного розпису, іконопису, різьблення, графіки та портрету.

 

Запитання і завдання

1. Які жанри театрального мистецтва розвивалися в першій половині XVII ст.? 2. Де й коли в Україні були започатковані шкільні драма і театр? Що таке інтермедія? 3. Які музичні жанри розвивалися в тогочасній Україні? Що таке партесний спів? 4. У чому проявлялися барокові риси в українській архітектурі? 5. Які нові види оборонних укріплень з’явилися в цей час? 6. Назвіть основні жанри українського образотворчого мистецтва першої половини XVII ст.

 

7. Якими були особливості розвитку тогочасного українського театрального і музичного мистецтва? 8. Як відбувався розвиток української архітектури? Які відомі пам’ятки української архітектури першої половини XVIІ ст. вам відомі? 9. Якими були основні здобутки тогочасного образотворчого мистецтва України?

 

10. Завершіть складання таблиці «Розвиток української культури в першій половині XVII ст.», розпочатої за матеріалом § 14.

 

11. Відвідайте місцевий художній музей і підготуйте повідомлення про твори українського образотворчого мистецтва першої половини XVII ст., які є у його експозиції.

 

Узагальнення за темою «Українські землі у першій половині XVII ст.»

1. Складіть перелік подій з історії України першої половини XVII ст., які ви вважаєте найважливішими. Обґрунтуйте свій вибір.

2. Поясніть значення понять і термінів «латифундія», «товарне виробництво», «ясир», «Хотинська війна», «Куруківська угода», «інтермедія». «українське бароко».

3. Назвіть видатних історичних діячів цієї доби. У чому ви вбачаєте їх внесок в історію України першої половини XVII ст.

4. Виконайте завдання за історичною картою.

1) Які нові території були заселені українцями на середину XVII ст.?

2) Покажіть українські землі, котрі у першій половині XVIIст. змінили свою державну приналежність.

3) Де у цей період була розташована Запорозька Січ?

4) Укажіть місця, до яких здійснювали свої морські походи козаки-запорожці.

5) Покажіть на карті місця, де відбулися найважливіші історичні події цього періоду.

5. Складіть розгорнутий план «Особливості соціально-економічного та політичного становища українців у першій половині XVII ст.».

6. Складіть історичний портрет П. Конашевича-Сагайдачного або П. Могили (за вибором).

7. Визначте значення козацьких повстань 20—30-х рр. XVII ст. для боротьби українців за свої права.

8. Якими, на вашу думку, були найважливіші досягнення культури України першої половини XVII ст.? Поясніть свою думку.

 

Тестові завдання за темою «Українські землі у першій половині XVII ст.»

1. Який з наведених переліків містить прізвища магнатів, які мали великі маєткості в Україні?

а) Борецький, Сакович, Гізель;

б) Острозький, Вишневецький, Хоткевич;

в) Смотрицький, Копистенський, Остряниця;

г) Федорович, Дорошенко, Сулима.

2. Яке місто України мало у першій половині XVII ст. найбільшу кількість населення?

а) Київ;

б) Львів;

в) Луцьк;

г) Чигирин.

3. Який король Речі Посполитої погодився офіційно визнати (легалізувати) відновлення православної ієрархії?

а) Стефан Баторій;

б) Сиґізмунд ІІ Авґуст;

в) Сиґізмунд ІІІ;

г) Владислав IV.

4. Який митрополит греко-католицької церкви об’єднав греко-католицьке чернецтво у Василиянський орден?

а) М. Рогоза;

б) І. Потій;

в) Й.-В. Рутський;

г) П. Скарга.

5. Укажіть хронологічні межі доби героїчних походів українського козацтва.

а) Останні два десятиліття XVI ст.;

б) кінець XVI — перше десятиліття XVII ст.;

в) перші два десятиліття XVII ст.;

г) 20—30-ті рр. XVII ст.

6. Коли відбулася Хотинська битва?

а) 1616 р.;

б) 1620 р.;

в) 1621 р.;

г) 1624 р.

7. Хто очолював козацьке повстання у 1630 р.?

а) М. Жмайло;

б) Т. Федорович;

в) І. сулима;

г) П. Бут.

8. Коли сейм Речі Посполитої прийняв документ, що скасовував на вічні часи всі права й привілеї реєстровців, якими вони користувалися в нагороду за послуги, «надані нашим предкам...»?

а) 1617 р.;

б) 1625 р.;

в) 1635 р.;

г) 1638 р.

9. Який навчальний заклад було утворено на українських землях 1632 р.?

а) Острозька школа;

б) Львівська братська школа;

в) Київо-Могилянський колегіум;

г) Київська братська школа.

10. Хто був автором видатного твору полемічної літератури «Тренос»?

а) П. Могила;

б) М. Смотрицький;

в) З. Копистенський;

г) К. Сакович.

11. Як називають коротенькі сценки переважно гумористично-комедійного характеру, що виконувалися в перервах між актами серйозної драми?

а) Декламація;

б) інтермедія;

в) кант;

г) містерія.

12. Що таке вертеп?

а) Духовна драма на біблійний сюжет;

б) церковна пісня для триголосного ансамблю;

в) пересувний народний ляльковий театр;

г) багатоголосний спів без нот і музичного супроводу.

 

Енциклопедична сторінка за темою «Українські землі у першій половині XVII ст.»

1616 р. — Запорозькі козаки, очолювані гетьманом П. Конашевичем-Сагайдачним, захопили Кафу

1620 р. — Відновлення православної ієрархії на українських і білоруських землях у складі Речі Посполитої

1621 р. — Хотинська війна

1625 р. — Виступ гетьмана Марка Жмайла проти польської влади

1630 р. — Козацьке повстання під проводом Тараса Федоровича (Трясила)

1632 р. — Заснування Києво-Могилянського колегіуму

1632 р. — Початок легалізації православної церкви в Речі Посполитій

1635 р. — Зруйнування Кодацької фортеці Іваном Сулимою

1637—1638 рр. — Козацьке повстання під проводом Павла Бута, Якова Острянина і Дмитра Гуні

1638 р. — Прийняття «Ординації Війська Запорозького»

 

Тема ІІІ. Національно визвольна війна українського народу середини XVII ст. Відродження Української держави

§ 15. Національно визвольна війна

1. Наведіть факти погіршення соціально економічного становища та національно релігійних утисків українського населення від польської влади. 2. Якими були причини козацьких виступів у 20—30-х рр. XVII ст.?

 

1. Передумови та причини Національно визвольної війни. Найважливішою подією української історії XVII ст. стала Національно­визвольна війна українського народу. Її спалах був обумовлений загостренням суперечностей у різних сферах розвитку суспільства, які спричинили передумови початку війни.

У цей час надзвичайно ускладнилася ситуація в соціально економічній сфері. Унаслідок зростання в Україні землеволодінь польської шляхти, селяни втрачали землю і ставали кріпаками. Значно погіршилося також становище міщанства й реєстрових козаків. Критичним було становище в національно релігійній сфері. Усіляко обмежувалися можливості українців вживати рідну мову. Один за одним в Україні з’являлися католицькі костьоли, монастирі та єзуїтські колегіуми. Незважаючи на проголошувану владою свободу віросповідання, не припинялися утиски православних. У тогочасній Україні саме релігійні утиски були чинником, що об’єднував представників різних верств у їхніх протестах проти польської влади.

 

Документи розповідають

Богдан Хмельницький про основну причину Національно визвольної війни

Причиною, яка спонукала козаків піднятися війною проти ляхів, було не те, що ляхи несправедливо відбирали в них села й доми, не те, що позбавляли їх земної батьківщини, не те, що обтяжували їх роботами, подібно до немилостивих фараонів (усе це ще могли б стерпіти козаки), а те, що ляхи, змушуючи козаків відступати від благочестивих догматів та приєднуватися до невірного вчення, злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ.

1. У чому Богдан Хмельницький убачав основну причину війни українців із поляками? 2. Наведіть приклади боротьби українців за православну віру в першій половині XVII ст.

 

Цікаво знати

У роки Національно визвольної війни кожна з воюючих сторін намагалася надати своїм діям вигляд боротьби за віру. До Богдана Хмельницького прибув із Греції митрополит Йосаф Коринфський і привіз меч, освячений у Єрусалимі на Гробі Господнім. Це означало, що православна церква в Османській імперії вбачала в українських козаках, яких очолював гетьман, борців за православну віру. Зі свого боку, до короля Речі Посполитої Яна Казимира прибув спеціальний легат, який передав йому від Папи Римського освячений меч і благословіння на війну з козаками, оскільки це є боротьба за інтереси католицької церкви.

 

У політичній сфері відсутність власної державності, втрата еліти через полонізацію та окатоличення призвели до того, що український народ за умови подальшого перебування у складі Речі Посполитої не мав перспектив для повноцінного розвитку. Визрівали також психологічні передумови до вибуху Національно визвольної війни. Ступінь і характер насильства в діях панів, орендарів, урядовців і католицького духівництва під час придушення козацьких виступів попередніх років викликали в українському суспільстві гнів щодо гнобителів і прагнення помститися за заподіяні кривди.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 584; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.