Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теоретична соціологія




Змішана

Поширеною є також змішана виборча система, яка поєднує елементи мажоритарної і пропорційної систем: одна частина парламенту обирається за мажоритарною системою, а друга частина — за пропорційною. При голосуванні виборець отримує два бюлетені, одним з яких він голосує за особу, а другим — за партію. Характерним прикладом змішаної виборчої системи є виборча система ФРН, де одна половина депутатів Бундестагу (нижньої палати парламенту) обирається за мажоритарною системою, а друга — за пропорційною згідно зі списками кандидатів, які пропонуються партіями.

У деяких країнах із двопалатним парламентом одна палата обирається за мажоритарною системою, а друга — за пропорційною. В такому разі мажоритарна система найчастіше застосовується для формування тієї палати парламенту, яка складається з представників адміністративно-територіальних одиниць, а друга палата обирається за пропорційною системою.

З метою уникнення представництва в парламенті багатьох дрібних політичних партій, забезпечення стабільності діяльності парламенту та уряду в країнах з пропорційною та змішаною виборчими системами встановлюється загороджувальний бар'єр — мінімальна частка голосів виборців, яку партія має отримати для представництва в парламенті. Здебільшого цей мінімум складає 5 відсотків голосів виборців, хоча є відхилення від цієї цифри як в один, так і в інший бік: від 1 відсотка в Ізраїлі до 10 відсотків у Туреччині. Іншими словами, якщо партія чи виборчий блок не подолали встановленого бар'єру, тобто не набрали відповідного мінімуму голосів, вони не можуть бути представлені в парламенті ні самостійно, ні в коаліції з іншими партіями.

Антологія

Том 2

 

Це видання здійснене у межах програми Центрально-європейського Університету "Books for Civil Society" за підтримки Центру з розвитку видавничої діяльності (OS1 - Budapest) і Інституту "Відкрите суспільство" (Фонд Сороса) - Росія

Теоретична соціологія: Антологія: В 2 ч. / Пер. з англ., фр., йому., ит. Сост. і общ. ред. С. П. Баньковской. - М.: Книжный будинок "Університет", 2002. - Ч. 2. - 424 с.

ISBN 5-8013-0151-8 (ч. 1)ISBN 5-8013-0046-5

Мета цього видання - показати розвиток соціальної теоретичної думки від класиків до сучасних теоретиків. Оскільки власне наукове теоретизування про соціальне пов'язане з осмисленням сучасності, то хронологічно класичний період відноситься до кінця XIX - початку XX століття; підбір матеріалів починається саме з цього періоду.

Особливістю цього видання можна вважати те, що в ньому представлені не тільки вже добре відомі імена та роботи, але і такі що раніше не перекладалися російською мовою автори або роботи відомих теоретиків

У цій антології розвиток уявлень про соціальне даний в теоретичному контексті, не обмеженому чіткими дисциплінарними рамками; у збірник включені матеріали із сфери соціальної філософії, антропології, політичної науки, соціальної психології і власне соціології.

Видання призначене для студентів, аспірантів, викладачів, учених, що спеціалізуються в соціальних науках, для усіх хто цікавиться проблемами сучасного суспільства.

УДК 316.1(075.8) ББК 60.5я73

© Баньковская С. П., складання, переклад. 2002© Гофман А. б., Зотов А. А., Ковалев А Л

© Малинкин А. П., Руткевич Е. Д.

© Филиппов А. Ф., переклад, 2002

 

Толкот Парсонc. ПОНЯТТЯ СУСПІЛЬСТВА: КОМПОНЕНТИ І ЇХ ВЗАЄМОВІДНОСИНИ*

* * Друкується по: Парсонс Т. Поняття суспільства: компоненти і їх взаємовіносини // THESIS. Весна 1993. Т. 1. Вып. 2. С. 94-122.

 

Суспільство є особливим видом соціальної системи. Ми розглядаємо соціальну систему як одну з первинних підстем системи людської дії разом з такими підсистемами, як організм, особа і культура.

Загальна концептуальна схема дії

Зміст дії утворює структури і процеси, на основі яких люди формують осмислені наміри і більш менш успішно реалізують їх в конкретних ситуаціях. Термін "осмислений" припускає символічний (культурний) рівень смислового уявлення і референції. Наміри у сукупності з їх здійсненням припускають здатність системи дії - індивідуальної або колективної - змінювати своє становище відносно до певної ситуації або оточення в бажаному для системи напрямі.

Ми вважаємо за краще використовувати термін "дія", а не "поведінка", оскільки нас цікавить не конкретна фізична поведінка, а її узагальнені типові характеристики (зразки) і осмислені результати (фізичні, культурні та ін.) - від простих знарядь до витворів мистецтва, а також механізми і процеси, що контролюють формування цих зразків.

Людська дія є "культурною" в тому плані, що сенси і наміри дій виражаються в термінах символічних систем (включаючи коди, за допомогою яких вони реалізуються у відповідних зразках); універсальною для усіх людських суспільств символічною системою є мова.

Існує підхід, у рамках якого будь-яка дія розглядається як дія особи. Проте такі підсистеми, як організм і культура, містять істотні елементи, які не можуть бути досліджені на індивідуальному рівні.

Якщо говорити про організм, то його первинною структурною характеристикою є не анатомічна специфіка, а видовий тип. Звичайно, такий тип не існує в чистому вигляді - складна генетична конституція будь-якого індивідуального організму унікальна і містить як комбінації властивих виду генетичних характеристик, так і результати дії довкілля. Але якими б не були важливі для визначення конкретної дії індивідуальні відмінності, саме загальні типові характеристики великих людських груп, - включаючи їх диференціацію за статтю - утворюють органічну основу дії.

Було б невірним вважати, що генетична конституція організму змінюється під впливом зовнішнього середовища. Навпаки, генетична конституція задає загальну "орієнтацію", яка впливає на анатомічні структури, фізіологічні процеси і поведінкові зразки, що виникають в ході взаємодії з довкіллям упродовж усього життя організму. Серед чинників довкілля можна виділити дві категорії: по-перше, чинники, що впливають на неспадкові властивості фізичного організму; по-друге, чинники, що визначають елементи поведінки, що засвоюються в процесі навчання; саме на останніх нам слід зосередити увагу. Хоча організм звичайно ж здатний до навчання в довкіллі самостійно, тобто за відсутності інших поведінкових організмів, теорія дії досліджує передусім такий процес навчання, за якого інші організми цього ж виду складають найбільш важливу характеристику довкілля.

Символічно організовані культурні зразки, як і усі інші компоненти живих систем, виникають в процесі еволюції. При цьому розвиток їх до лінгвістичного рівня - це феномен, властивий винятково людині. Здатність навчатися мові і використовувати її визначена специфічною генетичною конституцією людини, що підтверджується невдалими спробами навчання мові інших видів(Brown, 1958. Ch.V). Але генетично зумовлена тільки ця загальна здатність, а не ті реальні символічні системи, які засвоюють, використовують і розвивають конкретні людські групи.

Більше того, незважаючи на дійсно великі здібності людського організму до навчання, а також до створення нових елементів культури, жоден індивід сам по собі не в змозі створити систему культури. Основні втілені в типових зразках характеристики культурних систем змінюються лише упродовж життя багатьох поколінь, їх завжди наслідують відносно великі групи, і вони ніколи не можуть відноситися лише до одного або декількох індивідів. Індивід вивчає їх в основному пасивно, хоча і може привнести до них незначні конструктивні (чи деструктивні) зміни. Загальніші культурні зразки забезпечують системі дій високостійкі структурні опори, в достатній мірі відповідні генетично закладеним властивостям виду. Вони пов'язані із засвоюваними элементами дії точно так, як і гени - з природженими ознаками (Emerson, 1956).

У межах, визначуваних, з одного боку, генетикою виду, а з іншої - нормативними культурними зразками, знаходяться можливості конкретних індивідів і груп розвивати незалежні структуровані поведінкові системи. Оскільки діюча особа (actor) в генетичному плані є людиною і оскільки його навчення відбувається в контексті певної культурної системи, його поведінкова система (яку я буду називати його особою), засвоєна за допомогою навчання, має риси, загальні з іншими особами, наприклад, мова, на якій він звик розмовляти. В той же час його організм і його оточення - фізичне, соціальне і культурне - завжди в певних аспектах унікальні. Отже, його власна поведінкова система буде унікальним варіантом культури і властивих їй зразків дії. Тому дуже важливо розглядати систему осіб як таку що не зводиться ні до організму, ні до культури. Те, чому навчаються, не є ні фрагментом "структури" організму в звичайному значенні слова, ні властивістю культурної системи.

З аналітичної точки зору, система особи є самостійною системою.

Хоча процес соціальних інтеракцій внутрішньо пов'язаний і з особовими характеристиками взаємодіючих індивідів, і з культурними зразками, він проте утворює самостійну, четверту систему, яка в аналітичному плані незалежна від систем особи, культури і організму (див. главу "Деякі фундаментальні категорії теорії дії", а також главу Т. Парсонса і Э. Шилза в кн.: Parsons et al., 1951; см також Parsons, 1968а). Ця незалежність стає найочевиднішою, коли на перший план виступають вимоги інтеграції, такої необхідної для систем соціальних стосунків через їх внутрішню схильність до конфлікту і дезорганізації (йдеться про те, що іноді позначається як проблема порядку в суспільстві, поставлена в класичній формі Томасом Гоббсом). Система інтеракцій і є соціальна система, яка є підсистемою системи дії і виступає основним предметом аналізу в даній розвідці.

* * Interactions, т. е. взаємодій. - Прим. перев.

 

Наведена вище класифікація чотирьох найзагальніших підсистем людської дії - організму, особи, соціальної системи і культурної системи - є реалізацією загальної парадигми, яка може бути використана для аналізу усієї сфери дії і яку я застосовуватиму далі для аналізу соціальних систем.

За допомогою цієї парадигми будь-яка система дії аналізується в термінах таких чотирьох функціональних категорій, що забезпечують,: 1) формування головних, "керівних" або контролюючих, зразків системи; 2) внутрішню інтегрированість системи; 3) її орієнтацію на досягнення цілей відносно до довкілля; 4) її адаптацію до впливу довкілля, що розглядається в широкому сенсі, - тобто до фізичного оточення, не пов'язаного з дією. У рамках систем дії культурні системи виконують функцію підтримки зразка; соціальні системи - функцію інтеграції діючих элементів (індивідів або, точніше, осіб, що виконують ролі); системи особи - функцію досягнення мети, а поведінковий організм - функцію адаптації (див. схему 1).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 339; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.017 сек.