• міст і форми вияву політичної куль- 'тури значною мірою залежать від рівня історичного розвитку і змінюються в ході суспільно- політичних змін. Кожній суспільно-політичній системі відповідає певний тип політичної культури, який у кожній конкретній країні проявляється в національно-специфічних формах. Для відображення процесу змін політичної культури в ході історичного розвитку, особливостей політичної куль- тури певного суспільства або тих чи інших соціальних спіль- ностей у політології вживається поняття «тип політичної культури», яке фіксує найбільш загальні, типові риси полі- тичної свідомості й поведінки людей окремих історичних епох і суспільств. Типологія політичної культури може здійснюватись за різними ознаками: історичними епохами, формами ставлення до політики, характером політичної діяль- ності та її суб'єктами, типами світогляду, регіонами тощо.
Типологія політичної Найвідомішою в сучасній політології є культури Г. Алмонда типологія політичної культури, здій- / С. Верби снена Г. Алмондом і С. Вербою шляхом порівняльного аналізу різних політичних культур, які існують в окремих країнах. На осно- ві дослідження політичної культури США, Великобританії, Італії, ФРН і Мексики вони виокремили у праці «Грома- дянська культура» три «чистих типи» політичної культури: паройкіальну, підданську та активістську. Ці типи характе- ризуються певними цінностями, зразками політичної пове- дінки, способами організації влади і не прив'язані жорстко до певної історичної епохи чи соціальної спільності.
Паройкіольний (від грецьк. «пара» — навколо і «ойкос» — дім, господарство) тип політичної культури (іноді його називають «патріархальним») характеризується відсутністю в суспільстві інтересу до політичної системи. Основними рисами цієї культури є майже повна відсутність у громадян знань, емоцій і суджень щодо держави, відсутність прагнень, аполітичність поряд із замкнутістю на місцевій чи етнічній солідарності. Паройкіальна культура може відразу стати панівною в молодих країнах, але зберігається навіть у великих індустріальних державах, коли кругозір більшості
Персоналізовані аспекти політики
Політична культура
громадян обмежується прихильністю до свого роду, містеч- ка, регіону.
Підданський тип політичної культури вирізняється силь- ною позитивною орієнтацією громадян на політичну систему, але слабкою орієнтацією на активну участь у її функціонуванні. Цей тип сформувався за умов феодальної системи з її виразною ієрархічністю політичних відносин. Елементи підданської культури трапляються і в сучасних суспільствах, зокрема у формі поклоніння верховним політичним лідерам.
Активістський тип політичної культури (або «культура участі») вирізняється активною заінтересованістю громадян не тільки в тому, що їм дає політична система, а й у тому, щоб відігравати у ній активну роль.
В історії, на думку Г. Алмонда і С. Верби, переважають не чисті, а змішані типи політичної культури: паройкіально- підданська, піддансько-активістська і паройкіально-акти- вістська. Змішаним типом політичної культури є й так звана громадянська культура. Це активістська політична культура, в якій наявні елементи паройкіальної і підданської культури. Вона найбільш характерна для демократичних політичних систем і сприяє їх функціонуванню.
Громадянська культура є породженням громадянського суспільства. Вона передбачає, що суб'єкти політики у своїй діяльності виходять з інтересів усього суспільства, а не лише окремої соціальної спільності. За наявності в ній різних політичних орієнтацій ця культура спрямована на дотриман- ня в суспільстві громадянського консенсусу як необхідної засади демократії.
Типологія політичної Деталізовану типологію політичної культури культури Є. Вятра запропонував Є. Вятр. Залежно від суспільно- політичних формацій і притаманних їм полі- тичних систем він виокремив три основних типи політичної культури: традиційний, буржуазно-демократичний і соціалістичний. Тип тради- ційної політичної культури відповідає рабовласницькому і феодальному ладу. Він характеризується визнанням того, що: а) влада має свя- щенний характер; б) права підданого і влади регулюються традицій- ними нормами, які випливають із твердження: «так було завжди»; в) політична система та її основні норми є незмінними.
Традиційна політична культура виступає у трьох різновидах:
1. Традиційна племінна культура, для якої характерні значна влада віча та істотні обмеження влади вождя.
2. Традиційна теократична культура, в якій володар є Богом або намісником Бога і його влада обмежується лише тим, як розуміється
воля Бога. Ця культура притаманна тим народам, у яких політична система створювалась пророками нових релігій.
3. Традиційна деспотична культура, в якій ставлення підданих до володаря грунтується на визнанні його абсолютної, нічим не обмеженої влади над ними. Володар є паном над усіма підданими і їх власником.
Ці різновиди політичної культури в історії переплітаються. Поряд з традиційною політичною культурою добуржуазна епоха знає інший тип — політична культура станової демократії, за якої значна частина, навіть більшість, населення повністю відсторонена від участі в політичній системі і найчастіше позбавлена будь-яких особистих прав. Політичні права існують лише для меншості з привілейованих станів. Історії відомі два різновиди політичної культури станової демократії: патриціанська культура деяких грецьких міст, республіканського Рима й деяких італійських міст середньовіччя, а також дворянська політична культура, наприклад у Польщі, Англії, Росії епохи пізнього середньовіччя і раннього періоду нової історії.
Виникнення капіталізму й залучення мас до політичного життя створили масову політичну культуру — культуру не якоїсь класової меншості, а широких верств суспільства. Буржуазне суспільство знає два основних типи політичної культури: демократичний та автокра- тичний. Для першого типу характерні активність громадян, їх включення у політичну систему, визнання громадянських прав і свобод, а також принципу контролю громадян за діяльністю держави.
Буржуазно-демократична політична культура виступає у двох основних різновидах: консервативно-ліберальній і ліберально-демокра- тичній. Консервативно-ліберальна культура визнає основними цінностя- ми громадянські права і свободи, але заперечує суспільно-реформатор- ський аспект політичної культури. В ліберально-демократичній політич- ній культурі, навпаки, визнання основних цінностей і зразків поведін- ки, типових для системи буржуазної демократії, поєднується з очікуванням соціальних реформ, здійснюваних державою.
Автократичний тип буржуазної політичної культури є запереченням буржуазно-демократичного типу. Ідеалом держави він визнає сильну й неконтрольовану владу, яка виключає демократичні права і свободи громадян. Цей тип втілився в різного роду мілітаристських і фашист- ських режимах XX ст. і має два різновиди: авторитарну й тоталітарну політичну культуру. Перша відрізняється від другої тим, що не передбачає активної участі мас, їх політичної мобілізації і використовує ідеологію лише як інструмент для забезпечення пасивного послуху мас. Тоталітарна політична культура, супутня фашистським і напівфашист- ським системам, поєднує культ лідера, сильної влади з активним залученням громадян до участі в політичному житті відповідно до принципів, установлених лідером1'.
Цитована праця Є. Вятра була написана ще в 70-х роках і, звісно, не відбиває тих політичних змін, які відбулись у колишніх соціаліс- тичних країнах. За цей час концепція тоталітаризму, започаткована ще
'Див.: Вятр Е. Социология политических отношений. С. 266—269. — 489
Політична культура
Персоналізовані аспекти політики
І
в 50-х роках американськими політологами К. Фрідріхом і 3. Бжезін- ським, знайшла свій подальший розвиток. Було, зокрема, визнано, що ті політичні режими, які утвердились у соціалістичних країнах, є різновидом тоталітаризму. А значить, політична культура соціалістичної демократії, про яку говорив Є. Вятр, є різновидом тоталітарного типу політичної культури. Слід зауважити, що поділ політичної культури за характером реалізації владних відносин у суспільстві на демократичну, авторитарну й тоталітарну, започаткований Є. Вятром і розвинутий стосовно нових політичних реалій, у сучасній політології досить поширений.
Розглянемо детальніше особливості демократичної полі- тичної культури. Головною з цих особливостей є плюралізм, який передбачає політичну, економічну та ідеологічну багатоманітність. Багатоманітність в економічному житті означає існування різних форм власності, насамперед при- ватної, різних форм господарювання, вільного підприєм- ництва. Економічна багатоманітність виступає основою політичного плюралізму, який означає визнання в політич- ному житті багатоманітності інтересів різних соціальних і політичних груп. Політичний плюралізм заперечує монопо- лію будь-якої соціальної спільності, організації чи особи на владу. Відповідно, не може займати монопольне становище будь-яка ідеологія.
Визнання плюралізму соціальних і політичних інтересів передбачає визнання ідей політичного представництва й виборності. Остання покликана забезпечити народний суверенітет і представництво інтересів усіх суспільних груп у системі влади через політичні партії. Чергування партій і посадових осіб при владі вважається цілком нормальним і навіть необхідним явищем. Політична конкуренція є однією з основних ознак демократичної політичної культури.
Принцип плюралізму, багатоманітності суспільного життя — основа демократизму не лише політичної культури, а й суспільства в цілому. Водночас він передбачає дію іншого принципу — консенсусу. Демократична політична культура характеризується встановленням у суспільстві кон- сенсусу стосовно основних цінностей суспільства, його цілей і шляхів їх досягнення, визнанням легітимності демократич- них процедур, готовністю добровільно підкорятися встано- вленим політичним правилам.
Можливі й інші типології політичної культури. Так, за національно-територіальною ознакою виокремлюються
європейський (західний) та азіатський (східний) типи, за характером взаємозв'язків і контактів між людьми — конфронтаційний і консенсусний типи, за ідеологічною ознакою розрізняють ліберальний, консервативний, кому- ністичний і соціал-демократичний типи політичної культури.
Вплив політичної Політична культура є складовою полі- культури на тичної системи і відіграє надзвичайно політичну системуважливуроль у її функціонуванні. Вона впливає на форми, функціонування і розвиток політичних інститутів, зумовлює політичну поведінку широких мас. Стійкість і життєздатність будь-якої політичної системи залежить від ступеня відповідності її цінностей цінностям політичної культури більшості громадян. Ставлення людей до інститутів політичної системи, правлячої еліти, полі- тичних лідерів, взагалі до всіх політичних явищ і процесів відбувається під впливом їхньої політичної культури. Цим пояснюється, зокрема, те, що один і той самий тип політич- ної системи виявляється прийнятним в одному суспільстві і неприйнятним в іншому.
Особливо важливу роль у функціонуванні політичної системи відіграє єдність, або однорідність, політичної куль- тури, з якою безпосередньо пов'язана стабільність суспіль- ства. Внаслідок соціальної різнорідності суспільства його політична культура складається з багатьох різних часткових культур або субкультур — класових, етнічних, демографіч- них, професійних, регіональних, релігійних тощо. Політична субкультура— це сукупність таких стереотипів політичної свідомості й поведінки, які значно відрізняються від загаль- них, домінуючих у суспільстві. В одному разі відмінності часткових культур від загальної політичної культури суспіль- ства не мають принципового характеру, і часткові культури інтегруються в загальну як субкультури. В іншому разі часткові культури настільки відрізняються від загальної політичної культури, що виступають як контркультура. Це означає, що в кожному суспільстві можуть існувати одно- часно кілька політичних культур: домінуюча, або загальна, політична культура, субкультури і контркультура.
Наявність різних, а тим більше — протилежних політич- них культур, тобто фрагментарність політичної культури суспільства, містить у собі загрозу втрати спільних ідеалів і цілей, переважання часткових інтересів над загальнонаціо-
Персоналізовані аспекти політики
Політична культура
кальними, дестабілізує політичну систему. Оскільки наяв- ність у суспільстві політичних субкультур є звичайним явищем, то для правлячих кіл важливо узгоджувати ці субкультури на базі спільних інтересів і цінностей і тим самим забезпечувати стабільність усієї суспільної системи. Фрагментарність політичної культури особливо виразно проявляється в переломні періоди суспільного розвитку, коли руйнуються звичні уявлення, переривається наступ- ність норм політичної культури, утворюється розрив між політичною культурою старшого й молодшого поколінь.
Функції політичної Роль політичної культури в житті сус- культури пільства більш конкретно проявляється через виконувані нею функції. Основ- ними функціями політичної культури є вираження й реалізація соціальних інтересів, нормативно-регулююча, виховна, комунікативна і прогностична.
Визначальна функція політичної культури — вираження й реалізація соціальних інтересів. У політичній свідомості, передусім у її найважливішій складовій — політичній ідео- логії, відтворюються корінні інтереси соціальних спільностей, які стосуються влади в суспільстві. Усвідомлення цих інте- ресів зумовлює відповідну політичну поведінку соціальних спільностей та окремих їх представників. Для завоювання й використання державної влади, здійснення впливу на неї вони створюють політичні партії, об'єднуються в громадські організації, тим чи іншим чином ведуть себе у виборчих кампаніях, інших політичних процесах.
Призначення політики в цілому, політичної культури зокрема, — узгодження багатоманітних соціальних інтересів, забезпечення єдності й цілісності суспільства. В узгодженні соціальних інтересів, забезпеченні стійкого, злагодженого і динамічного функціонування політичної системи знаходить свій вияв нормативно-регулююча функція політичної куль- тури. Реалізується вона за допомогою формування і закріп- лення в суспільній свідомості необхідних політичних цінностей, установок, цілей, мотивів і норм поведінки. Як правило, вони втілюються в нормативних політичних рішеннях держави і надають можливість ефективно регулю- вати відносини в межах політичної системи з боку як держави, так і громадянського суспільства. Завдяки норма- тивно-регулюючій функції політичної культури досягається соціальний і в цілому — суспільний консенсус.
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2025) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление