КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Моральне виховання
Під мораллю розуміють історично сформовані норми й правила поведінки людини, що визначають її відношення до суспільства, праці, людей. Моральність – це внутрішня мораль, мораль не показна, не для інших – для себе. Важливіше за все формувати глибоку людську моральність. Моральне виховання вирішує такі завдання, як формування моральних понять, суджень, почуттів і переконань, навичок і звичок поводження, що відповідають нормам суспільства. Специфічною особливістю морального виховання є те, що його не можна відокремити у спеціальний виховний процес. Формування моральності відбувається в процесі всієї діяльності дітей (ігри, навчання), тобто у найрізноманітніших відносинах, у які вони вступають у різних ситуаціях зі своїми однолітками, з дітьми, молодшими за себе, й дорослими. Не зважаючи на це, моральне виховання є цілеспрямованим процесом, що припускає певну систему змісту, форм, методів і прийомів педагогічних взаємодій. За тривалу історію свого існування людство виробило норми особистісних і групових стосунків, що забезпечували стабільність людського співтовариства та його еволюційний розвиток. Упродовж історії ці норми змінювалися, проте зберігалося постійне ядро моральних норм, що зафіксовано в ученнях і книгах різних релігій світу: християнстві, магометанстві, конфуціанстві, буддизмі. Ядро моральності – гуманістичні норми стосунків, що гарантують виживання і добробут людей. До них, насамперед, слід віднести такі моральні норми, як ненасильство, співробітництво, чесність, милосердя, турбота про слабких і суспільне благо, повага до інших людей. Традиційно головну роль у моральному вихованні відіграє сім’я, що є першим для дитини соціальним середовищем. У сенситивний період свого розвитку дитина через спілкування з батьками та іншими членами сім’ї пізнає моральні норми і формує гуманістичну модель поведінки. Пізніше у життя людини включаються такі соціальні інститути, як дитячий садок, школа, вулиця. Однак і в цей час родина залишається одним з найважливіших, а іноді й найбільш важливим, фактором соціалізації особистості. Сім’ю можно розглядати як модель і форми базового життєвого тренінгу особистості. Соціалізація в родині відбувається по двох паралельних напрямах: у результаті цілеспрямованого процесу виховання та за механізмом соціального навчання. Розглядаючи сім’ю як вагомий фактор виховання, і науковці, і практики схиляються до висновку, що сучасна сім’я й родина перебувають у кризовому стані. Змінився традиційний вигляд сім’ї у світі: вона набула усіх характеристик „нуклеарної”, що збіднює її виховний потенціал. Cyттєво зростає кількість неблагополучних сімей, серед яких розрізняють, зокрема, такі: конфліктні (їх кількість за світовою статистикою сягає 60 відсотків від усіх неблагополучних сімей); аморальні; педагогічно не складені; асоціальні. Неповна сім’я набула статусу ознаки сьогодення (кожна третя сім’я – неповна; за даними статистичного управління Європейського союзу „Євростат”, кожне друге одруження у Великобританії завершується розлученням, а 55% молодих сімей у Бельгії розпадається). Зростає кількість одиноких матерів у світі, як і кількість умертвених ними дітей (протягом 1993 – 1996 років ця кількість зросла у 1,5 раза). Отже, криза сучасної сім’ї суттєво утруднює результативність виховного впливу всіх інших інститутів виховання, сприяє зростанню кількості дітей і підлітків групи „ризику” [12]. У межах чисельних зарубіжних освітніх систем накопичено певний досвід морального виховання, в центрі якого – увага і повага кожного до себе, до оточуючих, намагання керуватися в поведінці загальнолюдськими цінностями (добро, милосердя, співчуття). Головна мета школи – формувати морально стійку особистість. Школа може і повинна відповідати за моральне виховання. Відповідно до об’єктивних потреб сучасної епохи проблему виховання у школах вирішують таким чином: - до навчальних програм введено курси моралі, етики (Китай, США, Франція, Японія), спрямовані на моральне виховання підлітків. Спеціальний курс „Мораль” вивчається у США, в Південній Кореї введено навчальний предмет „Моральне виховання” (зокрема, він вивчається в 10 класі в обсязі 6 годин на тиждень), у початковій школі Японії є особливий урок (дотоку) – урок чеснот (в досвіді України він має назву „урок моралі”); - якомога повніше використовується наявний потенціал інших предметів, особливо гуманітарних, для морального впливу на учнів. Наприклад, у школах Австралії і США програми з літератури будуються за моральним критерієм (проблема мужності і стійкості в літературних творах; чесність, шляхетність і неправда у творах Шекспіра тощо); - до навчальних планів вводяться людинознавчі курси на зразок „Психологія особистості”, „Я і група”, „Я і суспільство”, „Причини конфліктів”, „Чинники поведінки людини” тощо (школи Англії, Канади, США). Складності й труднощі виховання в умовах зростаючої дегуманізації світу спонукають школу до пошуків нетрадиційних шляхів морального формування молоді, одним з яких є розвиток у школярів позитивної „Я-концепції”; - у школах поширено викладання прав людини з ініціативи ООН та за підтримки її організацій (численні міжнародні конференції під егідою ООН, ЮНЕСКО, ЄЕС у 70-90-х роках наполегливо рекомендували ввести викладання прав людини як інтегральну частину процесу морального виховання у школі); - активно розвивається філантропічна (благочинна) діяльність учнів, які працюють у лікарнях, будинках для пристарілих, у бідних районах. Наприклад, у багатьох американських школах така суспільно-корисна діяльність прирівнюється до шкільного предмета і зараховується при видачі шкільного сертифіката; - досить поширена світова тенденція „кооперативного морального виховання”, зміни споживацької етики, відмови від протиставлення індивіда групі, колективу. З цією метою застосовується поведінкова методика виховання (йдеться про створення виховних ситуацій, у межах яких у формі гри учні засвоюють і закріплюють норми моральної поведінки). У ході таких занять учні набувають навичок мирного вирішення конфліктів з батьками, однолітками, вчителями. У дітей формуються стереотипи соціально схвалюваної поведінки у різних громадських інституціях. За національною традицією в Японії щорічно 15 січня відмічається день вікової довершеності, 3 березня день дівчаток, а 5 березня – хлопчиків. Дух єдності віддзеркалює і така японська національна традиція, як проведення свята Сити го Сан (у кінці грудня в межах усієї країни в один день відмічається день народження 3,5-7-річних дітей); ввічливість виховується змалку і тут вона розуміється як „продумана миротворчість” (навіть у мовленні привчають до відмови від слова „ні”; у США ввічливість виявляється в обов’язковому усміхненні в процесі спілкування, скороченні імен; в Англії – у відмові від голосної розмови, категоричності в запереченнях; у мусульманських країнах вважається аморальним вживання алкоголю. Рольові ігри та дискусії є дуже поширеними методами і у справі політичної соціалізації молоді. До найбільш відомих прикладів такої діяльності слід віднести здійснення „проекту Стенхауса” в Англії, який передбачав проведення дебатів з актуальних соціально-політичних проблем під час занять із суспільних дисциплін. Однією з улюблених у школах західних країн рольових ігор залишається гра „Вибори”, під час якої школярі моделюють проведення політичної кампанії: висунення кандидатур, їх змагання у політичних дебатах, голосування. Слід відмітити, що у зарубіжних країнах моральне виховання переважно спрямоване в русло релігійного. Зокрема, у дошкільному і молодшому шкільному віці діти зазвичай відвідують церкву разом із батьками. Релігійне навчання та вихованняв освітніх системах різних країн має свої форми. Зокрема, закони Великобританії, Німеччини, Іспанії, Італії, Ірландії, Австрії надають церкві як право здійснювати релігійне навчання та виховання у державних школах, так і створювати власні, конфесійні. У Франції, США та Канаді держава й школа офіційно відокремлені від церкви, але це не означає повного відлучення церкви від школи. У США, незважаючи на те, що Конституція забороняє створення державної релігії, а також систематичне конфесійне навчання в приміщеннях, які належать державній школі, у деяких з них навчальний день починається з молитви „Отче наш”, що забороняється федеральною владою. Цей факт свідчить про сприйняття, впливу релігії та церкви на моральний клімат школи як цілком припустимого професійними учительськими організаціями. У Франції державна школа теж відокремлена від церкви. Однак держава законодавчо затвердила свою підтримку католицьких шкіл (Закони Бранже 1951 р. та Дебре 1959 р.). У них навчається до 15% молоді. Крім того, католицькій церкві надана можливість проводити релігійне виховання учнів у державній школі у позаурочний час. Релігію як обов’язковий предмет введено до шкільних програм країн з однією конфесією (Великобританія, Італія, арабські країни). У Німеччині, Данії, Бельгії навчальні плани містять два альтернативних предмети „релігія” і „єтика”. Учні можуть самі обирати для вивчення один із них. У мусульманських країнах (Іран, Ірак, Єгипет, Пакистан, Індонезія та ін.) релігія в школі за кількістю навчальних годин посідає одне з перших місць. Тут Коран розглядається як основа етикету (близько п’ятої частки усього навчального часу в закладах освіти відведено на вивчення „слова Аллаха”). У Норвегії введено предмет „Загальне релігійне та моральне виховання” з метою допомоги учням у виробленні толерантності й почуття поваги до людей, що по-іншому розуміють віру та мораль. У поліконфесійних країнах (Індія, Канада, США) релігія як предмет не викладається в державних школах. Однак, усвідомлюючи її важливість у моральному вихованні учнів, американська школа, наприклад, виділяє час для відвідування дітьми церковних занять. У 90-х роках конгрес США під тиском вимог християнської церкви прийняв рішення, що надає державним школам право створювати умови для учнів, які виконують молитовні обряди протягом шкільного дня. У християнських країнах нові тенденції у змісті релігійного виховання проявляються передусім у формуванні у школярів обов’язків не тільки перед Богом, але й перед суспільством – формування „homo socialis”, що призводить до зростання ролі церкви як засобу соціалізації особистості. Форми морально-релігійного виховання стають все більше індивідуалізованими. Цьому сприяє активна участь духовних осіб в організації позаурочної роботи в школі. Християнська церква має недільні школи, в яких священнослужителі читають і обговорюють біблійні сюжети з дітьми, розмовляють з ними на теми моралі; у багатьох навчальних закладах створюються клуби за інтересами та віросповідні товариства. Церква приваблює учнів, організовуючи для них безкоштовні спортивні секції, де заняття спортом чергуються з розучуванням молитов, переглядом кінофільмів та бесідами на морально-релігійні теми. Необхідність „присутності” релігії в школі обґрунтовується наступною аргументацією. Сучасні держави й політичні режими хибкі, нестійкі, їхні доктрини носять тимчасовий і суперечливий характер, тоді як завдання формування особистості повинні визначатися вічними, незмінними принципами, що відповідають основам християнського віровчення, і це може забезпечити тільки церква – такий же вічний інститут. Підкреслюється, що моральне виховання як найважливіший напрям діяльності школи неодмінно повинне будуватися на основі релігійної етики; тільки опираючись на релігію, можна сформувати у дитини позитивні риси, як чесність, великодушність, терпимість, здатність до самопожертви. Цими постулатами керуються сотні тисяч конфесійних шкіл у різних країнах Заходу [4]. У радянський період виховні функції української школи традиційно здійснювались як через зміст навчального процесу, для якого був характерним високий рівень заідеологізованості, так і через добре розвинену систему позаурочної виховної роботи, домінуючу роль у якій відігравала діяльність дитячої та юнацької політичних організацій. Сучасна українська школа відмовилася від старої системи виховної роботи, що пов’язано з ідеологічною переорієнтацією суспільства, державотворчими процесами, новими нормами функціонування освітньої системи, затвердженими Законом України „Про освіту”. Нині формується нова система цінностей, виховної роботи, де значно більшу роль відіграє навчальний процес – його зміст, форми та методи здійснення. Це, передусім, предмети гуманітарного та суспільствознавчого циклу, як традиційні, так і нові, побудовані на інтегративній основі. До змісту освіти у ряді регіонів включені предмети, що знайомлять школярів з основами християнської етики, духовними традиціями нашого народу. Зокрема, вже з 1992 р. у школах Львівщини, Тернопільщини та Івано-Франківщини у вибірково-обов’язковий компонент базового навчального плану був введений як експериментальний навчальний предмет „Основи християнської моралі”, який досить добре себе зарекомендував. На основі набутого досвіду з 1997 р. був запроваджений курс „Християнська етика”.
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1157; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |