КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Декоративне мистецтво 1 страница
Декоративне мистецтво (фр. decor від лат. decoro — прикрашаю) в естетиці визначають як естетичне освоєння середовища, художнє оформлення створеної людиною «другої природи»: будівель та споруд (архітектурний декор), приміщень (інтер'єр, побутові речі), вулиць і доріг. Декоративне мистецтво є галуззю, яка поєднує різні його види: монументальне декоративне мистецтво (прикрашає твори архітектури та садово-паркового мистецтва); декоративно-ужиткове мистецтво (створює художні предмети для суспільного та приватного побуту); оформлювальне мистецтво (художньо оформлює свята, видовища, експозиції та ін.), дизайн (художнє конструювання). Декоративне мистецтво найповніше розкриває свій зміст і ансамблі, для естетичної організації якого воно створене (інтер'єр помешкання). Це мистецтво супроводжує людину в повсякденному житті, створюючи для неї красу, зручність усередині та навколо житлових і громадських споруд. Воно прикрашає побутові речі (наприклад, посуд, меблі та ін.) та й саму людину, створюючи для неї одяг, прикраси, аксесуари тощо. Твори декоративного мистецтва — живі записи діянь людини, і прагнень і почуттів, задумів. Вони відображають стиль епохи. Декоративне мистецтво пройшло величезний шлях розвитку — від елементарних, примітивних прикрашань первісною людиною різних знарядь, глиняного посуду, одягу до складного комплексу численних виробів у сучасному інтер'єрі, місті (хатнє начиння, прикраси та оздоби тощо). Здавна людина, майструючи різні вироби, не лише задовольняла свої утилітарні потреби,а й творила «за законами краси». Краса виробів декоративного мистецтва досягається завдяки декоративності форми. Декоративність є якісною особливістю твору мистецтва. Вона визначається його композиційно-пластичним складом, колористичною системою і виступає формою вираження краси. Предмет стає декоративним через показ своїх зовнішніх зв'язків, які водночас стосуються його власних структурних характеристик. Декоративність виступає у двох іпостасях: як внутрішня (притаманна конструкції, композиції, формі) [зовнішня («декор» — додаткове прикрашання, «вторинне світло краси»). Так, у ювелірному мистецтві майстер не лише будує форму як прикрасу, а й досягає її довершеності, додаючи нові елементи (інкрустація, гравірування, шліфування тощо). Завдяки цьому внутрішня і зовнішня декоративність синтезуються, доповнюють одна одну і створюють красивий предмет — оздобу, яка прикрашає людину, дає їй радість. Якість декоративності потребує особливих прийомів і типу художньо-образного мислення, міфо-поетичного ставлення до дійсності. У цьому розумінні декор (як важлива складова виразності твору декоративного мистецтва) може визначатись як простий (однорідна фактурна обробка поверхні), наприклад фарбування, шліфування, та складний (з додаванням орнаменту). · Розгляньте предмети навколо себе. Знайдіть у них ознаки декоративності. Внесіть цей термін до своїх робочих словничків. Розгляньте також і дитячі малюнки, їхньою головною ознакою є саме декоративність. Спробуйте визначити, в чому вона полягає. Орнамент (від лат. ornamentum — прикраса) — візерунок, утворений ритмічною упорядкованістю елементів. В основі елемента проглядається предметна форма, яка набуває значення символу. Символ виступає як декоративний мотив (сонячне коло, лінія хвилі, кінь, птах, листя, квітка тощо). Як правило, це стилізоване (узагальнене, спрощене, нереалістичне) зображення рослин, тварин, природних явищ, людей. Усе те, що сприймається нами просто як декор, здавна наповнювалося глибоким смислом. Елементи (знаки) орнаментів мали значення символів, а їхньому сполученню надавалася певна роль (сповіщати, пояснювати, застерігати, вітати). У цьому виражалася утилітарна функція орнаменту (бути формою спілкування між людьми, позначати власника речі). Естетична функція виникла пізніше. Це добре ілюструє народна іграшка, яка спочатку слугувала атрибутом релігійних обрядів. На іграшках часто трапляється знак сонця — предмет особливого шанування наших пращурів. Хвилясті лінії означають небесну вологу (вода, дощ); чорні крапки — насіння в землі. Смисл орнаменту зрозумілий: зігріте сонцем і напоєне небесною вологою зерно проросте — і почнеться нове життя. Орнамент має не лише утилітарне та естетичне значення. Він є самостійним, дуже мудрим мистецтвом — символічного осягання реальності. -¥ Спробуйте скористатися таким способом пізнання дійсності!До речі, він є дуже близький дітям дошкільного віку. Виконайте нескладні вправи-тренінги «на кодування» і «розкодування» предметів та явищ дійсності (наприклад, створіть календар погоди, природи). Що таке символ і які його функції? Світ символів — це світ відповідностей (correspondense). Символ (від грец. symbolon — розпізнавальна прикмета) є категорією художнього образу в мистецтві і водночас знаком. Будь-який символ — це образ з притаманним йому певним смислом. Смисл символу не можна розшифрувати простим зусиллям розуму, з ним треба «зжитися», «ужитися» в нього. Символ є багатозначним і змістовним, він пов'язаний з багатозначністю та цільністю світу. Структура символу спрямована на те, щоб занурити кожне окреме явище у стихію «започаткування» і дати через нього цілісний образ світу. Орнамент, як і картина, скульптура, архітектурний твір, є естетичним знаком, так само складним, оскільки містить певну інформацію в художній формі. Для її розуміння також потрібна комунікація. Успішність цієї комунікації залежить від особливого творчого обдаровання (вміння побачити, відчути прихований смисл у знаках, символах, сигналах, які посилає глядачеві автор). Особливий символічний досвід народжує новий орган сприймання, в якому зір, слух, нюх і дотик ніби зливаються в одне, породжуючи явище сінестезії, котра є ще однією спробою описати те, що не підлягає описанню — природу символічного пізнання. Таким є погляд на символ засновників європейського художнього символізму (Платон, і. Кант, А. Шопенгауер, Ф. Ніцше, Е. Гартман, В.Соловйовта ін.). Осмислення орнаменту з позиції теорії символів відкриває його нові можливості для розвитку особистості. Крім утилітарної, естетичної функції, йому притаманні і виховна, просвітницька, гедоністична, соціалізацїйна, комунікативна, сугестивна, евристична, компенсаторна та інші, які є характерними для мистецтва загалом. Функціонально-символічна природа орнаменту дає підстави для того, щоб ввести орнамент до інформаційного простору дитини, тобто до інтегрованих освітніх програм. Робота з орнаментом може становити зміст парціальної програми декоративної діяльності у структурі загальної інтегрованої програми для дошкілля. Завдання педагога полягає в набутті тих професійних умінь, які дадуть змогу оптимально реалізувати особистісно-розвивальний потенціал орнаменту. ♦ Розгляньте окремі орнаменти, визначте елементи, які утворюють орнамент. Скористайтеся довідниками: Карр-Гомм С. Словарь символов в искусстве. — М., 2003; Энциклопедия символов, знаков, емблем / Авт.-сост. В. Андреева и др. — М., 2001 — і знайдіть символічне значення зображених в орнаментах предметів (найчастіше це квітка, птах, гілля певного дерева, ягоди). Складіть робочу таблицю з символіки кольору та орнаментального мотиву. Ці вправи допоможуть вам розвинути власну уяву і фантазію, асоціативне мислення, збагатять інтелектуально-емоційну сферу особистості тощо. Усе це дасть змогу розгорнути цікаве й корисне для дітей спілкування на матеріалі орнаменту, грамотно визначити мету і зміст декоративної діяльності дошкільнят, форми її організації та ін. Робота з орнаментом — багатоструктурний процес, спрямований на розвиток усіх сфер особистості (інтелектуально-естетичної, соціально-комунікативної, креативної тощо). ♦ Визначте потенціал орнаменту для кожної сфери особистості. Для успішної професійної діяльності педагог мусить бути компетентний у галузі теорії і практики орнаменту: знання про орнамент (розуміння його законів), принципи декорування, образотворчі вміння. ♦ Знайдіть якнайбільше відомостей про орнамент, скористайтеся міфами, легендами, казками; намалюйте орнаменти, оволодійте прийомами стилізації (тобто трансформування реальних природних форм в орнаментальні мотиви). У довідковій та мистецтвознавчій літературі орнамент визначено як прикрасу, візерунок, який створюють для прикрашання різних предметів, або як самостійний артефакт: знак та символ культури, перша форма мистецтва. Орнамент оперує відстороненими абстрактними формами, або стилізованими реальними природними формами. Вони становлять орнаментальний мотив. За мотивами орнамент може бути геометричним, рослинним, зооморфним, антропоморфним. Геометричний орнамент складається з геометричних форм: геометричні фігури (трикутник, овал, коло, хвиляста лінія, меандр, ромб, хрест та інше). Своїм походженням вони пов'язані із солярними (сонячними) знаками і символізують Всесвіт. Рослинний орнамент складається зі стилізованих (спрощених, узагальнених) зображень рослинного світу. За формою вони нагадують, наприклад, кипи, ягоди, листя, гілки, пуп'янки, і символізують висловлення різних почуттів, станів душі тощо (троянда — кохання, вишня — добрі справи, лавр — перемога, плющ — безсмертя). Зооморфний орнамент складається зі стилізованого зображення представників тваринного світу (птахи, риби, земноводні, комахи, плазуни тощо). Вони також можуть розглядатись як символи (метелик — відродження, безтурботність; голуб — знамення, любов, мир, злагода; журавель — пильність). Антропоморфний орнамент містить стилізоване зображення людини (жінка — берегиня, мати). За характером групування елементів розрізняють: стрічкові, центричні, сітчасті, замкнені, геральдичні орнаменти. У стрічковому орнаменті смуга простягається як стрічка, по всьому виробу. У сітчастому кожен елемент розміщений ніби в окремій чарунці сітки і в кожній повторюється. Замкнений, центричний орнамент складається з одного великого мотиву, не поєднаного з іншими елементами (наприклад, як в орнаментиці килима), або пов'язаного з формою предмета (повторює обрис виробу, який прикрашається). Геральдичний орнамент (від лат. heraldica, heraldus — оповісник, глашатай) пов'язаний з гербознавством. Герб (пол. herb; нім. erbe — спадщина) — емблема, спадковий знак, який містить фігури та предмети із символічним значенням. Найчастіше геральдичні орнаменти утворюють тотемні зображення тварин — «предків» роду. Цими зображеннями почали користуватися для позначання території, яка належить роду (герб міста, герб країни). Герб може мати також і приватна особа. У такому разі він відображає особистісні риси людини, рід занять, соціальний стан. ♦ Намалюйте різні орнаменти. Скористайтеся символікою рослин, кольорів, тварин, предметів і спробуйте розробити власний герб, емблему своєї родини. Проаналізуйте герб нашої держави. Сформулюйте і «закодуйте» зображальними символами девіз вашого життя. Композиція орнаменту зумовлена формою предмета, для якого він призначений. Характерні ознаки орнаменту — симетрія, повторення, чергування елементів (ритм). Орнаментальний ритм буває простий і складний. Простий ритм характеризується повторенням одного елемента. Складний ритм передбачає чергування елементів за кольором та формою. Звідси можна виокремити прості та складні орнаменти. Прості складаються з одного-двох елементів, складні — з кількох (серед них виокремлюють головні й додаткові — зв'язки). Кольорова гармонія (барвистість, контраст) у поєднанні з ритмом та симетрією виступають елементами у структурі декоративності орнаменту і пов'язані з його естетичною оцінкою. Як засіб передавання настрою та емоційної виразності зображення, орнамент відіграє певну роль у декоративно-ужитковому мистецтві. Тут орнамент виступає як виражальний засіб, елемент, який збагачує предмет тим, що надає йому виразності, якої не було раніше. Завдяки орнаменту побутові речі іноді стають витворами мистецтва (ремесла), здатними збудити естетичні почуття. Вміле володіння орнаментом народжує у предметі цілісний та красивий декоративний образ, пов'язаний з функціональністю предмета в соціумі, його призначенням (утилітарністю). Оскільки орнамент є носієм художньої інформації, він не механічно наноситься на предмет. Орнамент виявляє та підкреслює тектоніку (будову, форму, конструкцію) предмета (хатнє начиння, одяг, знаряддя праці, кераміка, зброя, тканини, архітектурні споруди та ін.). Він сприймається у зв'язку з предметом, який прикрашає. При цьому орнамент втрачає самостійне значення як твір станкового мистецтва. Від орнаменту походить розпис — орнаментальна або сюжетна композиція, створена засобами живопису на різних частинах архітектурних споруд, а також на виробах декоративно-ужиткового мистецтва. Декоративним розписом прикрашають вироби з кераміки, пап'є-маше, металу, тканин та іншого. Розпис складається з таких елементів, які утворюють і орнамент. Для нього також характерні геометричні, рослинні, зооморфні, антропоморфні мотиви. Колір, ритм, композиція становлять систему виражальних засобів розпису. Серед елементів розпису можна класифікувати головні та додаткові (зв'язки). Основні види композиційного ритму в розпису — центричний, геральдичний, сітчастий, замкнений. Завданням розпису є виявлення пластичної форми та утилітарного призначення виробу, підкреслення його зв'язку із середовищем, інтер'єром. Декоративний розпис тяжіє до народного мистецтва. Часто характер декору, виражальні засоби мають народне, навіть язичницьке походження і містять зашифровану систему образів (дерево, птах, кінь, жінка та інше). Орнамент може додавати предмету емоційності, краси, підкреслити форму, збагатити численними варіантами й відтінками поетичного настрою, акцентувати буденність чи святковість призначення. · Розгляньте для прикладу посуд: святковий та повсякденний сервізи (набори посуду). Стосовно походження орнаменту існує низка теорій, але всі вони так чи так пов'язані з обґрунтуванням його функціональної природи, знаково-символічної основи. Орнамент є результатом спілкування людини з дійсністю, пізнання цієї дійсності та визначення себе в ній. Смисл знаків і символів в орнаменті пов'язаний з осмисленням природи й космосу. Кольорове рішення пов'язане зі станом душі, настроєм, емоціями (жовтий — щастя, зелений — надія, синій — мудрість, червоний — життя, любов). Прикрашання предметів виникло у процесі праці як прагнення людини позначити свою індивідуальність (власність), виразити своє естетичне ставлення до предметів та речей, бажання краси та самовираження. Орнамент у філософсько-мистецтвознавчих дослідженнях визначається як елемент культури народу, нації, «документ епохи», особливе мистецтво, форма мистецтва. Орнамент є також однією з найхарактерніших ознак художнього стилю, оскільки вбирає в себе особливості мистецтва свого часу: меандр (геометричний орнамент, утворений неперервною прямою лінією, зламаною під прямим кутом) своєю шляхетною простотою і ритмом є типовим для античної класики; крабби (рослинні елементи) тахрес-тоцвіти (стилізовані квіти) відповідають складному ритму готичного стилю; химерність рокайлів (стилізовані мушлі) відповідає примхливим формам рококо; лікторські зв'язки і трофеї (декоративно згрупована зброя) підтримують урочистість ампіру. Орнамент може бути нанесений на предмет різними способами (техніками): малювання, карбування, ліплення, вишивка, аплікація, інкрустація, гравірування та ін. Його можна плести (мереживоплетіння), в'язати з кольорових ниток (в'язання), викласти мозаїкою, пазлами тощо. · Створіть орнамент різними способами, з різних матеріалів. Перші орнаментальні зразки не можна назвати національними, адже вони були скрізь поширені й належали всьому світові. Український орнамент споріднений з орнаментами інших слов'янських народів. Характерною особливістю української орнаментики дослідники (О. Пчілка, К. Широцький, М. Білашевський, К. Плівачукта ін.) вважають її надзвичайну невимушеність, майстер ніби і не задумує візерунка, а, розпочавши роботу, виконує все, що спаде на думку, аби не було вільного місця, поєднуючи цю свободу з високим відчуттям композиції, зберіганням принципу відносної рівноваги. В Україні існує безліч візерунків, красивих і неповторних, які створювались упродовж віків. Найпоширенішими є геометричні, рослинні, тваринні, пташині орнаменти. Наприклад, на вишиванках візерунки укладалися так, щоби була змога побачити передусім спільнокореневість, спорідненість символіки всієї України, єдність світосприйняття, що втілилося в магічних візерунках — оберегах. Окремі знаки-символи, що їх наносили на предмети побуту й одяг, мали охороняти, захищати житло, худобу і людей від злої сили, незрозумілих природних явищ і приносити щастя. Тому і називались оберегами. Прадавніми духовними захисниками українців були: вишивана сорочка, плахта, тканий рушник, ліжник, килим, доріжка, писанка, різні орнаменти на глиняному посуді. Можливо, комусь із вас буде цікаво дізнатися про український орнамент більше. Українськими дослідниками орнаменту помічено, що так званий грецький меандр у Трипіллі (територія України) побутував за кілька тисяч років до появи самої Греції. Отже, можливо, всесвітньо відома трипільська культура з її орнаментованим керамічним посудом є давнішою за грецьку. Переживання нескінченності простору було закладено в орнаментальний знак, безконечник — безперервна хвиляста чи кутаста лінія. Найчастіше вона трапляється на писанках. Безкінечних символізує союз Землі і Води — початки виникнення Всесвіту, Життя та Землі. У цьому полягає космогонічне значення трипільського орнаменту. Деякі елементи українського орнаменту мають не прикрашальне чи ужиткове значення, асакральне, священне і космогонічне. У них заховано виникнення (Різдво) нашого Всесвіту. ♦ За допомогою додаткової мистецтвознавчої, етнографічної літератури ви можете провести невеличке самостійне дослідження орнаменту. Зверніть увагу на відомий «звірячий» стиль у культурі скіфів. Підготуйте виступ. Улюбленими орнаментальними мотивами українців є калина — дерево нашого народу; дуб — священне дерево; виноград — символ радості й краси, створення сім'ї; мак — ніжна тремтлива квітка, яка захищає від усякого зла; квітка лілеї — таємниця життя, символ дівочих чарів, дівочої чистоти; ружа (мальва), яка нагадує сонце; барвінок — знак щастя, чебрець — сила, дух; зозуля — ненька, матінка, голубка, символ добра; соловейко — продовження роду, павич — жар-птиця, що несе сонячну енергію. Птахи в українському орнаменті є символами людських душ. Дерево — це диво з див: восени воно завмирає, а навесні знову оживає. Тому навколо прикрашених дерев наші пращури водили гагілки-веснянки, на дерева дівчата вішали купальські віночки. Спонукало поклонятися дереву ще й інше — турбота про рід. Абстраговане зображення Дерева життя — тризуб, що згодом став гербом України. Отже, як бачимо, Україна виробила впродовж віків багатющий за своєю народною символікою орнамент. · Напишіть реферат: «Український орнамент». Перегляньте дитячі малюнки з декоративного малювання. Декоративне мистецтво пов'язане з оформленням архітектурного інтер'єру (декоративні розписи, декоративна скульптура, рельєфи, плафони, вази тощо). Тут воно постає у синтезі з іншими мистецтвами, насамперед з монументальним (панно, мозаїка, фреска, вітраж, гобелен, килим, ліпний декор). Термін «декоративне мистецтво» є досить широким й інтегрує декоративно-ужиткове, оформлювальне, театрально-декораційне мистецтво та дизайн. Види декоративного (декорувального) мистецтва становлять інформаційне поле, звідки педагог добирає зміст для професійної діяльності з дошкільнятами. Декоративно-ужиткове мистецтво є галуззю декоративного мистецтва, пов'язаною зі створенням художніх виробів практичного призначення, для суспільного та приватного побуту; художньою обробкою утилітарних (ужиткових) предметів:хатнє начиння, меблі, тканини, знаряддя праці, засоби пересування, одяг, прикраси, іграшки (кольор. вкл., мал. 31—42). Цей розділ декоративного мистецтва інтегрує низку галузей творчості: предметно-побутової, театрально-декораційної,дизайнерської, оформлювальної. З другої пол. XIX ст. затверджено класифікацію видів декоративно-ужиткового мистецтва: • за матеріалом — дерево, текстиль, шкіра, метал, кераміка, каміння, скло та інше); • за технологією обробки матеріалу — різьблення, розпис, вишивання, карбування, вибійка, лиття, ліплення, волонування, ковальство, інтарсія, мозаїка, витинання, вітраж, батік, ткацтво, плетіння, чинбарство і таке інше); • за призначенням (утилітарністю) — одяг, посуд, меблі, іграшки, оздоби, сувеніри і т. ін.). Предмети декоративно-ужиткового мистецтва є частиною предметного середовища людини, естетично збагачують його і додають комфорту, вишуканості. У цьому вони невід'ємні від матеріальної культури сучасної їм епохи, побутового укладу, місцевих етнічних та національних особливостей, смаків кожної конкретної людини (одяг, прикраси, аксесуари). Декоративно-ужиткове мистецтво одночасно належить до сфер і матеріальних, і духовних цінностей. Виражальність предметів декоративно-ужиткового мистецтва є також своєрідною. Вона часто виявляє себе лише у предметної-просторовому комплексі (ансамблі, середовищі). Архітектоніка (форма, конструкція, будова предмета), зумовлена його призначенням та пластичними властивостями матеріалу, також відіграє провідну роль. Краса матеріалу, пропорційність, ритмічна структура (гармонійність, виваженість, врівноваженість) і наді бувають єдиними засобами втілення емоційно-образного змісту. Предмети і без характерного зовнішнього декору (орнаментації) пишаються красивими. Емоційно-змістовий образ часто активізується образом-асоціацією (порівнянням форми предмета з краплинкою, квіткою, фігурою людини, тварини). Декор, з'являючись на виробі, також суттєво впливає на його образну структуру. Нерідко саме завдяки декору побутовий предмет стає витвором декоративно-ужиткового мистецтва. Для створення декору широко застосовуються орнамент та елементи інших видів зображального мистецтва (живопис, скульптура). Історія декоративно-ужиткового мистецтва розпочалася в ранній період розвитку суспільства, тоді це мистецтво було основною галуззю художньої творчості. Найдавніші приклади позначені доісторичною добою. Вони підтверджують широке коло уявлень про світ і людину, їм властиві виключна змістовність образів, увага до естетики матеріалу та естетики праці, раціональної будови форми, підкресленої декором. Ця тенденція збереглася в народній творчості (народні художні промисли) навіть до наших часів. З виникненням класового суспільства провідну роль стала відігравати особлива галузь декоративно-ужиткового мистецтва, яка обслуговувала верхівку суспільства. Дедалі більшого значення набував інтерес до багатства матеріалу й декору, до їхньої рідкісності та вишуканості (предмети культових ритуалів), придворних церемоній, прикрашання помешкань знаті). У них заради підвищення емоційного звучання порушувалися принципи побутового призначення. Становлення, еволюція та зміна художніх стилів у декоративно-ужитковому мистецтві відбувалися відповідно до їхньої еволюції в інших видах мистецтва. Тенденції еклектизму (від. грец. eklektikos — здатний вибирати), поєднання різнорідних художніх елементів, характерні для періодів спадів мистецтва, пошуків нових форм та засобів, привели у другій половині XIX ст. до поступового зменшення естетичної якості та емоційно-образного змісту декоративно-ужиткового мистецтва. Втрачався зв'язок між декором та формою, художньо вирішений предмет підмінявся прикрашеним. Негативно позначився на цьому мистецтві і розвиток масового промислового машинного виробництва. Художники намагалися протиставити масовому виробництву тиражованих, часто позбавлених смаку, предметів унікальні, виготовлені за індивідуальними проектами в умовах ремісницької майстерні предмети і відродити емоційно-образну цільність та змістовність художньо осмисленого середовища. У XX ст. відкрилися нові перспективи створення художньо-змістового середовища для праці та побуту народу. Революційні ідеї сприяли виникненню жанру агітаційного фарфору (1918—1925). Це був посуд і скульптура, які нагадували політичний плакат. Систему декору становили яскраві на-писи-агітки, стилізовані зображення людей, революційна символіка. Сьогодні ця серія є раритетом, як арт-факт історії. Завдання створити комплексне оздоблення квартири трударя, гуртожитків, клубів тощо відкривало шляхи для творчих пошуків конструктивістів, функціоналістів, що багато в чому сприяло появі дизайну. Абсолютизація формально-технологічного аспекту в художній творчості супроводжувалася зменшенням ролі декору у створенні художнього образу в декоративно-ужитковому мистецтві. З 30-х років XX ст. спостерігається відродження народних промислів та інтересів до художньої спадщини. Декоративно-ужиткове мистецтво повернулося до художніх традицій минулого. З тих часів до сьогодення змінювалися стилі та «мода на мистецтво», але унікальні рукотворні вироби залишаються візуальними акцентами в художньоорганізованому середовищі. Сьогодні майстрами активно використовуються нові техніки декоративно-ужиткового мистецтва: батік, гобелен, іграшка, інтарсія, флористика, маркетрі, теракота, філігрань, шпалера, тиснення, мереживо, інкрустація і таке інше. · Скористайтеся книжкою: Популярная художественная энциклопедия: Архитектура. Живопись. Скульптура. Графика. Декоративное искусство/ Гл. ред. В. М. Полевой. — М., 1990. — Кн. 1—2. Знайдіть визначення цих термінів. Вивчайте можливості використання технік декоративно-ужиткового мистецтва у професійній діяльності. Декоративно-ужиткове мистецтво — одна з важливих галузей культури українського народу. Історія українського народу є водночас історією його творчості, майстерності, мистецтва художньої обробки природних матеріалів. Декоративно-ужиткове мистецтво України, як і світове, має глибоке народне коріння і пов'язане з тими матеріалами, які видобуваються у кожній конкретній місцевості. Територіальне становище України є унікальним: її кліматичні умови забезпечують різнобарвне та багате своїм складом природне середовище — тваринний і рослинний світ, корисні копалини. Усім цим треба вміти користуватися, щоб зберегти та примножувати, створюючи водночас «іншу природу», цивілізацію, комфортне існування людини. Декоративно-ужиткове мистецтво України надзвичайно різноманітне за формами, жанрами, видами, має давню, багатовікову історію. Воно органічно пов'язане із працею та побутом людини. Провідними його видами є ткацтво, килимарство, художня обробка дерева, вишивка, кераміка, художнє скло, фарфор, декоративний розпис. Своїм походженням вони зобов'язані народним ремеслам: гончарству, ткацтву, чинбарству, вишиванню, ковальству тощо, тому це мистецтво Ґрунтується на певних традиціях і технологіях підготовки та обробки матеріалів. Сьогодні декоративно-ужиткове мистецтво України існує як кустарне (авторське) і промислове. Обробка рослинного волокна (льону, конопель) та вовни започаткували ткацтво — виготовлення тканин на ткацькому верстаті за технологією переплетіння ниток (див. кольор. вкл., мал. 34—35). Сучасна промисловість випускає білі, гладко фарбовані та набивні барвисті тканини. Ткацтва поширене по всій території України, особливо в Поліссі, Галичині та в гірських районах Закарпаття і Прикарпаття. У цих регіонах побутує також килимарство, виготовляють килими вручну на верстатах, фарбуючи вовну і різні кольори. Килими з різних областей України вирізняються своїми особливостями. Наприклад, килими Полтавщини мають пишний рослинний орнаменту вигляді гілки або квітки, що кілька разів укладається на полі килима. Більш насичені за кольором килими Київщини. В їхніх композиціях присутня кайма, яка також заповнюється квітковим орнаментом. Подільським килимам притаманний рослинно-геометризований орнамент з введенням стилізованих зображень, птахів, постатей людини. Гуцульським — яскраві геометричні узори (див. кольор. вкл., мал. 36—38). Декоративні тканини: рушники, скатерті, серветки, доріжки; предмети народного національного одягу (плахти, запаски, пояси, хустки) — також мають свої характерні мотиви, кольори, прийоми орнаментації і ткання. Наприклад, для виробів Київщини більш характерне поєднання червоного, чорного та білого кольорів. Тканини західних областей України відзначаються пишною багатобарвністю. · Розгляньте приклади цього виду декоративно-ужиткового мистецтва. Спробуйте визначити способи його залучення до образотворчої діяльності дітей. Попрацюйте за технікою ткацтва, намалюйте візерунки килимів. Розгляньте національний одяг, його складові, аксесуари. Доповніть словничок професійних термінів. З XVIІІ ст. відомі численні зразки народної вишивки, яка досягла свого розквіту в XIX ст., коли вже вишивати почали по всій Україні (переважно жінки). Вишивка — давній улюблений засіб декорування предметів одягу, рушників, скатертин (див. кольор. вкл., мал. 32, 33). Майже кожна область, а часто й окремі села мають свої художні особливості й техніку виконання. На Київщині переважає рослинний орнамент із гронами винограду, виконаний у червоно-чорних кольорах. Ніжні й світлі або зовсім білі вишивки на Полтавщині. Роботи майстринь із с. Клембівки Вінницької обл. відомі в різних країнах. їхні дрібно членовані орнаменти, з перевагою темних кольорів, що виконані на білому полотні, вражають своєю майстерністю та витонченістю.
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 5370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |