КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Бамбук, бамбукові меблі
(англ.; фр.; малай.) - група деревовидних злаків, які проростають у тропіках. Б. використовували для виготовлення віял, його м'якоть - для виробництва паперу, надзвичайно міцні стебла - для труб, щогол та меблів, листя - для покрівлі будинків. У глибоку давнину бамбукові таблички виконували роль книг, а відвар зерен, листя та коріння був лікувальним засобом. Листя та стебла Б. улюблений мотив в малярстві китайських художників (див. Вень-Жень-Хуа). В мистецтві Китаю листя та стебла Б. слугують мотивом орнаменту - плетіння та різьблення по дереву, розпису та інкрустації виробів. Б. як матеріал для виготовлення різних ви-ообів, а зокрема китайських меблів став відомим Європі у XV-XVIII ст. Так, завдяки виданій англійським архітектором У. Чемберсом у 1757 р. книги «Креслення азгтайських виробів», написаній на основі зоїх мандрів Далеким Сходом, виникла мода в Англії на стиль «шищазри» (ки-тайщина) і яка вплинула на творчість відомого жайстря-мебляра Т. Чіппендейла (див. Чіппендейл). В кількох виданнях гравійованих проектів меблів Чіппендейла є зразки, в яких дивовижним чином сполучаються французькі рокайлі, елементи англійської готики та китайської екзотики. Англійські меблі, виконані в наслідування китайській бамбуковій, виконувались з іншого дерева і тонувалась під Б. Вона отримала назву - «китайський чіппендейл». Пізніше, у другій половині XIX ст., легкі й міцні конструкції меблів з Б. підказали німецькому майстру М. Тонету технологію його всесвітньовідомих «тонетових», чи віденських меблів з гнутих бамбукових стовбурів. З XX ст. й дотепер дизайнери багатьох країн світу з успіхом застосовують Б. для створення нових конструктивістських меблів.
БЕЗПРЕДМЕТНЕ МИСТЕЦТВО -термін, який виник на початку XX ст. в Німечинні та Росії для означення абстрактного малярства, те саме, що й «нефігура-тивне», «нонфігуративне» мистецтво (див., Абстрактне мистецтво, Абстрагування, Абстрактний експресіонЬм, Абстрак-ігашй імпресіонізм). Я «нрвдмгтагі твор чість» (мається на увазі прикладне мистецтво, дизайн), цей термін невдалий, оскільки у філософському смислі будь-яка людська діяльність має свій предмет. Абстраговані форми у жодному разі не означають відсутність предмета, який не слід ототожнювати з об'єктом зображення. Абстрактне мистецтво є безумовно предметним, хоча й «безоб'єктним», оскільки відображує не матеріальну форму об'єктів дійсності, що оточує людину, а вищу реальність, духовний Всесвіт. Предметом творчості у даному випадку стає вираження духовного змісту мистецтва. Термінологічна двозначність, яка виникла, стала причиною того, що визначення «безпредметне мистецтво» майже не вживається. Див. також Акціонізм.
«БІДЗІНГА» (яп. - картини красунь) - зображення красунь: найпопуляр-ніший жанр в гравюрі укійое, предметом якого є зображення прекрасних жінок, відомих'красунь, гейш. Своїм виникненням зобов'язаний розвитку у великих містах Японії мережі розважальних закладів, що отримали назву «веселих кварталів». Для орієнтації клієнтів в розмаїтті товару та послуг, торговці налаштували випуск невеличких книжечок-путівників, де значились відомості про красунь - їхня освіта, звички, норов, зріст та ціна. Склався жанр «Б.» у XVII ст..Первісио це були зображення тушшю на сувоях. Надалі у XVIII ст. кольорові гравюри на дереві. Згодом стали замовляти художникам портрети красунь, які випускались окремими аркушами та великим накладом. Серед провідних майстрів цього жанру - Судзукі Ха-рунобу, Кітагава Утамаро, Ісода Корюсай, Торії Кійонага. У творах цих художників під впливом їх прегарних моделей склався особливий витончений стиль графіки та вишуканий образ «типової» красуні з видовженим овалом обличчя, вигином шиї та невеличким ротиком. Зображувались сцени туалету, чайної церемонії, прогулянок та невигадливих ігор. У жанрі «Б.» удосконалювався унікальний стиль японської графіки, заснований на виразності силуету, мелодійній грі найтонших ліній та гармонізації світлих тонів: сріблястого чи золотавого тла, ніжних рожевих, блакитних, перламутрово-сірих та палевих фарб. Для отримання «коралових», «тютюнових», «гірчичних» відтінків барвники змішували з рисовою мукою. Разом з дрібним мереживним візерунком, який передавав шитво вбрання, ці «закриті» тони утворювали ефект, що отримав назву «парчеві картини» а гравюри - «парчевий стиль». Гравюри «Б.» вплинули на творчість французького художника Е. Лега. Термін «бідзінга» не плутати з «бундзінга». БУНДЗІНГА (кит.; яп. - «малярство людей писемної культури», або «малярство інтелектуалів») - художня школа, яка склалась в Японії наприкінці XVII ст. під впливом аналогічної школи в Китаї та школи мунікхеа в Кореї. Інша назва: нанга (малярство південної школи). Характерна творчістю дилетантів в образотворчому мистецтві: філософів, поетів, які намагались протиставити канонічному мистецтву «академій» більш вільне, безпосереднє та експресивне малювання тушшю у майже монохромній манері. Найвідоміші представники школи - Йоса Бусон (псевдонім Тьосо) та Ікено Тайга працювали наприкін-■ ці XVIII ст. Художники «Б.» не утворюють будь-якого напряму чи течії в мистецтві й не притримуються певного стилю. їхня творчість індивідуальна. Протиставлячи себе професіоналізму, вони не поривали, однак, з традиціями класичного мистецтва Китаю доби Тан, Сун та Мін. Вони сповідували своєрідний імпресіонізм «пейзажу настрою», виконаного в широкій, стрімкій манері й доповненого такими ж розгонистими надписами - філософсько-поетичними сентенціями - рефлексіями словесних образів. Навіть серед художників Сходу з їхнім споглядальним відношенням до природи майстра «Б.» виокремлюються особливою чуйністю в співвіднесеності зображення та слова (не плутати з «бідзінга»). «ВЕНЬ-ЖЕНЬ-ХУА» (кит. малярство людей писемної культури, малярство інтелектуалів) - одна з основних національних шкіл традиційного китайського малярства тушшю доби Сун (960-1279). Засновником школи вважають Ван Вея, відомого поета, філософа та живописця VIII ст. Він, вочевидь, першим з так званої південної школи почав писати ліричні пейзажі майже монохромно, супроводжуючи зображення надписами - своїми віршами. Назва школи «В.-ж.-х.» з'явилась у XI ст. в трактаті поета Су Ші «Записки про малярство бамбука художника Вень-Юйке». Інше ім'я цього художника - Вень-Тун, і він справді прославився зображеннями бамбука чорною тушшю. Його послідовники створювали «пейзажі настрою» в легкій, швидкій манері монохромного письма, яка отримала назву Се-і. Живописці застосовували чорну туш, сепію, по злегка зволоженому папері чи шовку, тонуючи тло мінеральними барвниками. В композицію включали каліграфічні надписи - вірші, висловлювання філософів. Про майстрів цієї школи казали, що їхні картини схожі на вірші, так само як їхні вірші - на картини. Південна школа «В.-ж.-х.» вважалась аматорською й протиставлялась академічній північній. Серед її представників - Мі Фу, Хуан Гун-Ван, У Чжень, Шень Чжоу філософи, поети та каліграфісти. Китайська школа «В.-ж.-х.» вплинула на японських живописців. Див. Бундзінга, Го-хуа, Жень-хуа. «ГОХУА» (від кит. - національне малярство) - термін з'явився в Китаї на початку XX ст. для розрізнення традиційного малярства тушшю від європейського олійного малярства. Мистецтво «Г. х.» характерне специфічним методом зображення предметів за допомогою лінії та плями на нейтральному тлі, котрий надавав відчуття необмеженого простору. Наприкінці XX ст. «Г. х.» розвивалось двома шляхами: тільки винятково своїми засбами у традиційній манері виконання та на основі поєднання принципів «Г. х.» з досягненнями європейського малярства (геометрична перспектива, світлотіньове моделювання об'ємів, напружений психологізм). Провідними майстрами «Г. х.» були Ці Бай Ші, Пань Тяньшоу, Сюй Бейхуна, У Чанші, Жень Бонянь, Чень Шіцзен, Лі Кежань, Цзан Чжаохе. У наш час цей термін має ширше значення - він поширюється вже на різні види китайського образотворчого мистецтва: малярство, графіку, настінні розписи, новорічні малюнки, народні витинаний, оригамі тощо. Алеусі ці види зберегли особливості традиційного китайського малярства.
. «ДАДА», «ДАДАЇЗМ» (фр„ нім., рум. - конячка, безладний дитячий лепет, іншим разом, це так, авжеж) - різновид модерністського напряму в західноєвропейському (переважно французькому та німецькому) мистецтві, що існував у 1916-1924 рр. Назва «Д.» свідомо без-смислова й позначає рухпротест проти всього попереднього мистецтва. «Д.» був започаткований у Швейцарії в середовищі анархічної інтелігенції, що нехтувала планомірною побудовою твору, канонізувала випадковість, вдавалась до прийомів пародії на творчість й руйнування художньої форми, котрі проявились в окремих скандальних витівкахкаракулях на огорожах, псевдотехнічних кресленнях, комбінаціях випадкових предметів тощо. Центром діяльності дадаїстів було Кабаре Вальтера в Цюріху, де поети, художники та письменники - однодумці збирались для творчих експериментів. Запозичивши у кубізмі техніку колажу, у футуристів пристрасть до маніфестів та публічних епатажних дійств, у абстракціонізмі спонтанність творчості, «Д.» у своїх напівтеатралізованих видовищних виступах прагнув зламати сталі уявлення про мистецтво, його видах та жанрах, іронізував над тиражуванням досягнень світової культури. Програмою «Д.» був демонстративний нігілістичний протест алогічними засобами нісенітництва проти традиціонізму в мистецтві. За Д. стоїть протест художника проти мистецтва та життя, котрі ховаються за встановленими, за, здавалось би, явними, безумовними нормами, принципами, прийомами існування та творчості. Одночасно з принциповим епатажем художники Д. шукали позитивні цінності, через іронію та епатаж виходили до нової чистоти: зухвалість, задиркуватість, виклик у стосунках з традиційним мистецтвом та традиційним буттям - зворотний бік дитячої безпосередності й відкритості світу. У 20-х рр. XX ст. «Д.» у Франції злився із сюрреалізмом, в Німеччині - з експресіонізмом.
«ДИВІЗІОНІЗМ» (від фр. - поділення) - живописна система, заснована на методичному розкладанні складного кольорового топу на чисті кольори, котрі фіксуються на полотні чіткими окремими мазками з розрахунком на оптичне змішування цих мазків при зоровому сприйнятті картини. Розроблена Ж. Сьора та П. Сіньяком; застосовувалась багатьма майстрами неоімпресіонізму (див. також Пуантилізм).
«ЕКСПРЕСІОНІЗМ» (фр. вираження) - напрям у мистецтві Західної Європи та Америки (один із проявів авангардизму). Е. з'явився в Німеччині у 10-20-х рр. XX ст., але особливого розвитку набув після Першої світової війни у період інфляції та кризи. Погляд на світ, підказаний дійсністю XX ст. визначив стилістику Е.: поривання з реалістичністю, відхід від натури та гармонійної ясності форм, тяжіння до абстрактного узагальнення, що культивує примітив, відображення про-тестового настрою, що не узгоджується з реальною дійсністю, песимізм часто доходить до містики в гострих, вкрай «експресивних», гротескних формах, проявляє експресію та збудженість художньої інтонації, спрямованість до свідомої деформації картини дійсності у творах мистецтва. В образотворчому мистецтві виділялась графіка: характерний злам ліній, контрастність кольору, деформованість простору.
Попередниками Е. були голландець В. Ван Гог, норвежець Е. Мунк, бельгієць Дж, Енсор, швейцарець Ф. Ходлер та інші майстри, близькі в різному ступені до символізму. Потяг до «експресії», загостреному вираженні, напруженості емоцій, фантастичності образів найяскравіше проявились у німецьких та австрійських художників Е. Л. Кірхнера, О. Кокошки, М. Бекмана, Е. Берлаха, Е. Нольде, Марка, Мунка, Шмідт-Роттлуфа, Явленського, П. Клеє та інших. Е. як напрям проіснував у мистецтві недовго. Хоча дехто із сучасних художників-абстракціоністів звертаються до цього напряму й дотепер.
«ЗЕЛЕНЕ СІМЕЙСТВО» - умовна назва стилю «Уцай» розписі/ китайської порцеляни XVIII ст. Цьому стилю характерна наявність у виконанні розпису на виробах фігур або квітів, виконаних в зелених тонах на білому тлі, але окрім зеленої глазурі, в ній застосовувалась червона, бузкова, жовта, синя та чорна фарби. На виробах із «3. с.» часто виконувались сценки з легенд, а іноді й батальні сценки. «П'ятиколірний стиль розпису з'явився у XVI ст. (див. Мін) і став класичним у XVIII ст.
ІЄРОГЛІФ (гр. - священний знак) -найдавніші знаки єгипетського письма, -:-;і відомі з кінця 4-го тис. до н. є. Прикметною рисою цього письма є поєднання рисункових знаків (див. Ідеограма) та.тітерних звукових позначень. У переносному значені слово «І.» стало синонімом незрозумілого, зашифрованого малюнка див. Піктограми, Петрогліф).
ІЄРОГЛІФІЧНИЙ,(КАЛІГРАФІЧ-ШІЙ) АБСТРАКЦІОНІЗМ - різновид тапрактного експресіонізму, особливість ■строго полягає в ічітації прийомів київської та японської каліграфії. Довільно ї^-гесені ш'зображальну поверхню м'яким жлзлем мазки уподібнюються знакам зглної писемності. Започаткування І. а. юипадає на 50-ті рр. XX ст. Відомі пред-тзннки - Марк Тобі, Морріс Грейвз, Іжтліус Бісьє, Анрі Мішо. У ширшому тмаченні цього поняття сюди відносять й таких представників абстрактного експресіонізму, як Франц Клайн, Роберт Мазеруел, Бредлі Уолкер Томлін, Ганс Гартунг, котрі також працювали способом швидкого нанесення фарбових мазків на полотно. Деякі із сучасних художників абстракціоністів і тепер звертаються у своїй творчості до І. а.
«ІМПРЕСІОНІЗМ» (фр. - враження) - напрям у мистецтві останньої третини XIX- початку XX ст. найчіткіше проявився у французькому малярстві. Назва -І.-» виникла після виставки 1874 р., на котрій експонувалась картина К. Моне «Враження. Сонце, що сходить». Прагнучи неупсреджено відобразити реальний світ в його рухливості та мінливості, безпосередньо передати мовби миттєві враження, імпресіоністи розробили свою самобутню систему пленеру - вони писали окремими мазками «чистого кольору» {фарби майже не змішувались), вірно передавали рефлекси та кольорові тіні. У ширшому значенні термін охоплює численних послідовників французького І. в інших країнах. Сприймаючи принципи І. й одночасно відходячи від нього, формувалось наступне покоління художників, пов'язаних вже з постімпресіонізмом, що тяжів до синтезу форм, символічності зображальної мови. Термін «І.» застосовується також до графіки та скульптури 1880-1910 рр., що мали деякі подібні з малярством імпресіоністичні риси - потяг до передачі миттєвого руху, плинності та м'якості форм, умисної пластичної недовершеності (М. Россо, О. Роден).
КАТЬОГА (КАТЬО-Е) ( яп.) - жанр «квіти та птахи», один з провідних жанрів далекосхідного малярства, засвоєний у майбутньому і майстрами гравюри на дереві.
КУБІЗМ (фр. - куб) - авангардистська формалістична течія у європейському образотворчому мистецтві першої чверті XX ст., що виникла й склалась у Франції напередодні Першої світової війни (починаючи з 1908 р.). Його теоретики-живописці Ж. Метценже, А. Глез та поет Г. Аполлінер. Митці цієї течії висунули на перше місце формальні експерименти - конструювання об'ємної форми на площині, виявлення простих сталих геометричних форм, розкладання ■ складних форм на прості пласкі грані (виявлення геометричної структури об'єму) або уподібнюючи її простим тілам - кулі, конусу, циліндру, кубу (звідси й назва). Прагнучи утвердити на полотні відчуття безликого та очищеного від суб'єктивного сприйняття предмета, кубісти вводили у свої твори реальні предмети (Ґудзики, трамвайні білети, шматки шпалер, газети, клейонки тощо), узаконив тим самим колаж у вигляді художнього засобу. У К. сполучався аналіз - виявлення геометричних планів речей та синтез - їх поєднання. На першому етапі в К. переважав аналітичний композиційний характер, на другому (з 1912 р.) - синтетичний, коли натюрморти стали більш абстрактними, декоративними, плоскими та узагальненими, а аскетичні зеленкуваті, коричнюваті, землисті та сірі тони поступились місцем більш яскравим та контрастним. К. є попередником абстракціонізму, вплинув па техніку футуризму, супрематизму, пуриз-ми (див. Безпредметне мистецтво).
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 1540; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |