Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Вплив на уяву




Вплив на почуття

Вплив на увагу

Не зупиняючися докладно на функціях уваги, які були роз­глянуті у відповідному параграфі, зазначимо, що увага є першою умовою хоч би то якої діяльності свідомості. "Будь-який пси­хічний вплив звідний по суті до зміни спрямованості уваги"1, — писав ще 1876 року В.Манассеїн. Отже, акт впливу словом по­чинається передусім з оволодіння увагою співрозмовника або із спрямування його уваги у потрібне річище.

Індивід переживає ті чи ті почуття (емоції) залежно від збігу чи незбігу його інтересів з тим, що відбувається. На цій підставі можна зробити висновок, що почуття є найспонтаннішим, атому найневловнішим і хистким психічним процесом. Кожної миті людина відчуває те, що повеліває їй відчувати все її попереднє життя. Тому почуття мають мимовільний характер. Вони являють собою результат процесу відображення й реєструють тільки один його бік — відповідність або невідповідність відображуваного інтересам того, хто сприймає. Отже, вплив на почуття партнера є, по суті, нагадуванням останньому про його інтереси. Вплив на почуття виходить з того, що той, хто діє, знає інтереси спів­розмовника й звертає на них увагу.

Манассеин В. Материалы для вопроса об этиологическом и терапевтическом значении психических влияний. — СПб., 1876. — С. 115.


___________ МОВНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ... ___________

Засадовим щодо уяви є виникнення тих чи тих асоціацій у свідомості реципієнта. Асоціації ці зумовлені суб'єктивними ін­тересами індивіда, а також досвідом відображення, тобто об'єк­тивними зв'язками процесів та явищ. Відзначимо тут і те, про що ми вели мову у параграфі "Розвиток уяви та фантазії майбутнього педагога", — якщо виникнення уявлень за асоціацією підпо­рядковане переважно суб'єктивним інтересам усупереч контролю досвідом, то уява перетворюється на необгрунтовану, іноді навіть болісну фантазію. Уразі виникнення об'єктивних зв'язків, явищ, засвоєних конкретною особистістю у попередньому досвіді, за наявності строгого контролю уяви, можна говорити про початок мислительного процесу.

Впливаючи на уяву партнера, людина немовби підштовхує його свідомість на шлях певних асоціацій, за допомоги яких партнер самостійно домальовує ту картину, натяки на яку пока­зує йому той, хто діє словом.

При впливі на почуття й при впливі на уяву мають врахову­ватися й суб'єктивні інтереси партнера, й певний образ об'єк­тивної дійсності. Проте у першому випадку (почуття) панівне місце посідають інтереси, а образ передбачається ясний, завер­шений, добре відомий — він є лише засобом (дороговказом) нагадування інтересів. У другому випадку (уява) панівне місце посідає образ, який належить створити партнерові, сконструю­вати своєю уявою, спеціально займаючися нею, щоб після цього цей образ справив свій вплив.

Таким чином, вплив на уяву є вже вторгнення у царину "розу­му" партнера в широкому значенні цього слова, хоча в ньому є й розрахунок на його почуття. За таких обставин використо­вується немовби один бік, одна властивість "розуму" — його здатність уявляти, будувати асоціації, за однією деталлю від­творити цілісну картину.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 527; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.