Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Постійний рух у просторі і часі




Культура як суще розгалужена в часі, просторі, перебу­ває у постійному русі (розвитку).

Час культури — минуле, сьогодення та майбутнє людської культуротворчої діяльності в єдності її поступальності та циклічності, що породжує все багатство культурного надбання.

Час у культури— це не мить між минулим і сучасним, а трива­лий творчий процес, певний щабель розвитку.

Час культури є складним утворенням. Він охоплює час істо­ричний (різні форми буття культури), час соціальний (спектр соціальних ритмів, зумовлених закономірностями процесів у людських колективах), час людського буття. Його розглядають не як довільний калейдоскоп подій, фактів, явищ, а як процес із притаманною йому ритмічністю, послідовністю, що визнача­ються людською діяльністю.

Час культури є вічною темою відносин традицій і новатор­ства. У кожну історичну епоху вона вирішувалася по-своєму, охоплюючи весь спектр культурної діяльності.

Простір культури — це світ предметів і процесів «дру­гої», тобто «штучної», природи. Він цілком є продуктом і сфе­рою людської культуротворчої діяльності. У зв'язку з обширністю його інколи поділяють на підпростори:

а) ойкумена — частина природного середовища, заселена людьми;

б) історико-культурна сфера — частини ойкумени;

в) окремі осередки проживання (від поселень первісних людей до сучасних мегаполісів).

Матеріальні та ідеальні культурнозначущі просторові форми речей і процесів утворюють соціальний простір, в якому відтворюється і розвивається людина, крізь призму якого вона сприймає решту світобудови. Відповідно до особливостей про­сторового поширення культури виокремлюють її зовнішній і внутрішній простори.

Простір конкретної національної культури охоплює не лише тло, на якому простежується буття нації, а й усе самобутнє і неповторне, що створила нація (мова, символи, норми, засоби спілкування і діяльності, художньо-чуттєве відображення світу тощо), а також те, що має загальнолюдський вимір, породжене спільними людськими ознаками (знаряддя праці, найпростіші моральні заборони, розуміння добра і зла, наявність історично змінних потреб, вольовий свідомий характер життєдіяльності, усвідомлення величі Космосу, осягнення Абсолюту тощо).

Передумовою, внутрішньою причиною і визначальним чинником буття культури є людська діяльність, що робить оче­видним наявність руху (розвитку) в культурі. Розуміння руху як невід'ємної властивості культури буде неповним без розгляду проблеми саморуху культури, що постає як культурний про­грес, невіддільний від соціального, науково-технічного прогре­су. Культурний прогрес є своєрідною єдністю онтогенезу (індивідуального розвитку) та філогенезу (історичного розвитку) куль­тури. Адже кожна людина, народившись, входить у лоно культури, опановуючи її елементи та історичні форми, водночас репродукує і творить її.

Культура як щось ціле, взяте поза люди­ною, відокремлене від неї позбавлена динаміки, життя, самору­ху. Людина — альфа і омега (початок і кінець, суть) культури, її джерелом і субстанцією є людська праця, що не лише створює предметний світ, матеріальні багатства, а й породжує саму людину в розмаїтті природних, соціальних, духовних зв'язків і відносин із зовнішнім світом і собою.

7. Внутрішній та зовнішній діалогізм

В усіх суттєвих ознаках культури непомітно присутній ще один її істотний момент - комунікативний. Це значить, що культура неможлива поза спілкуванням, обмінами, впливами та досягненнями, поза діалогом культур, людини і куль­тури, людини і людини. Якщо культура постає виявленням твор­чих можливостей людини, засобом самовиявлення людських можливостей у будь-яких формах та у будь-який спосіб, то окрема людина, окремі народи, навіть окремі людські регіони не можуть претендувати на всю повноту культурних самовияв­лень. Культурні досягнення, вступаючи у діалог із іншими куль­турами, отримують додаткові імпульси для свого зростання і піднесення. З іншої сторони, саме в спілкуванні культур прояв­ляється оригінальність кожної із них.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 366; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.