КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Етикет як цінність культури
Суперечливим питанням етичного аналізу ділової поведінки є питання про відношення етикету до моралі. З цього приводу існують дві точки зору. Одна з них повністю заперечує етикет як моральне явище. Інша, навпаки, вважає етикет структурним елементом моралі, включає його в число простих норм моралі і таким чином оцінює його як частину моральної свідомості. Без сумніву, етикет - своєрідна цінність культури, поскільки він подає оптимальні моделі поведінки в конкретних ситуаціях спілкування людей. Ці форми значною мірою позаморальні і обумовлені естетичними, психологічними та іншими потребами людських комунікацій. їх моральне значення полягає в тому, що вони фіксують повагу особи іншого. Етикет набуває особливої цінності, поскільки полегшує спілкування і взаєморозуміння, сприяє захисту честі і гідності людини. Цим самим етикет сприяє розвитку гуманістичного змісту людських відносин. Іншими словами, етикет - це регламент культури поведінки. Етикет, як і будь-яке соціальне явище, суперечливий, багатоаспектний і багатогранний. Він змінюється, збагачується. На суспільному та індивідуальному рівнях він виконує гуманістичну функцію організації і регламентування процесів спілкування. Етикет, як правило, наперед передбачає форму поведінки. Але це зовсім не означає виключення вільних варіацій поведінки в межах пристойності. Навпаки, надмірна педантичність і демонстративна показовість в дотриманні етикету свідчать про відсутність у людини почуття моральної міри, своєрідного барометра, який чутливо реагує на зміну умов і ситуацій, а, відповідно, і вимагає зміни етики поведінки. Зневага до етикету часто є наслідком не тільки елементарної невихованості, але й глибокого егоїзму, зневаги до гідності іншої людини.
Етикет є безперечним надбанням культури. Тривала неувага до етикету явно позначилась на нашій суспільній культурі відсутністю взаємної ввічливості, уваги один до одного. Ми втратили звички взаємної привітності, обміну люб'язністю, висловлювання вдячності. З повсякденного вжитку майже зникли найпростіші слова: "будь ласка", "вибачте", "дякую". Проявити невитриманість, грубість, нецензурно висловитись стало майже звичним і на вулиці, і в громадських місцях, І в транспорті, і в магазині, і, навіть, у концертному залі. Ми майже не вміємо посміхатись один одному і боїмося взаємних компліментів. У житті все взаємопов'язане, взаємозалежне. Сьогодні є незаперечним, що культура праці, побуту, сфери обслуговування безпосередньо або посередньо пов'язана з морально-етичною поведінкою конкретних людей в конкретних умовах. Морально-етична культура лікаря, учителя, юриста, народного депутата повинна бути частиною їх професійної культури. Культура як фактор олюднення людини є вищим надбанням історичного прогресу. З її допомогою людина виділяє себе із тваринного світу не лише як мисляча істота, але і як істота моральна. Поряд з правом мораль забезпечує культуру засобами захисту прав і гідності особи. Моральність є найбільш яскравим виявом духовності в людині. В науці немає чіткої визначеності в обгрунтуванні природи моральності. Це пов'язане з невичерпністю процесу пізнання потенційних можливостей, здібностей і особливостей людини як біологічної і соціальної істоти. Наука заперечує наявність спеціальних генів гуманності або антигромадської поведінки. Наявність або відсутність моральності пов'язується в основному з дією багатогранних факторів соціального середовища, їх домінуючим впливом. Чим культурніше середовище, тим вищі його морально облагороджуючі можливості, чим вища духовність і моральність, тим здоровіше суспільство.
Морально-етична культура з її цінностями, правилами, пов'язаними з поведінкою, діяльністю і відносинами людей, становить позитивний моральний досвід поколінь. Вищим критерієм цього досвіду є здатність людини до співіснування і взаємопідтримки. Хочеться вірити, що людство ніколи не втратить цієї здатності, а, отже, не дасть себе знищити і не загине.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 454; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |