КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Історичні форми (типи) світогляду: міфологія , наука, релігія, філософія
. 3. філософія і світогляд. Структура світогляду та його історичні форми. Світогляд -цілісна форма знань про світ, людину, про місце людини в світі. Ставлення людини до світу.Світогляд – це те, що спонукає людину до дії. Світогляд – це інтелектуально-чуттєва конструкція, яка вирішує всі проблеми нашого буття виходячи з деякого вищого припущення і в якій у відповідності до нього (вищ. припущення)жодне питання не залишається відкритим,а все, що викликає нашу цікавість займає своє певне місце.(З.Фрейд) Функції: цінісно-оціночна орієнтація у сусп. Світі; систематизація наукових пізнань, релігії, моралі, мистецтва і ін. форм духовної культури. Філ. і світогляд розрізняються основними пол., категоріями. В філ. проблеми онтології і гносеології вирішується через категорії об’єкт і суб’єкт, то у світог. – світ і людина, які взаємодіють між собою. Світог. складається з: знань, переконань (теоретичний рівень), емоційно-чутєвих(віра), емоц.-вольових форм. Емоційно-почутєвий рівень-світовідчуття, світосприймання, світоставлення, теоретичний рівень-світорозуміння. Форма світорозумінння-філос. теорія, світосприймання і світоставлення-образно-символічна, художньо-поетична форма. В залежності від рівня думки світог. розрізняють: світосприянятя, світобудівництво (Хаос-Космос, Буття-Небуття), світовідношення (Китай-пристосування людини до природи, Індія-втеча від світу, Європа-оволодіння світом), світоспоглядання, світоставлення, світовідчуття. Хаос -ц е образ світової неупорядкованості та невідомості, що оточує людське життя, сфера, з якої все постає і в яку потім зникає. З Хаосу народжуються і боги. Хаос означає безмежну сферу невідомості і смерті. Космос- це освоєна людьми реальність, це світ який людям зрозумілий і у якому люди живуть. Хаос ж є «антисвіт», непроникний для людей. Спираючись на Хаос і Космос, у філософії будувались дві протилежні картини світу. Якщо началом брався Хаос, роз-лась кон-ція, схема «Хаос-Космос-Хаос». Тобто начало світу, як Космосу, ховалось у невідомості, а межа Космосу також розсіювалась і зникала у Хаосі. Якщо ж началом вважався Космос схема «Космос-Хаос-Космос». Тобто світ періодично розпадається, щоб знову постати упорядкованим. «Елементи»-кінцеві складові, з яких утворені Хаос і Космос. Емпедокл- Хаос: землі, води, повітря і вогню.. Арістотель, Фома Аквінський, Декарт-два елементи: Космосу і Хаосу (матерія і форма, матерія і свідомість). Інший аспект світобудівництва виражався Буття і Небуття. Ці поняття характеризують Космос. Все суще у світі (Космосі) визначається як Буття, а можливе та минувшина Буття визначились як Небуття: стан неіснування і смерті, руйнування, передіснування. Все, що виникає у Космосі, постає з Небуття і зникає у Небуття. Минувшина не зникає безслідно, а певним чином зберігається як частка реально функціонуючого Буття. Те, що безповоротно втрачається і ніяк не відтворюється у Космосі, є Ніщо. Якщо пояснення людського життя виходить з прийняття за світове начало Хаос, тоді людина мислиться ірраціональною (нерозумною) істотою, підвладною пануванню невідомості, несвободою, річчю серед речей, якими керує якесь позасвідоме «об'єктивне» начало. Якщо пояснення людини спирається на архетип Космосу, тоді вважається, що людина містить у собі усі його елементи, а тому є Мікрокосмом. Пізнаючи світ, ми пізнаємо людину, а осягаючи людину, ми пізнаємо світ. Це дає можливість встановити співмірне (гармонійне) співвідношення людини і світу. Спільною формою зосередження мудрості у всіх народів була міфологія. Вона спиралась на традицію («заповіти батьків»), намагалась пояснити начала (засади) світу і причини існування, походження людини, суть народження, життя і смерті, підстави існування різних природних стихій (Сонця, Землі, повітря, тепла). Міфи регулювали життєві процеси людей, тісно пов’язуючи з природно-кліматичними умовами і порами року, виражали переживання й уявлення давніх людей про все суще. Реальні події світобуття і людські уявлення про події у міфах розуміються як щось ціле. Тільки з часом люди починають розрізняти речі і назви речей, як окремі форми буття. Тому характерною рисою міфології є антропоморфізм: перенесення людиною власних здібностей і властивостей на все довкілля. У міфах люди і боги, тварини і рослини, води і каміння «розмовляють» між собою. міфологія поєднувала в собі два елементи: «профанне» і «сакральне» (святе і потайне). Профанне — це досвід, знання, цінності і переконання, що здобувались людьми у ході повсякденного життя протягом віків.«сакральне там, де люди не мали знань, своє розуміння світу вони доп-вали уявленням про існуваня богів і демонів.. Згодом профанне і сакральне стають базою для формування — філософії та релігії. Релігія пропонує антропоморфний тип світорозуміння, специфіка якого полягає у перенесенні властивостей людської діяльності та життя на весь світ. Тобто, подібно до того, як людина створює речі, релігійне світорозуміння припускає, що світ також створений, але позасвітовим «ремісником» — богом. Світ у системі релігійного світорозуміння, таким чином, мислиться штучним, бо штучним (мистецьким) є все те, що спеціально створюється. Перша світова релігія — буддизм спирається не на міф, а на обряд, порядок якого строго регламентується. Відступ від обряду вважається святотатством. Визнає бога вічно і завжди існуючим. Наука, навпаки, обстоює ідею природного існування світу. Таке світорозуміння виключає можливість створення дійсності. Вона мислиться існуючою «самою по собі», отже, творче, народжуюче начало вбачається у самому світі. Людина тільки розкриває це начало своєю працею і пізнанням. Тому наукове світорозуміння виникає як результат дослідницької роботи, завдяки чому появляється нібито «чисто об'єктивне» знання дійсності. Специфіка наукового світорозуміння, таким чином, проявляється у прагненні «виключити» людський елемент із картин світу, який існує так, нібито до нього людина не має ніякого відношення. Філософське ж розуміння специфічне тим, що в ньому образ світу і людини вважається результатом зустрічі, взаємодії людини з довкіллям. Зміст природних процесів у взаємодії переходить у форми людських знань і оцінок, а самі природні процеси «оречуються». Тобто набувають відповідні смисли і значення, які вони не можуть мати внаслідок природного походження. Природа «німа». Вона не відповідає на питання, які їй задає людина. На питання, звернуті до природи, відповідь може дати тільки інша людина.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 1072; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |