КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія Аристотеля: критика теорій ідей Платона, вчення про категорії, етика
Аристотель (384 – 322 рр. до н.е.) – був найбільш здібним учнем Платона, але згодом став критикувати свого вчителя (“Платон мені друг, але більший друг мені - істина ”). Народився в родині лікаря македонського царя Філіпа, був вчителем Олександра Македонського. В Афінах заснував свою школу (“Лікей”). Осн. філ. твори – трактати “Метафізика”, “Про душу”, “Органон”, “Афінська політія”, “Політика” «Риторика», «Поетика». Критика Платона. Основний напрямок критики Аристотеля був спрямований на теорію ідей Платона (ідеї – першооснова і сутність матеріального буття речей). Аристотель не погоджується з тим, що ідеї, як вид самостійного буття, не залежать від існування чуттєвих речей. Його аргументи проти теорії Платона: - ідеї Платона – прості копії, двійники чуттєвих речей, які не відрізняються від них змістом (так, ідея людини нічим не відрізняється від сукупності загальних ознак кожної людини); - Платон настільки відокремив світ ідей від світу речей, що втрачаються підстави для будь-яких відносин між ними; - Платон впадає у суперечність, коли розглядає відношення між ідеями (подібно до загального та окремого), адже ідеї, згідно Платону, є сутністю (першоосновою) буття; - Відокремивши ідею від речей, Платон не може пояснити факти народження, загибелі та руху. Аристотель вважав, що ідея та річ – це теж саме, тільки річ існує у реальності, а ідея – у нашому пізнанні. Тому вивчати треба речі, їх внутрішній устрій. Матерія та форма. Подолання недоліків теорії Платона Аристотель робить через введення двох філософських категорій – матерії (М) та форми (Ф). Кожна річ складається з М. та Ф. М. є пасивним матеріалом, поза Ф. вона лише чиста можливість; але разом із Ф. вона постає у визначеності матеріалу. Отже, дійсність речей більше пов’язана з Ф. “Формою всіх форм” є бог або світовий розум, який мислить сам себе і утворює всі можливі форми. Буття конкретних речей зумовлено дією 4-х причин: 1) матеріальна - власне матеріал речі (наприклад, метал для чаші); 2) формальна - форма, що обирає матеріал (образ чаші, який приймає метал); 3) причина-мета - для чого створена річ; 4) причина дієва - створює своєю дією результат (майстер, який виготовляє річ). Вчення про категорії. Філософія, згідно Аристотелю, має з’ясовувати питання про причини буття у всій його універсальності. Буття має кілька визначень, основними з яких є категорії (основні роди, розряди буття). Аристотель виділяє 10 категорій: субстанція (суть), якість, кількість, відношення, місце, час, дія, страждання, володіння, спокій. Кожна цих категорій відповідає на певне питання - “що?”, “скільки?”, “яке?”, “по відношенню до чого?”, “коли?”, “де?” тощо. Ці категорії лежать в основі філософської думки, є її структурними компонентами, “вузлами” тієї “сітки”, якою наш інтелект охоплює реальність. Вивчення буття здійснюється за допомогою логіки (логічного мислення). Аристотель формулює три закони логічного мислення: закон тотожності (певне А є А), закон протиріччя (А не є не-А) та закон виключеного третього (А або А, або не-А, третього не дано). Етика. На відміну від Платона, Аристотель відокремлює доброчесність розуму та поведінки людини. Під першим розуміється мудрість, яку людина одержує внаслідок навчання. Доброчесність поведінки виникає внаслідок виховання і являє собою “золоту середину” (мужність – середина 2-х недоліків – безумної відваги і страху). Доброчесність і порок – це можливості нашої поведінки, які ми обираємо. Власними діями людина досягає як щастя, так і краху. Найвища форма життя – “споглядальна”.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 7243; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |