КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Методичні поради. Теми доповідей і рефератівТеми доповідей і рефератів Контрольні запитання План ТЕМА 13. АКСІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ У ФІЛОСОФІЇ Бібліографічний список 1. Андрущенко В.П., Михальченко М.І. сучасна соціальна філософія: Курс лекцій. -К.: Генеза, 1996. – 368 с. 2. Бех В.П. Философия социального мира: гносеологический анализ. - Запорожье, 1999. - 479 с. 3. Боргардт О. Дві культури. - Донецьк, 1999. – 370 с. 4. Бондаренко В.Г. Історичне пізнання: питання теорії і практики: Навч. посібник. /Волин. держ. ун-т. - Луцьк, 1998. – 228 с. 5. Василькова В.В. Порядок и хаос в развитии социальных систем. - Спб.: Лань, 1999. – 370 с. 6. Горак Г.І. Філософія: Курс лекцій. - К.: Вілбор, 1988.- 272 с. 7. Кислюк К.В. Філософія. Модульний курс. Навчальний посібник. Харків, 2009. – 244 с. 8. Мотрошилова Н.В. О современном понятии гражданського общества // Вопросы философии. 2009, № 6. С. 12 – 32. 9. Онтологічні проблеми культури: Зб. наук. праць / НАН України, ін-т філософії. -К.: Наук думка, 1994. - 219с. 10. Петрушенко В.Л. Філософія: курс лекцій. – Львів,2010. – 504с. 11. Філософія: Для студентів вищих навчальних закладів / Г.А. Заїченко та ін. - К.: Вища шк., 1995. - 454с. 12. Філософія: Навч. посібник / І.Ф. Надольний. - К.: Вікар, 1997. – 583 с. 13. цивілізація на роздоріжжі: пошуки філософсько-світоглядних орієнтирів: Матеріали наук. конф./ ін-т філософії НАН України. - К., 1998. – 92 с.
(2 години)
1. Система цінностей: філософський та гуманістичний аспект. 2. Типологія ціннісних орієнтацій. 3. Суспільна система цінностей. 1. Що таке цінність? 2. У чому полягає ієрархія цінностей? 3. Як класифікуються цінності? 4. Назвіть типи ціннісних орієнтацій. 5. Перед яким ціннісним вибором стоїть сучасне людство? 6. Чим відрізняються цінності від потреб та інтересів? 1. Типи суспільних цінностей. 2. Проблема критерію в системі цінностей. 3. Взаємовідношення особистих і групових цінностей. 4. Соціалізація потреб людини. 5. Суспільні та особисті інтереси.
В аксіологічних категоріях – цінність, оцінка, ціннісні орієнтації і т.д. – втілюється творчий потенціал культури певного суспільства. В них акумулюється уявлення про значимість найрізноманітніших явищ дійсності. При розгляді першого питання потрібно спочатку визначити проблему цінностей, а після цього розкрити їх місце та роль. Цінність характеризує об’єктивні явища або їх властивості, ознаки, що виступають як значимі для людей. Цінністю можуть виступати технічні винаходи, наукові досягнення. Сюди також входить і людина для іншої людини, сім’я, батьківщина, нація. Найвищою цінністю вважається в силу своєї унікальності – людське життя. У процесі генезису цінності містять у собі спрямованість потреб та інтересів людей. Потреба – це відображення у свідомості незадоволення існуючим станом суб’єкта, що спонукає його до діяльності, спрямованої на усунення цього незадоволення. Інтерес, в свою чергу, фіксує, скеровує діяльність на явища визначеного кола. Потреба щось покращити виникає внаслідок незадоволення цим “щось”. В реалізації потреби та інтересу лежить вибір. Цінність і є основою вибору людиною цілей, засобів та умов діяльності для досягнення результату. Сам цей процес вибору називається ціннісною орієнтацією. Цінність завжди постає перед людиною у формі ідеалу, що відіграє роль орієнтира. Ідеали історично мінливі. Отже і цінності міняються в процесі суспільного розвитку. Чим динамічніше розвивається суспільство, тим радикальніше змінюється зміст ідеалу, що веде до переоцінки суспільних цінностей. Приступаючи до другого питання, треба зазначити, що в історичному плані склалися підгрупи типів цінностей. До першої групи належать матеріальні та духовні цінності. Вихідним моментом суспільного життя є матеріально-перетворююча практика, матеріальне виробництво. Предмети природи, що втягнуті в практичну діяльність людей, стають соціально значимі. Вони утворюють різновид матеріальних цінностей, які називають ще природними. До матеріальних цінностей відносяться і цінності економічного характеру. Вони зводяться не лише до споживчих вартостей і сукупності матеріальних благ, а також включають значимість відносин власності і самого процесу праці. До духовних цінностей ми можемо віднести етичні (об’єктивуються в традиціях, звичаях, нормах, ідеалах і т.п.); естетичні (чуттєва реальність – предмети витворів мистецтва); політичні цінності (відносини між класами, націями, державами тощо). Духовні цінності існують не лише в предметній формі, але й як акт діяльності, що невіддільний від духовного виробництва. Духовне виробництво – це процес створення духовних цінностей і формування духовної культури. До другої підгрупи відносять особистісні та групові цінності (матеріальні й духовні). Особистісні цінності породжені потребами та інтересами індивіда, що можуть бути як лише індивідуальними, так і особистісним переосмисленням більш загальних інтересів. Такі цінності залежать від ступеня розвитку особистості. Групові цінності не є механічним набором цінностей, що притаманні окремим індивідам. Соціально значимими в цьому випадку виступають цінності, що виражають потреби та інтереси всієї групи. При цьому особистісні цінності можуть приноситись в жертву загальногруповим. При розгляді третього питання необхідно звернути увагу на те, що ціннісне відношення формується у процесі людської діяльності, яка носить суспільний характер і залежить від становища людини в системі суспільних відносин, а також від особливостей її індивідуального розвитку, ступеня її залучення до культури. Формування особистості та її ціннісних орієнтацій відбувається одночасно. Але ці процеси відбуваються нерівномірно і подекуди не співпадають. Розвиток людини передбачає засвоєння нею багатоманіття знань, вмінь, норм, принципів, ідеалів тощо, але не всі для неї стають соціально значимими. Залежно від того, який вибір робить людина, що саме бачить в якості пріоритетних цінностей, буде здійснюватись її діяльність. Тому необхідно розглянути формування ціннісних орієнтацій у процесі виховання і навчання. Ціннісні орієнтації формуються лише за умов усвідомлення їх соціальної значимості. Становлення ціннісних орієнтацій вимагає відповідного виховання почуттів, розвитку емоційної сфери людини, тому що в ній формуються прагнення, що виступають саме безпосереднім стимулом людської діяльності. Для сучасного українського суспільства важливо, щоб система цінностей була зорієнтована на розбудову нашого суспільства, а не на стагнацію.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 313; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |