КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
І. Франко
Вертеп постав, без сумніву, з комбінації релігійної різдвяної драми, витісненої з церковної огорожі на міську площу, і зовсім світської лялькової гри. Походження синкретичне М.Петров
Поява Передумови появи: Ø розвинена масова театральна культура, володіння глядачами знаковою системою драматургії; Ø цілком сформовані драматургічні елементи (обрядові дійства, народні ігри тощо); Ø поширення грамотності; Ø засвоєння Біблійних (особливо Євангельських) сюжетів; Ø досвід п”єс-містерій та інтермедій: принципи типізації персонажів, введення до тексту пісенних творів (церковні коляди, канти, жартівливі пісні), елементи народної мови, побудова дії тощо.
Перші згадки - ІІ пол. ХVІ ст. 1586 р. – інструкція Львівської братської школи: відомості про існування вертепу. 1616 р. – у збірці різдвяних віршів Памви Беринди серед інших гравюр – гравіроване зображення вертепу. 1666 р. – у прибутково-видаткових книгах Львівського Ставропігійного братства: запис про видатки на будування вертепу. 1758 – 1769 р. – архівні документи коша Запорізької Січі: повідомлення про існування шкіл, учні яких створювали до Різдва вертепи і показували на хуторах та зимівниках.
Найстаріший запис – зроблений гущинським дяком Іваном Даниловичем (1771 або 1776 рр.) – неповний, лише окремі уривки. Найповніший текст: Сокиринський вертеп (поставлений київськими бурсаками в с.Сокиринцях Прилуцького повіту на Полтавщині, 1770 або 1771 р.), записаний Павлом Галаганом від київських бурсаків (збереглася копія).. Вивчення 1860 р. Київ - Мик. Маркевич у книзі “Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян” надрукував повний текст української вертепної драми разом з вступною статтею ßßß Час виникнення (1600-1626) – часи гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного, утворення Київської братської школи. Походження (“через Польщу з Заходу”). Творці І-ї частини (“значний духовний сановник”). Носії (“грамотні міщани, дяки, школярі та церковні співаки”). Тема (“благочестив христианам великое происшествие в мире: Рождество Спасителя”). Мета (“для поддержания в простом народе грекороссийской веры, которую гнали тогда корыстолюбивые иезуиты и крули с магнатами”).
1860 р. – М.С.Щукін у “Вестнике Русского географического общества”, стаття “Вертеп в Сибири”: найповніша інформація про вертеп у Іркутську. 1861р., Москва – М.О.Тихонравов у статті “Начало русского театра”: перший справді науковий аналіз українського вертепу ßßß · вертеп як один із початкових етапів становлення професійного театру; · вперше запроваджено в науковий обіг термін “вертепна драма”; · вказана еволюція від церковної драми до драми світського характеру.
1865р. – М. Петров, стаття “Мистерии и комедии учителя пиитики в Киевской академии иероманаха Митрофана Довгалевского” ß ув’язав появу вертепу з драмами М. Довгалевського.
1866р. – М. Петров, “О словесних науках и литературных занятиях в Киевской академии от начала её до преобразования в 1819 году”.
1870р. – М. Драгоманов “Малороссия в её словесності” ß еволюція вертепу.
І.Франко – “Руський театр у Галичині”, “Наш театр”, “Русько-український театр”, “До історії українського вертепу”. ß У відродженні українського вертепу вбачав передумову національного поступу і визначав його організацію “головним і найважнішим завданням нашим у справі театральній”.
В.Перетц – “Кукольный театр на Руси”, “К истории польского и русского народного театра”, “До історіі вертепної драми”.
М.Возняк – “Початки української комедії” (1619 – 1819).
Відмінності від різдвяної драми Драма та інтермедії до неї виконувалися послідовно, але виступали окремими жанровими формами. У вертепі – осмислювалися цілісно Þ вертепна драма – окремий жанр.
Вертепна драма, запозичуючи свій зміст із шкільної містерії, переробляла його з більшою самостійністю, ніж той тип шкільної драми, який з’явився пізніше в драматичних творах Довгалевського.
Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 277; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |