КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
І. Франко
Твір цей мусив бути виголошеним під час річного екзамену перед багаточисленною публікою, яка складалася переважно з батьків та родичів учнів. Великодні діалоги А коли не хочу, то із школи втечу. До школи учитися ходжу. Різдвяні діалоги Тематика Найрозповсюдженіший тип: тема визначається якимось релігійним святом: загальновідома тема, що живе у свідомості кожного християнина Þ сприймання було легше. Основа: біблійна історія → сюжетна канва + багатий матеріал для повчань. Джерела: · євангельські послання (всі етапи народження Ісуса до поклоніння волхвів) – історія про гріхопадіння прабатьків + про вигнання із раю; · церковні співи й молитви
Головна ідея: з’єднання божественного з людським.
Ісус — бог бідних, прийшов, щоб порятувати їх від гріха Þ євангеліє від Луки. ü Памва Беринда “Вірші на Різдво Христове…” (1616 р., Львів: обробка матеріалу, що входив до складу старовинної традиційної різдвяної містерії Þ обробка мотивів про Різдво Христове. Головний мотив: Христос — заступник бідних від усіх незгод (пролог: народження Христа — радість для пригноблених) ßßß зв’язок з народними колядками (І. Франко)
“Різдвяна вірша” для 27 отроків (XVII ст..) (опублікована Я. Гординським) Зразок поєднання усталеного церковного та школярського, дещо дитячого сприймання релігійного свята: скарги на скруту шкільного життя: у школі – голод, холод, які змушують до втечі: Я малий отрок, як в полі дикий звірок, дома дарма не сиджу, Коли хочу, то ся учу, “Похвала на преславний день Різдва…” К. Транквіліона-Ставровецького (1646 р.). Витримана у межах суворих гамілетичних правил і практично позбавлена житейських, побутових моментів.
Джерела: передісторія Великодня (муки Христа), обставини Воскресіння ß послідовність у викладі подій порушується. + деталі подій Þ ілюстрація думки про необхідність бути вдячним Христу за подвиги. Активні щодо слухачів: вимога співчуття до Ісуса, докори щодо гріхів людей. “Вірші на радісний день Воскресіння Христа Спасителя нашого” Й. Волковича (1636 р.). Використано алегоричні фігури: Розум, Пам’ять, Радість Церкви, Милосердя Боже, Воля…
“Похвала на пресвітлий день Воскресіння Христова” К. Транквіліона-Ставровецького (1646 р.).
“Антипролог” (II пол. XVII ст.). В основі: сюжет вибавлення грішників з пекла Þ засіб характеристики образу Месії. Великодній настрій Þ опис весняного пробудження природи. Дидактичні діалоги: “Банкет духовний” (II пол. XVII ст.), опублікований І.Франком (назва дана ним же за першою фразою).
В основі: короткий лексичний катехізис Þ весь обсяг християнського віровчення Þ суто дидактично-релігійний зміст.
Мета: високопатріотична — заохотити батьків віддавати своїх батьків до школи Þ показ ролі освіти у формуванні людини: лише освіченість може забезпечити справжню цілісність особистості.
Композиція: віршований пролог + прозова розмова + віршований епілог.
Містерії Тематика
Різдвяний цикл (вертеп) Розвинулися із містерій, що виставлялися по церквах живими особами: Марія, Йосип, Ісус, пастухи, ангели, царі, а також особами, вирізаними з картону і уміщеними в будиночку, який виставлено в церкві. Після богослужіння — носився по хатах (зі співами та поясненнями).
Вертеп набув дві форми: поважний текст, весела інтермедія ß зміни в архітектурі (двоповерховий). Україна: в такій формі - при кінці XVI ст. (до наших часів). Великодній цикл У Польщі - з XVI ст., широко розвинулася в XV і XVI ст. Продовжувалася в межах страсного тижня (декілька днів). Велика кількість сцен з Біблії (від створення людини). Містерія “Слово о збуренню пекла” (I пол. XVII ст.). Видана І.Франком. Великодня драма. Близькість до містерії: “містерія страстей Христових” (В.Рєзанов).
Основа - апокрифічний мотив зшестя Христа у пекло (Джерела: Никодимове євангеліє, “Слово на велику п’ятницю” Є.Олександрійського). Вільне поводження з легендою, включення у дію рис реального життя.
Тема: Подолання Христом пекла та влади дияволової. Ця обмеженість у оповіді євангельської історії про те, як Христос вирятував рід людський, пояснюється відсутністю великої сцени та інших, необхідних для значної п’єси, умов. Про те, що відбувалося перед зображуваною дією і до тієї дії спричинилося, глядачі дізнаються з розмов дійових осіб Þ вони подають всю інформацію про страсті Христові.
Особливість композиції: не залежить від поетики; відсутні пролог, епілог.
Цінність драми: метрика віршів нагадує склад козацьких дум; оригінальність зображення дійових осіб. Образна система Центральна постать — Христос Þ відчутні традиції французьких, німецьких, чеських, польських містерій. У київських драмах практично ніколи не зображався (замість Христа, Бога ― алегорична персоніфікована постать Милость Божа). Завжди в центрі дії, що відбувається перед глядачами, незалежно від того, чи є він, чи нема його на сцені: про нього говорять, його вихваляє хор.
Пекельний староста Люцифер: молодий авантюрист (не може забути небесні палати, звідки його вигнали). Виголошує монолог, що є своєрідним прологом до драми: від сотворіння світу до сучасного дії часу.
Хазяїн пекла Ад: старий добродушний дідок (паралель з давньогрецьким Плутоном). Діє обережно, боїться Люцифера.
Містерія “Царство Натури Людської” (1698) Найдавніша датована з київських великодніх драм.
Великодня драма алегоричного характеру. Збереглася лише частина: I акт і 5 сцен II акту. Дія відбувається на небв, в раю, в пеклі, на землі.
Дійові особи: персоніфіковані постаті двох ворожих таборів - небесних і диявольських, вони борються за Натуру Людську (тобто людину, її душу). Образна система: за характером алегорична: “Всемогутня Сила” – Бог, “Натура Людська” – людина, Небо, Воля, Розкіш, “Злість Люциперова” – Люципер, “Спонада” – Сатана, Злість, Милосердя (виконує роль оборонця людини), Істина (виконує роль звинувачувача людини), Гнів Божий, Суд, Декрет (постанова про вигнання з раю), Херувим (виконує вирок), Вулкан, Неволя, Милість Божа, Віра, Надія, Плач Натури Людської, Благодать Божа, Одчай, Фараон, Фортуна, Смерть, Смертні Гріхи. Композиція Пролог – найпростіший з усіх видів пролога, про які говорила теорія: просте повідомлення про зміст майбутнього видовища. Визначені якнайширші рамки дії - драма мала охопити період часу в кілька тисячоліть і змістом відповідала середньовічній містерії страстей: від сотворіння людини та введення її до раю до картини страждань і смерті Христа як викупної жертви за гріх людини.
I акт - починається раніше, ніж вказано у пролозі: зі сцени бунту ангелів, скинення з неба Люципера, створення людини (Натури Людської), її гріхопадіння, вигнання з раю, скорбота за втраченим раєм Þ переказ Біблійного оповідання. З образом Люципера вводиться мотив про злобу, що її почуває диявол до людини через заздрість, він пояснює та готує спокусу людини в раю (відгомін середньовічної містерії + руських джерел).
Вплив єзуїтського театру позначається на введенні у дію системи алегоричних образів: замість образу Бога – “Всемогуща Сила” – Бог власною персоною здебільшого не зображався. В уста цього персонажа вкладені слова, що подібні за змістом до мови Бога –Отця, що творить світ (джерело: І розділ Буття), - дія замінена оповіддю про те, як було створено світ[1].
Сцена 5-я – обробка райського “пренія” про подальшу долю Натури Людської. Набуває ознак реальної земної дійсності – картина суду (захисник, прокурор, вирок).
Сцена 7-а – має ліричний характер, особливу роль відіграє музика (відчутний вплив єзуїтської драми). Плач Натури Людської виконує покаянний спів: арія соліста з хором.
Сцена 8-а – монолог Злості, сповнений образами античної міфології (Плутон, Фурії, Мегера, Орфей, Сізиф – образи, що наповнюють підземне царство). Картина пекла з його мешканцями.
Сцена 9-а – символічно-алегоричного змісту: Милість Божа, Віра і Надія виступають зі своїми символами, примущують Натуру Людську вірити і сподівавтися.
II акт - сцени єгипетської неволі, вихід іудейського народу в землю обітовану. Змалювання боротьби пекельних сил з Богом за людину. Символічне зображення початку рабства: Неволя вводить юрбу жидів, що їх зв”язують єгиптяни.
Міраклі “Олексій, людина Божа” (1673-1674)
Перша датована драма (з життя святих). Основа: Популярна агіографічна легенда про св.Олексія, сина римського сенатора Євфиміама, що полюбив убозтво і покинув рідну домівку, щоб на схилі віку убогим старцем повернутися, вмираючи, і чудом сповістити Рим про свою святість. Переробка легенди ― дуже популярна в українській літературі: С.Полоцький, Л.Баранович, Ф.Прокопович, С.Яворський.
Драма від житія відрізняються лише введенням фігур ангелів та алегоричних фігур. Поява обумовлена обставинами життя тодішніх Києва та України: q після Андрусівського перемир’я (1667) Київ залишився під Москвою, яка відмовилася віддавати його Польщі; q релігійна та феодальна українська верхівка прихильно ставилася до цього, всіляко прославляючи царя і російських воєвод. ßßß Феодально-церковний характер владної верхівки України, прихильної до релігії, до культу, навіяв ідею вшанувати царя Олексія Михайловича, вшанувавши його святого патрона, взяти для урочистої вистави сюжет релігійно-ідеалістичний, оздобивши його натяками на сучасність. ßßßßß Виставлено “в знаменіє вірного подданства, через шляхетную молодь студенскую в Колегіумі Києво-Могилянському, на публічном Діалогу”. Ідея: прославлення подвижництва.
Жанр: середньовічний міракль: q всі дійові особи, з’являючись на сцені, рекомендуються глядачам; q сцена зображає відразу декілька місць – Рай, Пекло, Рим, Едес. q час дії – життя Олексія з юних років до старості.
Граничить з п’єсами державно-політичний характеру.
Образ Олексія
Втілення християнського ідеалу. Людина доброчинна і покірна. Необхідна умова для досягнення “небесної благодаті”: чистота, непорочність.
Боротьба і вагання: Юнона і Фортуна закликають до земних утіх, Віртус (Чеснота) зупиняє його.
Стильові особливості: вплив єзуїтських драм: застосування алегоричних образів з класичної міфології і морального богослов”я; панегіричний характер стосовно головного героя, який є символом конкретної історичної особи (поставлена в день іменин царя Олексія Михайловича, починається і закінчується хвалою на його честь); бароковість: поєднання образів християнської віри (архангели) з образами класичної міфології та історії (Діоген, Юнона, Віртус-Чеснота, Венера); звичаї Царства Небесного і царства Римського за часів імператора Гонорія (V ст.) – колорит королівства польського (вельможна шляхта, веселі бенкети, сім вільних художеств схоластичної школи, зневажливе ставлення до “хлопа”); силабічні вірші; введенні у мову твору полонізмів.
Інтермедії ХVІІ ст.
Виокремлення інтермедій з серйозного дійства, без сумніву, сприяло їх розвитку, тим паче, що їх автори не були зв”язані ніякими теоретичними приписами і могли вільно опрацьовувати обраний ними сюжет. Таким чином, інтермедія, первісно коротка сценка, повільно збільшувалися у обсязі, поширювалася у цілу “смішну комедію”, і в такому вигляді, розбита на окремі сценки, приєднувадася іноді до серйозного дійства…
Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 672; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |