КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Моральний аспект орієнтації на життя
Поняття Життя існує у формі окремих живих орга- життя самоцінне нізмів, кожний з яких виникає від подібного до себе, проходить цикл індивідуального розвитку, виробляє, формує собі подібних і вмирає. Організми, вступаючи у стосунки з неживим середовищем і один з одним, утворюють тим самим системи складніші, тобто іншу систему життя на Землі, що проходить шлях розвитку від найпростіших форм до людини. Теза життя самоцінне (природне розгортання думки «світ повсякденності єдиний») має широке і вузьке тлумачення. Широке розуміння поняття життя самоцінне 'полягає в тому, що в основі визначення змісту, суті поняття життя самоцінне лежить теза Фрідріха Ніцше «воля до влади», що означає «дійсну хвалебну пісню всьому сильному, агресивному, живучому, як здоровий колючий бур'ян», так би мовити, гімн будяку, чортополоху, де всі культурні паростки причетні до моральності. Адже мораль заснована на природі людини і на її найважливіших дійсних інтересах, які б не були її переконання або забобони. Основою моралі є природа людей, їх потреби й інтереси. Бути моральним і сумлінним — в інтересах Усякої людини. Суб'єктом пізнання виступає окремий індивід із властивими йому пізнавальними здібностями, даними від природи або від Бога — почуттями і розумом. Об'єктом пізнання виступає само-сУЩа природа, а метою пізнання — відкриття універсальних і вічних законів буття. Природа людини — деяка специфічна її особливість, відмінна від Щщого світу, але обумовлена природно. Природна даність людини настільки ж незмінна і вічна, як і природа взагалі. Громадське життя складається із взаємодії незалежних і автономних індивідуальнос тей. І кожний з найбільшим жаром шукає своєї особистої користі і за найсправедливіші вважає ті закони, що необхідні для збереження і примноження його надбання. Розуміння людини як істоти суспільної є вже в Арістотеля, Віко і Гердера, але тільки Георг Гегель піднявся до усвідомлення суспільно-історичної природи людини. Виділена, відмінна своєрідність людини визначається тим, що людина є знаряддя духу і найбільш досконалий організм природи. Сама ж природа і природа людини, зокрема,— це духовність. Філософ Фрідріх Ніцше ясно усвідомлював розбіжність або неадекватність збігу мети і результатів людської діяльності в історичному процесі і зробив принципові висновки: звеличення бездуховного, позбавленого моралі чисто біологічного, природного буття. Але, оголошуючи саме таке буття єдино реальним, Фрідріх Ніцше по-різному пояснює ту або іншу подію, явище, свідомість людини. Якщо їй не подобаються ідеали, моральні норми, релігійні обряди, людина просто викидає, відсіває факти, що не узгоджуються з концепцією, а потім ствердно вказує на енергетично вольовий залишок, вигукуючи: от оце і є життя! Може, звичайно, і життя, тільки чиє? Напевно, не людське, тому що таке становище у чистому вигляді ніде і ніколи не існувало. Завжди у різних народів і культур існували й існують різноманітні емоції: жалість, терпимість, доброта, допомога слабкому, але вони набувають різних форм, виникаючи у різних умовах. Звичайно ж, реальне життя людини не можна зводити тільки до проявів криміналу, побутового розкладання, морального падіння, до торжества насильства і терору та ін. І не міць, сила, насильство визначають повсякденність, а самоцінність життя. Вузьке тлумачення поняття життя самоцінне визначає досвід людського існування з пристрастями і духовними злетами, добром і злом, рутиною і святами, вдачами і невдачами. Суть сили людини: воля, мислення, чуттєвість — це її родові, тобто суспільні, діяльні здібності. Нормальна людина в повсякденному житті керується найважливішими настановами: піклується про хліб насущний, горює за померлим, забуває про вічність душі, захоплено трудиться, не вважаючи свій піт розплатою за Адамів гріх, і навіть у молитвах просить про справи життєві — про врожай, здоров'я, про земну почуттєву любов. Життя сприймається як неминучі суперечності, де сама суперечність не оцінюється негативно. Життя просто є з усіма його суперечностями і відбиває весь багатоликий, різноманітний спектр буття людини, всю розмаїтість, невичерпність, таємничість. І не останню роль відіграють у реальному житті людини емоції і почуття — вели- лушність і благородство, нгжність і вірність, самопожертва і тер-мість, складаючи мозаїку буття. Якщо в релігії Добро і Зло — абсо-тні розірвані, немов полюси, де на одному зосереджується вся исли'ма і немислима досконалість, уся повнота буття, а на іншому ' олюСі — пітьма і морок, смерть, то повсякденне людське життя — ухливе, пульсуюче, постійно мінливе начало тощо. І вже якщо любити життя, то любити його разом із усім неминучим Злом, із усіма падошами, удачами і невдачами, шкодувати, прощати і прагнути збільшувати, нагромаджувати Добро і доброту, великодушність і благородство, ніжність і вірність. Самоцінність життя людини не передбачає вивищення власної особистості, втечу від ближніх. Відомий французький філософ-гу-маніст, лікар і теолог Альберт Швейцер в основу філософських поглядів поклав не знання про світ, а сам факт життя, вважаючи, що «схиляння перед життям» повинно стати загальним принципом, розглядає принцип схиляння перед життям як своєрідний фільтр проти негативних наслідків цивілізації, вбачаючи в ньому перспективу морального вдосконалювання людства. Однак реальний шлях до здійснення гуманістичних ідеалів полягав для Альберта Швейцера не в соціальних перетвореннях, а в особистих зусиллях окремих людей, спрямованих на вдосконалювання природи людини. Оптимістичний погляд на майбутнє людства в Альберта Швейцера поєднувався з етичним тлумаченням образу Христа, проповіддю благоговіння, шанобливості до життя, глибокої поваги до існування будь-якого одухотвореного створіння. Займаючи перехідну позицію між філософією життя ніцшеанського толку і сучасним екзистенціалізмом, іспанський філософ Хосе Ортега-і-Гассет відзначає, що життя — це космічний альтруїзм. Життя існує лише як постійне переміщення від життєвого і? до іншого. Поняття життя самоцінне орієнтує людину на послідовне, іноді терпляче переживання різних етапів життя і різних його проявів. Якщо ж людина втратила сенс життя, то шукає інше і знаходить, тому що важливим, основним змістом є саме життя: можливість бачити сонце, небо і землю, слухати гомін лісу, щебет птахів і плюскіт води, дарувати радість іншій людині і радіти самому. Тоді кожний прожитий День сприймається як великий дарунок, щастя, радість. Гостре переживання самоцінності життя яскраво відобразив поет Андрій Возне-сенський: «Увечері, вночі, вдень і зранку дякую, що не помер учора!» Це радість буття, творчості, любові до всього живого. Смерть абсолютна Спираючися на ідеї східної патристики, гре- ко-римської філософії, видатний український просвітитель Іван Вишенський у поясненні світу повсякденності виходив з того, що світ — творіння Бога, який є вічним, невичерп- ним Розумом, абсолютною Істиною. Світ і людина, життя і рух — уСе це творіння Бога. Але Бог не тільки творець світу, людини, всього буття. Бог — ідеал добра, справедливості, мудрості, чесності, досконалості. Людина повинна прагнути до Бога, пізнавати, готувати себе до духовного безсмертя. Іван Вишенський, захищаючи ідею звільнення людини від земного зла, утверджував її гідність, начала в ній добра справедливості, радості, братерства. Шлях, ідучи яким можна навчити людину праведного життя, підняти її на боротьбу зі злом і неправдою, за добро і щастя, справедливість і істину, формувати духовну стійкість і моральну досконалість, відвернути людину від деградації і морального падіння, Іван Вишенський вбачав в освіті людини. Проблема людини, піднесення її моральних і духовних начал — центральна у творчості українського філософа Іона Копистенського. Вся природа створена Богом для людини. Однак пізнання природи зовнішнього світу ще недостатньо, якщо людина не пізнала своєї суті і своїх потреб. Тільки пізнаючи саму себе, людина починає розуміти, що є одночасно тілесна і духовна істота, є тілесна і духовна суть. Виникає дилема: чому віддати перевагу — тілесному світу, з яким пов'язане тіло, чи душі, розуму, безсмертному духу, які складають внутрішню істоту людини. Іон Копистенський рекомендує обрати Душу, Розум, безсмертя духу, тому, що тільки в Розумі людина бачить і пізнає саму себе і Бога, єдність з яким дає вище блаженство. На думку українського філософа Григорія Сковороди, Бога як усемогутньої духовної суті, що стоїть над Всесвітом, природою і людиною, не існує. Бог є істинна природа в природі, живий у живому, людина в людині, закон, глас сущого. Дотримуючись положення про вічність світу як тіні вічної духовної субстанції, обумовленої невидимою натурою Бога, Григорій Сковорода разом з тим відстоював ідею вічності, безмежності і несумісності матеріального та духовного світів. Поняття смерть абсолютна грунтовно розглядається французьким філософом, представником атеїстичного екзистенціалізму Альбером Камю. Центральна тема філософії Альбера Камю — питання про сенс людського існування. У праці «Міф про Сізіфа» Альбер Камю заявляє, що «найважливіше філософське питання полягає втому, чи варте життя того, щоб жити». Розглядаючи індивіда, включеного в бюрократизовану структуру сучасного суспільства, аналізуючи суперечності духовного життя інтелігента, позбавленого всіляких ілюзій стосовно сенсу власного існування, Альбер Камю доходить висновку, що існування людини абсурдне, і робить категорію абсурду вихідним принципом своєї філософії. Створений у грецькій міфо- ... 0браз Сізіфа, на думку Альбера Камю, уособлює безглуздість Л° ського життя: на покару за свою підступність Сізіф має вічно Л1°кочувати на гору камінь, який, досягти вершини гори, відразу Б ову скочується вниз. Не витримуючи безглуздості, людина бунтує, 3 агне стихійно знайти вихід зі свого сізіфового становища, абсурд- ості і безглуздості життя, позбавленого Бога, необмеженості, інди- ' ального безсмертя. Альбер Камю жагуче бажає і вищих див, і агробного буття, бо ніщо не святе. Адже все єдине: і плин почуттів, які минають, і миттєвостей, і заміна подвигів злочинами, і боротьба благородства з підлістю. Ідея єдності і тісного взаємозв'язку між смертністю й аморальністю, що пролунала ще в стародавні часи з уст багатьох видатних філософів, стала основою для різкого обвинувачення в аморальності абсолютно всіх, хто визнає земне життя єдиним і скінчимим. Ми-ротворення, жертовність, любов властиві всім — і віруючим, і не віруючим у Бога людям. Неминучість відходу з життя, тобто смерті людини, робить її повсякденне життя не абсурдним, а наповненим змістом, високовідповідальним. «Зобов'язуюче значення смерті — це значення всіх життєвих цінностей, перед якими і за дотримання яких відповідальні всі люди. Перспектива смерті робить особливо гострим переживання добра і зла, тоді як безсмертя ніби врівноважує їх. Прагнення повнокровно жити досвідченим людським життям — не омана, а істина». Психолог Карл Юнг (1875—1961) стверджував, що в кожній людині «сидить ще хтось, з ким вона говорить уві сні, хто може наставити на шлях істинний і підказати вихід зі скрутного становища». Деякі вчені пояснюють віру в ангелів потребою знайти зміст у потойбічних явищах. У міфології Індії ангели — небесні захисники людини, у перській міфології — феї, що навчали мешканців раю екзотичним насолодам. Стародавні греки називали їх хорами (богині пір року), древні германці — валькіріями, українці — посланцями Всевишнього. Посланці небес відомі в Ассирії і Месопотамії. Існування посланців небес визнається християнством, іудейством, ісламом. Християни і мусульмани бачать в ангелах чисто духовне начало. Асоціації, пов'язані з ангелами, навіяні переважно текстами Євангелія. Але в Біблії згадувалися й інші небожителі — аж ніяк не з ангельськими характерами. Так, владні посланці Ієгови — небесні месники знищили Содом і Гомору. Люцифер — один із наймогутніших ангелів, якого називали «прекрасним сином ранкової зорі», імовірно, амУ, що Бог створив його зі сходом сонця і тільки потім — на шос-ии день — Адама й Єву. Коли ж архангел Михайло представив Ада-а іншим ангелам, рекомендуючи його, як повелів Господь, Люци-
фер відмовив першій людині в честі і був вигнаний з раю на землю Щоб помститися Люцифер переконав Єву вкусити забороненог плоду. У сучасних умовах більшість людей, які вірять в ангелів, у* не вважають їх посланцями Бога. Сучасники відомого письменника Миколи Гоголя відзначали, що останні рік-півтора життя його мучив страх смерті. За десять днів до фатального дня Микола Гоголь, перебуваючи у муках душевної кризи, спалив рукопис другого тому поеми «Мертві душі» та ряд інщИх паперів. «Треба вже вмирати,— сказав після спалення,— я вже готовий і помру...». Муки та страждання Миколи Гоголя перед смертю — муки людини, якої не розуміли, яку оточували люди, які вважали щ0 М икола Гоголь збожеволів і морить себе голодом. Не могли повірити і в те, що дух настільки керує ним, що його розпорядження було достатньо, щоб тіло підкорялося. Лікарі губилися в здогадах про діагноз: говорили, що у Гоголя збуджений кишковик, інші — що він хворий на тиф, треті — називали це нервовою гарячкою, інші не приховували підозри про божевілля. Ранком 21 лютого 1852 року Микола Гоголь помер в ясному розумі і добрій пам'яті. Його поховали в Даниловому монастирі. Але потім виявилося: йому довелося померти двічі, і вдруге воістину жахливо — під землею. При перепо-хованні праху Миколи Гоголя виявили, що обшивка труни зсередини вся порвана. Його поховали в стані летаргічного сну. Саме летаргічного сну і боявся Микола Гоголь усе життя і не раз попереджав про те, щоб його не ховали поспішно. Цар Іван Грозний відрізнявся надзвичайною жорстокістю. Досить згадати, як він власноручно побив рідного сина, після чого той помер. Але й самому царю доля приготувала болісну смерть. Все своє життя Іван Грозний страждав маніакальною підозріливістю — відчував страх за своє життя, але жив у розпусті, влаштовував нічні оргії, пиячив. І тому перед смертю Іван Грозний виглядав старезним дідом, хоча йому було лише п'ятдесят три роки. В останній період цар не міг ходити — його носили. Ряд сучасників вважали, що наближені отруїли царя. На початку 1584 року в нього почалася незрозуміла і страшна хвороба: якесь гниття всередині, від нього йшов огидний запах. Цар незабаром помер. Тіло Івана Грозного поховано в Архангельському соборі, поруч з могилою вбитого сина. Звичайно ж, мета людини — рух до вічного життя. Сенс смерті й безсмертя, як і шлях досягнення безсмертя — це зворотний бік сенсу життя, без її усвідомлення земне життя перетворюється на сон, У порожню мрію. У суті своїй земне життя є тільки приготуванням до життя вічного, яке не за горами для кожного. Тому і сказано в Євангелії: «Будьте готові, бо в яку годину не думаєте, прийде Син Людсь- - А шоб життя не перетворилося, за словами Михайла Лермон-**! я «на порожній і безглуздий жарт», необхідно завжди пам'ятати Т°о смертну годину. Це «не трагедія, а перехід у світ інший, де вже °,в\ть міріади душ, добрих і злих і де кожна нова входить на радість Ж\г/ки. Умираюча людина — світило, що заходить, зоря якого вже.-лишить над іНШИм світом». Смерть руйнує не тіло, а тлінність його тому вона — не кінець, а початок життя вічного. Людина — частина величезного Всесвіту, його елемент і дійсність, шо живить Всесвіт своїми джерелами енергії, яка пронизує його невидимими полями і багато в чому є для самої людини незбагненною. Люди і донині не знають головного: звідки з'явилась і прийшла в життя людина і куди піде після смерті: чи стане прахом, чи блукатиме по адових каньйонах, чи блаженствуватиме в райських садах, чи розчиниться в Понадсвідомості, яка її породила. Так, мабуть, лише одним із шарів багатошарового пирога дійсності є і сам матеріальний астрономічний Всесвіт, і над ним виростає складна ієрархія духовних сил. Але, визнавши, що людина частина Всесвіту, чи варто відмовлятися від тлінного світу повсякденності, від вогнища, що тут і тепер зігріває бідні смертні людські тіла, від недосконалого людського співжиття, що не завжди є братерським? Чи треба любити світ повсякденності, світ життя людини, що вважався тимчасовим житлом, перевалочним пунктом на шляху астральних мандрівок? Монотеїстичні релігії — християнство, індуїзм, теософії та езотеричні вчення засуджують цей світ, закликають людину відвернутися від нього. У реальному житті, реальній історії багато зла, жорстокості і підступності. І в сучасності, і тисячоліття тому страждають безневинні, відсутня справедливість, ллються потоки людської крові. Біблія проголошує, що світ повсякденності не може бути іншим: світ повсякденності грішний, забув Бога і лежить у злі. Коран вторує, що повсякденний світ не істинний, а морок, ілюзія, осереддя марнотних бажань, що тягнуть за собою лише страждання. Для монотеїстичної свідомості цінності буденного, повсякденного життя помилкові, брудні, оманливі, як обійми диявола, вони — згубний самообман. Прагнучи облагородити сам повсякденний світ життя людини, найбільші світові релігії виступають моральною силою, сприяють поширенню милосердя, терпимості, любові до ближнього, тобто намагаються вдосконалювати життєву реальність. І все-таки релігія — вторинна. Все, що стосується поцейбічного світу, повинне підпорядковуватися досягненню світу іншого. Позбутися вериг майї, що змушує любити смертні і мінливі речі, тобто врятувати безсмертну душу — от головне. Головне і те, що треба змінитися настільки, аби перестати "Ути людиною. Це і є основний пафос усіх провідних релігій і езотери- ки. Людина, що дійсно стала на шлях, який веде від людського до божественного, від вульгарної смертності і гріха — до безсмертя і бля женства, нехтуючи згубні радощі і спокуси звичайного життя, свою душу, усе єство звертає до лику Господнього, до потойбічного світу водночас людина приречена в повсякденному житті на муки і смиренність. Основними, постійно діючими джерелами грішності повсякденного світу, його скверни релігія та езотерика вважають, по-перще земне самозамкнуте людське Я; по-друге, приватні бажання та волю до їх задоволення. Саме наявність Я, усвідомлення людиною своєї особливості, окремості, інакості стосовно інших істот і суттєвостей є коріння онтологічної провини і супутніх їй нещасть. З погляду індуїзму і буддизму кожен, хто бажає порятунку, повинен зрозуміти, що його Я— лише ілюзія, і тому всі схильності — тлін. Існує твердження, що земне життя — суцільне страждання, перекручене сприйняття повсякденності. У дійсності, в реальному повсякденному житті людини, поряд зі стражданнями і труднощами, є і безліч радощів: духовних і плотських, миттєвих і тривалих. Світ, у якому живе людина, не можна не любити. Адже світ повсякденності —- це батьківщина людини, її життєве середовище. Здатність любити світ і бачити його ясним, яскравим, сяючим поглядом — це такий стан, в якому особа повністю налаштована на реальність поза собою і всередині себе, стан, який людина повністю усвідомить і повністю зрозуміє. Для людини повсякденний світ — зв'язне, гармонійне ціле, де немає жорсткого поділу на суб'єкт і об'єкт. Визнання єдності Понадсвідомості і матеріальності веде і до ідеї про необхідність збереження людського Я, його індивідуальності, неповторності. Настанова на єдність буття, на світ як на тотальність знімає жорсткість суперечностей є Світом повсякденності. Людина — нескінченний Всесвіт, і Всесвіт для людини — нескінченна нитка життя, спрямована Розумом своїм і Гуманністю у вічність. Література Бутенко Н. А. Социальное познание и мир повседневности.— М, 1987. Козлова Н. Социология повседневности. Переоценка ценностей // Обше- ственньїе науки и современность.— 1992, № 3. Федотова В. Г. Істина і правда повсякденності // Філософська і соціологічна думка,— 1990, № 3. Философия. Учебник / Общ. ред. В. П. Кохановского.— Ростов-на-Дону, 1997.
«•••
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 346; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |