КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тенденції розвитку релігії в суспільстві
Релігія у певних історичних ситуаціях здатна одночасно виступати фактором соціальної інтеграції і дезінтеграції, стабілізувати існуючі суспільні устої і дестабілізувати їх. В одних випадках релігія консервативна сила, в інших — фактор соціальних змін. Підтвердженням служить історія суспільно-політичних рухів, у яких різні протиборчі сили використовують ту саму релігію у своїх політичних устремліннях. Роїь реіігії ^ оцінках суспільної ролі релігії необхідно в суспільстві враховувати характер і рівні соціальних зв'язків і відносин. Вони характеризуються суперечливими тенденціями — гармонією і дисонансом, що стабілізують факторами і дестабілізують на найрізноманітніших рівнях. Усе це виражається в суперечливих устремліннях соціальних груп, що апелюють до релігії. Релігія здатна виступати не тільки гармонізуючим у суспільстві фактором, але й фактором соціальних конфліктів. Відбуваються розмежування в характері функціонування релігії і релігійних об'єднань. Релігійні об'єднання виконують функції, що виходять за межі власне релігійних функцій, хоча тісно взаємодіють. Є функції релігії політичні, правові, виховні. Це уможливлює використання релігійних організацій у виконанні різних державних і соціально-групових програм. Російське самодержавство широко використовувало православну церкву в колонізації східних і південних окраїн, встановлюючи і забезпечуючи в них своє панування. Використання релігійних об'єднань у державних і суспільних інтересах обумовлено об'єктивними і суб'єктивними обставинами: вклю-ченність релігійних об'єднань у суспільний простір, що пов'язує їх з численними соціальними інститутами, наявність ряду спільних інтересів і вирішення завдань релігійними організаціями і світськими інститутами — державними і недержавними. Суб'єктивним фактором є прагнення до взаємної співпраці кожної з них. З одного боку, необхідна рішучість релігійних організацій до такої співпраці. Відмовлення від співпраці із суспільними інститутами властиве сектам і деяким деномінаціям, що пов'язано з позицією ізоляціонізму. Тому однією з найважливіших умов є використання релігійних об'єднань у вирішенні суспільно-значимих завдань, їх відмовлення від ізоляціо-
нізму і перехід на позицію відкритості по широкого суспільного середовища. В Україні, як і в інших країнах, що звільнилися від колишніх тоталітарних режимів, створене політичне і правове поле, завдяки якому відкрилася широка перспектива тісної співпраці з релігійними організаціями у вирішенні ряду питань економічного, соціального і духовного життя суспільства. Релігія змінюється. Змінам піддаються структура релігії, характер і напрямки її відносин із суспільною системою. Зміни обумовлюються характером, рівнем і ступенем попиту на релігію, потребами в її інститутах і функціонуванні. У залежності від суспільного попиту на релігію створюється певний соціальний простір її функціонування, що охоплює сфери суспільного буття і суспільної свідомості на рівнях окремих індивідів, соціальних спільностей, суспільства. Залежно від конкретної історичної ситуації сфера функціонального додатку релігії змінюється у бік звуження або у бік її розширення. Для визначення процесів у соціології релігії використовуються поняття сакралізація і секуляризація. Поняття сакралізації відображає процес розширення функціонального впливу релігії на суспільство, релігійного санкціонування соціальної поведінки, відносин інститутів. Істотний прояв сакралізації клерикалізація (сіегісаі — церковний), що означає процес посилення впливу церкви на суспільні сфери. У клерикальному суспільстві церква має статус державного інституту і найважливішою регулюючою і контролюючою силою. Поняття секуляризації характеризує діаметрально протилежний процес звуження сфери функціонального впливу релігії на всі сторони життя суспільства й індивіда, звільнення від впливу релігійно-церковного санкціонування їх життєдіяльності. Ослаблення суспільного попиту на релігію супроводжується збільшенням попиту на світські форми культури. Те, що служило надбанням релігії і церкви згодом стає від них незалежним, світським. Секуляризація означає обмирщення. Розрізняють два її рівні — об'єктивну секуляризацію (на рівні суспільства) і суб'єктивну (на рівні індивіда). Секуляризація і сакралізація — дві основні тенденції суспільного розвитку релігії. Однак домінуюча лінія розвитку релігії: секуляризаційні процеси. У європейських країнах процес секуляризації почався в епоху Відродження (XIV—XVI ст.) і тривав, розширювався і поглиблювався в наступні століття. З XVII ст. починається секуляризація суспільної думки. Принцип поділу розуму і віри, світська і сакральна, незалежність світських початків від релігійних виявлялося в науковій, філософській і політичній думці. У XVIII ст. Європейське Просвітництво розсунуло межі та поглибило процес секуляризації, протиставивши релігії самостійний і незалежний від неї людський ро- зум. Утверджувалася самостійність від релігії світу. Поняття секуляризації стало виражати переважно ідею самостійності світу, волі вибору людиною світогляду. Йшла боротьба за відділення церкви від держави й освіти від церкви. Секуляризація, що почалася в країнах Західної Європи, охопила увесь світ. Людина живе в секуляризованому суспільстві. Секуляризаційні процеси проявляються у вигляді політичної, соціальної і культурної секуляризації. У політичній сфері в більшості країн церква відділена від держави, а право сповідувати релігію стало приватною справою громадян. Державне і політичне регулювання громадським життям стало грунтуватися на світських, але не на релігійних нормах. Помітно знизилася інтенсивність використання релігії і її організацій з політичною метою. Емансипувалися від релігії і церкви різні соціальні інститути, що уже не мають потребу в релігійній легітимації. Вплив релігії відчувається в природознавстві, техніці, соціальних і гуманітарних науках, мистецтві. Релігійні і світські картини та скульптури стають популярними: в XII — XIII ст. на 97 % і 3 %, у XIV ст,- 50,2 % і 49,8 %, у XIX ст.- 10 % і 90 %, у XX ст.— 3,9 % і 96,1 %. Аналогічна ситуація простежується й у музиці: у XI — XIII ст. практично вся музика носила релігійний характер у XVII — XVIII ст. співвідношення між світськими і релігійними музичними творами склало 42 % і 58 %, у XIX ст.— 21 % і 79 %, у XX ст.— 5 % і 95 %. Аж до XIX ст. в усіх існуючих суспільствах релігія служила фундаментом формування світогляду. Сучасне суспільство тяжіє до формування власного світогляду, незалежного від релігійних символів, що спираються на науку і світську культуру. Секуляризація обумовлюється рядом факторів економічного, соціального, політичного і духовного розвитку. Раціонаїізація Індустріальне виробництво немислиме без в суспільстві раціоналізації. Високий ступінь суспільної раціоналізації пояснюється тим, що розвиток індустрії поєднаний із розвитком науки і техніки, що обумовлює участь у виробництві численного наукового та технічного персоналу. Формується високорозвинена технократія і бюрократія, яка керується у своїй діяльності раціоналістичною системою обгрунтування економічних, соціальних, політичних програм. Істотні ознаки індустріального суспільства — плюралізація і зростаюча диференціація соціальної структури. Така ситуація демонополізує релігію і позбавляє її можливості зберігати колишній контроль над усіма суспільними сферами. Сама релігія стає приватною справою громадян і одночасно приватним соціальним інститутом. Плюралістична ситуація сприяє множенню різноманітних конкуруючих одна з одною
релігійних структур. Релігія плюралізується на численні конфесіональні утворення. Виникають нові релігійні рухи, що співіснують і успішно конкурують з традиційними релігіями для того або іншого регіону. Так, у сучасних умовах у США є більше 200 конфесій, а в Україні — більше 70. Замість колишньої монопольності, характерної для середньовічного суспільства, в індустріальному суспільстві утверджується поліконфесійність. Це породжує релятивізацію релігійних уявлень, що втрачають колишній статус достовірної й об'єктивної істини. Релігія стає «справою індивідуального смаку», справою суб'єктивної переваги. Процес спрямованості релігії в приватний світ особи, коли релігія стає особистим переконанням, справою особистого вибору, називається приватизацією релігії. Плюралізація релігії і її приватизація в сучасному суспільстві розвиваються з наростаючою силою. Багато соціологів вважають секуляризацію деструктивним і згубним початком функціонування релігії. Однак висловлюється і протилежна думка. На думку Толкотта Парсонса, відомого американського соціолога, втрата впливу релігії на державу і суспільні інститути компенсується тим, що, витиснута зі сфери соціальної, релігія переміщується у внутрішній світ індивіда. Релігія дедалі менше впливає на економіку, державу, культуру. Між тим, у західному суспільстві сучасна людина перебуває в соціальній системі, що усотала християнські цінності і живе під їх впливом. Вплив релігії на громадське життя відбувається не прямо, а побічно. Роль релігії стає значущою в тому випадку, якщо її вплив здійснюється зсередини, але не через зовнішній диктат і церковний примус. Американський соціолог Ро-берт Белла визначає сучасного християнина як секуляризованого християнина, який живе мирським життям. У сучасній ситуації релігія змушена шукати грунт не в потойбічному світі, а в етичних цінностях поцейбічного світу. Процес секуляризації означає не ліквідацію релігії, а зміну її переорієнтації і ролі. Секуляризація в трактуванні Толкотта Парсонса і Роберта Белли для релігії нездійсненна. Вплив релігії на світогляд і соціальну поведінку не зменшився, але істотно змінився. Секуляризацію не варто уявляти спрощено, як процес, що повсюдно і в усіх ситуаціях веде до ослаблення впливу релігії на маси і громадське життя. Досвід світового суспільного розвитку дозволяє знайти ряд факторів, що свідчать про зворотне. У сучасному суспільстві діють фактори, що значно послабляють секуляризаційні процеси і сприяють подальшому відтворенню релігії, зростанню її ролі і впливу на індивідів і різні сфери громадського життя. У країнах Західної Європи стався сильний занепад християнства. Це зовсім не означає світо- глядної переорієнтації людей від релігії до невір'я. Занепад християнства в країнах Заходу створив релігійний вакуум, що стали заповнювати нетрадиційні релігії і містичні культи. Спостерігається зростаючий інтерес до астрології, спіритизму, парапсихології, магічних ритуалів. У містиці приваблюють уявлення про безпосереднє єднання з Абсолютом, мрія проникнути в таємниці буття і Розуму, прагнення до всебічного розкриття і реалізації внутрішніх, потенційних можливостей людини. Серед різних верств населення особливо популярна ідея здобуття душевного, сердечного і фізичного здоров'я, підірваного витратами цивілізації. Широко використовуються нетрадиційні методи оздоровлення: йога, медитація. Сучасний містицизм (неомісти-цизм) прагне активно використовувати науку в традиційній містиці й обпертися на езотеричні знання і практику Сходу. Усе це дозволяє зробити висновок, що індиферентне або негативне ставлення до традиційних релігій окремих верств населення, їх відторгнення від офіційних релігійних організацій найчастіше супроводжуються спрямованістю не до нерелігійного невір'я, а до містичних культів, що лежать за межами офіційних конфесій. Досить суперечливий процес секуляризації в країнах, що входили раніше до складу СРСР, де панував тоталітарний режим і штучно насаджувався атеїзм. Скасування колишніх обмежень на релігійну і на широку суспільну діяльність релігійних об'єднань створили в країнах Співдружності незалежних держав умови для значного розширення соціального простору функціонування релігії і зростання її ролі в суспільному житті. Процеси релігійного відродження мають де-секуляризаційний характер. Однак кваліфікувати ситуацію релігійним бумом в Україні, Росії та ряді інших країн Співдружності немає чітких основ. По-перше, помітне зростання інституційних форм релігії (культових споруджень, місій, навчальних закладів та ін.) ще не означає значного піднесення у суспільстві релігійності, але свідчить про створення оптимальних умов для задоволення релігійних потреб віруючих людей. По-друге, інтенсивне звертання до релігії часто відбувається з позарелігійних мотивів. Багато представників інтелігенції апелюють до релігії як до історичної, моральної і культурної цінності, однак не як до божественного одкровення і шляху, що веде до досягнення порятунку в потойбічній перспективі. Звертання до релігії, невмотивоване внутрішньою релігійною переконаністю, називається прорелігійністю. Зростання прорелігійних настроїв не дає підстав зробити висновок про масову релігійність. За соціологічними прогнозами, Україна й інші країни Співдружності незалежних держав навряд чи стануть суспільствами масової релігійності.
47 "Соціологія" Майбутнє релігії Під впливом секуляризаційних процесів, що підривають суспільні позиції релігії, у суспільній думці склалися песимістичні уявлення про відмирання в майбутньому релігії та повсюдному пануванні в суспільстві світських форм культури. Такий прогноз початий ще в XVIII ст. мислителями французького Просвітництва, що прагнули до радикальної перебудови суспільства на засадах Розуму і духовної освіти, у якому не знайдеться місця вірі в потойбічні сили і надприродні чудеса. Через століття основоположником соціологічної науки Огюстом Контом висунуто «закон трьох стадій», відповідно до якого релігія буде витиснута і замінена наукою. На користь песимістичних прогнозів говорить та обставина, що в сучасності розум і наука, дійсно, впливають на громадське життя. Під впливом науки і зростання освіти людей у суспільній свідомості формується залежна від релігії картина світорозуміння. За висловом Макса Вебера, наука викликала розчаклу-нення світу, що означає природне пояснення явищ природи, суспільства, людини без апеляції до надприродного. Однак XX століття, назване століттям науки, не підтвердило прогнози про релігію французьких просвітителів і Огюста Конта: релігія продовжує існувати, не витіснена ні наукою, ні освітою. Мало того, протест проти зростаючої раціоналізації і бюрократизації сучасного суспільства, у якому людина є придатком машини, розчарування в наслідках науково-технічної цивілізації обумовлює тяжіння людей до ірраціональності, містики і релігії. В основі прогнозів французьких просвітителів і Огюста Конта спостерігаються дві обставини: абсолютизація ролі розуму і науки в суспільному прогресі і зведення взаємовідносин між релігійною вірою і розумом, між релігією і наукою до їх неминучого конфлікту. Проте у сучасності утверджується уявлення про зростаючу роль в суспільному прогресі позанаукових форм культури, що мають високий гуманістичний потенціал, в тому числі і релігії. Для оздоровлення суспільних відносин громадськість змушена не тільки апелювати до науки, але й до релігії, використовуючи її гуманістичний потенціал. Така ситуація робить релігію і науку не взаємними ворогами, але й не союзниками. Варто враховувати, що чимало сучасних віруючих, особливо представники інтелігенції, апелюють не тільки до релігії, містики, але й до численних наукових досягнень, адаптуючи їх до релігійного світогляду. У їх свідомості наука і релігія, незважаючи на властиві їм протилежні початки, можуть приводитися до стану взаємної гармонії. Інша теорія, що прогнозує зникнення релігії, запропонована Карлом Марксом, який у релігії вбачав, насамперед, прояв феномена відчуження, думав, що тією мірою, якою переборюватиметься економічне гноблення і супровідні його форми мінливого світу, релігія поступиться місцем реалістичному розумінню життя. Релігії, що орієнтує людину на потойбічний світ, протиставляється прогресивне високоіндустріальне суспільство, що орієнтує людей не на потойбічне благо, а на поцейбічне в суспільній сфері. Однак початий у ряді країн експеримент побудови суспільства, вільного від релігії, зазнав краху. Вороже ставлення тих або інших політичних сил до релігії в будь-якій формі її прояву неминуче приводить до відчуження від них віруючих мас. На сучасному етапі більшість політичних рухів з метою успішного здійснення своїх програм намагаються заручатися підтримкою релігійних об'єднань і віруючих. Навпаки, гасло створення суспільного порядку без релігії насправді приводить до відсторонення від боротьби за такий порядок величезного соціального потенціалу в особі релігійних об'єднань. Карл Маркс і багато хто з його послідовників однозначно співвідносили релігію з експлуататорськими класами, інтереси яких релігія покликана освячувати божественним ореолом. Боротьба з релігією стала розглядатися складовою частиною класової боротьби експлуатованих проти гнобителів. Між тим на досвіді гострих соціальних і політичних конфліктів переконуємося, що релігія не пов'язується однозначно з імущими верствами і що її гасла найчастіше використовуються соціальними низами в боротьбі за свої права. Прогнози відмирання релігії в секулярному суспільстві не здійснилися і вже не є актуальним питання: «А чи є майбутнє у релігії?». Історичний досвід свідчить, що релігія з її інститутами спроможна не тільки виживати в секуляризованому світі, але й у конкретних ситуаціях підсилювати свою соціальну роль. Майбутнє релігії багато в чому залежить від рівня суспільного попиту на неї. Суспільство ускладнюється, змінюється, а отже, змінюється життя людей, і люди звертаються до все нових цінностей, де прагнуть знайти собі життєву опору. З одного боку, постіндустріальне суспільство з його матеріально-споживацькими цінностями виявляє його несумісність з релігійними ідеалами, що орієнтують людину на божественний початок. Людині, що шукає життєву опору у володінні матеріальними цінностями й одержує від їх володіння внутрішнє задоволення, далека релігія, що закликає відмовитися від такої позиції і відповідного їй способу життя, звернувшись до божественної першооснови. Але, з іншого боку, розчарування людей в існуючих суспільних устроях, утрата довіри до різних соціальних програм дозволяє їм звертатися до релігії і приймати її цінності, у яких вбачається джерело подолання соціального зла і несправедливості.
47* Суспільний попит на релігію неоднозначний: в одних випадках знижується, в інших — зростає. Майбутнє релігії також багато в чому залежить від позиції релігійних об'єднань у ставленні до суспільства з його секулярними порядками. З одного боку, секуляризація завдає шкоди традиційним основам життєдіяльності релігійних інститутів, але з іншого — вона відкриває широкі можливості для використання багатьох досягнень світської культури з метою олтимізації релігійного життя. У такому випадку перед релігійною громадськістю стоїть дилема: або блокувати світську культуру, або вступити з нею в діалог. Шлях блокування світської культури веде до фундаменталізму, а вступ релігії в діалог з наукою — до модернізму. Фундаменталізм — антисекулярний рух, спрямований на збереження в непорушності традиційних релігійних основ, супроводжуваний ворожим ставленням до світських початків. Фундамен-талісти вважають, що релігія має вирішувати всі проблеми суспільства й індивіда, висувають основним нормативом життя ідею божественного порядку і утверджують монополію релігії на духовне життя. Фун-даменталізмом відкидаються будь-які спроби відновлення релігії, світський гуманізм, можливість діалогу і співробітництва зі світськими громадськими організаціями. Прихильники фундаменталізму є в різних конфесіях — іудаїзмі, християнстві, ісламі й інших релігіях, виступають під гаслом релігійного відродження в дусі повернення до своїх первісних джерел і очищення релігії від нашарувань цивілізації. Фундаменталізм — захисник традиційного способу життя і ставить завданням не тільки зміцнити спосіб життя, але й поширити його на всі суспільні сфери. Так, у ряді мусульманських країн (Іраку, Пакистані, Судані та ін.), що проводять політику ісламізації, режими вводять обов'язкове носіння жінками «шаріатського одіяння», що закриває все тіло й обличчя. За законами шаріату злодіям відтинають руки, розбійникам — руки і ноги. На місцях вводяться шаріатеькі суди, що здійснюють свою діяльність за принципами ісламської конституції. Намагаючись зберегти в непорушності релігійну традицію, фундаменталізм підриває довіру до релігії широких суспільних верств. Соціальні верстви здатні бачити в релігії консервативну силу, що перешкоджає суспільному і культурному прогресу. Модернізм — тенденція, спрямована на відновлення структур релігійного комплексу. Модерністів не слід вважати кон'юнктурниками, що пристосовуються до соціальних умов з корисливою метою, як це вважалося вульгарною атеїстичною критикою. Релігійний модернізм варто розглядати як спосіб оволодіння світською культурою, впровадження окремих її досягнень в релігійних структурах. Це означає не просте пристосування релігії до умов, що змінилися, але освоєння нею соціальних і культурних цінностей. Тому прихильники модернізму виступають за активний діалог і співробітництво релігії з наукою і світською культурою, релігійних організацій з не-релігійними в галузі вирішення глобальних проблем цивілізації. Однак, модернізм небеззбитковий для релігії. Впровадження елементів світської культури в релігійні структури здатне привести до «обмир-щення» релігії, що викликає серйозне занепокоєння в релігійних колах. З їх боку також викликає занепокоєння, що інтенсивна вклю-ченність релігії і релігійних організацій у здійснення тих або інших соціальних програм створює загрозу перетворення релігії в придаток секулярного суспільства і світського гуманізму, тому для модерністів дуже актуальним є пошук оптимальної взаємодії тенденції релігійного відновлення зі збереженням конфесіональної традиції, тенденції «служіння світу» зі служінням Богу. Усе це означає тенденцію помірного відновлення, де елементи релігійного модернізму поєднуються з елементами фундаменталізму. Сучасне суспільство перебуває в ситуації вирішення ряду глобальних проблем, пов'язаних з виживанням людства. їх успішне вирішення вимагає об'єднання всієї громадськості — релігійної і світської, нарощування між ними всебічного діалогу і співробітництва. Ідейним фундаментом такого співробітництва має стати принцип гуманізму, що утверджує пріоритет духовно-перетворюючої сили в людському початку. Майбутнє релігії багато в чому залежатиме від ступеня усвідомлення її гуманістичного потенціалу громадськістю і її повсюдним впровадженням у громадське життя. Література Американська соціологія. Перспективи, проблеми, методи.— М., 1971. Бергер Р., Лукман Т. Соціальне конструювання реальності.— М., 1966. Буржуазна соціологія на рубежах XX століття.— М., 1986. О'Деа Г. Соціологія релігії.— Нью-Йорк, 1979. Сухов А. Д. Релігія в історії суспільства.— М., 1979. Тілліх П. Динаміка віри.— М., 1957. Угржович Л. М. Вступ до релігієзнавства.— М., 1986. Хакслі Д. Релігія без одвертості.— М., 1992. «•••^=^»*»> СОЦІОЛОГІЯ СІМ'Ї. ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ Соціологія сім'ї — галузь соціології, що вивчає формування, розвиток і функціонування сім "і, шлюбно-сімейних відносин в конкретних соціально-економічних і культурних умовах. На відміну від інших галузей знань соціології, в 70-90-х роках XX ст. стан в галузі соціології сім'ї в Україні дещо пожвавився. Проведено ряд досліджень в галузі відтворення і соціального функціонування сім'ї. Пожвавлення інтересу до сім'ї викликане і тим, що сім'я забезпечує фізичне і духовне відтворення населення, тобто виконує таку соціальну функцію, яка не під силу жодному соціальному інституту, що сім'я здійснює господарсько-побутові та інші соціальні функції, виступає фактором формування, переоцінки цінностей і рекомендацій дорослим у процесі їх життєдіяльності. 1. Соціальний інститут сім'ї та шлюбу Суть сім'ї та шлюбу Одним з найстародавніших соціальних інститутів є сім 'я. Виникла сім'я в надрах первісного суспільства значно раніше класів, націй, держав. Суспільна цінність і значущість сім'ї обумовлена її «виробництвом і відтворенням» безпосередньо життя, вихованням дітей, формуванням їх індивідуальної свідомості. Сім 'я — об 'єднання на шлюбі або кровній спорідненості людей, пов 'я-заних спільністю побуту, взаємною моральною відповідальністю за виховання дітей, піклуванням про рідних і взаємодопомогою. Шлюб — це історично обумовлена, санкціонована і регульована суспільством форма відносин між чоловіком і жінкою, що встановлює їх права і обов'язки один до одного і до дітей та рідних. У процесі історичного розвитку під впливом панівного в суспільстві способу виробництва, способу життя і суспільних відносин систематично змінювалися і змінюються відносини сім'ї і суспільства, сім'ї та особи. Прогрес суспільства тісно пов'язаний з усуненням, зменшенням дискримінації жінки на виробництві, в соціальній і духовній сферах, у шлюбному законодавстві, з істотними змінами функції сім'ї, створенням умов для вдосконалення шлюбно-сімейних відносин, посиленням і розширенням виховання. Всі соціально- економічні, культурні процеси — позитивні та негативні, що відбуваються в суспільстві, впливають на функціонування сім'ї, яка є осередком суспільства. На сім'ю і її моральний стан безпосередньо впливають фактори навколишнього соціального середовища: соціально-економічні процеси виробничих, трудових колективів, повсякденне життя. В сім'ї відображаються і переплітаються найрізноманітніші суспільні відносини: економічні, соціальні, політичні, правові, духовно-ідеологічні, психологічні, моральні, естетичні. Зрозуміло, не можна не враховувати і природнобіологічні сімейно-шлюбні відносини. Основні ознаки сім'ї: шлюбні або кровно-родинні зв'язки між усіма її членами (подружжям, рідними, дітьми та ін.), спільне проживання в одному приміщенні, спільний сімейний бюджет. Юридичне оформлення тут не виступає неодмінною умовою. Та й інші ознаки не такі вже й чіткі: скільки часу потрібно жити спільно — тиждень або кілька років, все життя, яку частину від особистого бюджету кожного з членів сім'ї включає весь сімейний бюджет та ін. І це тоді, коли такі ознаки, здавалось би, найефективніші, фіксовані. А як і чим виміряти ті тонкі системи відносин, що перетворюють сім'ю в особливе духовне об'єднання? Як не парадоксально, але саме це все, не стільки осяжне розумом, скільки сприймане інтуїтивно, становить той самий стрижень сім'ї, без якого сім'я не сім'я. Добра, міцна сім'я — один з найважливіших компонентів людського щастя. В міцній, дружній, згуртованій і здоровій сім'ї зацікавлені суспільство, держава, хоча утворення сім'ї, вступ до шлюбу чоловіка і жінки регулюється правом, все ж провідне місце тут належить моралі. Та багато деталей шлюбу контролюється тільки совістю тих, хто вступає до шлюбу. Щасливий лише розумний, виправданий справжньою любов'ю шлюб. Будь-який інший шлюб, побудований лише на захопленні та пристрасті чи на підлому розрахунку — безрозсудливий. Шлюб — це традиційний засіб формування сім'ї і суспільного контролю за нею, одне із знарядь, один із засобів самозбереження і розвитку суспільства. Своєрідним соціальним орієнтиром для совісті тих, хто вступає до шлюбу, є моральні норми, узагальнені у практиці сучасної сім'ї: по-перше, реєстрація шлюбу відповідними державними органами є не тільки юридичний акт, але й форма прийняття моральних обов 'язків, що випливають із шлюбу. Так, у Конституції України зазначається, що шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки і чоловіка і що кожен із подружжя має рівні права і обов'язки у шлюбі та сім'ї. Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків. Сім'я, дитинство,
материнство і батьківство охороняються державою (ст. 50). Правда, в Україні, як і в інших країнах, є сотні тисяч сімей, не зареєстрованих у шлюбі. Ніхто не примушує до укладення і реєстрації шлюбу, але всякий має підкорятися законам шлюбу. Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народилися вони у шлюбі чи поза ним. Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються за законом. По-друге, морально виправданий лише той шлюб, який укладається на взаємній любові. Адже прислів 'я каже: «Без сонечка не можна пробути, без любові не можна прожити». По-третє, рішення про укладення шлюбу має належати лише тим, хто вступає до шлюбу; поради батьків і друзів можуть бути враховані, але не мають вирішального значення. Потрібно бути соціально і психологічно підготовленими до вступу в шлюб (готовність до корисної праці, до виховання дітей і самообслуговування). Одружитися — це наполовину зменшити права і удвічі збільшити обов'язки. Морально регулюється не тільки вступ до шлюбу, але й розлучення. Якщо між подружжям зникли взаємна повага, дружба, любов і сім'я не може більше вирішувати свої функції, то розірвання шлюбу є моральним. Тут розлучення лише офіційно фіксує те, що уже сталося — розпад сім'ї. У сімейних відносинах через їх складність, інтимність і індивідуальність виникає багато суперечностей, що регулюються мораллю. Моральні норми, що регулюють сімейні суперечності, ємкі за змістом і значущістю. Це взаємна любов між подружжям, визнання рівності, недопустимість підкорення одного з них іншому або спроб командувати іншим, піклування і чуйність у взаєминах між подружжям і всіма членами сім ї; любов до дітей, виховання і підготовка їх до трудового, соціально корисного життя, тактовність у вирішенні сімейних суперечностей; взаємодопомога у всіх видах діяльності, в тому числі і в побуті. Вимоги взаємної любові, рівності і взаємодопомоги подружжя — основа, від якої залежить вирішення багатьох великих і малих питань, які щоденно виникають в сім'ї і в суперечках, зіткненні інтересів, думок, позицій та ін. Рівність між: подружжям — основа їх взаємної поваги та дружби: це часто піддається випробуванням, особливо здебільшого у випадках розходження в рівнях духовного, політичного і морального розвитку подружжя і відмінностей їх суспільного стану. Ось чому рівність у сім'ї вимагає участі обох: чоловіка і жінки в суспільнокорисній праці, в суспільній діяльності і домашній праці тому, що тільки рівна їх участь створює сприятливі умови для такого ж рівного розвитку обох — жінки і чоловіка, для їх духовної близькості, дружніх стосунків. Особливу важливість становить моральний обов'язок виховання дітей. Здійснення сім'єю функції виховання дітей може успішно вирішуватися, якщо в сім'ї встановлюється атмос- фера дружби, взаємоповаги, взаємодопомоги, розумної вимогливості до дітей, поваги до праці. Або взяти таку важливу соціальну проблему — проблему захворюваності та стану здоров'я населення. Адже саме в сім'ї закладаються генетичні, біологічні основи здоров'я, а також звички, навички, установки берегти і дбати про здоров'я. Займається людина фізкультурою чи не займається, любить в часи дозвілля бувати на природі або не любить, чи завжди дотримується активного способу життя та інше — все це, звичайно, починається з сім'ї. Користування людей матеріальними благами і духовними цінностями також багато чим визначається сім'єю. Саме сім'я виховує смаки, потреби, схильності молодого покоління. Саме від сім'ї, насамперед, залежить, наскільки молода людина зуміє залишатися сама собою, протистояти нерозумній і руйнівній моді та ін. Який професійний рівень спеціаліста і, отже, яка ефективність його функціонування — це також в певній мірі залежить від сім'ї. У сім'ї закладаються звички, навички, формуються традиції, моральні відносини між старшими і молодшими, милосердя або байдужість, тепла доброта або холодна корисливість. Все це стосується соціальної значущості сім'ї. Але сім'я має і персональну значущість. Для більшості людей сім'я — нормальне, необхідне середовище проживання, існування. За даними соціологічних досліджень, смертність людей, які не перебувають в шлюбі, значно перевищує смертність серед людей сімейних, одружених. Це стосується практично всіх причин смертності — і самогубств, і внаслідок зловживання алкоголем, нікотином або наркотиками, і смертності через хворобу, що вимагає тривалого лікування. Особливо це стосується чоловіків. Так, у віці від 20 до 65 років розлучені чоловіки удвічі частіше вдаються до самогубств, аніж сімейні, в 3,3 раза частіше вмирають від цирозу печінки і від раку, в 5,4 раза частіше — від діабету і туберкульозу та ін. Зрозуміло, сприятливо впливає на чоловіків лише здорова, благополучна, щаслива сім'я, створення якої, як правило, вимагає значних зусиль і певних якостей особи. Неблагополучна, нещаслива ж сім'я швидше погіршує стан людини. Немало неврозів та інших захворювань, аномалій мають свої джерела саме в сім'ї, у взаємовідносинах між подружжям. Увага до сім'ї з боку держави, науки, суспільної думки зростає. Процес формування сім'ї в надто тяжкий період, що переживає держава, ускладнюється рядом обставин. Ще не подолані ті традиції, що заважають становленню сім'ї, не всі ще досить усвідомили те нове, без чого неможлива практична ділова сім'я. Адже багато століть сім'я виступала лише постачальником людських і трудових ресурсів, об'єктом державної політики, що здійснювалася
за принципом «суспільне над усе». Держава вирішувала за сім'ю все. Звідси і вторинність для держави тих функцій, які завжди нею декларувались: навчання, виховання, охорона здоров'я, підвищення добробуту та ін. Повна залежність сім'ї від держави перетворила її фактично в безпорадну, безвладну. Все це потребує змін. Держава має будувати політику так, щоб сім'я могла розраховувати, насамперед, на свої можливості. А власні можливості можуть виникнути у сім'ї тоді, коли державою створюються для неї необхідні умови: економічні, соціальні, правові. ,-,..,....,.. Функції сім'ї — це способи, методи проя- ву п активності, життєдіяльності всієї сім'ї і окремих її членів. Соціальні функції, що їх реалізує сім'я, обумовлюють важливу роль сім'ї в суспільстві. Основні соціальні функції сім'ї: — відтворення населення. Функція відтворення населення включає фізичне (народження дітей) і духовно-моральне відтворення людини в сім'ї. На зміну переважно економічним стимулам народження дітей в минулому, дедалі відчутніше приходить духовно-моральне: глибока моральна і психологічна потреба у своїй дитині, бажання мати її від коханого чоловіка, прагнення відтворити в дітях себе, повторити разом з ними життєвий шлях, надія і упевненість в майбутній духовній спорідненості з дітьми та онуками, що скріпляють кровнородинний союз, іменна гордість, гордість прізвища; — господарсько-побутова. Відображається господарсько-побутова функція сім'ї у веденні домашнього й особистого допоміжного господарства, садівництва і городництва, в обслуговуванні і самообслуговуванні членів сім'ї, в підтримці належного санітарного стану і гігієни в житлі, додержанні сімейного бюджету; — виховна. Виховна соціальна функція сім'ї визначає відповідальність батьків за духовно-моральне, політичне, естетичне виховання дітей; народна мудрість говорить: «Батько не той, хто дитину народив, а той, хто її виховав»; — взаємне піклування членів сім ї один про одного, особливо про літніх. Має за мету підвищення відповідальності дітей за батьків, забезпечення їх спокійної старості, а також постійної і взаємної морально-психологічної підтримки, всебічного піклування; — організація та використання вільного часу, насамперед — дозвілля. її мета — допомогти членам сім'ї найплодотворніше реалізувати свої здібності і таланти в самодіяльності, в розумному споживанні духовних цінностей, в забезпеченні активного відпочинку. Ще виділяються функції сім'ї: соціалізації особи, духовного спілкування, співробітництва в процесі виховання та ін. Але важливе не стільки детальне перерахування всіх функцій сім'ї, а поділ їх, з одного боку, на задоволення переважно матеріальні, господарсько-побутові, а з іншого — переважно емоційні і соціально-психологічні потреби людей. Зрозуміло, відтворення населення має не тільки біологічний, а й соціальний аспект, пов язаний з вихованням і навчанням дітей. Встановлено, що у вихованні і навчанні дітей сім'ю замінити ніякими суспільними установами не можна. Тільки в сім'ї дитина природно і найефективніше одержує першу соціалізацію своєї особи, видобуває своє Я. В сучасних умовах рідко яка сім'я може дати своїй дитині ту підготовку, яку можуть дати їй суспільство, соціальні інститути (сім'я, школа, технікум, ліцей, вищий навчальний заклад та ін.). Але той морально-психологічний потенціал, що закладає в дитині сім'я, залишається на тривалий період або й на все життя. Саме в сім'ї дитина пізнає ази життя, зустрічається і з відносинами авторитету — посадового, батьківського і функціонального, заснованого на вищій компетентності батьків або старших братів і сестер, їх розвинутих навичок та уміння, успішності їх діяльності. Репродуктивна і економічна діяльність сім'ї тісно пов'язана з життям суспільства, і тому державі не байдуже, як ці проблеми вирішуються. Якщо тривалий період вважалось, що виховання дітей не стільки державна, скільки суто особиста справа кожного, то тепер виховання дітей — і державна, і сімейна справа. Ось чому виховна функція сім'ї тісно пов'язана з репродуктивною, коли йдеться про соціальне відтворення населення. В сучасних умовах середня сім'я в Україні складається здебільшого з трьох осіб і майже третина сімей — з чотирьох-п'яти осіб. І хоча з першої половини 90-х років кількість таких сімей значно зменшилася, все ж просте відтворення знаходиться під загрозою. Поки цей процес триває, зберігається реальна можливість депопуляції населення. Уже тепер смертність переважає народжуваність. На репродуктивну функцію сім'ї негативно впливають розлучення. Тому суспільство не може байдуже ставитися до такого явища. Величезне значення надається здоров'ю подружжя, його здатності відтворювати самих себе. Статистичні дані свідчать, що до 30 % сімей страждають бездітністю, причому 40 % з них із причин безплідності чоловіка. Тоді як збільшення двох-трьохдітних сімей стримується не лише особистими прагненнями подружжя, а й економічними умовами і правовим станом. Це і пояснює причини того, що починаючи з середини 90-х років в Україні смертність перевищує народжуваність. На поведінці молоді відбивається рівень знання про всебічність сімейно- го життя. Соціологічні дослідження свідчать, що рівень культури статевих взаємовідносин між подружжям, як правило, дуже низький. Тим часом формування правильних рекомендацій молоді в інтимній сфері є однією з важливих складових її виховання. В сучасних умовах значна частина молоді або зовсім не одержує інформації про сім'ю, про її інтимні відносини, або одержує її дуже обмежено, що негативно впливає і на дієздатність сім 'і та на стабільність шлюбів. Виховання — велика справа: ним вирішується, доля людини. Виховання здійснюється в процесі повсякденного спілкування дитини з членами сім'ї, рідними, всіма людьми, з якими сім'я вчить дитину жити серед людей, прищеплює їй основи певних ідейно-політичних поглядів, світоглядних рекомендацій, моральних норм і правил. Дитина в сім'ї пізнає і освоює моральні норми. У дитини формуються первинні навички і зразки поведінки, шліфуються індивідуальні морально-психологічні риси, закладається фундамент психологічного здоров'я. Та й у період навчання дитини в школі, технікумі, ліцеї, вищому навчальному закладі, в період праці на виробництві виховна функція сім'ї не відмирає, виховний вплив на підростаюче покоління не припиняється. Людина, яка виросла в нормальній сім'ї, в своїх вчинках, як правило, керується не лише думкою всього суспільства або членів трудового колективу, а й думкою своїх рідних. Світ існує не для того, щоб його пізнавали, а для того, щоб виховувалися в ньому. Народжуються слабкими — потрібна сила, народжуються безпорадними — потрібна допомога, народжуються байдужими — потрібна розсудливість. Все, чого не мають від народження і без чого не можна обійтись, ставши дорослим, дається вихованням. І будь-яка особа реалізує себе, насамперед, у суспільно-корисній діяльності. Звичайно, щорічно людина, яка працює, одержує професійну відпустку, іноді, якщо пощастить, користується будинками відпочинку, пансіонатами, санаторіями, їздить на курорти та в інші місця для відновлення своїх сил. Але основним осередком для відновлення сил все-таки є сім'я, де людина знаходить фізичну, матеріальну, моральну, психологічну підтримку, допомогу та ін. Та практично по-різному складаються стосунки в сім'ї — і позитивно і негативно, по-різному вони і впливають на людину. Ось саме тут важливу роль відіграє комунікативна функція сім 1 — задоволення потреб людини в спілкуванні і в уособленні. В сучасних умовах спілкування стало складнішим, виділяється ряд сфер і видів спілкування. Особливе значення мають форми професійного, ділового спілкування, що характеризується високим ступенем формалізації, інша справа — домашня обстановка, де, як правило, поводяться з людьми, по-перше, соціально і психологічно близькими, а по-друге, де делікатно, шанобливо ставляться до особи кожного. Тут задовольняються потреби в інтимному спілкуванні, у взаєморозумінні і взаємопідтримці. Зрозуміло, що таку функцію може реалізувати лише здорова сім'я, де панує повна повага кожного члена сім'ї, взаємоузгоджений, дружній морально-психологічний клімат. Типи сім'ї Сім'я — це сплав трьох різновидів любові: Сім'я та відтворення подружньої, батьківської і дитячої. Любов ципліни, спільності інтересів і мети, відповідальності, взаємної поваги, гордості одного за одного. В Україні налічується понад 15 млн сімей. Кожний рік утворюється понад 300—400 тис. подружніх пар. Чітко простежується тенденція до помолодшан-ня шлюбів. Який же тип сім'ї існує в сучасному суспільстві? Як не дивно, але й досі в соціології, психології та інших галузях знань відсутня чітка типологія сім'ї, хоча така прогалина починає поступово усуватися. Є ряд досліджень, в яких розкривається той чи інший бік питання. В сучасних умовах соціологи, психологи, політологи характеризують сім'ю, по-перше, як соціально-класовий осередок: сім'я робітника, працівника сільськогосподарського виробництва (фермера, кооператора, орендатора), представника інтелектуальної праці та ін., по-друге, міська, сільська (за типом поселення), по-третє, однонаціональна, міжнаціональна (за національною ознакою); по-четверте, за тривалістю, віком (сім'я молодіжна, молодого подружжя, сім'я, яка чекає дитину, сім'я середнього подружнього віку, літні подружні сім'ї та ін.); за кількістю членів сім'ї (бездітні сім'ї, малодітні сім'ї, багатодітні сім'ї та ін.). Якщо три типи сім'ї (за соціально-класовою ознакою, типом поселення, національною ознакою) характеризуються досить просто, то типи сім'ї за віком, тривалістю існування, кількісним, чисельним складом та інші мають багато відмінностей. Сім 'я молодіжна — це сім'я, яка тільки створилася, оформилася. Для такої сім'ї атмосфера ейфорії — нормальне явище. Про такі сім'ї вдало підмітив поет Сергій Чекмарьов: «їх любов — це перець, вогонь і жовч. Це трояндою квітнуча рана. Вона має мучити і пекти, вона не терпить спокійної розмови». Молода сім'я — це сім'я, яка зустрілась з першими несподіваними перешкодами. Кожний із сім'ї — чоловік чи жінка думають, що однієї любові мало. Треба б мати побільше доброти, про яку так вдало сказав Вільям Шекспір: «Моя любов без дна, доброта — як широчінь морська: чим більше її бачу, тим стаю безмежнішим
і багатшим», більше поступливості, турботливості, тактовності, проявів належної уваги до батьків і близьких. В сім'ї, яка чекає дитину, помітно зміцнюються подружні стосунки: дружина не залишається без уваги, з'являється надзвичайна турботливість одне до одного. Сім 'я середнього подружнього віку (від трьох до десяти років спільного проживання). Це період найкритичніший, відповідальний в житті такої сім'ї. Він пояснюється тим, що саме в такий період з'являються нудьга, одноманітність, стереотипність у взаєминах подружжя. Прислів'я говорить: однією любов'ю ситим не будеш і вік, обнявшись, не просидиш. Починають розгоратися конфлікти, і на такий період припадає більшість розлучень і розпадання сімей. Сім 'я старшого подружнього віку (десять—двадцять років подружнього життя). Морально-психологічне благополуччя подружжя в такій сім'ї залежить від духовного багатства їх особистостей, взаємної поступливості, спільних потреб та інтересів. Літня подружня сім 'я — сім 'я, яка прожила не один десяток років спільно. А, як відомо, у прожитого життя є два крила: одне несе радощі, а друге — сльози утирає. Ця різновидність сімей виникає після вступу до шлюбу їх дітей, появи онуків. Подружжя вступають в нові для них ролі — бабусь і дідусів, освоюють нові функції в сім'ї і, як і раніше, люблять один одного. Про таку любов поет Степан Щипачов писав: «Нехай пильно дивляться чоловіки і гадають, як хочуть. Нехай! Бувають жінки, схожі на ледь зів'ялі квіти. Ще милішою, ще дорожчою для чоловіка стала ти». Певний тип сім'ї становлять сім'ї: бездітні, малодітні, багатодітні та ін. Бездітні сім 7 — це сім'ї, де протягом десяти років спільного життя в подружжя не народилася дитина. Таких сімей в Україні близько ЗО % від загальної кількості. Причому, близько 12 % з них залишаються бездітними через медико-біологічні причини, решта — через небажання мати дітей. Кожна третя сім'я з такої групи розпадається частіше з ініціативи чоловіків. Однодітні сім їв Україні становлять в містах — 53,6 %, а в селах — 38-40 %. Із таких сімей розпадається приблизно кожна друга. Проте, не можна стверджувати, що такі сім'ї розпадаються через те, що в них тільки одна дитина, оскільки подружжя вважають, що жити спільно скільки-небудь ще вони не можуть і тому не ризикують завести другу дитину. З однодітної сім'ї нерідко виходять люди добре розвинуті інтелектуально, але дуже ущербні морально-психологічно і комунікативно. Малодітні сім ї (сім'я з двома дітьми) — найпоширеніші, і тут менше буває розлучень (якщо серед однодітних сімей розпадається майже кожна друга, то в малодітних — лише кожна сьома сім'я). Багатодітні сім'ї мають трьох і більше дітей. Серед таких сімей майже не буває розлучень, а якщо і трапляється розпад сім'ї, то винятково з вини чоловіка. Головна заслуга в міцності і стабільності сім'ї належить жінці, матері. Неповна сім'я — така, де один з батьків залишився з дітьми (частіше — мати). Причин для такого становища багато і вони різні: смерть одного з батьків, розлучення або позашлюбне народження дитини, а то й усиновлення одинокою жінкою чужої дитини та ін. Такий тип сім'ї соціально найменш ефективний. Окрема сім 'я — це така, що створюється подружжями з дітьми або без них, живе окремо від батьків та інших рідних. Це самостійні, незалежні сім'ї. Тут частіше виникають суперечки, тривалі сімейні конфлікти та ін. Бувають ще великі сім 7, які об'єднують представників кількох поколінь. За даними соціологічних досліджень приблизно до 60 % молодих подружжів живуть в таких сім'ях. Сімей же, які включають дві подружніх пари, налічується в Україні 56 %. В таких сім'ях раціонально налагоджений побут, у молодших подружніх пар часто буває більше часу на дозвілля. Є ще великі сім'ї, які складаються з трьох і більше подружніх пар. За особливими умовами сімейного життя виділяються студентська сім 'я та ін. Аналіз і характеристика типів сім'ї не вичерпується їх різновидністю. Сім'я легше і ефективніше здійснює індивідуальний підхід до людини, своєчасно помічає прорахунки у виховній діяльності, активно стимулює прояви позитивних якостей і бореться з негативними рисами характеру. В сучасних умовах мало хто заперечуватиме той факт, що ключова роль в сім'ї належить жінці. Саме її свідомість, поведінка, її роль як подруги, матері, працівниці ставлять перед нею високі вимоги. Безперечно, що професійна діяльність, спілкування з людьми, участь в соціально-політичних рухах розширює кругозір жінки, збагачує її інтелектуальний і емоційний світ, і цим створює можливість для зростання шансів матері і виховательки, підвищує її авторитет серед дітей і в сім'ї. Уміння створювати сім'ю — неабиякий дар подружжя, особливо жінки. Соціологічні дослідження показують, що ніколи не суперечать приблизно чверть сімей. Але порівняно широке розповсюдження суперечок і конфліктів свідчить, наскільки велике для функціонування сім'ї є уміння не загострювати, а долати суперечки, тобто створювати, формувати культуру подружніх взаємовідносин, яку потрібно цілеспрямовано виховувати в сім'ї, в школі, на виробництві, всюди. Культурою визначаються і відносини подружжя у самому ви-
хованні дітей, зокрема розуміння сенсу і значення морального виховання у формуванні особи та ін. Виховують і розвивають людину всі пози- Діти, сім я тивні і негативні емоції, та найкращий уні- і соціальне оточення ^ п верситет, за висловом Олександра Пушкіна,— щастя. Щастя довершує виховання душі, здатної до доброго і прекрасного. Суть емоційних відносин між батьками і дітьми розкрив відомий педагог Василь Сухомлинський, який підкреслював, що нормальний моральний розвиток, гармонія любові, щастя (а від гармонії, по суті, залежить моральне здоров'я людини) можливі тільки за умови, якщо дитина переконана: я комусь дуже, дуже потрібна, я для когось безмежно дорога. Хтось вбачає в мені сенс свого життя. Але і я кимось дуже, дуже дорожу, без когось я не можу жити. Можливо, це переконання не виступає у вигляді ясної, чіткої думки, але воно наповнює всю людську суть, єство дитини переживаннями радості, повноти життя. По суті, таке пе-реживання відбувається в процесі формування в дитини своєрідної психологічної бази для її подальшого морального розвитку, включаючи формування механізмів відповідальності і волі, гідності і упевненості в собі. Гідність і упевненість є антитезою комп-лексу неповноцінності, що знижує можливості самоутвердження і самореалізації особи. Із самого початку соціалізації дитина зустрічається із зовнішнім світом, починає пізнавати суспільні відносини за допомогою батьків і в дитячих садках. Та, на жаль, із середини 90-х років в Україні через складні економічні обставини дитячі дошкільні установи не розширяються, а скорочуються і лише близько 50 % дітей забезпечені ними. До того ж, далека від оптимального і система виховання дітей в них (низька кваліфікація вихователів, слабка матеріальна база, погане медичне обслуговування та ін.). Дедалі гострішою стає і проблема психологічної самотності і її вплив на формування і життєдіяльність особи. Соціологічні дослідження, проведені в Донбасі, Придніпров'ї, Харкові та інших регіонах в дитячих будинках, показали, що рівень емоційного і інтелектуального розвитку цих дітей нижчий, аніж у дітей, які живуть і виховуються в сім'ях. Звичайно, сім'ї також бувають різні. Не випадково багато підлітків висловлювали думку, що сім'ї в основному займаються їх матеріальним забезпеченням (одягом, їжею та ін.), що дорослим ніколи спілкуватися з дітьми, а часто в них і нема бажання. Саме тоді і формуються стихійно різні групи, що служать психологічним «пристанищем», якого не вистачає дитині в сім'ї. Особливо актуальна проблема в умовах міста, де соціальний контроль майже не бере участі у вихованні молоді, хоча суспільна думка могла б бути ефективним засобом соціалізації молоді. В життя молоді, особливо у передпідлітковий і підлітковий її період, входять так звані неформальні групи однолітків з їх специфікою субкультури, груповими цінностями, жорстко регламентованим лідерством. Такі групи однолітків часто досить успішно конкурують із сім'єю, чому можна було б радіти, якщо група соціально здорова, а сім'я неблагополучна, але що не може не викликати занепокоєння і тривогу, якщо моральна перевага на боці ущербної групи або деформованої сім'ї. В таких ситуаціях поведінка дитини залежить від закладеної їй в ранній період моральної сформованос-ті, певного запасу міцності, що базується на моральному авторитеті батька та матері. Адже неформальні групи молоді часто-густо є основними каналами впливу морально нечистих, але процвітаючих, сімей на інших підлітків. Соціологічні дослідження, проведені в Дніпропетровську, Запоріжжі, Донецьку, Києві, Харкові та інших містах, показали, що значний вплив неформальних груп молоді так званих процвітаючих сімей — це результат деформації не лише потреб, але й уявлень про можливості і шляхи їх задоволення, наслідки переконань в тому, що здобути матеріальні блага можна і без особливої праці, без докладання зусиль. Приводом для таких настроїв є факти безгосподарності, розбазарювання народного добра, захоплення обманом, нечесними методами речей, майна тощо. Все це підриває віру в справедливість і непорушність права і законності. Зрозуміло, що безкарність, процвітання аморальності навіть в сусідніх сім'ях знецінює потенціал виховання в морально здоровій сім'ї, піднімаючи в якийсь закон «подвійне» моральне дотримання слова, діла, створює невідворотні, неспростовні в очах підлітків аргументи цинічності і діляцтва у ставленні до людей, до життя. Елементи соціальної корозії непомітно підточують, підривають моральні цінності — переконаність, трудову мораль тощо. Виростає прошарок людей, для яких мета життя — матеріальне благополуччя, нажива будь-якими методами. Нерідко потворні явища породжують такі ж потворні форми реакції на них. Коли з поругою над публічно пропагованою мораллю, цінностями життя зустрічається не сильна, а слабка натура, то й виникають потяги до алкоголізму, наркоманії та ін. Руйнування моральних устоїв призводить до вседозволеності, розбещеності в сфері статевих відносин, пияцтва не тільки підлітків, а і їх сімей. Протистояти всім аморальним явищам і відхиленням від норми може лише здорова морально, зріла, педагогічно обізнана сім'я, згуртована на основі гуманних цінностей і інтересів.
48 Соціологія"
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1659; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |