КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Лекція №6. Розділ І: Предметний світ: витоки та історія розвитку
Розділ І: Предметний світ: витоки та історія розвитку. Тема: Розвиток прикладного мистецтва і дизайну в Україні. Мета: Ознайомити з розвитком прикладного мистецтва України; навчити відтворювати внутрішній зміст у зовнішній формі предмета, формувати світ за законами краси; навчити досягати виразності силуету, чіткості конструкції, відповідності форми, декору внутрішньому змісту та впливу культури; розвивати почуття прекрасного. Література: 1. Волкотруб И.Т. Основы художественного конструирования. – К., 1988 2. Волкотруб И.Т. Основы комбинаторики в художественном конструировании. – К., 1986 3. Холмянский Л.М., Щипанов О.С. Дизайн. М – 1991 План. 1. Золотоординські часи. 2. Часи після ординської навали. 3. Україна епохи феодалізму.
1. До нашого часу дійшло дуже мало письмових джерел та речових пам'яток середини ХІІІ ст., але й вони тривалий час майже не досліджувалися вітчизняними науковцями. До того ж і археологи рідко приділяли увагу знахідкам у шарах, що відносяться до післяординських часів, — їх або викидали як малоцінні, або ж згадували побіжно. Питання про значення навали в історії Русі не нове. Воно було предметом дискусії ще серед дореволюційних істориків. При цьому, яку б позицію кожен з них не займав, базувалися вони на одних і тих же джерелах. Це — короткі повідомлення літописців. Зрідка прилучали дані топоніміки.Для вирішення проблем історії та мистецтвознавства такого вузького кола джерел було недосить. В останні десятиріччя помітно зріс інтерес до історії та культури цих часів. Значно розширилося коло джерел — крім давньоруських літописів почалося вивчення свідчень іноземців, даних епіграфіки, нумізматики та етнографії, результатів археологічних розкопок давньоруських міст, городищ, селищ, розгромлених золотоординцями під час навали. Вивчення нових джерел дало можливість відновити реальну картину наслідків золотоординської навали: зруйновані міста, городища, селища — осередки ремесла, культури та господарства, величезні братські могили з кістками чоловіків, жінок і дітей з ознаками насильницької смерті, знищення величезної кількості населення, яка не встигла втекти або сховатися. Були понищені високоцінні творіння давньоруської культури, захоплена в рабство значна кількість найактивнішої частини населення (переважно ремісничої), зруйновані засоби виробництва. Навала помітно підірвала продуктивні сили. Особливо потерпіло Середнє Подніпров'я з Києвом та іншими містами. На руських землях була встановлена система політичної та економічної залежності від Золотої Орди. Становище народних мас стало надто тяжким: поряд з повинностями на користь місцевих феодалів доводилося платити золотоординську данину, терпіти насильство від жорстоких баскаків. Поглибилась феодальна роздрібненість.
2. В умовах післяординської руїни відбувався складний процес формування трьох братніх народностей — російської, української та білоруської. Його початок датується XI—XIII ст., але остаточне їх становлення слід віднести до XIV—XV ст. Одночасно йшло формування етнографічної та художньої своєрідності кожної з народностей, яка згодом стала основою розвитку національних рис українського декоративно-прикладного мистецтва. Ще задовго до навали в декоративно-прикладному мистецтві з'явилися ознаки класового розшарування. Чим далі, тим більше розширювався вододіл між мистецтвом панівних класів і демократичним мистецтвом широких народних мас. В останньому продовжувався процес переосмислення стародавніх елементів, який, як відомо, затягнувся аж до XX ст. Протягом тривалого часу між ученими не вщухали дискусії щодо ролі навали в розвитку руських земель. Одні, зокрема І.М.Болтів, вважали, що вона не призвела до корінних змін у соціальному устрої, побуті, звичаях, мові населення Стародавньої Русі. Інші, серед них М.М.Щербатов, М.М.Карамзін, Д.М.Бантиш-Каменський, М.М.Погодін, перебільшували згубні наслідки навали, вважали достовірними повідомлення літописців про повне запустіння Києва та земель Подніпров'я. Вітчизняні вчені (Ю.С.Асєєв, В.К.Гончаров, В.Й.Довженко, М.К.Каргер, Б.О.Рибаков, П.П.Толочко та ін.) провели численні розкопки давньоруських міст, городиш, селищ. Знахідки археологів стали вирішальним доказом того, що поголовного знищення населення й повної руйнації міст і сіл на захопленій золотоординцями території не було. Слушним є висновок В.И.Довженка й П.П.Толочка про неоднозначність наслідків навали та існування трьох типів поселень: Перший тип — поселення, зруйновані золотоординцями, мешканці яких загинули, і життя в них не відроджувалося. На території Середнього Подніпров'я такі поселення не вивчалися. Серед поселень Волині найбільш дослідженими можна вважати Райковецьке, Колодяжинське та Городищенське. В їх розкопках було знайдено багато людських кістяків, сліди згарищ, численні й різноманітні побутові та господарські речі, прикраси, в тому числі й коштовні. Другий тип — поселення, зруйновані золотоординцями, жителі яких втекли. Тут не було знайдено людських кістяків, дуже мало траплялося виробів з металу, побутових і господарських речей. Щодо руйнувань і згарищ, то тут картина та ж, що й на поселеннях першого типу. До таких літописних поселень належать: Воїнь у гирлі р.Сули, Чучин та Іван на Дніпрі, городище біля хутора Половецького на р.Росі. З одних поселень цього типу мешканці пішли й не повернулися (Чучин), заснувавши нове поселення в іншому місці, якому дали стару назву — с.Чучинка. В інші поселення жителі повернулися як тільки небезпека минула (Воїнь, городище біля хутора Половецького). В розкопках цих поселень знайдено матеріали, характерні для часу після навали. Третій тип — поселення, які вціліли від розгрому золотоорлинців. Серед них: селище біля с.Комарівка, городище і селище біля с.Григоровка Переяслав-Хмельницького району, селище між с.Григоровкою та с.Бучак Канівського району, нарешті, поселення поблизу с.Озаричі Конотопського району на р.Сейм. У розкопках цих поселень не було виявлено хаотично розкиданих кістяків, слідів руйнувань та згарищ. Поселення цього типу знаходилися в особливих топографічних умовах — вони були важко доступними для золотоординців, що зберегло їх від розгрому. Археологічні знахідки свідчать, що їх мешканці не припиняли господарської діяльності й після навали. На ряді запустілих поселень трапляється культурний шар XIV—XV ст. Отже, їх запустіння не можна пояснити золотоординським розором. Розкопки свідчать, що жителі просто покинули поселення. Причини цього явища наука досі не може пояснити. Можна припустити, що в цей час почали налагоджуватися зв'язки міст із сільською периферією, пожвавлюватися торгівля, розвиватися ремесла й промисли. Поряд із цим через феодальну роздробленість усередині самої Золотої Орди слабшає золотоординське ярмо. Тим часом важкі топографічні умови ряду поселень утруднювали розвиток таких зв'язків, через що вони стали нежиттєздатними. Серед поселень третього типу особливої уваги заслуговує селище біля с.Комарівка. Розташоване в заплавах Дніпра, воно часто затоплювалося, й після великої повені 1441 р. його покинули жителі (за даними Л.І.Кубишева). Розкопки виявили половецьку кераміку XIV ст., сліди виробництва чавуну, фрагменти чавунних казанів тощо. Не всі території сучасної України однаково потерпіли від навали. Найбільші руйнування знаходимо на Середньому Подніпров'ї. Західні та Південно-Західні землі зазнали менших втрат. До того ж вони менше залежали від Золотої орди. Відомі міста, які не були захоплені золотоординцями: Холм, Кременець, Галич. Давньоруська культура понесла великі втрати, її розвиток стримувався золотоординською даниною, але вона продовжувала розвиватися. Порушені взаємозв'язки міст із сільською периферією поступово відновлюються. Досить швидко були відновлені й міжнародні торговельні зв'язки. Про це є достовірні відомості папського нунція Д. дель Плано Карпіні, який відвідав Київ через декілька років після навали. Він писав, що зустрів там купців із Візантії, Польщі, Австрії, Італії. Київ та інші міста Середнього Подніпров'я поступово знову набували значення ремісничих і торговельних центрів. У багатьох містах Південно-Західних земель ремісниче виробництво вціліло й продовжувало свій розвиток. Після навали економічне життя найраніше почало відроджуватися на Галицько-Волинських землях, які менше постраждали порівняно з Київськими, Чернігівськими та Переяславськими. У Галицько-Волинському князівстві укріплюються старі, будуються нові міста. Серед них м. Львів (у літопису вперше згадується у 50-х роках ХШ ст.), значення якого з часом зростає. Засноване перед навалою, м. Холм стає столицею Галицько-Волинського князівства, продовжується його забудова. Князь Данило Романович, один з найвидатніших державних діячів ХШ ст., зумів боротьбою проти Орди послабити на деякий час залежність від неї Південно-Західних земель, організував відсіч агресії західних феодалів, спинив проникнення на руські землі католицької церкви. Він вів тривалу боротьбу з міцніючою Литовською державою. Після смерті Данила Романовича в 1264 р. та його брата Василька у 1269 р. посилюється роздробленість князівства, що призводить до його послаблення і полегшує загарбання південно-руських земель литовськими та польськими феодалами. Велике князівство Литовське в 40-70-х роках XIV ст. захопило більшу частину земель Західної та Південної Русі. Порівняно з ординським ігом це було меншим злом.
3. Починаючи з 30-х років XII ст. і приблизно до середини XIII ст. у давньоруському суспільстві формується феодальна ієрархія, зростає феодальне землеволодіння. Населення змушене було нести тягар численних феодальних повинностей, головною з яких була натуральна рента. У різних місцевостях і населених пунктах її складали продукти сільського господарства й промислів (зерно, мед, віск, хутра), домашнього виробництва та сільського ремесла (пряжа, тканини, вироби з дерева, глини, заліза), а у феодально залежних містах — продукція міського ремесла. З розвитком товарно-грошових відносин та розширенням внутрішнього і зовнішнього ринків натуральна рента змінюється грошовою. Одночасно посилюється роль міст, які стають осередками ремесла, торгівлі, товарного виробництва. Піднесення старих і виникнення нових міст було зумовлене зростанням продуктивних сил і невпинним поглибленням суспільного поділу праці. Міське населення за соціальним складом поділялося на три групи. Першу складали міські багатії — патриціат (реміснича верхівка, багаті купці, лихварі). Їм належала міська влада; другу — середнє купецтво й майстри, що були власниками майстерень; третю — міські низи (плебс): учні та підмайстри, позацехові ремісники, міська біднота. Остання група була найчисленнішою. У містах існували також колонії іноземних купців. Істотну частину перших двох груп становило міщанство (бюргерство). Його основним заняттям були ремесло й торгівля. За словами Ф.Енгельса, міські бюргери стали класом, який втілював у собі дальший розвиток виробництва і торгових зносин, освіти, соціальний і політичних установ. Нерідко міста ставали резиденцією світських і духовних феодалів. Міське населення зазнавало утисків як з боку феодальної держави, так і від окремих феодалів. Цю залежність значною мірою послаблювало магдебурзьке право, або право міст на самоврядування. В Україні першими магдебурзьке право одержали Львів (1356), Кам'янець (1374), Санок (1389), Луцьк (1432), Кременець (1438), Житомир (1444), Київ (1494— І497). Після його одержання міське населення сплачувало повинності в королівську казну грошовими зборами з торгівлі та ремісничого виробництва, частково — натурою. Містом формально правив війт. Він стояв на чолі магістрату, що був органом міського самоврядування. Його члени обиралися або призначалися з середовища патриціату. Отже, більша частина населення була позбавлена участі в органах самоврядування. Водночас мала місце національно-релігійна дискримінація: українців некатоликів не допускали до участі в Органах самоврядування. Ця тенденція посилилася після Кревської унії 1385 р., яка закріпила соціально-політичну й культурну владу магнатсько-шляхетської Польщі над Литвою. За рівнем свого розвитку Литва стояла нижче Південної Русі, від якої багато що запозичувала, більшість державних литовських документів, наприклад литовська метрика, були написані мовою, близькою до давньоруської. Після підписання унії становище істотно змінюється. Посилюється гніт литовських феодалів щодо українського населення. Унія створює реальну загрозу поширення влади польських магнатів і шляхти на всю Україну. Це викликало гостру й тривалу боротьбу українського міщанства за свої права та привілеї, проти насильницького покатоличення й полонізації, проти засилля іноземців в органах міського самоврядування. Такими були історичні умови, за яких формувалося й розвивалося декоративно-прикладне мистецтво.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 313; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |