Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Традиція-канон-новація

Протодизайн: досвід формоутворення засобів візуальної комунікації у давніх культурах та цивілізаціях.

Лекція 1.

Складна проектна діяльність стала ознакою людини розумної. Цікавим є те, що технічне вдосконалення знарядь праці співпадає з першими наскельними малюнками. Тобто вміння відображати певні образи та поняття, візуалізувати їх є ознакою «сучасної» людини. «вважають, що це стало наслідком появи «мови» спілкування. Людина почала мислити словами и символами, а не образами. Відбувся перехід від «інстинктивного розуму» до аналітичного мислення (рунге, 48).

Авторитетний мистецтвознавець Н.В.Воронов вважав, що характерною рисою дизайнерського підходу – іноваційність, зображальна основа, а основний метод дизайну – компоновка (за рунге, 49).

Ми можемо говорити про графічний прототип дизайну з появою естетичних якостей у, створених людьми предметах (палеоліт 10 тис. до н. е.) - орнаменти на кераміці та одязі. Існують різні гіпотези щодо його значення – магічне значення, графічне відображення ритмів життя і т. д. головне він надавав духовних функцію утилітарним речам.

Міфологічна свідомість. Цілісність сприйняття світу, пізнання світу та його структурування. Для архаїчної свідомості характерно (за Резенсон):

- Річ невід’ємна від слова, що її означує,

- Істота – від його імені,

- Частина – від цілого,

- Походження явища тотожно його існуванню,

 

Див. мінервін 70 ст. 3-й абз.

Національне в дизайні: будь яка культура виробляє власну модель світу, системи смислів і цінностей, які втілює в знаково-символічній мові.

«Культурний зразок» в дизайні. В традиційній культурі таку роль відігравав канон.

 

+див Рунге, 1 кн. 192 ст.

Перші знакові форми з’явились в первісному мистецтві.

Наступним етапом втілення знакових, символічних форм є мілка пластика. Зокрема мідні зображення Прикамя т.з. «тваринний стиль» (Пєрмь, 3500 р. тому). Для нього характерно стилізація, спрощення форм, виразна узагальненість. Такими є зображення людини-птаха – символ польоту людської душі. Коло з променями – символ сонця. Тотемічні зображення. Знання натури + вільне володіння формою і метафоричність образів.

 

тваринний стиль, пермь

Деякі знакові форми такі як коло і хрест (поширені і в давньому Українському мистецтві) мають схоже значення у всьому ореалі поширення сонце і вогонь. Їх видозміною та комбінуванням виникають інші символи. ’’ Міфологічна ідея хреста як знака охоронної магії, забезпечення благ, вічного життя, перемоги, напевно виникла в неоліті, коли його графеми почали з’являтися в археологічному матеріалі географічно віддалених культур – центральноєвропейської, близькосхідної, східноєвропейської, індійської та ін. ’’ (Станкевич. Автентичність ст..20) Хрести-знаки є в ритуальному керамічному посуді трипілля, існували в інших древніх цивілізаціях.

Солярні символи в давньо словянсьокому мистецтві часто поєднувались з рослинними.

Поширеним елементом декору є трикутник. Вважають, що трикутник з крапкою в середині є символом засіяного поля, заштрихований – зораного поля.

Спіраль – часто зустрічається на глечиках Лісостепової України.

Клеймо, тавро, знак.

У скотарстві були поширені тавра на тваринах. В землероб них культурах на знаряддях праці та межових каменях. Поширеними були знаки виробника на гончарних виробах (посуд, черепиця, цегла).

Гончарные клейма времен Киевской Руси.

Родові (общинні) знаки ставили для позначення права власності на предмет. Наприклад знак батька без змін переходив до сина, який утримував основний батьківський спадок. А діти, які отримували невелику частку, доповнювали родовий знак іншими символами. Багато дослідників підтверджують думку про те, що знаки з’явились для родової ідентифікації та з появою приватної власності для запобігання її привласнення іншими. Основі зображальні мотиви утворювались різноманітною комбінацією однакових елементів.

а. Знаки, нанесенні при виготовленні автором.

б. Знаки нашкрябані на готовому виробі власником.

 

Давні цивілізації. Розкопки на території Єгипта, Сирії, Ірака, долині Інда виявили печаті датовані ІV до н.е., що було свідченням державного строю, торгової та правової діяльності. Серед артефактів – особиста циліндрична печать Саргона (ХХ ІV до н.е.). Печаті вирізані з каміння у формі циліндра. Їх прокочували по глиняній поверхні і отримували відтиск. Печать була знаком власності, магічним предметом, талісманом. Печаті були дуже розповсюджені в Шумерській культурі протягом 4600 років. Їх використовували для заключення угод, актів, розписок, ними скріплялись накази, що набували чинності після випалу глиняної таблички. Ще Геродот писав, що майже у кожного вільного громадянина Асірії та Вавілону була власна печать. відтиск шумерської печаті

Численні печаті-амулети, датовані ІІІ-ІІ тис. до н.е, було знайдено на території Індії. Звичайним правовим атрибутом була печать для громадян Сирії, Фінікії, Палестини.

Античність. Печаті Крита, а пізніше й Греції відзначались філігранністю, їх виконували з дорогоцінного каміння (смарагду, сапфіра, гірського кришталю

 

У древньому Римі існувала інша технологія печаті – булла – нею запечатувати шнурок документа, її виготовляли зі свинцю. З VI ст. цей спосіб печатей перейшов до церковного керівництва і дав назву постановам Ватикану.

Окрім печатей у древньому Римі існувала візуальна індентефікація військових легіонів, кожен з яких мав свій штандарт – праобраз прапора, що складався з номера, імені й знакової атрибутики. Відзнаки носили також воїни на своїх, шлемах, зброї, щитах. По словам Тацита (Tacitus), были случаи, когда солдаты, в сражениях между двумя римскими армиями, смешивались незамеченными с врагом, потому что подбирали брошенные вражеские щиты. http://www.roman-glory.com/04-01-13

Царські монограми

Антична нумізматика.

Реламна графіка.

Витоки плаката відносять ще до часів античного Риму, співідносячи його з будь-яким зафіксованим у матеріалі повідомленням, призначеним для широких мас. Серед прототипів плакату названо агітаційні тексти висічени на камені та нанесені на стіни громадських приміщень, живописні й ковані вивіски, навіть усні оголошення рекламного характеру (шевч, 8).

оголошення про бої гладіаторів

 

Середньовічча. Цехові герби, знаки ремісників. Лицарські герби й символіка.

Китай (розвиток науки і техніки, винаходи). І ст. до н. е. винахід паперу. 105 р н.е. – згадки про папір на основі рослинних матеріалів, що робив її значно дешевшо.

 

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Тема 2. Підстави набуття та припинення права власності | Тип заняття : Лекційне. ТЕМА : Організація і проведення гурткових занять з образотворчого мистецтва
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 363; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.