КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Сутність права і держави в концепції М.Палієнка
Природне і позитивне право — категорії різного порядку: перше слід розуміти як справедливість, друге — як доцільність. Позитивне право характеризується як забезпечення користі, інтересів всіх або більшості в тій чи іншій державі, природне — як основа зрівняльної справедливості і добра. Тому позитивне право повинне відповідати вимогам природного права. Природне право — це право більш високого порядку, воно знаходиться над позитивним правом і є критерієм для оцінки й подальшого вдосконалення останнього. Ідеї природного права Ф.Тарановського У період, що розглядається в політико-правовій думці України мало місце повернення до проблем природного права. Ідеї природного права отримали свій подальший розвиток у творчості доктора державного права, академіка Української Академії наук з 1918 p., дійсного члена Сербської королівської академії і багатьох Європейських наукових товариств Федора Васильовича Тарановського (1875 - 1936). Серед наукового доробку вченого були такі праці, як «Феодалізм у Росії», «Політична доктрина в наказі імператриці Катерини II», «Догматика позитивного державного права у Франції», «Вступ до історії слов'янських прав», «Вчення про природне право» тощо. Досліджуючи співвідношення права і закону, природного права і позитивного права вчений зазначив, що реальному, волевстановленому праву людина завжди протиставляла ідеальне (природне) право, як найвищу справедливість. Такий підхід обумовлений перш за все природою людини: її критичним відношенням до реальності, правопорядку і прагненням до досконалого ідеалу справедливості. Це прагнення притаманне всім щаблям правової культури. У своїй роботі «Вчення про природне право», яка побачила світ у 1916 p., вчений детально досліджував становлення та розвиток природно-правової концепції в країнах Європи. Ф. В. Тарановський зазначав, що поняття ідеального, справедливого права виникло ще в Стародавній Греції, у творчості поетів-трагіків. З V ст. до н. е. грецькі філософи почали розрізняти справедливе по закону (позитивне право) і справедливе по природі (ідеальне право). Завершеної форми природно-правова концепція набуває у творчості римських юристів, яких слід уважати авторами терміну «природне право». З цього часу починається дослідження сутності та співвідношення природного і позитивного права. Пізніше природно-правова концепція, за твердженням Ф. Б. Тарановського, була сприйнята християнською політико-правовою ідеологією. На початку першого тисячоліття мислителями цього спрямування і, зокрема, апостолом Павлом, розрізнялись: одкровення — закон від Бога; закон у людських серцях, тобто природний закон, даний людям з народження, джерелом якого є премудрість і воля Бога. Керуючись цим законом, люди (навіть язичники) впорядковують свої відносини, розрізняють правду і неправду. За своєю суттю природний закон є не що інше, як відображення божественної справедливості в серці людини. Наступним в ієрархії законів християнськими мислителями виділявся позитивний закон — Римське право. Причому при вирішенні колізій, неврегульованих позитивним правом, слід було керуватись найвищим законом у розглянутій ієрархії — одкровенням, Священним Писанням. На початку XVII ст., зазначав Ф. В. Тарановський, природно-правова концепція зазнала впливу раціоналізму, який означав перш за все «звільнення теоретичного розуму від рабського підкорення авторитетам». Наукова юриспруденція звільнилась від римської юридичної догми та від середньовічної теоретичної ідеї й побудувала свою модель природного права. Проводячи аналогію з досягненнями в фізиці й механіці щодо визначення найпростішого неподільного матеріального елемента атома, гуманітарна наука, в тому числі й юриспруденція, визначила неподільним елементом соціального життя — індивіда. Тобто індивід в суспільній науці, на думку раціоналістів відповідав матеріальному атому і був прийнятий за найпростіший елемент соціального життя і вихідним елементом науки про суспільство. Водночас у суспільствах західних країн з'являється прагнення до свободи особистості в церковному, релігійному, інтелектуальному і політичному відношенні. Одночасно прагматична потреба в особистій свободі переросла в протест проти державного абсолютизму. Зазначене стало підґрунтям ідеї про необхідність зміни суспільного життя вихідним аспектом якого стала б не влада, а людська особистість. Мова йде про зародження індивідуалістичної теорії суспільства. Представники школи природного права почали визнавати в якості вихідної аксіоми моральну природу індивіда, якій з народження притаманне бажання жити у суспільстві. Опинившись у середовищі собі подібних, люди повинні були впорядкувати свої відносини природними законами. Практичне значення природних законів полягає в тому, що їх можна застосовувати для управління суспільством. Встановлені теорією права закони зрештою можуть стати діючими юридичними нормами. Тому вони можуть називатись природним правом згідно з традицією, яка йде від римських юристів. Відношення природного права до позитивного розглядалось мислителями неоднозначно. З одного боку, природне право визнавалось основою позитивного законодавства, з іншого — природне право уважалось критерієм оцінки позитивного, основою його вдосконалення. Розмірковуючи про сутність природного права і розуміння його мислителями різних епох вчений схиляється до думки, що природне право більшість з них вважали основою позитивного. Проте це не означає, що вони співпадають. Більше того, позитивне право багато в чому ухиляється від норм природного права, але не може вступати з ним у протиріччя. Водночас Ф. В. Тарановський з'ясував причину, чому протягом XVII—XIX ст. прибічники природно-правової теорії не змогли розробити єдину систему природного права, а кожен з них будував свою систему. Причина цього, на його думку, полягала в непридатності дедуктивно-демонстраційного методу до вивчення складних суспільних явищ, а також у тому, що в науці права не було загальноприйнятої аксіоми щодо моральної природи людини. Для вивчення суспільних явищ, стверджував учений, не можуть механічно переноситись методи, що застосовуються в фізиці чи геометрії, які отримали свій бурхливий розвиток в епоху раціоналізму. Індивід не є найпростішим елементом суспільного життя подібно до прямої лінії в геометрії. Моральна природа індивіда не є даною самою по собі, незмінною, і такою, що раз і назавжди визначає закономірний уклад життя. Вона сама є продуктом суспільного процесу, не менш ніж джерелом. Ф. В. Тарановський робить висновок про неможливість аксіоматичного визначення моральної природи індивіда, наявні й неминучі протиріччя представників школи природного права з цього основного питання. Оскільки в дійсності не було вихідної аксіоми, то прибічники природно-правової доктрини уважали за аксіоматичні визначення моральної природи людини, взяті не з абстрактного змісту теоретичного розуму, а з конкретного змісту суспільної ідеології, що формувалась під впливом відповідного часу, умов, місця і соціального середовища. Аналізуючи сутність природно-правових концепцій Нового часу Ф. В. Тарановський поділяв усі природно-правові школи на три групи. До першої відносив ті, що сповідували ідеологію державного абсолютизму. В основу міркувань про сутність природного права вони покладали егоїстичність і взаємну ворожнечу людей, їх нездатність до співжиття без твердої влади. Прибічники цього напряму захищали існуючий правовий порядок, за допомогою дедуктивно-демонстраційного методу раціоналізували норми позитивного права, підносячи їх до рівня природних законів. До другої групи учений відносив прибічників новітніх поглядів про всесторонне звільнення людини від надмірної опіки держави і влади. Квінтесенцією природно-правової теорії цієї школи було вихідне положення про те, що людина народжена для життя у спільності з собі подібними і схильна до впорядкованої свободи. Представники цієї школи прагнули до радикальної політичної і суспільної реформи задля свободи особи і розвивали прогресивні, ліберального спрямування системи природного права, перетворюючи в природно-правові норми побажання і вимоги суспільних верств, від яких вони виступали. До третьої групи учений відносив тих мислителів, що визнавали безсилість людського розуму в справі визначення вихідної аксіоми і знаходили для себе вихід у приписах Божого одкровення, запозичували первісний закон з Священного Писання, чим відновлювали середньовічну традицію природних вчень. Виходячи з цього, Ф. В. Тарановський зазначав, що суперечки, які мали місце між зазначеними школами природного права, суттєво впливали на розуміння сутності і змісту державного права, в галузі якого панувала різність інтересів і загострене їх співставлення. Щодо цивільного права, то необхідність його реформування на засадах свободи особистості під тиском економічного розвитку усвідомлювалась майже всіма суспільними угрупованнями і класами. Внаслідок цього приведення цивільного права до природного порядку практично не викликало принципових розбіжностей і сформувалось майже в єдину теоретичну систему. Такий самий процес мав місце, на думку Ф. В. Тарановського, і в галузі міжнародного права, де природні закони знаходили з боку теоретиків одноманітне за змістом визначення. Хоча концепція природного права непослідовно відображала свої теоретичні пізнавальні і методологічні принципи, але на переконання ученого вона створила наукоподібну форму для висвітлення різнобічних течій суспільної ідеології з превалюванням ліберальних тенденцій, які відповідали індивідуалістичній концепції суспільства. У такому вигляді природно-правова ідеологія мала важливе значення як фактор культурного розвитку західних суспільств і державності. Піддаючи аналізу подальший розвиток природно-правової ідеології в країнах Заходу Ф. В. Тарановський зазначав, що, не дивлячись на визнання природного права в часи Великої Французької революції, вона зазнала занепаду. Це стало результатом невдалих спроб упровадження в життя проголошених природно-правових принципів, які не створили механізмів реального забезпечення особистої свободи людини і призвели до неусталеності і навіть безправ'я суспільних форм. Реакціонери, скориставшись цим, відкинули ідеї раціоналізму, що були в основі природно-правових теорій, проголосили повне безсилля теоретичного розуму як розуму суб'єктивного і, керуючись своїми прагненнями зберегти старий правопорядок, визнали історію єдино можливим і вірним шляхом пізнання сутності й об'єктивної закономірності суспільного життя. Зневірені ліберали і прогресисти невдачу запровадження природно-правових принципів убачали в пануванні старих суспільних форм і свідомості і з часом змінили свої раціоналістично-революційні погляди на користь історичної еволюції. Історизм, таким чином, був проголошений основним теоретичним принципом суспільної думки. З цього часу, стверджував Ф. В. Тарановський, побудова системи природного права перестала уважатись теоретичним завданням правознавства, а наука права повністю зосередилась на позитивному праві і поставила собі за мету встановлення не раціональних, а історичних законів суспільного життя. Проте з часом від науки позитивного права відокремився напрям політики права, головною метою якої було дослідження юридичних відносин з точки зору не діючих, а таких, що треба запровадити (майбутніх), правових норм. Політика права, виходячи з емпірики позитивного права і визначаючи перспективи його розвитку, не змогла задовольнитись тільки знанням тенденцій історичного розвитку права і в пошуках критерія оцінки юридичних норм, що пропонувались, звернулась до ідеї справедливості, тобто ідеї природного права. У кінці століття, зазначав учений, багато дослідників-правників у пошуках шляхів удосконалення позитивного права звернулись до ідеї природного права. Саме ідея природного права як ідея природної справедливості, на відміну від права природного, яке у різних шкіл мало свій зміст, залишилася незмінною. Значне місце з'ясуванню сутності права приділяв у своїй науковій творчості фахівець у галузі держави і права та державного права, академік Всеукраїнської Академії наук Микола Іванович Палієнко (1869 - 1937). Зазначена проблема, а також питання правосвідомості, розвитку і демократизації державності розглядались вченим у його наукових працях «Нова психологічна теорія права і поняття права», «Нормативний характер права і його відмінні ознаки», «До питання про позитивізм у праві», «Історичний розвиток ідеї суверенітету і її правове значення» тощо. Право М. І. Палієнко розглядав як суспільне явище, в основі якого ідея справедливості, критерій оцінки чого-небудь, принцип належного. Таким належним, на його думку, в житті кожної людської спільноти є правові і моральні засади. Ставлення людей до всього, що їх оточує, визначається їх особистими інтересами, основою яких є потреби фізичної й духовної природи. Оскільки умови життя людей суттєво відрізняються, то також різними є й інтереси і засоби їх задоволення. Протилежність інтересів, з одного боку, загрожує суспільству, з іншого — примушує людей, інтереси яких співпадають, об'єднувати свої сили, утворювати союзи для спільної охорони цих інтересів і досягнення загальної мети. Прагнення людей до нормального життя сприяє усвідомленню ними необхідності припинити боротьбу в союзах задля задоволення індивідуальних інтересів і створення загальних для всіх правил, норм поведінки. Перша група таких правил дається релігією, сукупністю норм, які визначають ставлення людей до Божества і створеного ним Всесвіту. Друга група норм, що регулюють відносини між людьми, — це мораль, моральність. Вони утворюються в свідомості людей як ідеал добра, духовної досконалості. Якщо ці правила однакові в цілої маси членів суспільного союзу, вони утворюють суспільну мораль. Основою релігійних норм, зазначав учений, є божественний авторитет, віра у величність і святість Божества, волю якого вони виражають; основою моральних — внутрішній авторитет людської совісті, глибоке переконання в їх досконалості. Зміст релігійних і моральних норм змінюється залежно від характеру релігійних і моральних систем і поглядів. Багато приписів цих норм співпадає з приписами права, проте їх відмінність від останніх полягає не в змісті, а в характері і формальному джерелі. Релігійні і моральні норми не є імперативними, їх виконання залежить від доброї волі людини. Водночас релігійні та моральні норми не можуть ефективно впливати на всіх однаковою мірою у зв'язку з індивідуалізацією релігійних і моральних переконань, відмінних у різних людей і тому не можуть виконувати роль загальних правил для всіх людей. Більше того, релігійні та моральні норми визначають найбільш загальні правила поведінки, залишаючи поза увагою відносини в політичній, економічній, екологічній та соціальних сферах, майнові відносини тощо. Водночас саме ці суспільні відносини потребують загальних правил регулювання, оскільки в них гостро проявляються інтереси індивідів, спільнот, груп і класів суспільства. Це вимагає встановлення одноманітного порядку регулювання однорідних суспільних відносин. Тому людство виробляє такі загальні норми (право), які базуються на зовнішньому авторитеті суспільної влади і направлені на розподіл інтересів членів спільноти.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1125; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |